Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iertje2valen

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 09:26

Als ik met mijn paardje ga springen dan durf ik op gegeven moment niet meer.

De eerste twee sprongen zijn heel leuk om te doen. Maar daarna is het niet zo heel leuk meer. Madam krijgt de kolder in haar hoofd en is niet meer te houden. Ik heb het nu al een keer geprobeerd met een martigaal om, maar die heeft zelfs geen enkele zin. Na de hindernis begint ze te bokken, en gaan ze scherpe bochten nemen, op de hoop dat ze weer zo snel mogelijk bij de hindernis in.

Ik vind best wel eng hoe zei doet. Maar ik wil wel graag een sprongetje met haar blijven maken.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Zo ja, wat heb jij hieraan gedaan?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:18

Eerste vraag is altijd , is er medisch niks mis ? Heeft ze pijn ?? is er goed passend tuig, zadel , hoofdstel en bit ?
Als je met een moeilijk paard wil beginnen te springen , begin dan eenvoudig, cavalitti werk eerst in stap dan draf en nadien pas een galopje.
In stap en draf is er dus eigenlijjk geen sprake van springen , gewoon erover stappen, heel rustig dus, ook in draf mag het paard niet versnellen en zelfs niet springen gewoon erover draven, gewoon rustig doorgaan. Pas als dit goed lukt, probeer je vanuit draf een echte sprong te maken, na de sprong weer rustig verder draven.
Het gaat hier dus echt alleen maar over wennen aan, en het behoud van de controle.
Vanuit die controle moet je dus stapje voor stapje verder opbouwen, en dus zeker niet ineens een hindernissenparcours gaan opstellen en doe maar, das dan zelf zoeken naar moeilijkheden hé.

iertje2valen

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:14

Ik heb haar ongeveer 2 weken geleden volledig laten controleren en lichamelijk mankeert ze helemaal niks. Ze heeft sinds 4 weken een zadel die door de zadelmaker is aangemeten.

Cavaleti's lopen doet ze in de stap heel goed, in de draf probeerd ze erover heen te springen. Als ze door heeft dat we gaan springen gaat ze al als een macho door de bak heenlopen tijdens het warmrijden.

Jisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:39

mijn paard is 4, ik ga binnekort ook voor de eerste keer eens proberen

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:27

misschien wat vaker een in-uitje proberen of gewoon balkjes lopen en na het balkje lopen vooral zorgen dat je goed rechtuit blijft rijden! dit kun je in draf makkelijk doen waardoor je misschien beter kan corrigeren dan in galop..en rustig op de hindernis afrijden en zelf proberen rustig te blijven..
maar ja, zoals met de meeste dingen, het is makkelijker gezegd dan gedaan. weet ook niet zeker of het bij je paard gaat helpen..
wat je ook kan doen is tussendoor een sprong maken en dan weer even wachten dus gewoon even weer dressuur met vooral overgangen rijden.. en dan vanuit de rust er pas weer voorzetten.. gaat ze meteen te enthousiast er op af, doe dan gewoon een wachtoefening voor het springen ipv er toch over heen te laten racen..

succes!

dapiejduck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:36

Wat misschien ook zal helpen is dat je gewoon in een rustige draf op een hindernis afrijd en vlak ervoor gewoon afwend, dus niet springt. Je moet ervoor zorgen dat ze in rust over de hindernis gaat, want dan is het na de sprong ook makkelijker haar weer terug te pakken. wend dan na de sprong redelijk snel af dat ze niet de tijd heeft om te gaan rennen. Of zet haar meteen aan het werk door na de hindernis haar opzij te zetten, te laten wijken.

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:50

En misschien kun je rustig met je paardje langs de hindernissen lopen. Daarna je paardje longeren en daar een hindernis zetten? Zodat je paard erzelf over heen springt?

Ik denk dat het gewoon ligt aan de vertrouwen die jullie in elkaar hebben tijdens het springen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:20

ik heb een nationaal springpaard gehad..

Het was een regelrechte RAMP!!

kruisjes gingen prima.. zodra ik een steiltje neerzette (zelfs 40 cm) dan vloog ze er als een gek op af!

Dat kwam doordat ze zoveel zó hoog heeft gesprongen en steeds harde klappen op haar pezen heeft gehad. Waarschijnlijk was ze dus steeds bang dat ze weer die pijn zou hebben.
Ik ben toen een keer zo hard tegen de bakrand met hem geklapt dat ik helemaal knock lag!

Ik zou ermee oppassen want vanuit min ervaring was het levensgevaarlijk!!