Dressuurpaard van Jazz (ZZ-Zwaar) @ springpiste

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roancka

Dressuurpaard van Jazz (ZZ-Zwaar) @ springpiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:42

Mijn Jazz merrie van 10 loopt ZZ-Zwaar dressuur. In Maart gaan we hopelijk de overstap maken naar de lichte tour.
Een hobby van haar is springen.
Omdat het in de training best lekker ging ben ik springles gaan volgen bij Ad vd Wetering.
Vorig jaar (2008) heb ik niet kunnen springen ivm mijn zwangerschap.
Maar dit jaar ga ik het weer oppakken.
Gewoon, als leuke afwisseling voor mijn paard.
Ik heb inmiddels al 14 WP. Uiteraard in de B.
We gaan dit jaar weer lekker verder en dan zien we wel hoe ver we komen.
Zolang mijn dressuur er niet onder leidt (eigenlijk verbeterd die alleen maar door het springen) en ze er zoveel plezier in beleeft blijven we wekelijks springles volgen.

Ik weet echt wel dat ik geen top springpaard heb voor ZZ maar dat is niet de opzet, het gaat vooral om de afwisseling en het plezier!
Ik heb zelfs brabants kampioenschap gesprongen waar ik toch wel trots op ben.

Mijn dressuurpaard in de springpiste:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En mijn kampioenschapsfoto:

Afbeelding

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:46

wat leuk jo!!.
Leuk dat jijgewoon ook lekker afwisseling doet.
Goed voor jou en je paard. want ik neem aan de de dresuur trainingen nu wel zwaar zijn voor haar.
je ziet ook dat ze dit echt leuk vind en ziet er niet slecht uit ook

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:49

Relien schreef:
wat leuk jo!!.
Leuk dat jijgewoon ook lekker afwisseling doet.
Goed voor jou en je paard. want ik neem aan de de dresuur trainingen nu wel zwaar zijn voor haar.
je ziet ook dat ze dit echt leuk vind en ziet er niet slecht uit ook

ja, de dressuurtrainingen zijn pest pittig.
Het leuke is dat ze na een uur springles lekker voldaan moe is en helemaal tot rust is gekomen.
Het is alsof ze echt haar energie en spanning kwijt is.
Ze heeft best last van innerlijke drift.
vandaar ook dat de dressuur beter wordt na een keer springen in de week.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:50

hahaha een Jazz die springt, wat grappig :) Zie je bijna niet, dat ze uberhaupt kunnen springen.

Op enkele foto's druk je je handen vast op de manenkam, probeer ze altijd te dragen. Als je vast zet kan het paard je hand niet volgen. Ook ga je behoorlijk ver naar voren in je bovenlichaam. Probeer iets meer terug te blijven en dicht bij het zadel, dan belast je het paard ook niet onnodig op de voorhand. Vaak als je goed naar voren kijkt gaat het al beter.

Maar nogmaals erg leuk een Jazz in de springring :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:51

Kijk, das leuk om te horen dat er een ZZ-amazone toch ook gewoon lekker aan het springen is geslagen.
Zolang je oplet dat ze niet overbelast raakt is het heel goed te combineren. Bij ons op stal zeiden ze altijd dat dressuurpaarden die M of hoger liepen beter niet kunnen springen, dat vond ik altijd echt B*llsh*t!

Je paard heeft ook een schitterende techniek. Mooi over het ruggetje. Mag nog iets voorzichtiger worden in het voorbeen maar Hey, je kunt niet alles hebben!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:00

Wow, een van de eerst dressuurpaarden van dat niveau die ik zo zie springen!
écht super ;)
De eerste foto is misschien een beetje ongelukkig, maar de manier waarop ze door de rug springt, schouder hoog, neusje laag... Een aantal springpaarden doen het haar niet na :P
En dat voorbeen dat wordt wel beter naargelang het hoger wordt (wat jullie zeker zullen halen) :D
Super veel geluk jullie en leuk dat je zo openminded bent en niet van het idee ''Mijn dressuurpaard, moet dressuren ongeacht hij springen leuk vindt'' (omgekeerd is dit natuurlijk ook vaak het geval bij springruiters!)... super van je!

Cyruss_

Re: Dressuurpaard van Jazz (ZZ-Zwaar) @ springpiste

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:05

Zown die springt echt super netjes! Ziet er goed uit. Je zou zo niet zeggen dat het een dressuurpaard is. Je kunt zien dat je paardje er erg veel plezier in heeft. Erg leuk voor de afwisseling ook.
Karennn, tis niet echt waar dat springruiters alleen maar springen. Ik train meer dressuur dan springen. Hooguit 1x per week springen is voldoende vind ik. Met dressuur hou ik ze fit en leer ik ze allert en soepel te houden in het parcours. O.a. galopwissels zijn erg belangrijk.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:09

Cyruss_ schreef:
Zown die springt echt super netjes! Ziet er goed uit. Je zou zo niet zeggen dat het een dressuurpaard is. Je kunt zien dat je paardje er erg veel plezier in heeft. Erg leuk voor de afwisseling ook.
Karennn, tis niet echt waar dat springruiters alleen maar springen. Ik train meer dressuur dan springen. Hooguit 1x per week springen is voldoende vind ik. Met dressuur hou ik ze fit en leer ik ze allert en soepel te houden in het parcours. O.a. galopwissels zijn erg belangrijk.

Nene dat bedoelde ik ook totaal niet, ik ben ook enkel springruiter en train bijna enkel dressuur, maar ik had het over echte competities rijden. Veel springruiters gaan hun paard niet dressuur laten rijden.
In nederland is dat een beetje logischer omdat die wedstrijden daar gescheiden zijn. In België is er 1 grote wedstrijd waar zowel dressuur, springen als groepsdressuur en kur op muziek gereden wordt.
Je kan dus heel gemakkelijk de 2 combineren. En dan hoor ik soms zo'n uitspraken van mensen die zeggen ''ik rij heus geen dressuur mee, ik heb een springpaard, weet je wel!!''
En dat bedoelde ik maar. Dat springruiters veel dressuurtrainen is niet meer dan normaal. Je hebt bij het springen veel meer nood aan dressuur, dan dressuur aan het springen.

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:24

malloesje schreef:
hahaha een Jazz die springt, wat grappig :) Zie je bijna niet, dat ze uberhaupt kunnen springen.

Op enkele foto's druk je je handen vast op de manenkam, probeer ze altijd te dragen. Als je vast zet kan het paard je hand niet volgen. Ook ga je behoorlijk ver naar voren in je bovenlichaam. Probeer iets meer terug te blijven en dicht bij het zadel, dan belast je het paard ook niet onnodig op de voorhand. Vaak als je goed naar voren kijkt gaat het al beter.

Maar nogmaals erg leuk een Jazz in de springring :j

bedankt, ik zal er eens op letten dat ik meer naar voren kijk. Ik voel ook wel ooit dat ik steun op de hals. Dat is toch een gevoel van veiligheid denk ik...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:24

Vind het toppie dat je je paard zo'n afwisseling gunt.

Vele ruiters die hoger rijden durven vaak niks meer met een paard

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:26

Joolien schreef:
Kijk, das leuk om te horen dat er een ZZ-amazone toch ook gewoon lekker aan het springen is geslagen.
Zolang je oplet dat ze niet overbelast raakt is het heel goed te combineren. Bij ons op stal zeiden ze altijd dat dressuurpaarden die M of hoger liepen beter niet kunnen springen, dat vond ik altijd echt B*llsh*t!

Je paard heeft ook een schitterende techniek. Mooi over het ruggetje. Mag nog iets voorzichtiger worden in het voorbeen maar Hey, je kunt niet alles hebben!

Het enige nadeel wat ik heb met mijn dressuurpaard is dat als ik per ongeluk een halve ophouding iets te stevig maak ze ook echt teveel terug komt. De dressuurhulpen zijn natuurlijk heel licht en met springen doe ik dat wel eens wat te streng, waardoor ze galopritme verliest.
Als het mis gaat is het ook altijd omdat ik weer teveel aan het regelen was...

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:28

Karennnn schreef:
Wow, een van de eerst dressuurpaarden van dat niveau die ik zo zie springen!
écht super ;)
De eerste foto is misschien een beetje ongelukkig, maar de manier waarop ze door de rug springt, schouder hoog, neusje laag... Een aantal springpaarden doen het haar niet na :P
En dat voorbeen dat wordt wel beter naargelang het hoger wordt (wat jullie zeker zullen halen) :D
Super veel geluk jullie en leuk dat je zo openminded bent en niet van het idee ''Mijn dressuurpaard, moet dressuren ongeacht hij springen leuk vindt'' (omgekeerd is dit natuurlijk ook vaak het geval bij springruiters!)... super van je!

Het springen begon ook eigenlijk als een een keer een afwisselingetje.
Maar ik merkte gewoon dat ze er echt lol aan heeft en van het een kwam het ander. En dan ook maar op wedstrijd.
en ze werd rustiger tussen de oren.
Voor mijn en mijn paard dus eigenlijk allen maar voordelen...

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:29

fargo schreef:
Ziet er heel goed uit, mooi over de sprong. Wat zit er in haar moederlijn? Ze is zo donker voor een Jazz of is het een donkere koffievos?

Ze staat op papier als donker vos.
Ze komt uit een Damiro moeder. (misschien verklaart dat haar spring"talent"???)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:32

roancka schreef:
Joolien schreef:

Het enige nadeel wat ik heb met mijn dressuurpaard is dat als ik per ongeluk een halve ophouding iets te stevig maak ze ook echt teveel terug komt. De dressuurhulpen zijn natuurlijk heel licht en met springen doe ik dat wel eens wat te streng, waardoor ze galopritme verliest.
Als het mis gaat is het ook altijd omdat ik weer teveel aan het regelen was...

Ja dat kan ik me goed voorstellen. Als dressuur je basis is, ben je sneller geneigd om te gaan regelen, terwijl je in het springen juist een wat hoger basistempo moet hebben en je paard niet perfect in de aanleuning hoeft te lopen hehe(beetje overdreven miss maar toch).

Bij mij is het snel andersom. Als ik in een dressuurproef het idee heb dat het niet goed gaat, dan rij ik er niet meer voor. (net zoals je in een parcours de eerste balk eraf gooit ofzo).
ik had eigenlijk al veel verder kunnen komen met de dressuur als ik iets fanatieker zou zijn ;)

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:43

Wat een genot om naar te kijken!!! Ik kan op de laatste foto's aan de lengte van je stijgbeugels/beenligging wel zien dat je een dressuurruiter bent, maar ik vind het geweldig!!!!
Complimenten hoor!

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:47

mobick schreef:
Wat een genot om naar te kijken!!! Ik kan op de laatste foto's aan de lengte van je stijgbeugels/beenligging wel zien dat je een dressuurruiter bent, maar ik vind het geweldig!!!!
Complimenten hoor!

ha ha ha, klopt, ze zijn al 5 korter en anders heb ik helemaal het gevoel dat ik eraf wip!
En dan zullen we het over de spierpijn maar niet hebben! :o

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:23

roancka schreef:
fargo schreef:
Ziet er heel goed uit, mooi over de sprong. Wat zit er in haar moederlijn? Ze is zo donker voor een Jazz of is het een donkere koffievos?

Ze staat op papier als donker vos.
Ze komt uit een Damiro moeder. (misschien verklaart dat haar spring"talent"???)

Jazeker, want ze springt inderdaad op de Ramiro manier en dat is zijn paps. Kijk ik dacht al iets bekends qua stijl te herkennen (heb zelf ramiro kleinzoon gehad). Leuk paard hoor dat je hebt, lekker veelzijdig!

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:37

fargo schreef:
fargo schreef:

Jazeker, want ze springt inderdaad op de Ramiro manier en dat is zijn paps. Kijk ik dacht al iets bekends qua stijl te herkennen (heb zelf ramiro kleinzoon gehad). Leuk paard hoor dat je hebt, lekker veelzijdig!

Grappig dat de springmanieren van opa zichtbaar zijn!
Ze is idd een echte all rounder!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:42

Vooral de 3e foto voor het einde waarbij je afzet van de zijkant ziet, mooi benen bij elkaar, mooi achterbeen en ruggebruik, dat herken ik wel. En ook die foto van die grote galopsprong daar zie je meer Ramiro dan Jazz in het paard ;-)

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:44

fargo schreef:
Vooral de 3e foto voor het einde waarbij je afzet van de zijkant ziet, mooi benen bij elkaar, mooi achterbeen en ruggebruik, dat herken ik wel. En ook die foto van die grote galopsprong daar zie je meer Ramiro dan Jazz in het paard ;-)

Wat grappig!
Ik hou me echt alleen maar bezig verder met dressuurpaarden, dat ik echt geen kenmerken ken van springhengsten.
Maar vind het wel leuk om te horen dat het zichtbaar is!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:49

[HK] Afstammelingen van Damiro en Ramiro.

Dan heb je hiermee een linkje om wat familieleden te bekijken. Ramiro's zijn heel intelligent, gevoelig, eerlijk en sociaal, met hele mooie halzen en hoofden. Waarschijnlijk maakt de Ramiro/Damiro kant jouw paard "stoerder" dan de meeste Jazz-paarden. Waarbij ik helemaal niets tegen heb op Jazz; gaaf paard, mooie kinderen!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:52

De enige tip die ik zou willen geven (ben zelf geen sterruiter maar doe dit ook) is om te proberen niet zozeer jezelf naar voren toe over je paard heen uit te strekken maar te proberen wat meer in elkaar te blijven (zoals op deze foto bijvoorbeeld; http://94.100.113.145/360800001-3608500 ... _1VGv.jpeg).

Edit; Als het ware dichter bij je paard blijven en meer gehurkt blijven. Ook moet je proberen je kont iets meer naar beneden te houden.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:55

Ik vind het er echt heel goed uit zien!
Ik heb trouwens met mijn paard precies het zelfde, die lijkt door springen ook beter te worden met dressuur en er ook weer meer plezier bij te hebben.
Je traint toch de achterhand en dat in combi met de afwisseling zal wel goed doen :)

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:58

ManonR_ schreef:
De enige tip die ik zou willen geven (ben zelf geen sterruiter maar doe dit ook) is om te proberen niet zozeer jezelf naar voren toe over je paard heen uit te strekken maar te proberen wat meer in elkaar te blijven (zoals op deze foto bijvoorbeeld; http://94.100.113.145/360800001-3608500 ... _1VGv.jpeg).

Edit; Als het ware dichter bij je paard blijven en meer gehurkt blijven. Ook moet je proberen je kont iets meer naar beneden te houden.

Bedankt voor de tips!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:35

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het bespreken van afstammingen niet op RT-HAW thuis hoort. Gelieve dit verder voort te zetten via pm.
Ook is het wel de bedoeling dat je rijtechnisch commentaar plaatst in je bericht. Daar is HAW namelijk wel voor bedoeld.