telkens stilstaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prii_boy

telkens stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 19:39

Hallo bokkers, ik dacht misschien kunnen jullie me hier wel mee helpen Haha!

Ik heb een 4 jarige D pony, hij doet het bij mij erg goed enzo maar ik werk op de zaterdag dus dan rijd een vriendin hem.
Maar nu het volgende, hij gaat om haar uit te proberen telkens stilstaan en verzet GEEN pas meer, bij mij doet hij dit niet dus ik kan er verder ook niks aan doen. Met zweep rijden is ook geen optie omdat hij dan helemaal gek word. (voor zover ik weet is er nooit wat gebeurt.)

Dit begint erg iritand te worden, hebben jullie een oplossing Haha!??

cube

Re: telkens stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:08

Nou ik zou dan toch even een zweepje erbij pakken. Ik weet niet 'hoe gek' hij dan word, maar dan gaat hij iig vooruit! Als dit te lang duurt word het natuurlijk ook een leuk spelletje. Ze zou dan gewoon de zweep op de kont kunnen leggen, je hoeft ook weer niet gelijk een tik te geven toch?
En anders zouden jullie eens samen moeten gaan(misschien doen jullie dat ook al wel) en dat jij je pony voorwaarts houd vanaf de grond als dit gebeurt. Zoals ik het lees lijkt het me iig wel iets om direct aan te pakken.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 20:21

Dankjewel voor je reactie.
Een zweep is echt geen oplossing, hij word dan erg gevaarlijk, voor degene die er op zit en andere in de bak.
Ik laat haar ook vaak rijden als ik er bij ben, maar meestal gaat het dan wel goed, maar op die zaterdag kan ik er helaas niks aan doen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:55

Met een zweepje rijden zou toch moeten kunnen. Begin zelf en rijd met een kort stokje, en dan kan je vaak al gauw naar een klein springzweepje over. De zweep is niet iets om bang voor te moeten zijn.
Je kan ook vanaf de grond oefenen met aanraking met een zweepje, raak aan tot hij geen reactie of angst meer vertoont, beloon en herhaal. Ga dan steeds verder tot je overal kan aanraken. Vervolgens ga je erop zitten en oefent vanaf daar.

Je vriendin kan ook een spoortje aan doen natuurlijk. Het gaat om het volgende, Been = voorwaarts gaan. Geen reactie = duidelijker been met spoor. Wel reactie= belonen door beenhulp weg te nemen.

Een keertje les kan natuurlijk ook helpen.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 21:00

Les hebben we allebei, maar zei lest alleen op manege pony's.
Afgelopen zomer deed m'n pony precies het zelfde bij mij, dus telkens stilstaan etc. maar als ik dan al een bloemetje in m'n handpakte kreeg een een rodeo les!!
Ik weet bijna wel zeker dat mijn pony niet is mishandelt ofiets, maar met grondwerk en dan met zweep bezig zijn reageerd hij gewoon goed op

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:07

Je wou toch voorwaarts? brave pony, nu nog zonder bokken Clown

Gewenning kost in het begin wel een paar angstige of vluchtende reacties, maar als de verhoudingen goed zijn weet je pony dat je te vertrouwen bent en zal de heftigheid van de reactie afnemen. Het kost tijd, geduld, vertrouwen en aan de hulpen zijn. Met die voorwaarden kom je een heel eind.

Het voorwaarts gaan voor je been is ook gehoorzaamheid dus bij je vriendin gaat daar iets mis. Laat haar eens lessen met deze pony.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:12

Je zegt dat je vriendin alleen op manegeponies lest.

Misschien helpt het voor haar om wanneer zij dus been geeft om voorwaarts te gaan haar handen ietwat overdreven mee te geven. Veel manegeruiters vergeten dit vaak waardoor ik me voor kan stellen dat het voor een 4jarige pony verwarrent kan zijn als je 2 verschillende signalen krijgt.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 21:12

Oke, ik zorg wel dat ze volgende week vrijdag met hem de les in gaat.
Voor de rest zal ik hem aan de zweep laten wennen en zo ook bij haar.
Bedankt voor je reactie

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:36

Ik snap je probleem. Volgens mij heeft chocotof gelijk. Geeft ze niet verkeerd been? Je kan je pony ook aan een zweep laten wennen om eerst een stokje van een boom vast te houden en dat uittebreiden, alleen denk ik wel dat je dat zelf moet doen en niet aan haar overlaten aangezien hij al vreemd doet.

heel veel succes ermee!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:46

Ten eerste zou ik je pony laten wennen aan de zweep. Dat moet gewoon een onderdeel zijn van de opvoeding, een paard moet niet bang zijn van een zweepje. Begin op de grond en bouw het langzaam uit.
Eerst een kort stokje en dan wat langer. Geen gekke dingen er mee doen, gewoon rustig vasthouden en pony er mee aanraken. Dat zal een paar keer duren, en dan is ie niet anders meer gewend dan dat je dat ding vast hebt.

Voor het stilstaan: veel ruiters gaan op het moment dat een paard wat terug valt in tempo erg enthousiast drijven, trekken hierbij de hakken op en klemmen vervolgens hun bovenbenen tegen het zadel ( niet bewust natuurlijk, dat is een automatische reactie ). en als het paard dan niet reageert gaan ze nog een beetje zitten wiebelen met de benen en zit, waardoor hij helemaal gestoord wordt in de beweging.
Oplossing: benen rustig laten afhangen en ontspannen, kort tikje geven met de kuit. Als je paard dan nog niet reageert, wat meer kuit aanzetten, en eventueel een stemhulp of zodra het kan een tikje met de zweep achter de kuit.
Juist een jonge pony reageert heftig als hij gestoord wordt in de beweging ( door bijv. klemmende bovenbenen ), omdat hij dat niet gewend is. Dus gaat hij maar stilstaan. En als dat dan lukt en niet gecorrigeerd wordt, dan doet hij dat elke keer opnieuw.
Ik zou eens kritisch kijken naar de manier waarop je vriendin hem aandrijft. Misschien is het wel simpel op te lossen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:12

Ik wil graag eerst even zeggen dat een zweep niet bedoeld is om je paard 'vooruit te meppen' het is hier niet zo letterlijk gezegt maar zo komt het op mij over. Jullie raden haar aan om een zweep te pakken en zo de pony voorwaarts te laten lopen. En ook een zweep wordt gebruikt al verfijning van de hulpen (al weet niet iedereen dat) een zweep is er dus ook voor om 'vriendelijk' gebruikt te worden. Als je de zweep wel gebruikt als 'een stok die je paard wel NU voorwaarts laat lopen (onvriendelijk dus)' heb je dus grote kans dat je paard bang wordt van de zweep... De zweep wordt dus niet meer gezien als een middel wat kan helpen om een paard voorwaarts te laten lopen (bij mij de 4e fase van voorwaarts/aandrijven etc) maar als een ding wat pijn doet en niet fijn is, een ding waar jou paard liever bij uit de buurt wil blijven. Dan denken jullie vast, Ja dan hebben we haar toch waar we der hebben willen? ze ziet ze zweep en gaat weer voorwaarts. Nou dat geluk heeft niet iedereen, mijn paard gaat naar zwepen trappen, stijgeren en van alles doen om er uit de buurt van te raken, behalve voorwaarts (Oude eigenaar heeft er zo vaak met de zweep opgeslagen dat ze daar dus een fobie voor heeft)...... Dan zit je dus met het probleem 'mijn paard is bang voor de zweep' en dan heb je weer een nieuw project.....

Dan vertel ik dus nu even mij verhaal, mischien kun je er wat mee en mischien ook niet. In iedergeval wil ik even duidelijk maken dat sommige dingen ook 'anders' opgelost kunnen worden. een manier die voor alle 2 te begrijpen is.

Ik ben begonnen met Parelli, level 1 gekocht en spullen gekocht en aan de slag. dat was een moeilijk fase, we moesten allebei onze fouten inzien en het samen proberen op te lossen. We zijn begonnen met het leiden vanuit zone 1. wat ze heel moeilijk vond, ze had liever dat ik voor liep dan kon ze mij volgen en de terug weg dan wilde ze het liefst het touw uit mijn hand plukken om zo sneller thuis te komen. Dat heeft ze afgeleerd dankzij de Parelli methode. dat was dus al 1 grote stap. Bij elke keer dat ze stil ging staan ging ik voor haar staan en nam het touw in mijn handen en begon net zoveel gewicht te zetten op touw als dat zij ook deed, maar dan aan de andere kant. beweging? Druk vrij en verder lopen alsof er niks aan de hand was. En vooral blijven lachen als ik gewicht op het touw aan het zetten was. Doordat ik lagde had ik een 'open' houding, hoe boos ik ook was, lachen moest ik. Want als ik mijn kwaadheid liet zien op mijn gezicht kreeg ik een erg gesloten houding en dan willen ze liever van je weg.

Kijk maar eens naar paarden in de wei, als 1 paard (vaak de leider) niet wil dat er ook maar 1 paard in zijn buurt komt kijken ze vaak boos naar andere paarden (oren in de nek, strenge ogen, boze mond, neusgaten wat opener). Als ze wel willen dat er iemand in hun buurt (eigen ruimte) komt, tonen ze interesse doormiddel van kijken en 'lachen'.
Dat moeten wij als mens na doen, lachen betekend 'Je bent welkom' boos kijken betekend 'Ik wil jou niet hier'.

Elke keer als ze dus stil ging staan ging ik er dus telkens voor staan en me gewicht erin gooien (net zoveel als dat zei deed) en lachen. maakte me niet uit hoevaak ik dat moest doen. Op een gegeven moment weten ze toch dat jij blijft volhouden en houden ze er mee op. Telkens herhalen (veel wandelen). Toen ik ik het vanuit zones proberen (het leiden) we begonnen bij zone 1, het hoofd. Moeilijk maar het kon net. de hele weg vanuit zone 1 geleid en ze heeft mischien 3x stilgestaan. dit hebben we 2x gedaan en toen vond ik het tijd voor leiden vanuit zone 2. Dat was iets teveel gevraagt dus ging in in het midden van zone 1 (hoofd) en 2 (nek) lopen, en zo telkens een stapje meer en nu kan ik haar vanuit zone 2 helemaal leiden. Het is nog niet veel als je bekijkt dat wij streven naar zone 5, maar je moet ergens beginnen Lachen . Het stilstaan is bijna weg, nog af en toe als ze het moeilijk vind of erg onzeker is dan doet ze het, vaak geef ik haar wat zelfvertrouwen en dan loopt ze weer (voor haar gaan staan etc hoeft dus niet meer) behalve als we op een drukke weg lopen dan wil ik haar zo snel mogelijk op een veilige plaats krijgen.

Met fietsen zijn we ook gestopt omdat ze telkens 'stop momentjes' kreeg wanneer ik er even niet helemaal met mijn gedachte bij was. We bouwen het dus heel rustig op, eerst lekker aan de hand alle zones oefenen en daarna pak ik mijn fietsje weer.
Ook heeft er al iemand op haar gereden en heeft ze een keer stil gestaan (in de bak) de bak vond ze eerst vreselijk, achteruit lopen en stilstaan, bokken en stijgeren. Maar nu was ik echt apentrots, ze deed het super!

Ga vooral nadenken als je gereden hebt, of laat het iemand filmen kijk het terug en let op jezelf, wat doe jij fout? en waarom reageert ze zo? hoe kunnen we dat het beste oplossen? door die vragen te stellen aan jezelf en daar een antwoord op te geven kom je waarschijnlijk al tot een conclusie, bedenk stapjes voor jezelf (hoe je dit het beste kunt oplossen) en heb elke les 1 doel waar je aan gaat werken, focus op je zit en op de gangen van het paard, concentreer je op haar reactie's en doe daar iets mee. Lachen

Ik weet niet of ik mijn verhaal met de jouwe kan vergelijken, maar dit heeft mij geholpen en we zijn al zo veel verder en we kunnen heerlijk wandelen samen Lovers .

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:33

Als je paard vanaf de grond niet bang is voor een verlenging van je hand of been (wat een zweep is volgens mij), is het dan geen idee om iemand (betrouwbaar natuurlijk) te vragen haar vanaf de grond bij te staan. De pony staan stil, ruiter geeft mee met de hand en geeft been, bij geen reactie tikt de grondwerker achter aan..
Die persoon of jij kan dan ook beter beoordelen waarom je pony het gedrag vertoond..

Mijn verzorgpaard deed het ook even, de eerste twee lessen die ik met hem reed.. ik wist niet wat ik mee maakte. Ik heb wel een zweepje ter hand genomen omdat hij mijn been Totaaaaaal niet serieus nam. Uitproberen noem ik dat. Bij mijn 3e les heeft hij het al niet meer gedaan.
Nog erger,, bij de persoon die er voor mij op reed ging ie achteruit! hahahah

Ik weet wel waarom hij het deed, hij vond het moeilijk wat er van hem werd gevraagd. En dacht er zo onderuit te komen. Jong groen paard, combinatie van moeilijk vinden van het rijden en uitproberen van de ruiter.

Weet je waarom jouw pony het doet bij je verzorgster? Het kan gezond protest zijn maar ook iets zijn waarbij zij hem hinderd...

Succes!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:40

Heel sec. gezegd is mijn zweep ook een stok om hem te laten lopen als hij niet meer voorwaarts gaat. Mijn 'fase 4'....
Ook dan hoeft een paard er absoluut niet bang voor te zijn, sterker nog, ik vind het geen goed teken als ze bang zijn.

Bovendien zal dit paardje wat zo gevoelig reageert op een zweep nooit een harde mep nodig hebben. Dit verhaal snijdt aan twee kanten. Een consequentie aan het gedrag geven dat je helpt als het paard niet meer reageert op been, versus desensibiliseren voor het vast hebben van een zweepje.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:49

Kelly_ann, als je het over mij hebt, dan wil ik daar graag even op reageren. Mijn pony is absoluut niet meer bang voor de zweep. Ik ben begonnen met veeeel Friendly en nu kan ik de zweep over der heen gooien, haar er mee aanraken op alle plekken, als een gek er langs gaan staan en er mee zwieren, ze blijft gewoon op haar plek Lachen . En zelfs nu gebruik ik de zweep niet meer, ik heb een stick met een string en daar krijgt ze weleens een tikje(nouja tikje, een zwier als het ware) mee (fase 4) maar het is nooit hard (als je nu niet loopt sla ik je naar de andere kant van de straat, hard). Bij de Cirkling wil ze soms ook niet lopen en dan hoef ik mijn stick alleen maar te laten zien en dan weet ze het al, puur omdat ze eerst niet ging en dan de string tegen haar schouder aan kreeg, niet hard maar wel een waarschuwing. Ik vertelde mij verhaal omdat mensen vaak verkeerd met een zweep omgaan.... en vaak niet genoeg Friendly doen, om te laten zien dat de zweep niet eng is. Altijd als ik driving doe en ik heb mijn string nodig en ze doet het, staat ze stil en doe ik even Friendly puur zodat ze weet dat de stick en string helemaal niet eng zijn. En een hoop mensen vergeten dat en pakken gelijk naar de zweep en gebruiken het dus alleen maar als 'mep' middel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:51

We bedoelen hetzelfde alleen we verpakken het iets anders denk ik Knipoog

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:54

Ik denk het ook Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:05

Ik vraag me af waar iedereen ziet staan dat de pony bang is van zwepen... Uit het verhaal hier kan ik alleen maar uitmaken dat hij rodeo-achtig reageerd op een zweep als ze die er op die moment bijhalen, terwijl hij op andere momenten normaal reageert op de zweep?

Mijn merrie (die nu verkocht is) haalde dat trucje soms ook boven. Niet meer bij mij (in het begin wel), wel als er bij de verkoop mensen kwamen kijken... Uitproberen, niet meer en niet minder was het. Paard reageert normaal super op de hulpen, is heel voorwaarts, maar als ze eenmaal probeert stil te staan, dan sluit ze zich gewoon volledig van elke hulp af. Zweep erbij was absoluut géén optie, terwijl ze normaal heel makkelijk met zweep te rijden is (en absoluut geen schrik heeft van de zweep). Met zweep erbij kreeg je gewoon rodeo. Sla je haar met de zweep? Dan slaat ze terug...

Hoe dan oplossen? Je vriendin moet gaan werken aan haar zelfvertrouwen op je pony Clown. Je zegt dat het uitproberen is, dat je pony het bij jou niet probeert.... Dan is dat een teken dat je vriendin ergens je pony het gevoel geeft dat hij het wel kan proberen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:16

Zweep is niet nodig.. tenzij je die voor het meisje wil gaan gebruiken.. Knipoog
Het is tenslotte het gebrek aan rijvaaridgheid van de vriendin en heeft niets met het (uiterst intelligente) paardje te maken.

Heb je je vriendin zelf wel eens 'les' gegeven? ZIe je dna ook waar het fout gaat, vaak is dit al een havle baklengte eerder dan waar het paard stilstaat. Soms is het al een seconde na het opstijgen. Je vriendin is misschien niet consequent genoeg in haar signalen en gaat de pony bij twijfel stilstaan en zegt ze tegen de ruiter: ga jij maar eens bedenken wat je wilt en dan ga ik weer lopen deal?
Jammer genoeg kunnen zelfs D-pony's niet praten. Bekijk dus of ze doortastend genoeg is en help haar door te zeggen wat ze moet doen, zonder dat ze daarbij verstijft of angstig is. Jij kunt vanaf de grond vaak meer zien dan zij en je kent het paard het beste.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:59

Mijn pony deed dit in het begin ook (was me even goed aan het uitprberen) maar deed het steeds op dezelfde plek. Dus nu als ik merk dat ze stilvalt vlak voor dat stuk geef ik extra been! En ik rij wel met een zweep maar gebruik hem nagenoeg nooit. In mijn hand hebben is genoeg voor haar! Mocht ik hem wel een keer nodig hebben dan geeft ik een tik op het dekje en daar schrikt ze genoeg van!