Hopeloos geval...of toch niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Hopeloos geval...of toch niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 22:55

Betreft:7 jarige hannoveraanse merrie,allround gefokt,1m69,normaal gebouwd,iets zware kaak en beetje onderhals,maar niet extreem.Verder zit het paard correct ineen.
Mond is in orde,vorig jaar wolfstanden getrokken en word elk half jaar bijgevijld.
Paard is al verschijdene keren door de veearts(een échte goede!) nagekeken maar nergens geen pijnpunten of ongemakken te vinden.
Zadel en hoofdstel passen.

karakter:super brave merrie,geen merriekuren,braaf in omgang,onder zadel,...al wat je wil,zit niets kwaad in!

Probleem:PAARD GEEFT NIET NA!!!!
Ik heb der zelf zadelmak gemaakt(ik ben geen topruiter maar weet wel wat ik doe),haar altijd zelf gereden,ik weet dus perfect wat dit paard meegemaakt heeft.
Je kan alles van haar vragen,kan er een klein kind opzetten,ze zal geen pas verkeerd zetten,zolang ze met de neus in de lucht mag lopen,aan een los teugeltje.
Zodra je haar iets meer wil werken,een beetje opsluiten,beginnen de problemen:ze word wringerig,maakt zich sterk,zet zich vast in de rug en voor je het weet is ze zo gespannen dat er niets meer mee aan te vangen is.

Nu hoor ik heel graag de theorie:aan een contactteugel naar de hand toe drijven dan gaan ze vanzelf nageven...jaja,in je dromen(kan je dag en nacht wachten)!

Is eigenlijk moeilijk uit te leggen,heb in samenspraak met mijn instructrice al veel verschillende manieren uitgeprobeerd,maar niets schijnt effect te hebben.

Heb al verschillende bitten uitgeprobeerd(enkel en dubbel gebroken,verschillende materialen,verschillende diktes...)Momenteel rijd ik haar op een enkel gebroken anatomisch gevormde argentan trens.Dit schijnt haar tot nu toe het best te bevallen,met dit bit schuimt ze toch al,iets wat ze de vorige 3 jaar nooit gedaan heeft.

Rijd haar vaak op een korte martingaal,maar dit heeft eigenlijk weinig effect,daar ze niet echt haar hoofd in de lucht steekt,maar wel altijd net tegen de hand blijft,zeg maar wringen.

Slofteugel gaat 1 keer goed,de 2de dag zet ze er zich ook op vast.

Er zit Argentan-bloed in de merrie,en die staan er wel om bekent wat wringerig te zijn,maar ik denk niet dat dit het enige probleem is.

Zoals mijn instructrice zegt:"er is 'iets',waardoor ze zich niet wil loslaten,waardoor ze steeds weer spanning opbouwd,maar wat??"

Heb er al aan gedacht er een keertje een osteopaat naar te laten kijken,iemand hier goede ervaringen mee?
Of heeft er iemand een idee wat haar probleem kan zijn?

lailapri

Re: Hopeloos geval...of toch niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:06

Is ze met de hand gevijlt of electrisch en door wie is ze gevijlt (gebit)

Zijn al haar ingewanden oke en haar si gewricht etc. (osteopaat, fysio, chiropractor, iemand die haar ingewanden etc kan doormeten op energetische wijze of via bloedonderzoek, etc)

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:47

Mijn paard liep in het begin ook erg met zijn hoofd naar omhoog en altijd schudden. Heb hem toen ook laten nakijken (tanden, bit, zadel, dierenarts) en er werd niets ernstig gevonden. Heb toen wel de overgang gemaakt naar bitloos maar dat hielp ook niet. Vervolgens heb ik de osteopaat laten komen en zat hij vast in zijn rug net achter het zadel. De osteopaat is nu al twee keer geweest en elke keer na de behandeling voel ik erg veel verschil en geeft hij heel mooi na. Misschien kan je dit nog eens overwegen. Maar let wel op: Niet elke osteopaat doet zijn werk goed..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 08:59

Ja na laten kijken door een osteopaat of eens lekker laten masseren kan nooit geen kwaad.
Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl denk dat dat ook een oplossing kan zijn, heb al heel veel paardjes zien verandere onder het zadel, incl de mijne.
De martingaal en slof zou ik echt niet meer gebruiken, dat maakt het alleen maar erger en het paard sterker, de spieren worden op deze manier fout getraint.
Mijn instructr Angela Remie ( http://www.avalonsruiterbegeleiding.nl)
geeft les ter hoogte van Roosendaal , misschien eens een optie om bij haar een lesje te nemen, ze geeft 22 jan een info avond over haar bloktrainingen die binnenkort gaan starten, staat meer van op haar site, dat zal altijd in de buurt van de grensstreek ter hoogte van (Essen) zijn, dus niet zo heel ver bij jou vandaan.
Maar denk dat je daar best mee geholpen kan zijn en je paard wat meer ontspanning te geven, zij werkt ook samen met een DA en een Masseur die ook hele verbeteringen zien bij deze trainings wijze.
Als je meer info wil , kun je pbje.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:05

Klinkt moeilijk, maar misschien een idee om je merrie een keer te laten kraken
door een goede osteopaat, kan een hoop doen, ze ziet misschien ergens goed vast
in der kaken , nek of rug.
Paard moet op een begeven moment nageven, de natuurlijke houding i sook niet constant kop
in de lucht, mijn ervaringen met kraken zijn super.
dus misschien kan je het overwegen...

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:11

ha, ik heb precies hetzelfde probleem met mijn net vijf jarige.
Als ik iets ga vragen gaat hij zich spannen en wegschieten, ik probeer dat te negeren en door te rijden. Hij is ook helemaal nagekeken maar ik heb er toch nog een osteopaat bijgehaald en die heeft hem op drie plaatsen losgemaakt, nek, l-voor en R-achter, hij zat niet extreem vast maar er was wel duidelijk verschil tussen l en r. Ik mag er vandaag voor de tweede keer weer op.
Na "echt" alles geprobeert te hebben ben ik weer terug gegaan naar de basis en blijf idd een uur stappen en loswerken tot hij gaat ontspannen en negeven, dan stap ik nog een paar rondjes, flink belonen en stap ik af. Van hieruit probeer ik het op te bouwen. Ik rij wel veel oefeningen in stap, stelling vragen naar binnen en buiten, schouder voor zijn we aan het oefenen, enz (hij is nog maar 6 mnd onder het zadel). Het is een geduld klus maar ik heb zelf het gevoel dat dit bij hem het beste werkt. Ik ben benieuwd naar verdere adviezen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:15

hoe doet ze het onder andere ruiters?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:16

Kraken ben ik geen voorstander van, heb daar meerdere toppaarden van naar de kl0te zien gaan.

Dat gesla met die hamers geloof ik zelf niet meer in dus Knipoog

Wat ik eerst zou doen bij dit paard, is een stel foto's van de rug, klinkt een beetje als kissing spines of iets in die trant.

Een martingaal heel kort eraan doen??

Kan me voorstellen dat dat dier zich nog meer verzet...

Hoe is ze met longeren? Ik neem aan dat je als afwisseling en ontlasting van de rug zo nu en dan longeerd?
Hoe loopt ze dan, geeft ze dan wel na ?

Voor je verder gaat modderen zou ik naar de kliniek rijden en foto's laten maken van rug en als daar niks uit komt, van de hals.
Dikke kans dat er ergens een probleem zit

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:32

Een goede osteopaat 'kraakt' niet.En kan erg veel goed doen.
Enige probleem: een goede vinden...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:06

niet alle osteopaten werken met hamers, ik heb er zelf goede ervaringen mee.

Wat betreft de post van sette,
hoe vraag je dan? het is namelijk iets dat je krijgt door hard werken en niet door te vragen. je gaan buiging/stelling/bochten/zijgangen/rechte stukken etc rijden en zorgt dat jou houding en jou hulpen goed worden. een paard dat oke is zal dan vanzelf gaan nageven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:26

jodi schreef:
Een goede osteopaat 'kraakt' niet.En kan erg veel goed doen.
Enige probleem: een goede vinden...

Precies, en dat valt niet mee.

Ik ben er ook van overtuigd dat een goed osteo of fysio veel goeds kan doen, maar een slechte kan heel veel fout doen, ik heb zelf voorbeelden gezien van paarden die op hoog niveau sprongen, en nu of niet meer leven, of in de manege rondlopen.

Dus zodoende geen hamers aan mijn paarden Knipoog

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:32

Ik ben ook geen voorstander van de osteo.. Probeer eens een paardenshiatsu therapeut?
Ik zou die hulpteugels allemaal weglaten want dat maakt het probleem alleen maar erger.
Ik heb er ook zo eentje gehad, het enige wat je kan doen is geduld hebben en zeker niets forceren.
Een paard gaat nageeflijk lopen als hij ontspannen is, ga dus absoluut je paard niet dwingen in die positie!

Veel succes

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:35

In hamertje tik geloof ik ook niet.Kissing spines,is dat geen mode verschijnsel momenteel en ligt dat niet grotendeels aan vast zittende spieren die alles laten samentrekken?En is dat probleem weg,drukken de spines ook niet meer tegen elkaar.

Maar wat ook al gezegd is,wat doet ze onder een andere ruiter.En een fysio laten kijken kan zeker geen kwaad.En zeker geen hulpteugels,precies zoals Tender_12 al aangeeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:40

Ik zou eerst voor ik aan allerhande methodes begin,foto's laten maken Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:40

Wat doet ze aan de longe?? Wil ze dan wel zakken met haar hoofd?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:41

crossmonsterEn dan komt daar kissingspines uit en word er niet meer gekeken naar hoe vast de rugspieren zitten.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:49

Ook met kissing spine kun je een paard leren nageeflijk te worden.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:38

Met een andere ruiter is ze ook moeilijk en sterk.
Ik ken het paard en heb er mee gereden ...en Feelsoproud en ik hebben een totaal andere manier van rijden...en ik denk dus niet dat aan haar manier van rijden ligt want bij mij liep ze hetzelfde...

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:45

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:48

Google op Antoine de Bodt en er wordt veel duidelijk

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:52

giotto schreef:
Ik ken het paard en heb er mee gereden ...en Feelsoproud en ik hebben een totaal andere manier van rijden...en ik denk dus niet dat aan haar manier van rijden ligt want bij mij liep ze hetzelfde...

Misschien dan een kaptoom proberen aan de longe om uit te sluiten dat het aan de mond ligt? Lachen
Mocht ze hetzelfde verzet vertonen dan zou ik ook rontgenfoto's of scans laten maken van in ieder geval de hals tot en met de lendenenpartij.
Persoonlijk zou ik nimmer mijn paard naar een masseur of osteo brengen alvorens er scans of rontgenfoto's zijn gemaakt.
Ben je bijna net zoveel geld kwijt als bij een "goede" osteo maar heb je wel de feiten en wat je er ECHT aan kunt doen, dankzij advies van een erkende arts.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 14:54

crossmonster schreef:
Kraken ben ik geen voorstander van, heb daar meerdere toppaarden van naar de kl0te zien gaan.

Dat gesla met die hamers geloof ik zelf niet meer in dus Knipoog

Wat ik eerst zou doen bij dit paard, is een stel foto's van de rug, klinkt een beetje als kissing spines of iets in die trant.

Een martingaal heel kort eraan doen??

Kan me voorstellen dat dat dier zich nog meer verzet...

Hoe is ze met longeren? Ik neem aan dat je als afwisseling en ontlasting van de rug zo nu en dan longeerd?
Hoe loopt ze dan, geeft ze dan wel na ?

Voor je verder gaat modderen zou ik naar de kliniek rijden en foto's laten maken van rug en als daar niks uit komt, van de hals.
Dikke kans dat er ergens een probleem zit

Met martingaal kort bedoel ik lang genoeg zodat je geen inwerking hebt als ze nageeft maar wel als ze haar hoofd omhoog doet.Maar ik had al aangegeven dat de martingaal er eigenlijk voor niets aanhangt,daar ze niet echt het hoofd in de lucht gooid,maar wel op juiste hoogte houd maar gewoon constant tegen de aanleuning aan wringt.

Aan de longe eigenlijk hetzelfde probleem:eender welk soort bijzetteugel je eraan hangt(touwtjes,gogue,bijzetteugel,pessoasysteem),ze zet zich er gewoon op vast.Wel minder dan onder het zadel.Als er niets gebeurt waardoor ze zich in de stress gooit,geeft ze uiteindelijk wél na aan de longe,maar duurt soms heel lang,en lukt ook niet altijd.Laatste tijd gaat het behoorlijk met een gewone bijzetteugel.

Met een andere ruiter...geen flauw idee!
Mijn eerste lesgever wou er niet op(internationale dressuurruiter,bang om in afronte te vallen denk ik)!
Mijn volgende lesgever heeft er één keer opgezeten en had sindsdien steeds (toevallig) last van zijn rug,uiteidelijk kwam hij gewoon niet meer opdagen als ik les had.
Mijn huidige lesgeefster heeft er 1x opgezeten,bij haar deed ze gewoon hetzelfde,en volgens haar kan zij op deze moment niets meer dan ik(ze rijd uiteraard beter dan ik,maar we kunnen enkel aan de basis werken en dan kan zij niets meer).
Ik ga steeds op een dressuurmanege in de buurt rijden en daar verklaart iedereen mij voor gek dat ik met dat 'ondier' blijf rondrijden,niemand dus bereid er een keer op te stappen!
Ze heeft deze zomer een periode gehad dat ze super fijn liep,een week of 4,toen dachten we echt:"nu snapt ze het,nu kunnen we beginnen werken".Ik heb er toen 1 keer een vriendin van mij opgelaten,die heeft een kwartietje wat gestapt en gedraaft,ze rijd echt niet slecht.Sinds die dag zijn we terug bij af,om niet te zeggen dat het nog erger geworden is.

Ik heb ook al vaak gedacht dat het misschien wel ergens aan mij moet liggen(en ik ben er ook wel van overtuigt dat een betere ruiter dit sneller opgelost zal krijgen),maar iedereen die ons kent zegt toch echt wel dat het probleem bij het paard zit.
lailapri schreef:
Is ze met de hand gevijlt of electrisch en door wie is ze gevijlt (gebit)

Zijn al haar ingewanden oke en haar si gewricht etc. (osteopaat, fysio, chiropractor, iemand die haar ingewanden etc kan doormeten op energetische wijze of via bloedonderzoek, etc)

Ze is met de hand gevijlt,door Tom Sunt,een van de beste tandartsen van belgie.
Bloed word ook regelmatig gecontroleerd.
Chaelle schreef:
Mijn paard liep in het begin ook erg met zijn hoofd naar omhoog en altijd schudden. Heb hem toen ook laten nakijken (tanden, bit, zadel, dierenarts) en er werd niets ernstig gevonden. Heb toen wel de overgang gemaakt naar bitloos maar dat hielp ook niet. Vervolgens heb ik de osteopaat laten komen en zat hij vast in zijn rug net achter het zadel. De osteopaat is nu al twee keer geweest en elke keer na de behandeling voel ik erg veel verschil en geeft hij heel mooi na. Misschien kan je dit nog eens overwegen. Maar let wel op: Niet elke osteopaat doet zijn werk goed..

Als ik het bos inga of spring(ben geen springruiter maar af en toe voor de afwisseling) rijd ik der ook op hackemore.Daar loopt ze over het algemeen iets makkelijker op(maar nog niet écht nageeflijk),maar dat is volgens mij omdat je toch wel sterker bent met een hack.Een zachtere hack is geen optie,dan loopt ze met mij waar ze wil.
midgie schreef:
Ja na laten kijken door een osteopaat of eens lekker laten masseren kan nooit geen kwaad.
Kijk ook eens op http://www.paardenbegrijpen.nl denk dat dat ook een oplossing kan zijn, heb al heel veel paardjes zien verandere onder het zadel, incl de mijne.
De martingaal en slof zou ik echt niet meer gebruiken, dat maakt het alleen maar erger en het paard sterker, de spieren worden op deze manier fout getraint.
Mijn instructr Angela Remie ( http://www.avalonsruiterbegeleiding.nl)
geeft les ter hoogte van Roosendaal , misschien eens een optie om bij haar een lesje te nemen, ze geeft 22 jan een info avond over haar bloktrainingen die binnenkort gaan starten, staat meer van op haar site, dat zal altijd in de buurt van de grensstreek ter hoogte van (Essen) zijn, dus niet zo heel ver bij jou vandaan.
Maar denk dat je daar best mee geholpen kan zijn en je paard wat meer ontspanning te geven, zij werkt ook samen met een DA en een Masseur die ook hele verbeteringen zien bij deze trainings wijze.
Als je meer info wil , kun je pbje.

Dat ga ik inderdaad eens bekijken,kan wel eens interessant zijn!!

En toch op zoek naar een goede osteopaat.Heb eigenlijk geen ervaring met een osteopaat,maar lees er hier toch nogal veel positieve reakties over.Als er iemand een goede in Belgie(Antwerpen) weet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:56

zou je een filmpje kunnen maken van het rijden?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 15:05

giotto schreef:

Oh ja,jij hebt er ook een keer opgezeten,dat was ik vergeten!!
labionics schreef:
Google op Antoine de Bodt en er wordt veel duidelijk

Met alle respect voor diegenen die er wel goede ervaringen mee hebben...mij krijg je zo gek niet,er zijn veel leukere dingen om met mijn geld te doen!
KiWiKo schreef:
zou je een filmpje kunnen maken van het rijden?

Zal ik eens proberen te regelen,maar zal de eerste week niet lukken.Kan momenteel met het vriesweer niet rijden,moet een slachtoffer vinden om te filmen,en heb zelf ook geen camera...maar ik ga proberen!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:08

Ik zal wel komen filmen Lachen