bang bij opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirel08

bang bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 11:03

Sinds 2 mnd ben ik de trotse eigenaar van een New forrest ruintje van 5 jaar. Hij is echt een super lief paardje in de omgang, alleen
hij is zo ontzettend bang bij het opstijgen. Het enige wat hij wil is vluchten zodra ik maar aanstalten maak om op te stijgen, dit is dus ook bijna onmogelijk. Hij komt bij een handelaar vandaan en toen ik daar kwam kon ik er zo op heel vreemd. Nu heb ik contact met het meisje die hem daar reed en die vertelde mij dat hij dit probleem daar ook al had. In het begin dacht ik dat hij gewoon ontzettend bang en onzeker was en ben ik bezig geweest met join up (onder begeleiding) ed. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dit het probleem is, aangezien hij verders echt super braaf en aanhankelijk is. Nu ben ik verder gaan kijken en denk dat het misschien wel een blokkade is aangezien hij ook vrij stijf is bij zijn achterbenen. Heeft iemand hier ervaring mee. Zelf heb ik al contact gezocht met Linda van Diepen (osteopaat) en wil een afspraak met haar maken.
Ik hoop snel wat tips te krijgen
Alvast bedankt
Groetjes Mirella

duimpje1993

Re: bang bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:38

Wat doet hij als je bij zijn buik gaat staan, je armen over zijn rug legt en er een beetje tegen aan hangt?
Gaat dat goed, probeer dan een op een krukje er naast te kunnen gaan staan, en doe dan hetzelfde, daarin moet hij vertrouwen krijgen.
zo kun je het steeds een beetje verder opbouwen

succes ermee

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:23

Probeer anders eens samen met iemand anders erbij op te stappen. Dus jij pakt krukje en stijgt op en je helper houdt het paard vast en kalmeert hem door zachtjes praten en klopjes etc. Als hij wilt wegdraaien of achteruit rennen zet hem dan in een hoek van de bak neer. Dan is hij "opgesloten" aan de achterzijde en aan 1 zijkant.

Welliswaar moet er eerst lichamelijke problemen uitgesloten worden door een deskundige. Succes!

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:54

En altijd zachtjes gaan zitten en belonen, desnoods een paar keer achter elkaar doen met de hulp van iemand. Niet boos worden geduldig blijven en als je erop zit belonen.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:56

Ik denk niet dat het idee van monsterina een goed idee is.
Door hem op te sluiten in een hoek wordt het voor hem nog veel enger.

Ik denk dat je het beste gewoon rustig kunt oefenen, met inderdaad eerst naast hem gaan staan, met je armen over zijn rug tegen hem aan leunen, en dan via een krukje ZACHTJES op te stappen.

Mag je hem wel overal aanraken, of vindt hij dat ook eng?
Anders eerst eens rustig overal aan zijn buik en rug zitten en voelen, of hij niet ergens pijn heeft.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:04

Stijg je van de grond op of van een krukje? Dat kan al heel veel schelen denk ik.
Verder inderdaad gewoon met je armen eroverheen hangen en het zo opbouwen. Dan kan je zien waar het misgaat en dat tijdelijk vermijden in de hoop dat hij aan je went en je gaat vertrouwen en er dan mee kan omgaan, of je kan dan langzaam naar dat punt toebouwen en kijken of je zijn angste kan overwinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:07

Omdat je aangeeft dat hij stijf is van achteren, zou ik eerst jouw afspraak met de Osteopate afwachten, Wellicht heeft hij ergens een blokkade zitten, die hem zeer doet bij opstijgen.
Het kan ook een probleem zijn die "erin" groeit zeg maar. Met negeren bereik je niets.
Als alle lichaamlijke problemen zijn uitgesloten (let echter wel, dat op het moment dat jij je omhoog hijst aan het zadel je 3 x zo zwaar bent dan normaal * heeft te maken met zwaartekracht*) zou ik alsvolgt te werkt gaan:
Zorg dat hij vertrouwd raakt met een krukje naast hem, waar jij op kan staan.. (dit kun je gewoon oefenen met halster om) Let daarbij goed op dat je niet "te ver" gaat. Iedere keer als hij wegloopt, ben je te ver gegaan. Zet het krukje op de grond en loop er een paar keer langs.. laat hem naast het krukje halthouden en oefen dat jij je voet erop kunt zetten.. Zo bouw je de oefening uit totdat je op het krukje kunt staan.
Vanaf een krukje opstijgen is namelijk veel vriendelijker, er komt minder druk op de rug van jouw pony te staan en jij zit veel sneller in het zadel als zonder.
Als je eenmaal op het krukje kun staan ga je oefenen om 1 voet in de beugel te plaatsen.. Gaat hij lopen? gaan punt, dan zet je hem gewoon weer terug naast het krukje.. Wees altijd geduldig! Wordt niet boos, dit werk averechts.
Oefen dit net zolang totdat jij je op kunt hijssen en in het zadel kunt zitten. En dat hij pas gaat stappen, als jij dit zegt.

Het zal in het begin best doorbijten zijn en je zult misschien wel 100keer op en af moeten stappen.. Maar als je dit goed doorloopt en consequent blijft, ben je wel helemaal van je probleem af straks.

Veel succes!

mirel08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 10:58

Met een krukje ga ik het zeker proberen. Zal wel een klus worden aangezien hij zodra ik maar naar zijn buik ga wegwil. Dit is trouwens alleen wanneer ik op wil stijgen en hij zijn zadel opheeft. Maar aangezien de bak echt keihard is kan ik nu wel goed oefenen met stilstaan ernaast Haha!
En boos worden doe ik niet hoor. Hij heeft er een probleem mee en dit is niet zonder reden.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:01

Mijn ene paard heeft ook opstijg problemen.

Er is bij haar uitgekomen dat ze een scheefstaande wervel had vlakbij de schoft waar het zadel opdrukte bij het opstijgen.
Dus laat die osteopaath maar komen Ja Dan kun je dat iig uitsluiten.

mirel08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 15:08

@Natasja De osteopaath laat ik ook zeker komen, kan nooit kwaad om hem na te laten kijken. Heeft ook echt te maken met het opstijgen als hij het zadel opheeft. Als hij gewoon naast me staat kan ik nl wel bij zijn buik komen en over zijn rug hangen. (nog niet met mijn volle gewicht geprobeerd)
Hebben ze bij jouw paard er nog wat aan kunnen doen?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:12

Wervel recht gezet.
Ze is nog wel gestresst met opstijgen. maar door met een krukje op te stijgen en veel geduld te houden gaat het steeds beter. (die van mij reageerde ook wel iets heftiger dan die van jou denk ik. Ze kwam recht overeind en ik ben 3x samen met haar omgevallen)

enree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:44

hallo mirel. mijn jonge pony vond opstijgen ook doodeng en flipte gewoon. Mijn trainster had een idee, zij richten veel paarden af. ik moest 'm in een hoek van de bak zetten met zijn hoofd naar de omheining. toen een koekje geven en wat aan beugel prutsen, bungelen en toen even over zijn hals hangen enzo. de volgende dag hetzelfde, koekje geven en opstijgen, laten wachten en wegrijden. na 3 dagen kon ik gewoon opstijgen en geef nu geen koekje meer.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:07

mijn tinkerruin rende ook weg bij het opstijgen...
in mijn ogen is een paard in de hoek zetten niet echt een oplossing aangezien paarden toch al claustrofobisch zijn.
Ik ben begonnen met veel op een kruk te staan om mijn paard, zodat het paard kan wennen aan het feit dat ik hoger ben dan hem. dan voorzichtig aaien en steeds verder uitbreiden... voor ik het wist zat ik er op. en dan alleen zitten dan er weer af.

en natuurlijk eerst mijn paard na laten kijken door een osteopaat/chiropractor

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:12

Je paard zeker niet in een hoek opsluiten en dan opstijgen. Dan zou je voortaan altijd in een hoek moeten opstijgen en kan je niet normaal midden in de bak opstijgen of waar dan ook. Er is dus een probleem om op te lossen en dit kan ook opgelost worden maar niet met trucjes. Zoiezo eerst het blokkade probleem uitzoeken. Doordat het opstijgen krijgt het paard een ruk aan de ruggenwervel waardoor een wervel kan schuiven of de rug kan komen vast te zitten, hoe voorzichtig je ook opstapt. Laat daarom zn rug goed onderzoeken en gebruik eens een krukje om te testen hoe dit gaat. Als het paardje later geen last meer heeft van zn rug kun je weer (natuurlijk rustig en snel) opstijgen zonder krukje. Misschien is er bij het inrijden grof opgestegen of heeft het zadel niet goedgelegen op de rug. Een osteopaat heeft ook mijn merrie's rug toen elke dag gemasseerd en ze heeft er verder nooit meer last van gehad.

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:25

Hoi Mirel,
Ik heb ook een tijdje op een pony gereden die weg wilde rennen, steigeren en dergelijke bij het opstappen.
Wat hij eng vond was het feit als ik mijn rechterbeen omhoog deed om te gaan zitten. Opstappen met krukje was bij ons geen optie, want hij was bang van het krukje. Wij hebben dit opgelost door eerst op zijn rug te gaan hangen, net zolang totdat hij hier normaal onder deed (lees: niet helemaal schichtig kijken etc) Vervolgens hebben wij geprobeerd op te stappen doordat iemand je een beentje geeft om op te stappen. Hierdoor kan ook gelijk 1 iemand de pony vast houden en indien hij gaat rennen, in rondjes laten lopen. Naar mate we dit vaker deden ging het steeds beter, nu kunnen we zelf opstappen zonder dat iemand een beentje geeft, wel houden we hem nog wel vast (voor de zekerheid) Af en toe heeft hij nog wel een terugval en dan beginnen we gewoon weer op nieuw.
In de hoek zetten vind ik ook niet echt een optie, ik denk dat als wij dat bij deze pony hadden gedaan dat hij dan alleen nog maar meer ging steigeren.
Succes en natuurlijk kan het na laten kijken door een osteopaat nooit kwaad.
Groetjes, Marcella

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:02

misschien vind ie het eng omdat je op dat moment aanzienlijk groter bent dan hij. misschien kun je dit in omgang meer oefenen. op een krukje naast hem gaan staan en goed belonen als ie dit goed doet, steeds meer richting het punt waar je op stapt, maar dan eerst gewoon aaien, en evt manenen kammen etc. maar weet niet of dit het probleem is natuurlijk, dat hij dat echt eng vind.

ik denk dat die osteopaat anders een goed idee is!
en zorg idd dat je zachtjes in het zadel terecht komt en misschien kun je zorgen dat ie na het opstijgen niet te lang stil hoeft te staan zodat het opstap-fase voor zijn idee lang duurt en onrustig word... succes meis.. is wel vervelend!
hopelijk komt het snel goed. misschien kan de osteopaat je helpen!
maar ik denk dat op de grond oefenen hiermee ook verstandig is.. hoop dat je nog lang kan genieten van je new forestpony

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:11

Allemaal best goeie tips denk ik. Maar je geeft zelf al de beste! Lekker naar laten kijken zou ik zeggen. Als er wat is, zal de herinnering daarna nog wel even blijven...dus voorzichtig doen is mijn advies. Je kan inderdaad ook es kijken (naast het krukje verhaal oefenen) wat er gebeurt als je een touw over zijn rug gaat gooien...reageert hij daar op? Of is het echt alleen maar het aanstalten maken om op te stijgen. Dan kan je ook honderd keer het trapje op en af stappen, net zolang tot hij denkt ...ja hallo, wat ben je aan het doen dan, echt niet interessant.

Soms is het makkelijk om een probleem in stukjes te delen en uit te zoeken welk stukje nou het probleem is....

En ik ben heel erg van de snoepjes met opstijgen met problemen. Als ze braaf zijn, snoepje- haalt de druk eraf en ontspant en vooral, leidt af. En ze worden beloont natuurlijk ;)

Succes ermee, het is een lastig probleem, maar wie weet heb je het zelf al opgelost!

mirel08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 11:00

Bedankt allemaal voor jullie tips. Ben met een krukje aan de slag gegaan. Hij blijft nu redelijk stilstaan naast het krukje en kan ik over zijn rug heen hangen (nog niet met volle gewicht geprobeerd) en geef hem dan een snoepje. Ik heb het nog niet met zadel geprobeert aangezien ik ook eerst de osteopaat wil afwachten en kijken wat zij ervan zegt. Maar ben in iedergeval al een stuk verder, en mag al over hem heen hangen zonder paniek reacties.

mirel08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:35

Osteopaathe is vanmorgen geweest en hij had idd 5! blokkades wat toch wel veel is vooral voor z'n jong paard. Nu krijgt hij een weekje rust en ga ik alleen aan de hand stappen. Daarna ga ik weer met hem aan de slag met snoepjes want dit werkte wel erg goed.

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:35

super dat het zo goed werkte!
gezien de blokkades wel logisch dus dat ie zo reageerde, hopelijk knapt dat snel weer op!
succes

solerolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:27

Misschien een idee ;) :
Pas opstijgen als het paard uitzich zelf stil wil blijven staan. Hoe meer je hem in hoekje drijft of stevig probeerd vast te houden dan zal ze denk ik nog meer paniek raken. Wat ook wel eens kan helpen is gewoon een hele middag proberen op te stijgen in je eentje (als het vertrouwd is) neem er gewoon minstens 3 uur ofzo te tijd voor. Tot hij oplaatst denkt van ja hallo nou ben ik het zat ga nou maar eens normaal op mijn rug zitten dan zijn we er vanaf. Soms wil dat nog wel eens lukken tenzij je paard echt en echt bang is..

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:32

zou dit allemaal opvolgen wat hierboven staat staan zeker goede tips in !

enen waarschijnlijk komt het door ruw beleren en heeft hij slechte herinneringen aan het opstijgen enz. of is er in ieder geval een keer iets gebeurd bij het opstijgen geschrokken van iets ofzo ;) succes enne niet opgeven komt allemaal wel goed :+

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:47

rustig aan beginnen, ik heb het ook gehad! Gewoon rustig opzadelen. Eerst een beugel pakken en langzaam wat gewicht erop zetten, wanneer hij dit goed doet, goed belonen! vervolgens doe je je voet in de beugel en beloond hem weer. daarna kun je proberen op te stappen, maar eerst gewoon even hangen, maar blijf tegen hem praten en kalmeer hem, laat zien dat het niet eng is! daarna kun je weer een stapje verder gaan door erop te gaan zitten! Gewoon veel blijven oefenen met het op en af stappen! Dit heeft bij mij echt heel erg geholpen, want "mijn" paardje was eerst ook bang bij het opstappen en draaide weg, wou weglopen en steigerde bij het opstappen! Nu kun je er een klein kind op laten stappen!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:54

Ff vraagje, heet je pony Bonito? Want dan ken ik hem!
Anders heb ik wel een top naar aanleiding van Bonito; hij was bang als je je voet in de beugel deed, zolang er een voetje gegeven werd niks aan de hand, en anders onder het opstappen ff een hand voor zn ook dt hij het niet zag ;)

mirel08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 21:54

Mag hem nu een paar daagjes niet rijden vanwege de behandeling. Maar ben vorige week zeker 10x op en afgestegen met snoepjes en het ging echt super. Hij verzette geen stap en draaide gelijk zijn hoofd om voor zijn beloning haha. Wel jammer dat ik de eerste x toen ik het probeerde er keihard afgestuiterd ben maar hij was er zelf zo van geschrokken dat hij toen ik er weer opstapte gewoon stil bleef staan. Voel me achteraf wel een beetje schuldig hoor dat ik erop geklommen was aangezien hij toch die blokkades had. Maar de osteopaate vertelde me ook dat hij toch ook een trauma heeft en dat dat ook een reden van zijn reactie was. Maar goed, vanaf zaterdag mag ik weer voorzichtig met hem beginnen en gaan we zeker weer met de snoepjes aan de slag aangezien dit zo goed ging. @ tinkergirl hij heet niet Bonito, maar hij komt bij een handelaar vandaan dus kan best zijn dat zijn naam ondertussen veranderd is. Op papier heet hij Marinus.