Pony rent weg voor andere paarden in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sorayaaaaa

Pony rent weg voor andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 10:39

Hallo,

Ik heb sinds paar weken weer problemen met mijn pony. Het ging een tijd goed met rijden, het klikte
goed tussen ons. maar ik heb 2 jaar terug in de bak een botsing gehad met een ander paard. Sindsdien houd mijn
pony er niet meer van als er een paard te dicht langs loopt. Verder was er nog niks aan de hand. eind zomer is mijn pony 3 maanden kreupel geweest. half december ben ik weer begonnen met rijden, het ging goed. maar dat bleef het niet. Als ik alleen in de bak reed was ze super braaf, als er pony's in de bak reden vond ze ook niet erg, ze keek wel boos maar deed verder niks. als er grotere paarden in de bak kwamen en die veel met hun staart zwaaide, begon ze op zij te springen. sinds vorige week werd het weer erger. ze gaat er gewoon af en toe als een gek vandoor. en als ik dan doorrijd wordt het alleen maar erger. ik ben zelfs banger geworden, ik durf ook niet meer langs een ander paard te rijden, omdat ik bang ben dat ze wegspringt, ze maakt soms van die rare bewegingen. ik ben der al 3x bijna afgevallen.
ook zoals gister in de les. we moesten 2 gebroken lijnen rijden, ik wend bij de K af en was bijna bij de X. een ander paard reed een gebroken lijn bij de M. Er zat denk ik nog 7 meter tussen dat paard en mijn pony, ze draait zich om en wil weg rennen. ik zette er stop en ze ging op der plaats staat springen. daarna moesten we een slangenvolte van 3 bogen maken, ik reed langs de hoefslag en ze springt weer opzij, niet voor een groot paard maar voor een shetlander! Daarna ging een vriendin me er op rijden, en ze deed precies het zelfde. ik wil echt zo graag weten waarom ze het doet, is het omdat ze bang is? of omdat het koud is? eigenwijs?
ik weet niet of ik nou strenger moet zijn of juist het gedrag negeren.

Misschien is het handig om een keer iemand naar der te laten kijken. weten jullie misschien hoe het komt?
Graag advies! Bloos Bloos Bloos

Groetjes Miranda

BibicheB

Re: Pony rent weg voor andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:56

Hoi Miranda,

Spreek eens met iemand met een pony af om samen in de bak te rijden. Kies een rustig moment, zodat je de bak samen hebt en de pony niet gelijk geheel in de stress hoeft te raken. Rijd zelfstandig en kom steeds meer in elkaars buurt, totdat je elkaar op een meter of 5 moet passeren. Ze zal hier geleidelijk naar toe moeten werken.. Als ze in protest gaat zou ik haar er door heen zetten. Of ze nou bang is of niet, ze moet even wakker geschut worden en zien dat het niét eng is. Dat bereik je imo niet door de situatie te vermijden of alleen maar gerust te stellen oid.

Als je dit met een pony bereikt hebt, kan je het met een paard doen, en van een paard ga je naar een drukkere bak. Het is niet verkeerd om rekening met de situatie te houden, maar uiteindelijk zal ze er toch doorheen moeten. Lachen
Doe dus rustig aan (bouw het op) maar wees streng en consequent!

Veel succes! Lachen

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 11:20

Ik ga het proberen, ik durf zelf ook niet meer langs een paard, dus meestal als ik niet in de les rijdt, stap ik vaak en ontwijk ik andere paarden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:22

Je paard verwacht van jou leiding, in een mogelijke noodsituatie (in dit geval dus als er een paard/pony aankomt) zal als het goed is je paard letten op jou reactie en (mede) aan de hand daarvan reageren. Ben jij bang (zoals je aangeeft) dan zal je pony concluderen dat er dus gevaar aankomt en zo dus reageren (wegspringen), let dus eerst op je eigen reactie, rustig blijven en gewoon op het gevaar aansturen (er is immers niks engs aan..) en streng zijn maar niet hard! Immers je pony kan er eigenlijk niks aan doen dat hij/zij bang is maar moet er wel doorheen gereden worden. Probeer de balans te vinden dus! En vergeet vooral niet flink te belonen bij (ook de minste) vooruitgang.

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 12:12

oke ik zal er aan werken, voor ons alle 2 is het nu moeilijk, want ik ga me aanspannen als er een ander paard aan komt. omdat ik weet dat ze wat gaat doen (wegspringen of rennen). maar inderdaad ik denk gewoon dat ze er zo van geschrokken is met die botsing en dat mensen te dicht langs reden. maar de ene keer doet ze t meer dan de andere keer. daarom vroeg ik me af of ze nou echt bang was, of dat het eigenwijsheid was of omdat het zulk koud weer is !

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:18

Zo een paard heb ik ook , Niet zo erg als de jouwe maar toch erg vervelend !
Ik weet eigenlijk niet wat ik doe, Ik negeer het vooral, Het komt hier ook doordat ze niet gewoon is om met andere in de piste te rijden en het nu ineens wel gebeurt , Ik hoop dat het wel betert !

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 18:48

Ja bij mijn pony was het ook niet zo erg, die botsing is 2 jaar geleden ongeveer gebeurd, daarna was er nog niks aan de hand, wel dat ze bozer deed als er een paard langs kwam, maar verder niks. Het is pas sinds ik weer ben begonnen na der kreupelheid, toen is het echt erger geworden, en zelf ben ik er nu ook banger door geworden, ik vertrouw der nu niet meer in de bak, omdat ze elk moment weg kan schieten, maakt niet uit of er 7 meter tussen zit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:01

Dan moet je dus eerst proberen aan jezelf te werken, aan je angst! Is het een idee om in de tussentijd een andere, wat zelfverzekerdere, ruiter op je pony te laten rijden samen met andere paarden. Dan kan die andere ruiter misschien de angst bij de pony wat verminderen en krijg jij, door te kijken, wat meer vertrouwen. Uiteindelijk zal je natuurlijk wel zelf de confrontatie weer aan moeten gaan (of je pony verkopen..) maar dan heb je wat tussenstappen die, denk ik, heel goed zouden kunnen helpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:21

Gewoon lekker gaan rijden. Net doen alsof er geen andere paarden zijn, doe maar alsof het grote stenen zijn. Maar maak het jezelf natuurlijk niet onnodig moeilijk door tussen 2 paarden door te rijden of tussen een paard op de binnenhoefslag en de bakrand.
Springt je pony opzij? Laat je maar meenemen opzij, zucht even en rijd daarna gewoon weer door zoals je bezig was.
Stopt hij? Net doen alsof het de bedoeling was en geef weer normale hulpen voor de stap. Wil hij niet naar voren, laat hem even opzij stappen en rijd dan weer gewoon verder.
Gaat hij rennen? Neem hem rustig terug, maak je zwaar, wordt niet kwaad of grof, en rijd daarna weer verder.

Boos worden helpt niet! Hij vind dit serieus eng, door boos te worden verergert het alleen maar. Blijf rustig, geef vertrouwen. Maar maak het jezelf ook echt niet onnodig moeilijk! Oefen eerst met 1 ander paard en probeer elkaar een beetje te ontwijken. Of vertel de andere ruiters gewoon het probleem, dan kunnen ze er rekening mee houden.

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:08

dank jullie wel voor de tips!
in het begin had ik wel zoiets van verdomme doe toch is een keer normaal.
maar later bleek het steeds meer dat ze bang was, en daardoor werd ik ook bang.
als ik longeer in de bak en er rijden andere paarden omheen vind ze het niet eng, kijkt ze alleen niet
vrolijk, maargoed, misschien voelt ze de angst van mij. Ik ga er hard aan werken, en hopen dat het lukt.

MzPuraRaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:44

Erg goed begeleiden, En spreek idd eens af met een maatje om samen te rijden, Je kunt ook proberen om tijden het verzorgen al samen met een ander paard in de buurt te poetsen enzo. (Dan voelen ze zich meestal optimaal op hun gemakkie) Knipoog

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:57

Ja idd, maar het meeste wat ze eng vind aan het paard, is alssie met z'n staart zwaait of hard stampt zegmaar. Maargoed, ik ga der hard aan werken, en hopen dat het allemaal goed komt, zodat we samen weer lekker ontspannen kunnen rijden! Haha!