Adonia @ Bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LovesHerPony

Adonia @ Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:25

horsieslii (op bokt) is bij mij thuis foto's wezen nemen van mij en Adonia.

Adonia is een 3 jarige merrie van Garanco. Ze komt rechtstreeks uit het land en moet dus nog alles leren. Ze is nu 1,5maand bij ons en is goed zadelmak te noemen. Ik ben zeer voorzichtig met dit paard aangezien ze heel gevoelig is, 1 fout en je kunt weer een paar stappen terug.

Eigen fouten :
- Voorover zitten ; jong paard en heeft nog niet volledig balans en vertrouwen dus recht zitten duurt nog even
- Handen rechtop ; tja het blijft lastig
- Teugels hangen door ; ze is heel gevoelig en ik mag de teugels niet echt vastpakken.
- Beugels kort ; ik moet een beetje evenwicht kunnen houden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door LovesHerPony op 07-01-09 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

cruesli

Re: Adonia @ Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:26

Euhm teugels hangen door? Ik vind juist dat je de teugels veel te strak hebt en teveel in de mond van zo'n jong dier zit, probeer daar aan te werken.
Verder vind ik het een leuk dier en ik vind dat je best netjes rechtop zit Lachen

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:28

cruesli schreef:
Euhm teugels hangen door? Ik vind juist dat je de teugels veel te strak hebt en teveel in de mond van zo'n jong dier zit, probeer daar aan te werken.
Verder vind ik het een leuk dier en ik vind dat je best netjes rechtop zit Lachen

Inderdaad teugels lijken wat aan de strenge kant & zit je vrij netjes Lachen.
Vind jullie wel een hele leuke combo Knipoog.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:30

Ik vind je teugels ook behoorlijk strak, zeker voor een 'gevoelig' paard. Het lijkt ook heel erg alsof je je evenwicht bewaart door aan de teugels te gaan hangen.
Je zit ook niet naar voren, maar juist wat naar achteren waardoor het beeld van aan de teugels hangen juist versterkt wordt. Ik denk wel dat het iets leuks kan worden als je aan je punten werkt!

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:33

@ Allemaal ; ik kan dit paard volledig zonder teugels rijden dus denk persoonlijk dat dit meer de momentopnames zijn.

@Britt ; Komt helemaal goed hoor Knipoog

* Even een aanvulling dit paard rijd nog maar korte tijd met bit en is voorheen bitloos gereden.

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:39

Ziet er goed uit, vind dat je goed bezig bent! Lachen Leuke combinatie ook, op sommige momenten op je handen letten ja Knipoog maar dat geef je zelf ookal aan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:52

Nu met die nieuwe toegevoegde foto's geeft het een ander beeld idd, nou lijken de eerste berichten wel wat scheef, maar dat is ook niet onze schuld als we maar de helft zien ROFL

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:57

Het viel mij ook op dat je de teugels strak hebt, terwijl je in je voorgaande zinnen had duidelijk gemaakt dat het een gevoelig paard was Knipoog
Verder moet je op je handen letten, je hebt trouwens een prachtig paard !
Jullie zijn een een geweldige combi, ga zo door dus ! Vork

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:58

en waarom bij een jong nerveus dier een mexicaanse neusriem?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:01

Leuk paard. Vind het er verder niet zo prettig uitzien. Ik vind juist dat je je teugels vrij lang hebt. Zou ze zelf wat korter nemen (niet strakker) en je eigen zwaartepunt wat meer naar voren leggen. Dan werk je met je jonge paard méé.
Succes!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:06

als ie gevoelig is in zn mond zou ik toch een minder scherp bitje gaan proberen. het lijkt ook of je je beugels erg kort hebt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:07

Lynn_Nikita schreef:
en waarom bij een jong nerveus dier een mexicaanse neusriem?

dit vroeg ik mij ook af....ik vind t nog vrij gespannen uitzien,vooral op de hand
echt puur die ontspanning opzoeken....
misschien toch idd een minder scherp bitje of toch weer bitloos
waarom ben je daar mee gestopt als ik vragen mag?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:07

Ik stoor me ook echt aan je teugels.
Die hangen niet door, maar op veel foto´s trek jij er wel (flink) aan.
Dat is erg jammer, dat kan imo wel vriendelijker.

Vind het er verder zeker niet verkeerd uitzien.

Maar ik vraag me alleen het volgende af.
Hoe lang rij je nu met bit dan? Je geeft aan dat je paardje nog maar 1,5 maand gereden wordt, maar voorheen wel altijd bitloos gereden werd.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:30

Op alle foto's, muv van de laatste, staan de teugels behoorlijk strak gespannen, bitje komt regelmatig aan 1 zijde ver uit de mond.
Om eerlijk te zijn geven de foto's niet echt een beeld wat ik graag zie bij een paardje wat net zadelmak is. En net als Silence vraag ik me af hoe je het allemaal redt in 1,5 maand dat ze bij jullie is. Wennen, zadelmak maken, inrijden, bitloos en dan nu met bit. Dit vind ik nogal in contrast met je opmerking dat je het rustig aan doet omdat ze zo gevoelig is.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 07:13

Tja ik zal me toch even moet verontschuldigen voor de eerste berichten. Het klopt dat niet alle foto's er meteen op stonden. Ik ben helaas niet zo snel en goed met foto's op bokt zetten waardoor op het eerste moment sommige linkjes niet klopte Bloos

En over de teugels denk ik echt dat het momentopnames zijn, over het algemeen rijd ik nog met te losse teugels en word mij aangeraden door mensen om me heen die er toch behoorlijk wat verstand van hebben de teugels strakker te nemen. Knipoog

@Lynn_Nikita ; tja iedere neusriem heeft wel iets he, en het ligt aan het gebruik zeg ik dan maar, en deze zit gewoon netjes los hoor en ik kan hem er zo afhalen, paard heeft er totaal geen last van. Knipoog

@sifra01 ; klopt, kan niks anders zeggen als dat ik me daar bij aan kan sluiten. Bloos

@Mjay ; Het bitje is het zachtste bitje dat ze in ruitersportzaken verkopen. Dit is een bustrens met zoals je zit een koper middenstuk (volledig in de mond). En is niet al te dik aangezien dit paard ook geen grote mond heeft waar een dik bit in past. En mijn beugels zijn zo i.v.m. mijn geweldige evenwicht Tong uitsteken

@ikdoemaarwat ; De neusriem heb ik al uitlegt ik zie er geen kwaad in. Anders zijn wel heel veel mensen kwaad. En niet bitloos rijden is een keuze die ik maak aangezien dit een sportpaard word. Ik heb er zelf geen bezwaren voor om bitloos te rijden, maar stel dat het paard een keer verkocht wordt en geen bit kent en dit dan in een keer ingehangen krijgt en dat we dan de algemene paardeneigenaar hebben die niet snapt waarom een paard zo verkeerd reageert op een bit, dan kunnen ze beter een bit kennen en lekker ontspannen rijden. Persoonlijk snap ik ook niet waarom dit bitje scherp zou zijn een minder scherp bitje bestaat niet dus als je een betere weet vertel op. (uitleg bitje zie andere reactie)

@Silence ; ik kan je vertellen dat ik echt niet trek. Ik heb ze hooguit opgepakt en daar stoort het paard zich al aan waardoor het hoofd omhoog gaat.
Ik rijd nu 2 weken met bit en waarom eerst bitloos, heel simpel dan willen paarden nog lopen, zodra je meteen begint te overvallen met bit willen paarden niet werken en krijg je nog een vele malen gevoeligere reactie.

@aslo ; Dan zal ik even uitleggen wat niet rustig aan doen is. Mij werd aangeraden bij de verkoop het paard kapot te longeren en dan pas erop te zitten met longeerlijn (om het risico te lopen erin verstrikt te raken). En dan vervolgens los te rijden met een slof eraan om hem te leren inbuigen en dan zou zij in deze anderhalve maand volledig onder het zadel moeten zijn, aan de teugel lopen, b-proef kunnen lopen en nog eens kunnen springen. En nu is ze nog maar bezig met sturen dus ik vind persoonlijk wel een contrast en dat ik best wel rustig aan doe ja.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:00

misschien ligt het aan mij, maar je typt dit..
een 3 jarig paard, net uit de wei en moet alles nog leren
* Even een aanvulling dit paard rijd nog maar korte tijd met bit en is voorheen bitloos gereden.

dat snap ik niet helemaal, hoe kan ze als ze zo uit de wei komt voorheen bitloos gereden geweest zijn?

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:32

Oke de openingspost is een beetje tegenstrijdig met wat je nu zegt maar je vroeg om rijtechnisch commentaar:
Probeer je handen bij elkaar, boven de schoft te houden en niet bijna op je bovenbenen te leggen.
Ik vind je toch echt te streng met je binnenteugel, je zegt dat t momentopnames zijn maarja het is toch iets wat me echt opvalt.
Ze geeft zelf aan dat je evenwicht niet goed is. Probeer dan is zonder beugels te rijden, ookal is het alleen in stap...dat doet je evenwicht echt goed hoor! Ookal is het in stap en met lange teugels oid.
Ik vind dat je houding wel redelijk netjes is. Het paard heeft zover ik kan zien ook een actieve achterhand, netjes hoor!
succes met dr!

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:38

Probeer wat meer ontspanning op te zoeken en lekker voorwaarts te rijden.

M.i. zit je júist met langere beugels veel stabieler, en waarschijnlijk komt het jouw houding en het rijden ten goede.

Succes samen. Mooi dier.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:39

LovesHerPony schreef:
@Lynn_Nikita ; tja iedere neusriem heeft wel iets he, en het ligt aan het gebruik zeg ik dan maar, en deze zit gewoon netjes los hoor en ik kan hem er zo afhalen, paard heeft er totaal geen last van. Knipoog

.

hoezo, er is met elke neusriem iets?? Liefgste gebruik ik een gecombineerde neusriem zonder sperriempje, of een hanoveraanse ( lage) neusriem bij een jong paard

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:39

LovesHerPony schreef:

.

hoezo, er is met elke neusriem iets?? Liefgste gebruik ik een gecombineerde neusriem zonder sperriempje, of een hanoveraanse ( lage) neusriem bij een jong paard

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:45

Mag ik vragen dat als er staat in je bericht dat ze o zo gevoelig is, dat je haar zo in de mond trekt? sorry ik vind het er verre van vriendelijk uitzien, ik ben normaal zeker geen softie hirin, maar een 3 jarig paard hoor je niet zo te rijden!
Trouwens ook erg vreemd dat ze eerst bitloos werd gereden en nu met bit, en dat allemaal in 1.5 maand?
Een mexiacaans hoofdstel werkt wel scherper in, het werkt scherper op de neus. En een dunnen bitje is idd vrij scherp.
Je zegt dat je niet trekt maar kijk eens goed naar foto 1,3,4,6 en de laatste hangt 1 teugel los, en eentje trek jij aan. Rij op 2 teugels. Ze zit wel netjes rechtop.
Sorry dat ik niet wat positiever kon zijn, kan helaas niet veel vinden waarop ik dat kan zijn, sorry Knipoog

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:55

Ja wat kan ik no meer zeggen...
Vind dat het meeste al duidelijk is gezegd, maar je vind op alles wel een excuus...
En als het trekken in de mond maar momentopnames zijn, vind ik het echt vreemd dat juist alle foto's op een slecht moment zijn getrokken....
En langere beugels zorgen idd voor een beter evenwicht, dus moet je maar is proberen hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:48

Het lijkt mij ook beter om een gewone neusriem te gebruiken, ook al ziet dit er mooier uit. En mocht het paard sterk zijn, dan raad ik aan om een lage neusriem te gebruiken. Dit is veel vriendelijker dan een mexicaanse neusriem.
Verder geef je zelf aan dat je niet te sterk bent met je handen. Ik kan dat er ook niet uithalen. Wel zie ik op elke foto dat je binnenhand meer terug is dan je buitenhand. Probeer zelf recht te zitten, ook met je handen, en corrigeer hem met je benen mocht hij wat slingeren, anders krijg je een scheef paard.
Succes!

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:57

Jammer dat je zo met (opbouwend!) commentaar en adviezen om gaat. Het kan best zijn dat een paar beelden een momentopname zijn, maar niet bij zo veel foto's he Knipoog Anders eens een filmpje plaatsen? Ik zou zeggen, zoek hulp van een ervaren persoon bij het inrijden van dit paardje, of laat hem door iemand anders inrijden Knipoog Dit is niet bedoelt om jou af te kraken, iedereen wil alleen het beste voor jou en je paardje Knipoog Lynn_Nikita, ik snap wat je bedoeld! Ik sluit me hier ook bij aan Knipoog

Heel veel succes met dit leuke dier, het komt vast wel goed Knipoog

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:03

Allereerst vind ik het er niet vriendelijk uitzien(beestje drukt de rug weg). Je hangt aan de teugels en het bit is of te groot of je trek in je pony's mond. Je beugels zouden ook een gaatje langer mogen. Dit is even wennen, maar het verbeterd je zit op den duur.
Misschien een paar zit lessen, dit is altijd goed.
Daarbij ook even een puntje van kritiek tegenover jou... Er worden hier goed bedoelde tips gegeven en je wimpelt ze af met smoesjes. Das niet erg netjes he.
Je weet dat als je hier op bokt een topic opent er ook mensen zijn die al jaren rijden en je bekritiseren( ook al kan het soms wat vriendelijker).
Leer hier mee om te gaan en geniet van je pony.