Hoe hoger in te stellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaar

Hoe hoger in te stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 11:35

Misschien staat dit niet helemaal goed of zijn hier al topics over, Sorry! ik heb gezocht, maar kon niets vinden.

Mijn vraag is: Mijn paard loopt nu lekker los over de rug lekker nageeflijk. Nu moet ik van tijdens het draven gaan oefenen met kleine stukjes hoger in te stellen. Maar hoe doe ik dit? Ik vind het echt lastig, want ik moet haar 'uitnodigen' omhoog te komen.

Iemand tips?

OdiEtAmo

Re: Hoe hoger in te stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:34

Door nog meer van achter naar voor te gaan rijden komt de oprichting vanzelf.
Goed opsluiten en extra stimulans geven om actiever van achter te worden.

Lastig te omschrijven maar zou niet weten hoe ik het anders uit moet leggen...

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 14:40

Pion schreef:
Lastig te omschrijven maar zou niet weten hoe ik het anders uit moet leggen...

Ik merk dus dat meer mensen daar last van hebben Knipoog

Dangerzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:01

Om je paard hogerin te rijden moet je paard als het ware meer gaan zitten.
Dit betekent dat zijn achterbenen meer onder de massa treden.

Rijd vooral veel overgangen als je hiernaartoe wil.
Iets meer been geven, en een kleine ophouding van voren.

Wat wel eens wil helpen is een schouder binnenwaarts rijden, en vanuit de schouderbinnenwaarts afwenden en een middendraf rijden op de diagonaal.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:06

Dangerzone schreef:
Om je paard hogerin te rijden moet je paard als het ware meer gaan zitten.
Dit betekent dat zijn achterbenen meer onder de massa treden.

Rijd vooral veel overgangen als je hiernaartoe wil.
Iets meer been geven, en een kleine ophouding van voren.

Wat wel eens wil helpen is een schouder binnenwaarts rijden, en vanuit de schouderbinnenwaarts afwenden en een middendraf rijden op de diagonaal.

ik ga hier helemaal in mee, fijn gecommuniceerd! Schijnovergangen en wat meer laten wachten werk ook goed. Oprichting komt voort uit het wat meer verzamelen,waardoor hij meer gaat zitten. Bijkomendheid daarvan is weer de oprichting

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:14

Heb precies hetzelfde gehad, net wat Rana schrijft is het belangrijk om veel overgangen te rijden en te schakelen. Achterwaarts is ook een goede oefening. Zorg dat je paard sterker wordt in zijn achterhand en dan voel je op een gegeven moment zelf wel aan wanneer je je paard hoger in kunt stellen. Bij mij werkt het als volgt: met het losrijden stel ik haar wat lager en ronder in zodat ze lekker over de rug loopt. Na 20/30 minuten (zeker als ik vaak heb gegaloppeerd, krijgen ze meer impuls van), neem ik de teugels wat korter en krijg ik haar wat hoger in oprichting! Suc6

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 11:50

Dank allemaal voor jullie reacties en tips! Ik ga er mee aan de slag! Haha!

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:33

Als eerste, nooit proberen een hogere halshouding bereiken door met je handen omhoog te werken. Hierdoor verstijft de hele rug, precies het tegenovergestelde van wat we willen bereiken (Wou het er even bij zeggen omdat ik het vaak genoeg zie gebeuren, ).
Het oprichten gebeurt vanuit de achterhand, wat ik vaak oefen om de achterhand sterker te maken, is veel heel korte schakelingen in draf of galop. Ik rij iets terug in het tempo, gewoon lichtjes verzamelen, dan een paar passen vooruit draven, 3 passen is genoeg, en dan weer terug rijden, (en bij deze overgangen toewerken naar een steeds snellere reactie). Om deze korte schakelingen snel achter elkaar te doen, moet het paard de achterhand meer gebruiken.
En als het paard de achterhand er meer onder zet, betekent dat het meer gewicht draagt op de achterhand, het zichzelf meer draagt. Van daaruit kun je wat meer gaan oprichten. Goed van achter de impuls behouden (been geven) en van voren, je teugels iets korter nemen en wat opvangen.

Er zijn trouwens nog meer oefeningen om de achterhand te versterken, maar heb alleen even deze getypt. Knipoog
Veel succes!

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:18

mijn instructrice zei dat ik ook best een keer een extra ophouding mocht maken met mijn buitenhand. Dit is dan ook wel omdat mijn paard op den duur echt gaat hangen en van het achterbeen afwandeld. Wat hierboven allemaal staat ga ik ook maar eens proberen :))

uniqueV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:42

Extra ophouding kan best, maar schakelen, overgangen en schijnovergangen is de beste manier! Succes +:)+

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 09:21

Ik ben aan het oefenen geweest, maar tis heel lastig!! :+

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:15

Ik heb hetzelfde probleem met mijn pony.. Als hij eenmaal na gaat geven dan gaat hij ook het liefst helemaal naar beneden, bijna met zn neus op zn borst .. Ik ga hier ook mee aan de slag! Super

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:14

-> RT-P

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:59

Schouder binnen is al genoemd, de traver is ook een hele goeie oefening om de achterhand te trainen, wat mij ook erg geholpen is om te leren kijken wat er gebeurd in het lichaam, hoe is het mogelijk en wat gebeurd er in het lijf als het paard opgericht gaat lopen, denk dat je daar ook wel op google wat foto`s kan vinden , dus echt in het paard gaan kijken, hoe het een het andere helpt of juist blokkeert, dat helpt mij erg om me bewust te worden hoe ik moet trainen en leren kijken en voelen.
Ook je eigen zit is erg belangrijk. als je te veel uit het zadel komt zal het paard niet zakken, denk ook dat doorzitten je een beter gevoel kan geven wat er geberud in het lichaam en hoe je door meer te zitten je paard wat meer kan oprichten, maar het heeft een hoop huiswerk nodig om dat allemaal technisch goed te laten kloppen.