Paard gaat van te voorwaarts naar stilstand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Paard gaat van te voorwaarts naar stilstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 23:17

Ik rijd nu op een manegepaardje (niet altijd manegepaard geweest, is volgens mij officieel nog steeds eigenpaard maar wordt wel ingezet bij sommige lessen), en loop steeds tegen hetzelfde probleem aan.

In de stap gaat het prima, hij is voorwaarts, maar wel goed aan de hulpen en niet té. Zodra we gaan draven is hij dat wel, hij sjeest echt weg. Ik zet hem (ook op advies van de instructeur) op de volte, met buitenteugel begrenzen, zodra hij iets rustiger wordt hand openen - op die manier. Maar zodra ik van die volte afkom, gaat hij weer net zo hard weg.
Alleen, zeker na een half uurtje rijden ofzo, als ik dit weer probeer valt-ie meteen terug in stap of soms stilstand en blokkeert hij helemaal. Vanuit die te snelle draf, dus. Ik kan hem dan wel weer naar die draf krijgen zonder al te veel gedoe, maar hoe kan ik er nou voor zorgen dat hij sneller het juiste tempo oppakt, en voorkomen dat het op deze manier misgaat? Had vandaag ook meerdere keren aanvaringen met andere paarden, omdat hij ze gewoon opzoekt in zijn snelheid, ik moet hem dan echt van de hoefslag afsturen anders gaat hij er gewoon bovenop zitten volgens mij.

In de stap is er dus niks aan de hand, en hij is verder wel goed aan de hulpen. Ik heb een goede instructeur, mijn zit is goed (allicht niet perfect, maar niet scheef oid), handen zijn stil, benen ook, teugels niet te strak/te los. Volgens mijn instructeur ben ik overigens al prima bezig en boek ik wel resultaten, maar dat is toch maar één iemand en hier zijn veel meer iemanden, die weer andere dingen weten. Tong uitsteken

lail

Re: Paard gaat van te voorwaarts naar stilstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:31

het paard dat ik rijd (nu 6 jaar) is al vanaf het inrijden onwijs vlug, je kon je been nog niet aanleggen of hij was al aan de andere kant van de bak. ben nu al een aantal maanden bezig met m heel rustig maar wel actief te laten lopen, gewoon zorgen dat ie uit zn eigen tempo gehaald wordt. hij vindt t moeilijk om te sluiten/verzamelen dus gaat ie maar rennen. dit heeft zeker 3 tot 4 maanden geduurd, maar de laatste 3 weken gaat ie echt super lopen! hij blijft gewoon bij me, ik kan m best stevig aandrijven zonder dat ie gaat rennen, echt geweldig! het heeft veel tijd en moeite gekost, maar door telkens consequent t zelfde te vragen en verlangen is ie nu bijna z klaar.
met een manegepaard heb je helaas niet de mogelijkheid om zo consequent door te trainen, er rijden heel veel mensen op, maar je zou het kunnen proberen... vooral veel tempowisselingen rijden, dat helpt echt, en dan goed terug rijden en net zo lang blijven wachten tot ie echt in jouw tempo loopt. niet teveel naar voren rijden want dat doet ie toch wel.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:20

O dit is zo lastig, zo'n 'snelle' in de manegeles, steeds maar weer moeten afwenden omdat je weer inloopt op je voorgangers (ik herken het wel, zucht...)

Je schrijft dat het in stap prima gaat, dat is mooi want dan kun je die stap gebruiken om je paard goed voor te bereiden op de rest van het werk. Dus veel tempowisselingen maken in de stap, al tijdens het losstappen (laat je em ook af en toe onder zijn eigen tempo lopen in de stap, hoe reageert hij daarop?).

Verder schrijf je dat na een half uur je paard plots terug gaat in stap of zelfs gaat stilstaan en blokkeert op het moment dat jij je buitenteugel begrenst. Dit betekent volgens mij dat je hulp te groot is in die situatie, want hij doet in principe wel wat je vraagt, alleen in de overtreffende trap. Probeer tijdens het rijden eens kritisch te kijken naar die hulp (sluit je wel alleen maar je hand, of trek je je hand ook nog terug of omhoog/omlaag; anders moet je je hand mss wat minder ver sluiten enz).

In het begin van het draven reageert hij goed op het sluiten van je hand, na een half uur reageert hij te veel. Maar wat doe je in dat tussenliggende half uur? Maak je in de draf ook veel tempowisselingen? En maak je veel overgangen van stap naar draf en weer naar stap? Want daarin kun je dus continu de gehoorzaamheid oefenen, je zult zien dat ie na een tijdje niet meer zo wegsjeest en jij ook steeds beter gaat aanvoelen welke hulpen jouw paardje het fijnst op reageert.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 14:25

In de stap laat ik hem veel in zijn eigen tempo lopen, dat is gewoon goed. Zou daar nog iets meer gebruik van kunnen maken qua tempowisselingen, denk ik.

Overgangen zitten al vrij veel in de les, en vanwege dat terugvallen wil ik hem ook niet te snel terughalen naar stap. Echt tempowisselingen in draf gaat dus niet, kan niet drijven want dan vliegt-ie weg, dus kan alleen maar terug proberen te nemen.

Mijn hulp wordt overigens niet groter ofzo, zelfs als ik nauwelijks iets doe en alleen afwendt valt hij soms al stil. Maar als ik op zo'n moment niets doe dan gaat hij dus weer te snel..

Ik zal volgende les wel nóg meer proberen overgangen te gaan rijden, en in ieder geval meer tempowisselingen in de stap, kijken hoe hij daarop reageert.