In de stap gaat het prima, hij is voorwaarts, maar wel goed aan de hulpen en niet té. Zodra we gaan draven is hij dat wel, hij sjeest echt weg. Ik zet hem (ook op advies van de instructeur) op de volte, met buitenteugel begrenzen, zodra hij iets rustiger wordt hand openen - op die manier. Maar zodra ik van die volte afkom, gaat hij weer net zo hard weg.
Alleen, zeker na een half uurtje rijden ofzo, als ik dit weer probeer valt-ie meteen terug in stap of soms stilstand en blokkeert hij helemaal. Vanuit die te snelle draf, dus. Ik kan hem dan wel weer naar die draf krijgen zonder al te veel gedoe, maar hoe kan ik er nou voor zorgen dat hij sneller het juiste tempo oppakt, en voorkomen dat het op deze manier misgaat? Had vandaag ook meerdere keren aanvaringen met andere paarden, omdat hij ze gewoon opzoekt in zijn snelheid, ik moet hem dan echt van de hoefslag afsturen anders gaat hij er gewoon bovenop zitten volgens mij.
In de stap is er dus niks aan de hand, en hij is verder wel goed aan de hulpen. Ik heb een goede instructeur, mijn zit is goed (allicht niet perfect, maar niet scheef oid), handen zijn stil, benen ook, teugels niet te strak/te los. Volgens mijn instructeur ben ik overigens al prima bezig en boek ik wel resultaten, maar dat is toch maar één iemand en hier zijn veel meer iemanden, die weer andere dingen weten.