3 jarig paard op rust???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

androdiesel

3 jarig paard op rust???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 17:24

ik zal even uitleggen wat ik bedoel, ik heb een paard wat ik in mei ben begonnen met inrijden.
nu gaat dat erg goed heb ook al een paar wedstrijden met succes gereden dus mag daarover niet klagen.
alleen hij gaat meer invallen ipv dat ik een klein beetje spier opbouw ga zien, nou rij ik 3 tot 4x in de week een half uurtje en vraag niet teveel van hem dus daar kan het niet aan liggen, en voer krijgt hij ook ruim genoeg. dat ik hem kocht was hij nog groen en net gecastreerd maar zag hij er veel beter uit al zeg ik het zelf...
nou kreeg ik als advies van een paarden kenner dat het misschien een idee is hem van het voorjaar een maand of 2 a 3 op een land te zetten zodat hij kan aansterken en ook voller zal worden, en omdat ie zoveel heeft meegemaakt het ook niet verkeerd zal zijn.
heeft iemand ervaring hiermee of ken je iemand die hier ervaring mee heeft hoor ik graag of dit bevallen is, andere paarden kenners natuurlijk ook welkom!

Def

Re: 3 jarig paard op rust???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:28

Ik heb het andersom gedaan. Was een beetje uit nood geboren (ik werd ziek) maar heel erg goed bevallen.
Mijn paardje was net drie en toen ingereden. Alleen door het bos gehobbeld en recht toe recht aan.
Ging prima, maar ze pakte alles zo goed op dat ik vond dat het te snel ging.
Heb haar de hele wintertijd (nov tot maart ongv.) stil gezet en op het land. Wij hebben geen binnenbak dus in de winter is het toch minder rijden hier.

In maart weer begonnen met rijden en toen meer dressuurmatig opgepakt.

Is me heel erg goed bevallen. Ik kon zo weer opstappen, niets aan de hand. Paard was sterker geworden en ook beter in het hoofd.

Ik kan het erg aanraden. Even de boel overdenken is voor zo'n jong paard alleen maar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:32

Ik ben het ook van plan! Heb een 4-jarige, die op het magere af is! Vanaf september onder het zadel, en het gaat allemaal heeeel makkelijk!

Nu heeft ze al 3 weken rust gehad vanwege een hoefzweer en ziet er al een heeeeel stuk beter uit!

Nu probeer ik haar maar 20 minuutjes per keer te pakken, dus stoppen voor ze haar reserves gaat verbranden!

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:42

Het is echt niet verkeerd om je dier wat rust te gunnen, Wij doen dit al jaren en het bevalt goed zo wel voor mens al voor dier. (Ons paard loopt ZZL nivo en is 8 jaar) In de zomermaanden gewoon lekker 2 of 3 maanden het land op en weer paard kunnen zijn dat is toch zo belangrijk voor ze. Je zegt dat hij genoeg te eten krijgt maar ook zeker genoeg ruwvoer is erg belangrijk. Onze ervaring is dat een paard ook zeker een winterdip kan hebben zorg voor voldoende afleiding in je rijstijl, lekker een buitenrit een keertje balkjes lopen zeker een jong dier moet fris in de kop blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:54

Mijn zus deed dit altijd al. Bij grote paarden zelfs als 5 jarige nog.
Je denkt misschien dat je van voren af aan moet beginnen na een paar maanden rust, maar vaak stap je op en gaat het beter als toen je gestopt bent! Ze hebben even de tijd om uit te zwaren en voor de geestelijke toestand is het ook goed.
Bovendien, paarden verliezen niet zo snel conditie als bijvoorbeeld mensen.
6 weken op rust kun je ongestraft doen, en zelfs na 3 maanden bouw je het snel weer op.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:46

Staat je paard nog wel gewoon buiten in de wei (of paddock) en heeft hij dus ook nog gewoon interactie met andere paarden? of is daar veel in veranderd? Zowiezo wat gas terug nemen. Het signaal is duidelijk, maar daarnaast kun je ook nog even kijken hoe de omstandigheden verder zijn voor je paard? Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:48

Ik vind 3 sowieso te jong om al ver genoeg te zijn voor wedstrijden...
Paard dat ik ken moest door een blessure ook op rust, maar die is er sterker en volwassener uitgekomen. Haar heeft het veel geod gedaan.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:53

Mijn paard was 6 jaar dat ik hem kocht en had al van alles meegemaakt vanaf zijn 3e jaar. Ik heb hem toen ook eerst een paar maanden in het land gezet om hem lekker tot rust te laten komen.Hij was ook mager en ingevallen dat ik hem kocht.Daarna zijn we met een een frisse start begonnen.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:58

Bij ons op stal, wordt dit altijd aangeraden, jonge paarden inrijden tot de basis er goed in zit, dan een paar maanden de wei in! Dit om ze lichamelijk én mentaal rust te geven.

androdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 17:32

ja hij staat nog elke dag op het land met zeker tien andere paarden en gaan tegen de avond naar binnen, dus actie genoeg! nu krijgt hij al extra ruwvoer sinds een week of 5 a 6 omdat de stal eigenaar het toch wel met me eens is dus dat zit ook wel goed. vind het ook zo jammer want als ik fotos bekijk van dat ik hem net had en nu vind ik het zo jammer dat ie er minder goed uitziet als toen!

Charly05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:26

Ik zou het zo blijven doen. Als je paard echt problemen krijgt is dat erg vervelend. Die komen dan namelijk telkens weer terug, doet hij bijvoorbeeld een verkeerd stapje.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:57

mijn pony heeft toen hij 3/4 was ook 3 maanden stil gestaan (dan wel door ziekte) maar als hij op de wei kan, kan het helemaal geen kwaat ik vind het juist wel goed voor een jong paard. kan hij nog wat uitgroeien etc. Knipoog
Ik zou het zeker doen!
Alleen als je weer gaat rijden moet zal je het wel weer rustig opbouwen

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:51

De hengst die ik rijd staat nu ook de hele winter stil, hij is ook 3 nu. We hebben hem van de zomer ingereden en doorgereden, maar hij moet nog flink groeien en is ook ziek geweest een tijd terug, waar hij flink van afgevallen was. Hij kan in de winter mooi uitgroeien en voor het dekseizoen pak ik hem weer rustig aan op, dan is hij hopelijk een maatje groter Haha!

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 02:44

Ik ben er zelf ook erg voorstander van wanneer blijkt dat het paard het werk nog te zwaar vind, om het jonge dier dan wat rust te gunnen op het land Lachen
Je zult hem daarna vrij makkelijk weer op kunnen pakken, de basis zit er namelijk als het goed is al prima in. Kunnen ze lekker nog even tot rust komen en wat aansterken.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:36

ik heb mijne jonge paard net, ik rij hem nu ook nog niet,(hij is ongeveer 2 maanden onder het zadel) maar ik pak hem wel elke dag voor een borstelbeurtje en een paar x in de week voor een wandeling, vindt ie prima volgens mij!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:38

absoluut een goed plan.......... lekker een maand of 3/4 het land op............. worden ze altijd beter van Lachen

je moet je goed bedenken dat groeien, leren en werken veel vergt van een paard Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:41

Ja, geef hem even vakantie!!! En het is geen goed teken dat iee meer invalt dan spieren krijgt, als je dit tegenkomt bij een jong dier is het overduidelijk dat ie even meer dan genoeg heeft gedaan!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:10

is heel goed voor een paard, zo kunnen ze lichamelijk en geestelijk op rust komen, even alle indrukken van de afgelopen tijd verwerken. ik doe t ook met de 4 jarige paarden, en soms met de 5 of 6 jarige, afhankelijk van het paard en hoe lang ze zadelmak zijn en nivo bv.
voor het ene paard werkt t super en t andere paard werkt t gewoon niet,
ik heb 1 merrie waarmee ik t heb gedaan maar dus nooit meer na een seizoen rust geeft, ze werd heel nukkig alleen maar oren plat en heel vervelend, in de wei wel plezier maar als ze dan op stal kwam was ze "boos" ze staat bij de wasplaats dus zodra ik een paard aant opzadelen was deed mevrouw de oren plat.
tijd om haar weer te gaan rijden, nou hoe de oortjes naar voren stonden met opzadelen en hoe druk en blij ze deed, liet dus echt merken dat ze aan het werk wilde, dus bij haar doe ik het niet meer. tis wel een paard wat altijd wil werken en altijd plezier heeft dus ik denk ook niet dat t haar schaad om haar die rust niet te geven. gewoon een beetje stiekem heb ik t na t zomer seizoen gedaan, dagje wei dagje bos, dagje wei dagje longeren aan halster, dagje stappen, en bleek toch beter te werken, omdat ik haar der aandacht ook gaf denk ik. tis een eigenaardig paard dat wel Tong uitsteken

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:11

YankeeBoy schreef:
ik heb mijne jonge paard net, ik rij hem nu ook nog niet,(hij is ongeveer 2 maanden onder het zadel) maar ik pak hem wel elke dag voor een borstelbeurtje en een paar x in de week voor een wandeling, vindt ie prima volgens mij!

tuurlijk vind ie dat prima, beters als werken haha

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:09

previr schreef:
YankeeBoy schreef:

tuurlijk vind ie dat prima, beters als werken haha

haha ja, dat zal ook wel, maar kvind m nog wat te jong voor werk
maar om hem nou alleen maar in t land te zetten is ook niet leuk(voor mij dan, daar koop ik geen paard voor..(A) )

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:00

helemaal geen slecht idee, lekker op het land, kan hij mentaal ook alles even goed overdenken. Veel paarden worden daar beter van!

YankeeBoy schreef:
haha ja, dat zal ook wel, maar kvind m nog wat te jong voor werk
maar om hem nou alleen maar in t land te zetten is ook niet leuk(voor mij dan, daar koop ik geen paard voor..(A) )

Nou zeg, dat is maar voor een paar maanden. Nu rustig aan betekent een investering in je paard, die gaat geheid langer mee!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:02

daarom rijd ik hem toch ook niet?
maar vind ik het wel leuk om hem aandacht te geven, dus lekker wandelen en poetsen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:38

Ik ben dit ook aan het doen heb in herfst een 3jarige ingereden. Goed zadelmak maar is wat mager omdat ze nog enorm veel in hoogte groeit (al is ze al 1.73 Clown) en ze heel mager/smal blijft en slap is. Dus ze staat nu stil, volgend jaar wodt ze gedekt en gaat ze dikke wei op en volgend najaaar pak ik haar weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:09

De 3 jarige van ons (ofja, officieel nu 4 Knipoog ), is nu sinds begin september ohz, en die gaat dalijk in het voorjaar lekker 2 maanden de wei op... Lachen

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:18

die van mij heb ik voor 3 maand terug ook ingereden, hij mag nu lekker van het land genieten tot het mooie weer er weer aankomt. verder doe ik een beetje VD met hem en hij staat lekker met zijn jolly bal buiten. Kan die lekker een beetje aankomen. in april wordt hij vier