Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.
. doe je hand boven je hoofd, strek ze uit langs je lichaam, strek ze uit voor je en hou je handen alsof je teugels vast hebt en laat ze op je benen leunen. allemaal dingen die je kunt doen als je op je pony zit zonder beugels en teugels (er zijn er nog meer). daardoor ben je geconcentreerd op je armen en denk je niet meer (aah ik stuiter, ik stuiter!!!! neeee niet doen ik moet blijven zitten). en probeer ook je knieen/bovenbenen te klemmen. als je dat doet dan zit er als het ware 'lucht' tussen je billen en het zadel, doordat die 'lucht' daar zit is er dus ruimte en daarom ga je op en neer, als die ruimte 'lucht' weg is en je als het ware vastzit aan het zadel merk je dat je beter blijft zitten
.
.
teugels zou ik eraf halen om het 'trekken' te voorkomen, omdat je zonder stevigheid zit in het zadel (als je niet genoeg evenwicht hebt) ben je geneigd naar de teugels te grijpen en er zo onbewust aan te trekken
niet fijn voor de pony) kazary schreef:Loopt je pony fijn ontspannen met een ontspannen rug?Meestal kun je niet doorzitten als de rug door het paard vastgehouden wordt.Probeer daar dan ook aan te werken.En waarom ga je al zo snel op wedstrijd als jij je daar nu al druk over loopt te maken?Stel dat even uit en ga pas als het thuis fijn gaat.

ja hoe zeg je dat 
kiimmiie schreef:maar weet je wat het is.. soms kan ik heel goed op haar zitten.. maar ik knijp een soort me billen vast aan het zadel ofzo..
.
en die ruimte zorgt ervoor dat je stuitert als die ruimte er niet is (je zit dus diep genoeg in het zadel en je zit ontspannen) dan zit er geen ruimte als het goed is
. of iig niet veel. 

en goed je hakken uitdrukken