Paard loopt met zijn hoofd in de lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rozes

Paard loopt met zijn hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 13:51

Hallo bokkers Clown
Mijn paard loopt met het rijden heel erg met zijn hoofd in de lucht. Hij wil ook niet zo goed nageven, en is ook totaal niet gevoelig in de mond. Ik krijg 2x in de week les, maar wil wel weten wat jullie hier over te zeggen hebben.
Groetjes Roze Haha!

Sette

Re: Paard loopt met zijn hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:15

Er zijn al erg veel toppics over aanleuning en nageven.
Kijk eens bij de zoekfunctie, succes

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:19

Wat is jouw oplossing?
Hem even flink naar beneden trekken?
Dit leid ik af aan jouw zinnetje: 'mond is niet gevoelig'
Mond is wél gevoelig!
Als je het zo niet oplost, prima Lachen

Ik zou het negeren, negeren, negeren en lekker aan de slag gaan met overgangen rijden, extreem veel overgangen rijden en lekker veel bochten, voltes, slangenvoltes. Het is heel belangrijk dat deze pony goed vlot aan het been is: 1 keer drijven = weg.
Als de motor van het paard goed warmgelopen is (de achterhand), en hij ook lekker soepel is gereden in de rug door de bochtjes, dan kan de rug pas ontspannen en komt hij dus uiteindelijk met zn hoofd omlaag.
Niet meer in de mond zitten dan nodig is, en rij voornamelijk met je zit!

(kijk eens op mijn site voor meer info over vlot wegrijden en over met je zit rijden Lachen )

Succes ermee!!!!
Laatst bijgewerkt door Puchje op 05-01-09 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

demi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:21

laat er anders ook een een fysiotherapeut naar kijken en vooral doen wat puchje allemaal zei

Jets1712

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:22

Zie voorgaande tips.
Wat misschien helpt is tijdens het longeren een halsverlenger (elastiek) gebruiken. Wel eerst hem warm laten worden en niet meteen het elastiek erom heen.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:51

tsja... kan verschillende redenen hebben,
als ik zelf een al aantal jaren gereden paard aanschaf die dit doet
dan probeer ik het eerst zonder hulpmiddelen,
daarna probeer ik het met longeren met bijzet,
en als dat nog niet helpt dan doe ik het met pessoabit en als het moet nog met een slof,
let er wel op dat je hier mee om moet kunnen gaan!
want ik ben eigenlijk geen voorstander van pessoabit,
want je ziet vaak dat de paarden op de voorhand gaan lopen,
en de gehele achterhand achter blijft en niet meer ondertreedt!
dus je moet ontspannen wanneer dat nodig is,
en constant van achter uit naar voren rijden!
laat wel eerst je paard goed controleren of die geen medische problemen heeft,
voor je m ``dwingt`` met hulpmiddelen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:52

ik zou gaan denken aan een andere instructeur Lachen

Dolano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:54

Ik zou eerst heel je paardje na laten kijken. Tanden, rug en zadel.
Dan zou ik gaan kijken voor een andere instructeur.
Misschien dat je dan verder komt.

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:56

Er zit een probleeem bij je paard. Of hij had pijn en is bang dat het weer pijn doet als hij dit en dat gaat doen, of hij heeft pijn als hij dit en dat doet. Een paard moet heel wat spierwerk gebruiken om de aanleuning die wij van hun vragen ons te geven en aangezein je zelf al aangeeft hij niet echt gevoelig is in de mond, ik zou sowieso niet aan de mond gaan trekken, het enige wat je dan zou kunnen krijgen is de krul en dat is niet correct. Via de achter hand kan je paard zijn hals laten zakken, zijn achterhand moet dus eerst getraint worden dmv bv zoals al is gezegd overgangen. Ook is het belangrijk voor vrijwel los te laten en je paard op eigen benen goed voorwaarts te rijden en af en toe boven tempo rijden en dan weer terug nemen. Gymnastisieer je paard dmv veel stelling en buiging.Ik den dat je het daarmee redelijk kunt verhelpen, maar als het niet helpt zou ik toch echt iemand met verstand naar je paard laten kijken. Knipoog veel succes

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:56

hoihoi,
ik heb mijn pony nu een jaar. toen we d'r net hadden, was ze erg kopschuw, en liep ze ook er hoog met haar hoofd. inmiddels is het kopschuw over, en loopt ze zelf al zonder bid in (bitlooshoofdstel, sidepull,) mooi aan de teugel.
ik heb dat aan de teugel leren lopen ook gewoon zonder bid aangeleert.
groetjes, els

Rozes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:18

Mijn paard is 15, en is vroeger altijd een springer geweest dus ik denk dat hij het misschien ook nog niet kent. Ik rij meestal ook heel veel overgangen, en dat doe ik ook met longeren. Ik longeer ook met bijzetjes, op ong. de zelfde manier als Lammert Haanstra.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:29

Ik zou zeker die tip van hulpteugels en/of ander bit zeker niet gaan opvolgen, of toch zeker niet als eerste prioriteit. Zoek eerder eerst een andere lesgever, probeer het eens op een geheel andere manier, want als je iets al een tijdje probeert op een bepaalde manier en het resultaat veranderd niet goed dan ben je gewoon verkeerd bezig.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:32

Meestal komt hoofd in de lucht door te weinig ontspanning, niet denken dat het aan jou ligt (zou wel kunnen) maar het kan ook zijn dat het paard veel stress heeft, jij spanningen in je lichaam hebt zonder dat je het doorhebt of dat het paard ergens pijn heeft.. Bedenk voor jezelf en controleer het met hulp van je instructeur of je wel helemaal ontspannen bent, rijd vooral met je been en probeer je handen niet vast te zetten want dan word het alleen maar erger! Stel alles word erger etc is het misschien handig om te kijken of het paard nergens pijn heeft of iets dergelijks! Succes ermee..

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:59

idd niet gelijk met hulpteugels beginnen, daar kom je nooit meer van af. het zijn HULPteugels, het is dus niet de bedoeling dat je daar constant mee rijdt. je kan ze af en toe gebruiken om het paard aan te geven waar hij met zn hoofd moet lopen, maar meer ook niet. en zolang de achterhand niet geactiveerd is zal ie nooit aan de teugel gaan lopen, geloof me, ik heb ervaring. dus veel overgangen rijden, verkorten/verruimen enzo, dan kan je beetje bij beetje meer druk gaan geven, en als ie dan echt los is zal ie vanzelf na gaan geven. eraan trekken heeft geen nut; denk niet dat je sterker bent dan een paard... longeren met touwtje werkt ook heel goed: gwoon zonder longeersingel, touwtje over de rug leggen, aan beide kanten tussen de benen door en aan het bit vastmaken. niet te strak vastmaken, het idee is dat het paard bij elke pas een klein rukje in zn mond krijgt, dit lijkt heel erg zielig, maar zodra ze nageven komt het touwtje los te hangen en is de druk weg. ze kunnen zo ook niet gaan hangen. bij mij worden ze er altijd super los van!
maar t aller belangrijkste blijft toch echt zorgen dat zn achterhand geactiveerd wordt, zonder motor kom je nergens!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:25

@Lail zijn die touwtjes gewoon over de rug geen hulpmiddelen dan ?? Alle hulpteugels zijn een gebrek aan je eigen kunnen, een goeie ruiter zou het zonder op moeten lossen en bedenken wat er gebeurd in het lichaam van het paard met een hulpteugel , welke dan ook , het zijn tenslotte dwangmiddelen!!
Het paard probeert je iest duidelijk te maken en daar moet naar geluisterd worden en niet te kop in gedrukt door het vast te zetten met een touwtje.

@TS
Ja de tips van de hulpteugels zou ik ook snel vergeten, het enigste dat ik kan zeggen, leer zelf rijden dan weet je hoe je dit probleem op een normalen en vriendelijke manier op te lossen.

Misschien heeft het paard rug,gebits,spier problemen??
Als het dat het allemaal niet is,
dan is er in elk geval niet gewerkt aan een juiste trainen.
Lees ook het boek dressuur onder vuur eens, misschien dat je dan in gaat zien wat je zelf allemaal fout kan doen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:00