[AC]Fjord @klassieke dressuur training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

memory

[AC]Fjord @klassieke dressuur training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 09:16

Hallo Allemaal,
Afgelopen weekend heb ik 3 lessen gehad van Suzanne Nederlof (een instructrice van Marijke de Jong - Bent Branderup) Onderstaande filmpjes zijn van de laatste les. Tijdens de les hebben we en combi gedaan van werken aan de hand en werk onder het zadel. Een dotje nieuwe oefeningen erbij geleerd en de puntjes op de i gezet wat betreft het werken aan de hand. Het zijn vrij veel filmpjes.

Ik heb eerst 10 minuutjes zelf wat opgewarmd met los werken (ong 1.30 minuten per filmpje)

Daarna aan de slag met werken aan de hand. De eerste les hadden we gewerkt aan de volte een paar pasjes vergroten vanuit de ribben/flanken. Ik had de neiging om daar iets achter te blijven als ik de volte een paar pasjes wilde vergroten. Van Suzanne moest ik verder aan de voorkant lopen zodat ik meer controle had over het tempo en meer overzicht over de buiging en stelling en lichaamsgebruik.
(filmpje duurt 1.20 min)

Daarna nog wat geoefend met schouderbinnen langs de hoefslag. Daarbij iets laten vertragen qua tempo maar niet qua energie. Sloffen was er dus niet bij. Hij moest met meer kracht onderstappen. Iets vertragen vragen maar dan wel met het zweepje de buikspieren zachtjes toucheren onder het mom 'denk eraan, deze gebruiken aub!'. Als hij goed terugkwam in tempo en ontspannen is dan hem iets meer voorwaarts-neerwaarts laten strekken in de oefening. Dus neusje en nek er iets meer uit en ruimere passen. (filmpje duurt 1.50 min)

(alleen de eerste 23 sec van het filmpje, rest is uitstappen)

Toen opgestapt en dezelfde volte oefening herhaald in stap, paar pasjes volte, paar pasjes vergroten, paar pasjes verkleinen etc. gevolgd door par pasjes schouderbinnen op de volte, dan een pasje travers om te voorkomen dat hij uitzwaait en dan weer wat pasjes schouderbinnen. (filmpje duurt 2.10 minuten)

Dit ging ditmaal vrij netjes. Omdat Sjo nogal makkelijk travers aanbiedt mocht hij zich in de volgende oefening ff helemaal uitleven. Travers op de volte, dan van hand veranderen en in renvers doorgaan op de volte, dan een pirouette maken naar buiten en dan in renvers verder op de volte (dit alles in stap). Hele preciese oefening maar wel erg leuk en Sjo pakte hem goed op. De eerste keer doe ik veels te veel en verkramp een beetje daarin (span teveel spieren aan). De tweede keer heb ik mezelf ff relaxed en gaat ie veel lichter.

(filmje duurt 1 minuut en begint bij de eerste renvers, de travers die ervoor zit stond niet op film)

De eerste 1.10 minuut is gewoon stappen (kun je dus lekker overslaan Knipoog) daarna begint de oefening helemaal vanaf travers

Ook dit ging heel netjes dus was het tijd voor een drafje. Ik ben heel benieuwd wat jullie van zijn draf vinden, die is namelijk veel verbeterd sinds ik 2 jaar geleden zo'n beetje begon met dressuren.
Ook in draf even de volte wat vergroten vanuit de ribben/flanken en daarna wat ruimere passen en wat meer voorwaarts neerwaarts. (filmpje duurt 2.10 minuten)

Dit was de opwarm oefening voor de volgende oefening. Op de 2de hoefslag en dan wisselen van stelling in draf, dus eerst een stukje stelling naar binnen, dan netjes omstellen en stelling naar buiten. Als het goed ging (en dat ging het) dan mocht ik proberen of hij wellicht een paar pasjes schouderbinnen links en dan wisselen naar schouderbinnen rechts en weer terug eventueel.
Als je goed kijkt dan zie je dat wisselen van de ene schouderbinnen naar de andere op de eerste 20 sec van dit filmpje (rest is weer stap)

Deze bovenstaande oefening hebben we ook nog met travers gedaan icl stukje renvers door de bocht en ook dat ging super. Wat vooral zo heerlijk is is dat hij nu helemaal licht blijft in de hand en zelfs als hij helemaal recht is blijft hij heerlijk ontspannen.

Ipv de andere kant op dezelfde oefening te doen (niet veel nut omdat je toch binnen de oefening al veranderd van stelling. De andere kant op dus ff op de volte renvers gevraagd. Op het filmpje zie je hem eerst stappen, daarna aandraven en vervolgens vraag ik hem om renvers. (filmpje duurt 1 minuut)

Als afsluiter hebben we nog een stukje galop gedaan. Suzanne was erg benieuwd hoe hij dat nu deed.Vroeger gooide hij namelijk zijn hoofd heel erg omhoog, hierbij leek het alsof hij daarmee zijn voorbenen van de grond wilde tillen ofzo. Je ziet dat hij dit nog steeds doet om aan te springen.
We hebben geoefend met dezelfde volte oefening (stukje aan de kant voor het binnenbeen). Je ziet dat hij dan net iets mooier omhoog galopeerd als ik dat vraag. (filmpje duurt 1.10 minuten)

Als afsluiter nog aanspringen vanuit stap. Eerst travers in stap omdat daarmee het minste gewicht op de binnenschouder is en het buitenachterbeen goed onder de massa komt. Dit maakt het aanspringen het makkelijkst. (filmpje duurt 2.10 minuten)

Helemaal geweldig als je alle filmpjes gekeken hebt. Als je er een aantal uit hebt genomen om te bekijken ook erg leuk. Ik zou het heel fijn vinden als jullie je rijkunstige verbeterpunten, positieve of minder positieve reacties zouden willen plaatsen in dit topic.

Alvast heel erg bedankt daarvoor!
Laatst bijgewerkt door Berdien op 05-01-09 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [AC] tag toegevoegd.

LoveleyHorse

Re: Fjord @klassieke dressuur training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:10

nou het ziet er netjes uit !! probeer alleen je benen iets stiller te houden . voor de rest "Petje af!"

Berdien

Re: [AC]Fjord @klassieke dressuur training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:09

Moderatoropmerking:
Berichten verwijderd die niet aan de regels van RT-HAW voldoen.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:27

Echt héél leuk om te zien!!!! Heb er heel veel interesse voor, maar op het moment niet de tijd en ook niet een paard waarbij ik de vrijheid heb om zelf wat uit te proberen en te prutsen.
Heb alle (of misschien 1 niet) filmpjes gekeken en complimenten! het ziet er heel gemoedelijk en ontspannen uit. Mijn inziens soms net iets té ontspannen, hij moet wel een beetje door blij lopen ipv kuieren, vooral als je een zijgang vraagt. Hij komt dan soms heel veel opzij, maar weinig voorwaarts. Het is goed dat hij zo netjes buigt en zijn lichaam gebruikt, maar je moet wel een beetje tempo houden.

Wat betreft zijn galop: ik heb niet gezien hoe het eerder was natuurlijk. Maar het ziet er niet uit alsof hij er nu veel moeite mee heeft om te springen, maar echt veel kracht zit er ook niet in. Kan je er ook niet echt zinnige tips over geven sorry... Ben niet echt een expert, maar wel heel positief over je manier van werken!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:10

Ik vind dat je het ongelooflijk goed aanpakt. Echt klasse, wat super van je. Het puntje waar ik misschien zou over vallen is dat ik hem iets te weinig ruime passen vind zetten. Maar dit zal wel in samenspraak zijn met de instructrice en dat er nog steeds impuls in zit is wel te zien Ja

Veel succes verder!

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:14

leuk, knap, mooi, bijzonder!!! probeer je benen iets stiller te houden, maar voor de rest..... OK dan!
Ik zou het nooooooooooooooooit kunnen! ROFL

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:23

Heeeej,

Ik vind het er goed uit zien hoor !!, ik doe dit ook maar met die van mij gaat het nog niet zo goed hoor, we doen al schouder binnenwaarts en travers maar verder nog niets Tong uitsteken wand het is nog al een hittepetip hihi ga zo door hoor meid je komt een heeel eind met dit !!

Suc6

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:11

Bedankt voor de leuke reacties!

Wat het doorstappen betreft. Zolang hij zijn achterbenen goed onder blijft plaatsen hoeft het tempo niet perse heel hoog te zijn. Als hij meer kracht ontwikkeld en de oefening beter gaat snappen dan gaat het tempo meestal vanzelf omhoog of kan ik vragen of hij ook iets grotere passen wil maken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:38

ik vind het er niet leuk uitzien maar geweldig Haha! de eerste filmpje gaat jouw fjord volautomatisch en netjes, wauw, ik weet hoe lastig werken op de volte is, ik heb van je filmpjes genoten.
Ik heb verder niets toe te voegen, volgens mij ben je heel goed bezig, had je een trainingsweekend of had je voor het eerst les van haar ?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:55

Ziet er goed uit. Ik houd me er zelf ook mee bezig Knipoog
Wat me opvalt is dat hij nog niet helemaal zijn linkerachterbeen onder massa plaatst. Klopt dit?
Door het oefenen zal dit vanzelf sterker worden en makkelijker gaan.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 22:51

@garny95: Ik heb nu met tussenposen ong een jaar les van Suzanne. Dit trainingsweekend was om de training weer een kickstart te geven.

@lizatje: Ik ben nu alweer 6 jaar geleden begonnen met Parelli met Sjobrend. Level 1 gehaald en de levels doorlopen tot ong. L3 maar ben daar vastgelopen op de vliegende galopwissels in zowel L2 als L3. Tussen door nog een jaar westernlessen gehad. Na 2 jaar alleen Parelli was Sjo echter zo stijf dat ik alleen de principes van Parelli nog gebruik en heb me verder gestord op Klassieke dressuur. Eerstbij Wim Vonck en na een verhuizing van Suzanne Nederlof. Die switch bevalt elk goed iig.