blote ruggegraad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amnesia

blote ruggegraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 21:00

Hallo
Mijn pony heeft, ondanks verschillende trainingmethodes, nog steeds geen bespiering op zijn rug, zijn ruggegraad ligt bloot, steekt uit, en zo ook zijn spitse hoge schoft, hierdoor is er ook weer een probleem met zadels
hoe zal ik het aanpakken om hem een wat bollere gespierdere rug te trainen?
veel longeren?

midgie

Re: blote ruggegraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:29

Kan het niet aan het voeren liggen??
Wat voor trainings methode heb je gedaan dan , omdat er niets geen spieren op komen, heb je les? je kan ook avenrecht trainen namelijk.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:30

Mijn ervaring is dat als de ruggegraat uitsteekt dat het paard dan onder gewicht is. Verder kan je aan de lange lijnen trainen om zijn spieren beter te trainen als je zeker weet dat je paard verder goed op gewicht is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:43

Hoe oud is je paardje ????
Heeft de dierenarts het onlangs nog onderzocht ??????
Is er voldoende ontworming gegeven en hoe lang geleden is dit gebeurt dan ?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:45

Een "puntige" ruggegraat of "scherpe rug" duidt op ondergewicht...

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:07

Ondergewicht kan een oorzaak zijn, je ziet het ook als ze wormen hebben.
Spieren die verkleeft zijn is ook een mogelijkheid, wij hadden een oudere merrie die erg weinig bespiering had op de rug, ben je bekend met http://www.happy-athlete.nl/content.aspx?i=23 ? het verschil na z'n behandeling is bijzonder groot Ja en kan nooit kwaad, een spitse schoft is vaak het gevolg van een niet passend zadel, waardoor weggevallen schoftspieren ontstaan.
Spierproblemen(verklevingen) gaan nooit vanzelf over Lachen

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:19

Heb je een foto? Kan ook een karperrug zijn waarvan de ruggewervels hoger liggen dan gebruikelijk. Dit wordt wel minder met de juiste training maar ze blijven altijd zichtbaar.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:12

longeren is volgens mij zeker een optie. probeer hem lekker door de rug te laten lopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:23

Splash_ schreef:
Mijn ervaring is dat als de ruggegraat uitsteekt dat het paard dan onder gewicht is. Verder kan je aan de lange lijnen trainen om zijn spieren beter te trainen als je zeker weet dat je paard verder goed op gewicht is.

ik heb een oudje die ookal is ze veel te dik, die ruggegraad blijft.

Heb je al eens gedacht aan training aan de hand?

Ik zou wel eerst al het medische uitsluiten. en misschien het voerschema.

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:02

ik rijd een 6jarige die echt voldoende spek op zn ribben heeft mr toch blijft zn ruggengraat er een beetje op liggen. hij wordt altijd goed over de rug gereden. ben met een bontje gaan rijden zodat t zadel wat zachter ligt. sommige paarden zijn nou eenmaal zo gebouwd

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:51

loop hij over de rug? Anders longeren met slof of je moet je zadel even laten nakijken dat het de spieren niet wegdrukt. Ondergewicht kan het natuurlijk ook zijn Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:25

vandaag mijn konik laten doormeten die ook maar geen bespiering op de rug kreeg. Even voor de info. Pony is naar osteopaat geweest, had niet echt iets bijzonders. Pony is naar goede tandarts geweest, en na half jaar nog een keer. Nog altijd had ik twijvels. Vandaag kwam er pijn uit en probleem in wervel kolom. Er was geen tijd voor verdere onderzoek, maar toch wel iets om op te gaan letten en wat aan te doen.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:19

Goed voederen, en veel over de rug rijden. Bij het opwarmen en na het werken voorwaarts-neerwaarts rijden. Desnoods alleen maar VW-NW rijden.
Ik heb een hier een oudere merrie gehad die na haar veulen en een paar jaar niet meer gereden te hebben in dikke maand er terug goed uit moest zien. Elke dag 3 keer een kwartiertje longeren en af en toe rijden deed veel wonderen, ze zag eruit als een sportpaardje. Nu is ze weer heel weinig bereden en ligt haar ruggengraat ook bloot, en is ze heel uitgezakt. Nuja, paar is 20, wordt een keer in de week een uurke gereden, en zadel past goed, dus geen probleem ..

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:27

lailapri schreef:
vandaag mijn konik laten doormeten die ook maar geen bespiering op de rug kreeg. Even voor de info. Pony is naar osteopaat geweest, had niet echt iets bijzonders. Pony is naar goede tandarts geweest, en na half jaar nog een keer. Nog altijd had ik twijvels. Vandaag kwam er pijn uit en probleem in wervel kolom. Er was geen tijd voor verdere onderzoek, maar toch wel iets om op te gaan letten en wat aan te doen.

Blonde vraag misschien, maar wat moet ik me voorstellen bij doormeten?

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:10

Mijn vorige pony had dit ook snel gezien zij zelf niet helemala gezond was ( dit was echter bij mij bekend)
Ik moest goed opletten op voldoende voeding en juiste training.
Soms zelfs minder werken met der zodat er opnieuw weer vlees op haar rug kwam Moet ook zeggen dat deze pony echt tegen mager aanzat.

Denk met juiste voeding beweging en training ( passoa hielp goed om de rugspieren aan te sterken) dat het je een hoop zal schelen.
Maar het kost wel even tijd om een juist evenwicht te vinden.

Succes

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:03

Wat ook erg belangrijk is en heel vaak vergeten wordt, dat is de paard de mogelijkheid geven om te groeien. Als je een (goed) passend zadel hebt of een zadel dat niet goed past, dan kan het zadel je paard belemmeren om te groeien in de bespiering. Ook is het erg belangrijk dat je zorgt dat de schoft en ook zeker de ruggegraat vrijheid/ruimte hebben. Een prolite pad of andere pad die de ruggegraat vrijhoudt is dan ook zeer geschikt om te gebruiken en om je paard te ontzien.

Je zou er eens iemand naar kunnen laten kijken. Misschien een msfcer, zadelmaker, of andere deskundige die je goed advies kan geven en een paar mogelijkheden met je door kan nemen.

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 14:14

hee thanks voor de reacties
maar de dierenarts heeft gekeken, er is niks speciaal, hij krijgt altijd op tijd wormen kuur eraquelle en equimax, hij krijgt heel veel kuil, en 2 kilo per brok,
maar het kan voor een groot deel ook aan de bouw liggen.
ik ga nu dnek ik zowieso 2x per week consequent longeren over de rug met evt hulpteugel...
want het is het ras, maar er mag nog wel iets meer bespiering op de rug
maar wat wordt er bedoeld met spitse of hoekige rug?
groetjes mira

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:57

Ik heb met mijn paard precies hetzelfde probleem gehad. Let er wel op dat als de wervels echt uitsteken, dat je grote kans hebt dat de meeste zadels als een notenkraker op de rug liggen, dat had ik met mijn paard ook. Dan kun je je paard verder netjes rijden, maar omdat het zadel daar drukt, zal hij toch geen spieren opbouwen.
Ik ben met een Korrektor pad gaan rijden, en de rugspieren kwamen er in rap tempo op te liggen. Het voordeel van de korrektor pad is dat je zelf bij kan houden of het nog goed licht bij veranderingen in de rug, wat bij mij in het begin heel snel ging. Ik moest de eerste 2 maanden ongeveer 1 keer in de week aanpassen. Je moet dan alleen wel weten hoe het zadel precies hoort te liggen.