Hallo, Ik heb een probleempje met mijn e pony, hij sloft heel erg met zijn achterbenen ik weet dat cavaletjes lopen een oplossing is, maar het werkt niet bepaald. en actief maken maakt bij hem ook niet uit doordat hij met zijn achterbenen sloft, ze dus niet goed optild, krijg ik ook geen bespiering op zijn kontje. is iets van beenbescherming of hoefbeslag een oplossing?
Verdiep je een sin het rechtrichten. Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl Ik ben ook bezig met een sloffer en merk nu ik een aantal maanden op deze manier traint dat het steeds beter gaat,
Is dit dezelfde pony als in je andere post? Zo ja dan moet je eerst het probleem van de rugbespriering oplossen voor je aan de achterhand kan gaan werken!
Het kan ook dat ti atactisch is.. Dan zit er zenuw klem waardoor die niet alle spieren in zn achterhand kan gebruiken.. Je kan dan overgangen rijden en cavelettjes lopen wat je wilt maar je neemt de medische oorzaak er dan niet mee weg..
mijn fjord sloft ook, maar sinds hij behandelt is door een goede osteopaat die oa het bekken los heeft gemaakt, gaat het beter, als ik hem zelf goed voorwaarts rij kan hij het zelfs zonder te sloffen (niet te lang want hij is liever lui dan moe )
Verder heb ik een e pony lopen die altijd heeft gesloft. Ook die is door een zelfde soort osteopaat losgemaakt, ze slofte toen ook niet meer. Nu inmiddels weer wel omdat ik haar niet ben gaan trainen, maar das een ander verhaal.
je kan er zoiezo wel een fysiotherapuit of ostheopaat bij halen, die kunnen vaak ook al heel wat doen! dan kan je kijken of het helpt, en je kan daarna om de achterbenen echt sterker te maken weer balkjes of cavalletjes gaan doen.
Les pakken bij iemand die zich bezig houdt met het rechtrichten van paarden. Mijne sloft nu enkel nog als hij gespannen is, heb er dus veel baat bij gehad.
Idd, rechtrichten...Balkjes lopen...Overgangen rijden...tempowisselingen rijden...Zorg echter wel dat je de overgingen juist rijd. Dus niet van draf plof, in de stap en van stap plof, in halthouding. Zorg altijd al ga je in een vernelling lager dat je de inpuls onderhoud. Wat je ook nog proberen kunt is een bandage of touwtje om de achterhand langs spannen. Zorg er dan wel voor dat deze niet te los hangt dat hij onder hak terecht komt.
De zweep er tegen aan houden als ze beginnen te sloffen, dat is een goed geheugen steuntje voor ze van oohja actief blijven. Osteo kan ook een goede oplossing zijn .
misschien moet je eens contact opnemen met health4horses zei hebben veel ervaring met paarden waar de DA niet direct uitkomt. kijk maar een op hun site www.health4horses.nl
En toch ben ik nog steeds benieuwd iof dit om hetzelfde paard als uit je eerdere post gaat (pony met arme rugbespiering). Zo ja moet je echt eerst het rugprobleem aanpakken, pas dan kun je aan de achterhand gaan werken. Alle hier gegeven tips zijn in principe goed, maar pas als je het rugprobleem hebt aangepakt.
Van actief houden, veel overgangen rijden, vlot weer weg rijden, schijnovergangen maken en mocht ze toch gaan sloffen, eventueel even een tikje bij geven, dat zorgt er meestal voor dat die achterhand opeens weer wat actiever word! Je overgangen wel netjes rijden idd, als je ze afraffelt heb je er niets aan!
amnesia
Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-09 14:15
osteophaat is er bij geweest ik denk er nog even over wat ik zal gaan doen
Romyv
Geplaatst: 14-01-09 14:51
amnesia schreef:
osteophaat is er bij geweest ik denk er nog even over wat ik zal gaan doen
Wat zei die ervan?
stalkarima
Geplaatst: 14-01-09 22:40
veel overgangen rijden, en toch proberen haar actief goed actief te houden, als het ware met je benen naar je handen toe rijden.. je kan ook proberen te longeren met bv een chambon of hoe het ook maar heet.. (een ding die dan achter de achterbenen hangt en bedoelt is om de achterhand er beter onder te krijgen,omdat de achterbenen er dan beter onder zetten) je kan het proberen... succes in elk geval is ze verder wel voor het been? groetjesss
amnesia
Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-09 21:24
Hee de osteophaat had niet echt een probleem gevonden, ik vond het een beetje onduidelijk allemaal... maarja, ik weet het even niet, maar ik kom er wel uit, misschien is massage voor hem de oplossing, ieder paard zijn eigen ding...
ilse1987
Geplaatst: 05-03-09 15:07
denk toch dat het het beste is om heel veel overgangen en tempowisselingen te maken..
_Lotteke