Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
e_horse schreef:In het boek "Metaal in de mond" wordt dit probleem opgenoemd als gevolg van het bit in de mond. Heb je al eens geprobeerd of ze dit ook doet wanneer je met een hoofdstel zonder bit het zwaardere werk oppakt?

Citaat:Inoterry:
Heb je ook al een keer een osteopaat laten kijken? Mischien dat er iets in de hals of ruggenwervel irriteert/pijn doet?
En anders kan je nog een ander hoofdstel of/en een ander zadel proberen.
Citaat:Paintlinger:
Mijn lesmeisje haar tinker deed dit ook heel erg.
Ben hem toen zelf gaan rijden en kwam erachter dat je het door écht te ontspannen weg kan krijgen.
Citaat:e_horse:
Heb je al eens geprobeerd of ze dit ook doet wanneer je met een hoofdstel zonder bit het zwaardere werk oppakt?
Citaat:alicia2u;
Sluit eerst echter even medische oorzaken (zoals blokkades, beenproblemen, tanden en tuig) uit, want als daar de oorzaak ligt kom je met bitloos rijden ook niet ver.
Citaat:midgie;
Laat het dier nakijken en verdiep je ook eens in de oorspronkelijke rijkunst , door echt technisch te trainen , wat heel veel ruiters toch vergeten of nooit geleerd hebben.
Citaat:Joviban ;
Hoofdschudden mag je nooit afstraffen.
Als het geen Headshaking Syndrome is, dan is het een uiting van ongemak of pijn.
Citaat:Simmie;
Misschien heeft je paard last van oormijt?
Simmie schreef:
DAAHN_ schreef:Ik zit al een tijdje met een probleem , dat een poos weg is geweest, maar nu weer is terug gekomen .
Heb al een beetje in de ronde gevraagd , maar nog niet tot een oplossing weten te komen .
Vandaar dat ik een topic start, in de hoop dat iemand dit probleem 'herkend'
Ik start nu M2 met mijn paard, en dat gaat eigenlijk super . alle wedstrijden bij de beste 3 , 13 winstpunten uit 12 proeven .
Maar op een punt in de proef , (wat telkens verschillend is) begint zij te schudden met het hoofd ..
Eerst 'flapperen' haar oren , wat vervolgd in heftig schudden met het hoofd van links naar rechts .
Dit doet zij dan (tot nu toe) ook alleen wanneer ik haar 'op pak' voor het zwaardere werk , na de losrij-fase (lang, rond , laag)
Met trainen doet ze dit nu dus ook ..
Wat ik al geprobeerd heb :
-Verandering van bit (heb nu koperen dubbel gebroken)
-Met een oornetje gereden (zou helpen tegen een evt. oorontsteking)
-Afstraffen
-Tandarts
In het voorjaar van 2008 begon ze hier mee , heb toen gedacht dat het misschien de vliegen waren . dit was niet het geval .
het was telkens afwachten wanneer ze het in de proef deed. daarna is het een poosje weggeweest (vanaf augustus denkik)
en nu , de afgelopen pak & beet 6 weken , is het weer terug .
Wie heeft DÉ gouden tip ?
DAAHN_ schreef:Citaat:Hoofdschudden mag je nooit afstraffen.
Als het geen Headshaking Syndrome is, dan is het een uiting van ongemak of pijn.
Wat is nooit ? Kromme oplossing vind ik dit , hoevaak zie je geen paarden die allerlei smoesjes verzinnen om onder het werk uit te komen . dus waarom dit niet ?

DAAHN_ schreef:Straf je paard nooit af ? Ik zie het al voor me, hij bijt Joviban
DAAHN_ schreef:Jij komt zelf met het onderwerp over dat je een paard nooit mag afstraffen ..