Emma Karin, friese merrie van 7 jaar tijdens de les.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Femke16

Emma Karin, friese merrie van 7 jaar tijdens de les.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:23

Emma is een 7 jarige fries die inmiddels drachtig is van haar 2e veulen.

Ik rijd nu ongeveer 2,5 jaar op emma waarvan 1,5 jaar les. In het allerst begin van Emma's rij-periode, dat inmiddels 3 jaar is, reed er een meisje op die haar zadel mak heeft gemaak, dat was uiteraard helemaal goed gegaan. Emma is namelijk geen flauw paard en in het begin zat er no pit in. Maar het doorrijden is wat verkeerd gegaan. Reactie op het been was er niet, bespiering na tijden en tijden ook niet en galoperen kon ze(dus) ook niet. Ze zag er ook wel een beetje zielig uit geen uitstraling een doffe vacht en zoals ik al zei niet veel pit. Toen ben ik op haar gaan rijden en nu moet ik eerlijk zijn, toen had ik maar 9 jaar manege rij ervaring en natuurlijk kan je dan wel rijden op een paard dat het meeste dan al kent. Maar op een paard die niks kent en gewend is aan niks doen? Ik had er geen weet van en reed elke week 1 of 2 keer gewoon om de leuk. Een vriendin van me reed daar op een NRPSje dus was altijd wel gezellig. Tot op het moment dat de stal verbouwd werd en de paardjes even bij de buren op de pension stal ging en ik dacht jeetje ik wil eigenlijk wel eens wat hulp en toen ben ik les gaan rijden bij de buren, ik heb daar echt ontzettend veel geleerd en het ging ook steeds beter. Maar op dat moment hadden ze alleen een buitenbak en ik wilde in de winter toch wel graag binnen, dus ben ik even ergens anders gaan lessen. Ik dacht eerst; he dit bevalt me ook best. Maar op een gegeven moment kwam ik er wel achter dat het emma niet echt beviel het ging namelijk berg afwaarts met het rijden en met haar kunnen en mijn houding werd echt poedersuiker. Nu rijd ik inmiddels alweer een half jaar bij de buren en hebben ze deze laatste maand zelf een binnenbak laten aanbouwen waar ik ook met mijn eigen rijden erg veel gebruik van maak Clown . Ik wou dat ik vroegere foto's bezat om hier neer te kunnen plaatsen om echt te laten zien hoeveel beter het nu gaat, maar die heb ik niet. Dus jullie moeten het hier maar mee gaan doen.
Ik wil wel gaan starten, ben ook al lid van een rijvereniging. Mischien binnenkort dus. Bloos

En trouwens, er hebben voor mij nog enkelnig op haar gereden die of geen zin hadden haar door te rijden of er ging iets mis tussen hun en de eigenaar. En het is ook neit de eigenaars fout van het begin. Gewoon een inschattings foutje van wat het meisje kon en wat niet met paarden. Gelukkig is alles geod gekomen en heeft ze nu iig meer glans, pit en lol in het rijden Haha!

Gallop blijft een lastig punt bij ons, ze moet meer springen en daar zijn we nu mee bezig. achterhand werk is afwisselend geloof ik terwijl dat bij de meeste foto's altijd wel mooi erbij is. is links dus rechts wat moeilijker maar ze houd niet vast, het is dus geen kwestie van pijn maar meer moeilijkheid.

Ik ben uitgepraat... kijk maar : en de foto's staan wel op volgorde ongeveer.

we beginnen altijd met poepen, helemaal rechts achterin de bak; standaard.
Afbeelding

stappen, hier mag de achterhand iets activer.
Afbeelding

Afbeelding

naar voren en vor los... in het begin is ze altijd wat terug houdend. In de stap zie je ook wel dat ze niet echt actief is. Dus zet ik haar in de draf dan goed naar voren en gzit niet aan voor. Jammer genoeg heb ik daar geen foto van maar naar 1 lange zijde ofzo begint ze het zelf al op te zoeken.
Afbeelding

Afbeelding

galopje...
Afbeelding

beetje een ongelukkige foto... precies neit goed stand Tong uitsteken.
Afbeelding

weer draven
Afbeelding

Afbeelding

en weer naar huis...
Afbeelding

en trouwens, ik rijd bijna nooit met sporen. Ze loopt de laatste tijd alleen extreem makelijk wek over het schouder en luioster niet perfect naar de been hulpen. Dus dan gebruiken we 1x het spoortjes, maar aan het eind ws het eigenlijk al niet meer nodig.
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 04-01-09 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Re: Emma Karin, friese merrie van 7 jaar tijdens de les.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:28

Leuke Fries, vind op sommige foto´s wel wat spanning terug.

De spoortjes zou ik sowieso af laten. Op een flink aantal foto´s trek je je hakken ontzettend op en liggen je benen te ver naar achter.
Iets wat je spoorgebruik zeker niet ten goede komt.

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:34

Mooi fries!
ik zou ook inderdaad je sporen af laten.
verder leg je benen te ver naar achter.
verder ziet het er leuk uit!
vooral doorgaan dan komen jullie er wel!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:38

Silence schreef:
Leuke Fries, vind op sommige foto´s wel wat spanning terug.

De spoortjes zou ik sowieso af laten. Op een flink aantal foto´s trek je je hakken ontzettend op en liggen je benen te ver naar achter.
Iets wat je spoorgebruik zeker niet ten goede komt.

ik prik hem niet hoor... dan je je hak namelijk draien en dat is niet zo. Mijn lesgeeftser heeft er opgeleten en daarom gebruik ik het ook alleen maar als zij erbij is want ik vind dat wel zo prettig. ik leg bij been zo terug op de voltes, dat is een tik van me dus omdat ze zo overhet schouder wegloopt. ipv en steviger been terk ik ze op en daar let ik de laatste tijd wel op. Spanning snap ik niet dat is er namelijk niet en ben ik het daar ook niet mee eens.
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 04-01-09 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:40

angelabailey schreef:
Mooi fries!
ik zou ook inderdaad je sporen af laten.
verder leg je benen te ver naar achter.
verder ziet het er leuk uit!
vooral doorgaan dan komen jullie er wel!

dank u. En ja idd benen leg ik te ver naar acher. Maar dat is een tik van mij die ik al aan het afleren ben Cool En sporen heb ik in de tijd dat ik les rijd op haar nu 2x gebruikt. En ik doe het alleen op die moment met advies van mijn instructrise en begeleiding van haar. Ik weet namelijk dat zij dr een heel hoop mer verstand van hebben dan ik Clown

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:44

Ik vind het 'spoorgebruik' eigenlijk wel netjes, ik zie op geen enkele foto dat je echt prikt. Wel vind ik je been houding niet erg super. Je benen mogen klein beetje naar voren, zoals je op de laatste foto hebt vind ik netjes.

Wel erg mooi paard , wie is de vader??

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:49

Friso_lover schreef:
Ik vind het 'spoorgebruik' eigenlijk wel netjes, ik zie op geen enkele foto dat je echt prikt. Wel vind ik je been houding niet erg super. Je benen mogen klein beetje naar voren, zoals je op de laatste foto hebt vind ik netjes.

Wel erg mooi paard , wie is de vader??

Fêde 350 is haar vader. En verder ben ik het met je eens Haha! en vind ik haar ook mooi met haar veulenbuikje Haha! . Daar ben ik ook zeker hard mee aan het werk. Clown

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:16

Ook ik vind je spoorgebruik niet slecht, zeker niet !
Op elke foto zie ik de spoor gewoon, en zit hij dus niet in de buik geprikt.
Vind het erg goed dat je het alleen onder begeleiding doet Lachen

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:17

ow haha, ik zie dat ik het sjabrakje perongeluk verkeerd om heb gedaan!!! Clown wat slecht van me Bloos

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 23:11

jeetje ik dacht laat ik het commentaar eens chekke voordat ik ga slapen... maar er is geen comment:P Emma is ook zo'n mooi lief paard (H)(L)

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:49

Jazeker, mijn liefste 1x in de week bijrijd paard Haha!. Ik vond haar in de les echt goed lopen, ontspannen door het lijf enzo. Ik heb geen commentaar verder. Gewoon zo door gaan Haha!
Xxx aan emma morgen! Tong uitsteken haha

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:16

Hihi femke!!
Jaa het sjabrakje, goh dat is wel een slecht puntje van je hoor, dat je die gewoon anders om legt! foei:P!

Ik zal goed mn best doen met het rijden van de lieve Emma:)
ik doe mn best, you know that(A) maar lukt niet altijd zo goed als jij het doet:) hi(A)

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:03

Oeehh wat maak ik mooie foto's (H)

maar uhh.. ik vind femke haar beenhouding niet eens slecht hier:O en spoorgebruik verkeerd?? hmzz je moet wel heel vaag zijn om dat hier neer te zetten want je kan niet echt aan een foto zien of iemand heel erg zit te prikken. ik vind fem haar beenhouding wel mooi:P de hak is mooi in 1 lijn met femke haar heup:P

enneeh over het sjabrakje: had ik die niet op gelegd?? (A) Geld, geld!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:42

Radisha55 schreef:
Jammer van de slechte/onduidelijke foto's.. je kunt er niet echt goed op oordelen, maar zo ver ik kan zien is het wel een mooie fries. Lachen

ja het is wel een goede camera hoor, maar hij stond op de close up stand Clown beetje dom van ons. Maar goed ik was wel tevreden. Zullen deze week even neiuwe, goede, foto's maken Knipoog

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:43

AnneMaaike17 schreef:
enneeh over het sjabrakje: had ik die niet op gelegd?? (A) Geld, geld!

dat dacht ik later idd ook Tong uitsteken haha

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:34

Wat een mooie combi!! Ziet er wel netjes uit maar je ziet wel de typische rijtechnische 'problemen' waar je bijna altijd tegen aan loopt als je gaat dresuren met een fries..

Je paardje heeft een stuwend achterbeen en daardoor heb je ook weinig sprong in de galop. Hij moet gaan leren dragen en van achter naar vore komen. Je zal merken dat de aanleuning dan ook gelijk verbeterd (niet meer duiken of tegen de hand komen..)

Ik heb er alle vertrouwen dat je dat gaat lukken!! Succes!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:39

Femke16 schreef:
ow haha, ik zie dat ik het sjabrakje perongeluk verkeerd om heb gedaan!!! Clown wat slecht van me Bloos

ziet er nog niet eens zo slecht uit hoor met het dekje andersom Haha!
verder vind ik het ook heel goed dat je het spoorgebruik onder begeleiding doet Knipoog
ook ik zie je niet prikken,en je benen idd wat meer naar voren!
mooie fries heb je hoor Knipoog

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 11:00

Romyv schreef:
Wat een mooie combi!! Ziet er wel netjes uit maar je ziet wel de typische rijtechnische 'problemen' waar je bijna altijd tegen aan loopt als je gaat dresuren met een fries..

Je paardje heeft een stuwend achterbeen en daardoor heb je ook weinig sprong in de galop. Hij moet gaan leren dragen en van achter naar vore komen. Je zal merken dat de aanleuning dan ook gelijk verbeterd (niet meer duiken of tegen de hand komen..)

Ik heb er alle vertrouwen dat je dat gaat lukken!! Succes!

dat weet ik, daar zijn we dus ook hart mee bezig Knipoog

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:02

leuk paardje hoor!
succes met je merrie

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:32

Ik vind het er wel netjes uit zien, maar dat dekje dat kan echt niet Clown haha
Ik vind ook dat je best met sporen kan rijden hoor, ik zie op geen enkele foto dat je ''prikt'' ofzo, en goed dat je het onder begeleiding doet.. Knipoog

Ga zo door! Lachen

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:29

Je Chabrak zit verkeerd om of niet.
Voor derest vind ik jullie een leuk stelletje. Lachen

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 20:30

Yubi schreef:
Je Chabrak zit verkeerd om of niet.
Voor derest vind ik jullie een leuk stelletje. Lachen

hihi Clown jah, dat zei ik al. Heeft mijn domme nicht erop gelegd en ik zo dom als ik ben had het niet gezien Bloos , pas toen ik de foto''s had geplaatst zag ik het.

Voor de rest thnx;)