Ik rijd nu ongeveer 2,5 jaar op emma waarvan 1,5 jaar les. In het allerst begin van Emma's rij-periode, dat inmiddels 3 jaar is, reed er een meisje op die haar zadel mak heeft gemaak, dat was uiteraard helemaal goed gegaan. Emma is namelijk geen flauw paard en in het begin zat er no pit in. Maar het doorrijden is wat verkeerd gegaan. Reactie op het been was er niet, bespiering na tijden en tijden ook niet en galoperen kon ze(dus) ook niet. Ze zag er ook wel een beetje zielig uit geen uitstraling een doffe vacht en zoals ik al zei niet veel pit. Toen ben ik op haar gaan rijden en nu moet ik eerlijk zijn, toen had ik maar 9 jaar manege rij ervaring en natuurlijk kan je dan wel rijden op een paard dat het meeste dan al kent. Maar op een paard die niks kent en gewend is aan niks doen? Ik had er geen weet van en reed elke week 1 of 2 keer gewoon om de leuk. Een vriendin van me reed daar op een NRPSje dus was altijd wel gezellig. Tot op het moment dat de stal verbouwd werd en de paardjes even bij de buren op de pension stal ging en ik dacht jeetje ik wil eigenlijk wel eens wat hulp en toen ben ik les gaan rijden bij de buren, ik heb daar echt ontzettend veel geleerd en het ging ook steeds beter. Maar op dat moment hadden ze alleen een buitenbak en ik wilde in de winter toch wel graag binnen, dus ben ik even ergens anders gaan lessen. Ik dacht eerst; he dit bevalt me ook best. Maar op een gegeven moment kwam ik er wel achter dat het emma niet echt beviel het ging namelijk berg afwaarts met het rijden en met haar kunnen en mijn houding werd echt poedersuiker. Nu rijd ik inmiddels alweer een half jaar bij de buren en hebben ze deze laatste maand zelf een binnenbak laten aanbouwen waar ik ook met mijn eigen rijden erg veel gebruik van maak
. Ik wou dat ik vroegere foto's bezat om hier neer te kunnen plaatsen om echt te laten zien hoeveel beter het nu gaat, maar die heb ik niet. Dus jullie moeten het hier maar mee gaan doen. Ik wil wel gaan starten, ben ook al lid van een rijvereniging. Mischien binnenkort dus.
En trouwens, er hebben voor mij nog enkelnig op haar gereden die of geen zin hadden haar door te rijden of er ging iets mis tussen hun en de eigenaar. En het is ook neit de eigenaars fout van het begin. Gewoon een inschattings foutje van wat het meisje kon en wat niet met paarden. Gelukkig is alles geod gekomen en heeft ze nu iig meer glans, pit en lol in het rijden

Gallop blijft een lastig punt bij ons, ze moet meer springen en daar zijn we nu mee bezig. achterhand werk is afwisselend geloof ik terwijl dat bij de meeste foto's altijd wel mooi erbij is. is links dus rechts wat moeilijker maar ze houd niet vast, het is dus geen kwestie van pijn maar meer moeilijkheid.
Ik ben uitgepraat... kijk maar : en de foto's staan wel op volgorde ongeveer.
we beginnen altijd met poepen, helemaal rechts achterin de bak; standaard.

stappen, hier mag de achterhand iets activer.

naar voren en vor los... in het begin is ze altijd wat terug houdend. In de stap zie je ook wel dat ze niet echt actief is. Dus zet ik haar in de draf dan goed naar voren en gzit niet aan voor. Jammer genoeg heb ik daar geen foto van maar naar 1 lange zijde ofzo begint ze het zelf al op te zoeken.

galopje...

beetje een ongelukkige foto... precies neit goed stand
. 
weer draven

en weer naar huis...

en trouwens, ik rijd bijna nooit met sporen. Ze loopt de laatste tijd alleen extreem makelijk wek over het schouder en luioster niet perfect naar de been hulpen. Dus dan gebruiken we 1x het spoortjes, maar aan het eind ws het eigenlijk al niet meer nodig.

En sporen heb ik in de tijd dat ik les rijd op haar nu 2x gebruikt. En ik doe het alleen op die moment met advies van mijn instructrise en begeleiding van haar. Ik weet namelijk dat zij dr een heel hoop mer verstand van hebben dan ik