3,5 jarige merrie v. Paddox @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeanetJ

3,5 jarige merrie v. Paddox @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 17:22

Hallo dit is mijn eerste horses@work topic met Aloë
Aloë is een 3,5 jarige merrie van Paddox die we zelf gefokt hebben.
We zijn begin maart 2008 begonnen met het inrijden. Dit hebben wij samen gedaan met een amazone die veel ervaring heeft met het inrijden van jonge paarden, zelf rijd ze Z. Daarna heeft ze een zomerstop gehad van 3 maanden om al haar indrukken te laten verwerken en rust te geven. In september hebben we haar weer opgepakt en ben ik half september er zelf opgestapt onder begeleiding. Nu zijn wij een paar maanden verder en doen we alles rustig aan. Op dit moment werken we aan het lang, laag, voorwaarts rijden zodat ze meer haar rug gaat gebruiken. Ook werken we aan stelling en begrenzen want ze heeft de neiging om naar binnen te vallen.
Aloë en ik zijn nog een prille combinatie maar we zijn al stukken vooruit gegaan sinds dat ik er voor het eerst op zat. Ook is mijn houding stukken vooruit gegaan, hoewel er nog wel het één en ander aan veranderd kan worden.

Hier een aantal foto's van de les van vandaag, ze staan niet op volgorde:

1. hakken uitdrukken en me handen voor het zadel houden.
Afbeelding

2. Afwenden bij E en voorwaarts houden
Afbeelding

3. voor me uit kijken
Afbeelding

4. tenen naar binnen
Afbeelding

5. van handveranderen. letten op mijn handen en vooruit kijken
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. ontspannen stappen
Afbeelding

8. en klaar Knipoog !
Afbeelding

Commentaar is welkom, graag vriendelijk houden Haha!
Brand maar los Tong uitsteken

Miran88

Re: 3,5 jarige merrie v. Paddox @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:33

Vind het een ontspannen beeld geven.
Commentaar geef je zelf al!
Leuk paard

fleur_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:47

leuk paard.
idd let op je tenen die je naar binnen moet houden. Knipoog

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:48

Commentaar geef je zelf al; handen rechtop, voor je uit kijken, tenen naar binnen en rechtop blijven zitten, je hebt een beetje de neiging (zo lijkt het) om naar voren te vallen. Succes Lachen

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 17:54

bedankt voor jullie commentaar! Haha! klopt idd allemaal. die punten moet ik nog op letten qua eigen houding. Ik heb idd de neiging om naar voren te vallen zodra ik haar lang en laag rij. Bloos

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:57

Ik heb het idee dat het naar voren vallen ook een beetje van het paardje afhangt. Van de foto's lijkt hij erg veel op de voorhand te lopen. Misschien ligt het aan de hoek van hoe de foto is gemaakt, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Knipoog In ieder geval zou ik proberen te verzamelen en middendraf te rijden. Gaat ie z'n achterbeentjes een beetje meer trainen.

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:07

Ja dat heb je goed gezien, ze loopt nog wat meer op de voorhand op het moment zijn wij aan het oefenen om meer haar rug te gebruiken zodat ze beter haar achterbenen onder haar lichaam gaat zetten. tussendoor nemen we ook regelmatig een paar passen middendraf. bedankt voor je commentaar! Haha!

decoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:09

veel overgangen en schijnovergangen

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:15

Jeetje wat lijkt dat paard ontzettend veel op een NRPS die laatste maand bij ons is weggegaan toen ze nog 5 was! Echt precies! (alleen beetje meer bespiering, want logsch is aangezien ze ouder is en je die van jou nog maar net traint;)) Prachtig dier!! veel succes!

Het enige wat ik kan zeggen als rijtechnisch commentaar en de ervaring van het doorrijden van een jong paard. Zoek eerst het horizontale evenwicht. Blijft goed allert op takt fouten dat is bij jonge dieren nog makkelijkER te herstellen. Dat is gewoon een tip. Knipoog en verder geef geen steun van voor waar hij (lijkt het) wel om zoekt. Laat hem lekker zelf lopen.
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 04-01-09 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:17

lijkt inderdaad dat ze wat meer op de voorhand loopt, probeer dus eerst de achterhan actiever te rijden voordat je aan de voorkant begint

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:32

bedankt voor jullie commentaar! Knipoog

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:56

Super leuk paard...!
Ik vond het ook grappig om te lezen dat ze Aloë heet, ik heb zelf ook een 3,5 jaar oude merrie die ook Aloë (Vera) heet! Haha!

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 22:09

Marjoleine89 schreef:
Super leuk paard...!
Ik vond het ook grappig om te lezen dat ze Aloë heet, ik heb zelf ook een 3,5 jaar oude merrie die ook Aloë (Vera) heet! Haha!

haha de mijne heet eigenlijk Aloë Strona, (familie naam) Haha!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:27

Hey meis wat leuk om je eerste HAW topic te zien met knappe aloë!

Vind het er netjes uit zien en lekker ontspannen en je geeft bij elke foto commentaar waar je op moet letten Knipoog
Nu lekker trainen zodat ze lekker op het achterbeen gaat lopen, maar daar zijn jullie al helemaal mee bezig.
Setje staat ook erg leuk en misschien rijden we binnenkort wel een keertje samen Knipoog

succes!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:54

Ik vind het er fijn uitzien! Lachen
ik zou juist niet meer gaan verzamelen en proberen achter er meer onder te krijgen!
Het is een jong paard en die is nog helemaal niet sterk genoeg..
je hebt er meer plezier van als je lekker rustig en ontspannen verder traint!

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:06

Heey,
Ik vind het er erg netjes uitzien, lekker doorblijven trainen en dan komt het helemaal goed.
Hoe is jou paddox in de omgang?? Vroeg het me af. Ben zelf namelijk ook bezig nu een 3,5 jarige van paddox in te rijden en die is in de omgang en met rijden erg lief. Die van jou ziet er ook zo uit, klopt dat?

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 17:02

@ lisa, Ja moeten we zeker een keertje doen! Mijn zusje heeft me geholpen hoor met het topic, dus ik ben helemaal op de hoogte hoe het werkt Bloos Ik heb idd nog heel veel verbeter punten om mijn eigen houding, maar ik vind het eigenlijk belangrijker dat Aloë goed loopt, tenzij ik haar ga hinderen, maar dat is nu niet het geval!

@ Elizabeth, Ja ze is idd nog jong, nog niet veel ervaring (en ik trouwens ook niet). ik ben al blij dat ik fatsoenlijk kan sturen en mijn eigen evenwicht kan bewaren met zo'n jong dier.

@ Sandy1103, Ze is heel rustig in omgang, maar heeft super veel vertrouwen in ons doordat we haar vanaf veulen af aan in de hand hebben gehad. Ze kan soms ook heel heethoofderig doen en dan vind ze alles eng, wat ik ook probeer er is dan even geen beginnen aan. Gelukkig komt het niet zo heel vaak voor. Ze is erg leergierig en vooral heel nieuwschierig.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:00

het ziet er zeker erg lekker ontspannen uit! wel valt hij een beetj erg op de voorhand,probeer daaraan te werken Knipoog

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:09

dank je voor je commentaar, ik ben blij dat ze over de rug heen loopt, dus die achterhand komt straks wel als ik meer ga verzamelen, maar voorlopig lang en laag. Trouwens wel paard loopt niet op de voorhand als ie zakt met het hoofd Bloos

Rhenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:06

Ziet er netjes uit. Het meeste commentaar geef jezelf al.
Misschien nog een tip voor de aanleuning. Ik zie dat
je op sommige foto's je handen naar binnen draait en
daardoor een knik in je pols hebt. Zorg ervoor dat je dat
voorkomt. Zo heb je beter contact met je paard en is ook
beter voor de nageeflijkheid. Verder succes natuurlijk!

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:19

Probeer haar dr meer van achter onder te rijden, het lijkt nu alsof je heel veel in je handen hebt waardoor zij naar voren kiepert maar jij ook!

Leuke merrie, ben benieuwd hoe ze er uit ziet als ze wat langer getraind is! Succes

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 12:23

@ Rhenie, over mijn handen heb ik ook idd bij mijn commentaar gezet. Ik hou mijn handen horizontaal en dus duw ik mijn polsen naar buiten. Daar moet ik ook heel erg op letten dat ik mijn handen rechtop hou.
@YentlKG, Ik heb niks in mijn handen, ze is zo licht op de hand! Het ziet er idd uit alsof ik naar beneden word getrokken maar dat is absoluut niet zo. wat wel zo is, is dat als zij naar beneden gaat ik ook automatisch wat naar voren val en miss dat ze daardoor wat meer op de voorhand loopt. Van achter onderrijden komt wel, ik ben nu bezig met tempo wisselingen en lang en laag rijden, zoals mijn instructeur zegt, het hoog instellen komt vanzelf, dan kan je d'r ook meer op de achterhand laten lopen Knipoog

Bedankt voor de commentaar! ik kan d'r een hoop van leren en ik hoor jullie ook punten zeggen die ik zelf ook al weet. leuk om te horen! Haha!

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:06

[quote="jeanetJ@YentlKG, Ik heb niks in mijn handen, ze is zo licht op de hand! Het ziet er idd uit alsof ik naar beneden word getrokken maar dat is absoluut niet zo. wat wel zo is, is dat als zij naar beneden gaat ik ook automatisch wat naar voren val en miss dat ze daardoor wat meer op de voorhand loopt. Van achter onderrijden komt wel, ik ben nu bezig met tempo wisselingen en lang en laag rijden, zoals mijn instructeur zegt, het hoog instellen komt vanzelf, dan kan je d'r ook meer op de achterhand laten lopen Knipoog [/quote]

Dat zie ik idd zo. Maar je hoeft je paard niet perse hoog in te stellen om de achterhand er wat meer onder te krijgen, maar dat komt vast wel goed met de tempo wisselingen die je rijdt!

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 19:22

@ yentlKG, Hoe doe je dat dan? lang en laag en dan de achterhand erbij? volgens mij vallen ze dan helemaal uit elkaar. Als je hoger instelt dan kan je haar toch meer op d'r achterbenen laten lopen door haar van voor op te vangen? met lang laag lijkt mij dat erg lastig.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:29

jeanetJ schreef:
@ yentlKG, Hoe doe je dat dan? lang en laag en dan de achterhand erbij? volgens mij vallen ze dan helemaal uit elkaar. Als je hoger instelt dan kan je haar toch meer op d'r achterbenen laten lopen door haar van voor op te vangen? met lang laag lijkt mij dat erg lastig.

Met veel tempowisselingen moet je ze volgens mij wel aardig op het achterbeen krijgen..
ligt natuurlijk ook aan het paard..
Als ik Harley lang laag ga rijden krijg ik hem nooit op de achterhand, want paard is heel anders gebouwd.