Kreupel of toch iets anders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyM

Kreupel of toch iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:21

Sinds een dag of 3 loopt mijn fjordenmerrie een beetje vreemd. In draf loopt ze zo dat ze steeds haar hoofd omhoog gooit. Het lijkt net of ze aangaloppeerd. Vorige week heb ik les met haar gehad en moest ik oefenen op het aangaloperen, dus ik weet niet of het daar door komt, dat ze misschien een beetje in de war is ofzo Verward Dat heb ik overigens pas 2 keer kunnen oefenen.

Als ze gewoon op een harde ondergrond loopt heeft ze er geen last van, tenminste 3 dagen geleden wel maar vandaag niet. Ik heb haar nog niet zo lang en ze had ook al 3 maanden stil gestaan dus misschien is het wel spierpijn.

Ze is 5 en er is alleen maar mee buiten gereden altijd dus echt dressuur ervaring heeft ze niet.

Heeft er iemand enig idee wat het kan zijn als ik het zo vertel, misschien een beetje onduidelijk dus mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag Haha!

dovish

Re: Kreupel of toch iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:25

Knikken met het hoofd betekend dat ze iets probeert te ontlasten, dus het betekend meestal wel iets. Ze loopt op het harde dus nu wel regelmatig? Ik zou het nog even aankijken (een weekje rust/stappen?) en als het dan nog zo is de dierenarts er bij.

Dingen hoeven namelijk niet ernstig te líjken, maar kunnen het dan wel zijn... Mijn fjordje van zes liep wat onregelmatig maar niet kreupel, en bleek artrose te hebben. Niet dat dat bij jou ook zo zal zijn natuurlijk, maar ze lopen niet voor niks anders dan anders. Ik denk niet dat het komt van het oefenen met aangalopperen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:26

Maakt ze een huppeltje als je de teugels aanneemt? En doet ze het ook als je met lange teugel draaft?

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:27

Als je met de lange teugel draaft doet ze het wel minder.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:22

mischien tanden en zadel laten nakijken?voor de zekerheid veearts erbij halen als je het niet vertrouwd?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 08:56

Ja zou eerst even het zadle na laten kijken, kan ook zijn dat je te veel geoefend hebt met de galop en dat ze daardoor dat hupje gaat nemen, zie je vaak bij paarden die de galop te snel en/of fout hebben aangeleerd en er lichamelijk nog niet aan toe zijn.
Bij twijfel gewoon de DA even laten komen, want vanaf bokt kunnen wij dat niet zien, maar je kan voor jezelf een paar dingen nakijken, wat doet ze als je zonder zadel rijd en b.v aan de lingeerlijn, als ze daar goed loopt heb je kans dat je het toch bij jou rijstijl moet zoeken,

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:10

Ja, ik denk dat je kreupelheid ook sowieso niet echt onder het zadel kan beoordelen, maar dat je haar onbelast moet laten lopen. Ik dacht eerlijk gezegd ook dat het daar om ging in de openingspost. Maar als ze het alleen doet als je er op zit kan het inderdaad zijn dat ze van jou een galophulp verwacht (als je dat vaak achter elkaar geoefend hebt).

Als ik jou was zou ik voor jezelf even kijken of het nu overal goed is (op het harde, op het zachte, linksom en rechtsom) en als dat toch niet zo is, toch de dierenarts laten komen (eventueel na een paar dagen rust).

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:29

Ik weet niet of je veel met je handen rijdt, maar ik denk ook aan teugelkreupelheid. Omdat je ook zegt dat ze het aan de lange teugel minder doet.. Teugelkreupel betekent dat een paard kreupel gaat lopen zodra je de teugels aanneemt en (helaas) teveel met je handen rijdt zonder ondersteuning van het been, of met te weinig been. Kan ook gedaan zijn door iemand voor jou. Laat dus kritisch naar je rijstijl kijken en laat de pony goed lichamelijk doorlichten zoals hiervoor ook gezegd.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:41

Ik heb er ook iemand anders op laten rijden en toen deed ze precies hetzelfde. De DA komt morgen zoiezo langs op stal dus dan laat ik haar meteen even nakijken. Morgen avond komt er ook een vrouw die les geeft bij ons op stal en die zal ik er ook nog even naar laten kijken. Het zadel is trouwens net nieuw dus daar zal het denk ik ook niet aan liggen maar mocht er niks uitkomen zal ik die als nog na laten kijken. Vanavond liep ze aan de hand gewoon goed op harde ondergrond dus het is even afwachten! Bedankt voor jullie hulp in ieder geval!

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:37

Tanden en zadel laten nakijken

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:15

even in de mond kijken, als daar een (klein) sneetje zit gooien ze ook telkens het hoofd in de lucht. het kan zijn dat ze die op de harde ondergrond niet doet omdat ze dan weet dat ze aan een lange teugel buiten mag rijden?

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:32

Nou we zijn er uit wat het is!! Ik had de laatste keer met les heel erg op de galop geoefend en nu dacht ze dus steeds als ik per ongeluk met mijn been maar een heel klein beetje tegen haar aan kwam dat ze moest aangaloperen! Ik ben blij dat het dat is dan ligt het gelukkig aan mij!

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:31

hahahaha zo zie je maar overal is een antwoord op ookal denk je soms van niet en dat het ergens heel anders aan ligt Clown