Hoe welke spieren te trainen bij jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Hoe welke spieren te trainen bij jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:33

Ik heb even gezocht maar kon zo snel geen topic vinden dat hierover ging.

Mijn paardje is nu 2,5 maar ik ben me nu al goed aan het voor bereiden met straks
hoe en wat. Dit is niet bedoeld om een discussie te starten over of ík dit wel
moet doen etc.

Welke spieren zijn nou vooral belangrijk om te trainen voor je erop stapt? En hoe
train je deze spieren vooral goed?

Nee ik begin daar niet nu al mee maar ben me simpelweg alvast aan het 'inlezen' Knipoog
Mocht ik toch topics over het hoofd hebben gezien dat over dit onderwerp gaat,
ben ik daar ook heel blij mee.

ps. weet niet of het hier goed staat.. wist zo snel niet waar ik het anders moest
neerzetten.

mirkip

Re: Hoe welke spieren te trainen bij jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:54

Hier misschien een filmpje wat wel interessant is, via youtube. Je kunt via de kolom rechts tot en met 'deel 5' kijken.
Het gaat erover hoe je 't paard d.m.v. grondwerk kunt trainen om 'm klaar te maken om een ruiter te dragen op z'n rug (balans en rechtrichting). Ik vind het vrij duidelijk in stapjes uitgelegd.

http://nl.youtube.com/watch?v=J75GgmD-1 ... re=related

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 17:02

Zeer bedankt! Ga ik zeker naar kijken. Ja

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:17

Stappen, draven, galopperen en reageren op hulpen. En vooral niet te lang doorgaan met 'oefenen'. Dan gaan de spieren vanzelf, om te beginnen is tien minuten al veel. Na een paar maanden kan je dan al op een half uurtje zitten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:35

Misschien is de site www.paardenbegrijpen.nl wat voor je om door de kijken en lezen.
Met een jong paard begin ik aande hand recht te richten, hem voor bereiden op het ruiter gewicht , de balans omzetten zodat hij ons op een goeie manier kan dragen.
Belangrijk is ook aan jezlef werken, aan je zit ,hulpen enz enz.
Lees het boekej dressuur onder vuur ook eens door, dan kun je echt zien en leren wat er in het lichaam gebeurd als wij op de rug zitten, wat er gebeurd met de spieren en hoe vaak die zelfs door topruiters verkeerd worden belast en getraint.
Ik denk juist dat je eerst je huiswerk moet maken wat gebeurd er als ik welke spier traint en dan pas erop gaan zitten, dus voorbereiden is heel belangrijk voor welk paard dan ook.
Ook lekker afwisselend werken , ook leuke dingen , zoals naar buiten en loswerk doen , helpt er ook aan om je paard vrolijk en puur in zijn koppie te houden,

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:07

Ik zorg altijd dat ze idd vast een beetje balans en kracht in hun gangen hebben door ze eerst aan de lange lijnen te beleren (eerst longeren, daarna aan de dubbele lijnen en het liefste ook nog voor de wagen) Zo leren ze op hun eigen benen te lopen en zitten de stemhulpen er vast op die je helpen bij het inrijden..

De belangste bespiering die ze moeten hebben zijn rugspieren, hiermee dragen ze je namelijk.. Dit kan je trainen door veel overgangen te maken met longeren, balkjes te lopen, ontspanning en over de rug laten lopen (goed te doen met dubelle lijnen)..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:24

ik heb op school geleerd de monikskapspier, die zit rond de schoft en de rest zit ermee in verbinding.

Ik zelf train altijd de buik (en ook rug) spieren en de juiste halsspieren, niet die aan de onderhals veroorzaken Tong uitsteken Verder natuurlijk vanaf het begin bezig met de achterhand er goed bij!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 21:27

Bedankt voor de reacties, hier kan ik zeker iets mee Ja