[AC]Waarom verschil hoogte hand tussen AC en Engels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

[AC]Waarom verschil hoogte hand tussen AC en Engels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 15:10

Hoi!
Ik heb afgelopen zomer stage gelopen op een stal waar ze klassieke dressuur, ook wel academische rijkunst genoemd (oftewel ala Bent Brenderup) rijden. Het viel mij op dat mensen die rijden volgens deze klassieke dressuur hun handen hoger houden dan mensen die rijden volgens de algemene engelse methode. Gevolg is dat mensen bij de klassieke dressuur geen rechte lijn van elleboog tot bit hebben, terwijl dit bj de engelse methode wel moet. Wie weet de gedachte erachter? En waarom zou je bij de engelse dressuur wel een rechte lijn moeten hebben? Wat is de meerwaarde hiervan? Alvast bedankt!

mirkip

Re: Waarom verschil hoogte hand tussen AC en Engels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:58

Wat ik wel weet is dat als je je handen lager houd dat er meer druk op de tong en de lagen komt en minder op de mondhoeken. En als je je handen hoger houdt komt er dus minder druk op de tong en de lagen en meer op de mondhoeken. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft trouwens...

Edit: bron het atletische paard

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:04

...waarom heb je het toen, tijdens je stage niet gelijk gevraagt?
..dan had je het gelijk uit eerste hand kunnen horen lijkt mij...niet vervelend bedoeld trouwens...Lachen

dorientjuh

Re: [AC]Waarom verschil hoogte hand tussen AC en Engels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:37

Tja, was toen nog niet op die vraag gekomen. Lachen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:50

Ik weet niet hoe het daadwerkelijk zit, maar ikzelf rijd met een hogere hand omdat ik dan niet mn hand vast kan zetten want ik soms met een echte lage hand wel eens wil doen.
en omdat je met een hogere hand iets makkelijk inwerkt op de mond van het paard. soms het laaste stukje nageven gaat makkelijk dan.
maar dit is persoonlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:54

Misschien omdat het bit dan iets verder kantelt, en het paard daardoor het hoofd verder kantelt?
Vooral bij enkelgebroken bitten lijkt me dat fijner, dan wijst de punt meer naar beneden, waardoor die dus minder in het gehemelte prikt..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:58

mirkip schreef:
Wat ik wel weet is dat als je je handen lager houd dat er meer druk op de tong en de lagen komt en minder op de mondhoeken. En als je je handen hoger houdt komt er dus minder druk op de tong en de lagen en meer op de mondhoeken. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft trouwens...

Edit: bron het atletische paard

Dat is het inderdaad, geloof zelfs dat als je je handen laag houdt er ook druk in de mondhoeken is.
Als je je handen hoger houdt werk je meer alleen in op de mondhoeken: dus zachter voor het paard.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:52