Wel op de rechterhand, niet op de linkerhand willen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karen_enter

Wel op de rechterhand, niet op de linkerhand willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 20:12

Hoi Bokkers,

Ik longeer mijn verzorgpaard ongeveer 3x per week.
Het paard is 4 jaar en probeer zo de conditie op te bouwen want van de zomer gaat hij onder het zadel.
Het probleem dat ik nu heb, longeren op de rechterhand gaat zonder probleem.
Eens ik hem op de linkerhand stuur komt hij steeds terug en gaat hij rond mij staan draaien.
Hij komt dan zelfs zo dicht dat hij me gewoon omduwt.
Ik weet 100% zeker dat hij dit gewoon doet om mij dwars te liggen, maar ik weet niet goed hoe ik hierop precies moet reageren.
Hij is namelijk niet snel onder de indruk van een boze stem, een tik van de zweep,...

Hopelijk hebben jullie een beetje hulp want ik geraak er met de tijd een beetje gék van!
Dit gaat dus ook een probleem onder het zadel geven dus ik wil het het liefst zo snel mogelijk oplossen.
Groeten Karen

midgie

Re: Wel op de rechterhand, niet op de linkerhand willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:16

Ik denk niet dat het probleem is dat hij je dwars wil liggen, een paard denkt namelijk niet zo.
Wat je zou kunnen doen een seen keer loswerken en vooral niet boos worden en tikken met de zweep, maar aan het leiderschap gaan werken, je kan daar best wel veel over vinden op google ,
Misschien is een cursus grondwerk wel een keer leuk om te doen , of woont er iemand in jou buurt die hier les in geeft.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:22

mischien is hy erg stijf ? Maar hy wil je niet dwars liggen dat weet ik wel zeker !!! En idd niet boos worden !

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 22:13

Ja 'k moet veel geduld hebben maar dat heb ik vaak niet.
Denk dat ik morgen weer een rustig ga proberen en me vooral niet boos ga proberen te maken.

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:11

Dat komt omdat een paard 2 hersenhelften heeft. Het is niet omdat het vlekkeloos gaat op de ene kant dat hij het ook doet op de andere kant. Een oplossing heb ik niet echt. Knipoog

Edit: Ik volg dit topic, ben namelijk erg benieuwd welke oplossingen ervoor zijn.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 17:13

Heb hem helaas nog niet kunnen longeren doordat de grond bevroren was en erg ongelijk was, beetje riskant dus.
Ik wacht ook nog steeds op oplossingen, maar doe inmiddels m'n best om deze toestand opgelost te krijgen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:46

Er werden hier al een paar dingen gezegt.
Als je iets op de linker kant doet is het niet zo gewoon dat het paard dat op de andere kant ook zomaar kan , dat moet opnieuw aangeleerd worden alsof het iets nieuw was.
Paarden denken inderdaat anders dan mensen , ze zijn echt niet in staat om te denken die zal ik nu eens even gaan pesten, of ik zal dit of dat eens gaan doen om ze even tegen te gaan werken, nee dat kan een paard echt niet, als ze dat doen dan doen ze dat omdat dat nu op dat moment een voor de hand liggend ding was. Eigenlijk te beschouwen als een soort comunicatiefoutje, gewoon niet begrepen wat jij vroeg, en mssn ook te weinig respekt.
Als je met een paard werkt , moet jij de leider zijn overal en altijd, anders voelen ze zich ongemakkelijk, zoeken ze naar een oplossing en das nooit wat je als mens goed zou vinden , laat dus nooit de keuze aan het paard.
En zoals ook mensen links of rechtshandig zijn, zo zijn paarden ook eigenlijk, soms zijn ze echt scheef en dit zodanig dat je dat echt door spiertraining moet gaan corrigeren, een beetje te vergelijken met fitnesstraining bij mensen maar dan aangepast voor het paard.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:08

Misschien is het eerst handig om duidelijk te maken dat jíj echt de leider bent.
VD wilt daarmee wel is helpen, grondwerk enzo.

Verder gewoon blijven proberen, duidelijk zijn. Ja

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:47

Dit heb ik even gekopieerd van de FAQ longeren op het fora.
Misschien dat je er wat aan hebt. Knipoog

Mijn paard draait om aan de longe
Vaak is dit een kwestie van zelf teveel op de voorhand van je paard gericht staan met je lichaam. Als longeerder moet je schouder van je longehand (je linkerschouder dus als je linksom longeert en de longe in je linkerhand hebt) gericht zijn op de schouder van je paard. Je rechterschouder en je lichaam is dan vanzelf gericht op de achterhand van je paard. Zo drijf je hem met je lichaamstaal dus naar voren, van je weg en geef je hem geen gelegenheid zich om te draaien. Ook met twee longes werken (dubbele longe) kan een oplossing zijn, maar pas op: een hardnekkige omdraaier die sneller is dan jij zal zichzelf volledig in de longes wikkelen als je pech hebt.

Na de beginpost nog eens gelezen te hebben, komt dit misschien ook van pas. Knipoog Ook gekopieerd van het FAQ longeren.

Mijn paard valt naar binnen
De klassieke oplossing is met de chambrière wijzen naar de schouder en/of de schouder toucheren. Sommige paarden reageren hierop met omdraaien, houd dat dan ook in de gaten. Een andere methode is aandrijven en tegelijkertijd golvende bewegingen met de longe te maken. Let wel op dat je dit heel rustig en voorzichtig doet, anders krijgt je paard bij iedere golf een ruk in de mond. Lichaamstaal gebruiken en jezelf groot maken en daarbij beide armen ver uit elkaar houden is een derde mogelijkheid. Tenslotte kan longeren met dubbele longe een oplossing zijn, omdat je hem dan met de buitenlonge op z'n plek kan houden.

Als je in dit deel van het forum je antwoord niet vindt, misschien kun je dan dit topic sluiten en een topic plaatsen op het forum speciaal voor longeren. Knipoog Misschien vind je daar je antwoord wel. Knipoog