Weeltje v hoeve Oosterschultinge @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrna91

Weeltje v hoeve Oosterschultinge @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 15:48

hallo
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden
Weeltje is mijn eigen paard, merrie van 5 jaar.
afstamming is: osmium x inferno
rijd er sinds november wedstrijden mee.
heb er nu ongeveer 4 gehad heb 2 winstpunten in de dressuur.
heb er een paar BB pacoursen mee gedaan ging wel goed.

heb afgelopen dinsdag een poging gedaan tot het B springen...heb 2 hindernissen gesprongen kon daarna door naar het ziekenhuis. paard was zo gek. wou de andere kant op dan dat ik wou. en sprong op het laatse moment om. met als gevolg dat ik door het glas viel. heb allemaal schrammen en blauwe plekken op mijn bovenbeen. en heb een dikke glup in mijn arm wat meteen gehecht moets worden zitten nu 11 hechtingen in. dus mag de eerste week zowieso niet rijden Boos! maar maandag had ik dressuur wedstrijd...dat ging eigenlijk wel goed. het was ook een onderlinge wedstrijd dus weet de punten nog niet. hiervan zie je zo wel een paar foto's.

toen hij bij mij kwam kende hij vrijwel niks...kon erop zitten en klein beetje sturen.
toen hij net 2 weken van mij was heeft hij ernstige koliek gehad. had een slag in de darm en moest van de veearts met spoed worden geopereerd in Emmeloord, en dan was het nog afwachten of het goed kwam. we hebben dit niet gedaan. aangezien wij weeltje nog maar 2 weken hadden. en de operatie zou 3000 tot 5000 euro kosten. dit was ons veel te duur. want we hadden ook net het paard gekocht en nieuwe toebehoren. we hebben hem naar de verzekering heen gedaan, was heel dichtbij ons.
hebben onderweg er naartoe aantal keer op de rem getrapt in de hoop dat de slag er op die manier uit zou gaan,. aangekomen daar heeft mijn vader nog een paar keer met hem over een slootje heengesprongen in de hoop dat de slag eruit ging, lijkt wel heel zielig maar als je toch niets meer te verliezen hebt... dag later ging het nog heel slecht. paard wou niet staan niet eten niet drinken en er kwam ook niks uit. heb hem nog beetje gelongeerd...en heeft poos in het weiland gestaan/gelegen.
's avonds zijn we er nog een keer heengeweest. toen ging het al iets beter! toen hij ons hoorde kwam hij uit zichzelf in de benen! en heeft toen bijna een halve emmer water gedronken! ook een klein hapje slobber! dag erna had hij zelfs weer een keer gepoept! en toen ging het eigenlijk steeds een stukje beter.
hij begon weer langzaam met eten en drinken. en het kwam er ook weer uit! na 4 dagen hebben we hem weer meengenomen naar huis! nog 2 weken aan laten sterken en toen weer langzaam begonnen met wat rijden. hij is de hele winter mager en dof in het haar gebleven..maar in de zomer werd hij zo mooi.
glansde super en werd weer wat dikker.

over het rijden:
ik heb soms wat last van 'piano handjes' word aangewerkt
en wil soms wel eens naar voren gaan zitten.. Gaaaap
paard is moeilijk te behersen in tempo wil graag op zijn eigen tempo lopen en dat is veeeeel te hard.
of en toe wil ie ook sterk worden.
met springen word ie heeeel heet tussen de hindernissen...is dan echt een scheur ijzer.

hier een aantal foto's van de onderlinge wedstrijd op 29-12-2008

mijn handen hier heel raar Gaaaap
Afbeelding

inrijden, achterhand er nog niet mooi onder en mijn houding (A)
Afbeelding

dit vind ik een mooie foto Haha! alleen jammer dat z'n voeten er niet helemaal opstaan Gaaaap
Afbeelding

pianohandjes (A)
Afbeelding

foto's van rijden in oktober bij lindy (ook met dressuurzadel van lindy, rijd normaal met vzh zadel)
Afbeelding

Afbeelding

rijden vorig jaar paar maand nadat hij zo ziek was

Afbeelding

hals is hier gewoon eng dun haha
Afbeelding

en een paar springfoto's Haha!
Afbeelding

Afbeelding

ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden
het is een mega druk dier haha

Kirsten_X

Re: Weeltje v hoeve Oosterschultinge @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:02

ziet er leuk uit
probeer alleen je handen niet zo dicht bij je lichaam te houden (heb ik soms ook last van)
als ze met springen zo druk is, zou je kunnen proberen als je gewoon gaat springen in draf op de hindernis te gaan en op het laatst pas te galoperen, misschien werkt dat. ik moest dat van me zus doen toen ik wel eens op een pony reed die ook heel druk was met springen en daar werdt hij wel rustiger van.
succes verder en ik hoop dat je niet zo veel problemen meer krijgt

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:24

ziet er lekker uit hoor.
zelf erg aan je houding werken.
bij die lindy vind ik m een beetje op de voorhand vallen eerijk gezegd..

maar een heel knap paard heb je daar!

fable_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:20

je zit vaak iets te ver naar voren met je schouders, probeer ietsje verder naar achteren te zitten dan gaat de rest vanzelf ook wat beter.

heel mooi paard jullie zien er samen chik uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:32

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips Lachen

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:07

probeer der wat lang en laag te rijden, de ontspanning op te zoeken,
vind het wel raar wat je zegt in je verhaal, even op de rem trappen en slootjes laten springen om de knoop uit de darm te halen..
doen ze dat bij jou ook als je ziek bent?????

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:34

het ziet er opzich goed uit..probeer alleen je hakken wat meer uit te drukken en goed je tenen in de beugels te houden.
let ook op je handen 'draag' ze wat meer en hou je handen rechtop..
voor de rest kan ze nog iets actiever van achter..
succes ik hoop dat je hier wat aan heb!

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:17

Ziet er goed uit!
Probeer alleen wat meer voor je te kijken ( ik weet dat is lastig, met een leuk paard onder je kont Haha! )
Maar ik denk dat je houding er dan al anders uitziet.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:42

arm paard Lips are sealed Scheve mond

Rijtechnisch: ik vind hem op de eerst foto's van de wedstrijd een stuk netter lopen als op de anderen die thuis/ergens anders zijn gemaakt. Op de eerste foto's loopt hij wat minder opgekropt en heeft hij zijn achterhand beter mee als op de andere foto's. Let inderdaad een beetje op je handen, maar verder vind ik het een erg mooi paardje al worden. Al zal ik toch echt eens gaan nadenken over de manier waarop je met hem om gaat...Begrijp je wel dat je erg veel mazzel hebt gehad? hij had ook nu dood kunnen zijn, omdat jij te gierig was om een operatie te betalen. Zonde van zo'n mooi en lief beestje, die nog een heel leven voor zich heeft. Als je het mij vraagt was het puur mazzeldat hij er weer bovenop is gekomen, en verdiend hij iets meer respect, liefde en goede zorg. Je had dit kunnen weten toen je hem kocht, zieke paarden kosten nu eenmaal veel, erg veel pech voor jou dat het zo vlot al was nadat je hem gekocht had, maar dat zou niet ten kosten moeten gaan van de zorg voor het paardje. Dan maar geld lenen of iets dergelijks.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:52

Myrna91 schreef:
had een slag in de darm en moest van de veearts met spoed worden geopereerd in Emmeloord, en dan was het nog afwachten of het goed kwam. we hebben dit niet gedaan. aangezien wij weeltje nog maar 2 weken hadden. en de operatie zou 3000 tot 5000 euro kosten. dit was ons veel te duur. want we hadden ook net het paard gekocht en nieuwe toebehoren. we hebben hem naar de verzekering heen gedaan, was heel dichtbij ons.
hebben onderweg er naartoe aantal keer op de rem getrapt in de hoop dat de slag er op die manier uit zou gaan,. aangekomen daar heeft mijn vader nog een paar keer met hem over een slootje heengesprongen in de hoop dat de slag eruit ging, lijkt wel heel zielig maar als je toch niets meer te verliezen hebt... dag later ging het nog heel slecht. paard wou niet staan niet eten niet drinken en er kwam ook niks uit. heb hem nog beetje gelongeerd...en heeft poos in het weiland gestaan/gelegen.
's avonds zijn we er nog een keer heengeweest. toen ging het al iets beter! toen hij ons hoorde kwam hij uit zichzelf in de benen! en heeft toen bijna een halve emmer water gedronken! ook een klein hapje slobber! dag erna had hij zelfs weer een keer gepoept! en toen ging het eigenlijk steeds een stukje beter.

Is dit serieus? Zo ja dan ben je echt serieus niet wijs. Een paard op zo'n manier nog meer problemen bezorgen dan ie al heeft enkel uit gierigheid. Mensen die zo met hun paarden omgaan hebben wat mij betreft geen enkel recht op het hebben/houden van paarden. Walgelijk echt!

Mbt je foto's....

Je moet meer gaan zitten en je lang maken. Daarbij mag het paard net even meer gesloten gaan, hij/zij maakt zich lang en dukelt wat op de voorhand.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:05

Leuk paard om te zien. Ik hoop voor je dat je een dergelijke rit naar een veearts of verzekering niet nog een keer hoeft te maken. Je paard zou de rit alleen al waarschijnlijk niet overleven. Huilen
Je hebt met die rare rit en springactie heel veel geluk gehad. Laten we het daar maar bij houden.
Rijtechnische tips: probeer je handen gewoon rechtop te houden, teugels goed tussen de vingers en je handen netjes gesloten houden. Let op dat je je handen ook voor je houdt.
Voor het op de voorhand kukelen: rijd veel tempowisselingen en overgangen om de achterhand meer te stimuleren.
Heel veel pech dat je eraf gevallen bent, hoop voor je dat je snel herstelt. Succes.

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:36

bedankt vooor jullie rijtechnische tips.

EVEN TER VERDUIDELIJKING:

HET GING NIET OM EEN SLOOT VAN EEN METER DIEP EN EEN METER BREED!!!
HET WAS EEN KLEIN SLOOTJE WAAR IE MEER EEN HUPJE OVERHEEN MAAKTE,

OP DE REM WAS NIET METEEN STILTSTAAN...ALLEEN EEN KLEIN STOOTJE.

GEEN ONBENULLIGE DINGEN HOOR...HAD IK OOK ECHT NIET GEDAAN. VIND HET ZELF OOK ERG ZIELIG

heb het erop gezet om te laten zien hoe het paard veranderd is! vind het echt wel goed ben er trots op Lachen en ik heb mijn paardje tenminste nog Haha!

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:05

Je mag de teugel misschien ietsje korter nemen en daarbij je hand een klein beetje naar voren doen, dan laat je je hand ook makkelijker dragen, verder proberen rechtop te zitten en op je kont te gaan zitten. als je paard echt probeert weg te rennen ofzo, gewoon praten, en als het kan voltes rijden.
over dat gedoe met die koliek enzo, het kinkt inderdaad een beetje zielig/onverantwoordelijk, maarja alle mensen die commentaar hebben waren er niet bij, dus misschien was het wel veel anders gegaan dan zij denken, ik zou hem denk ik zelf laten opereren, maarja, elk mens is anders he? nog heel veel succes met je paard Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:19

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een heleboel reacties verwijderd. Willen jullie aan de regels van RT-HAW denken? Het hele koliekverhaal is niet relevant, het wordt enkel verteld om te zeggen dat het paard recent erg ziek is geweest en dus stil heeft gestaan. Reacties op dat verhaal zijn dan ook offtopic en tegen de regels van RT-HAW. RT-HAW is voor rijtechnisch commentaar.