Naar je handen rijden ipv van je handen af rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Naar je handen rijden ipv van je handen af rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 10:23

Na een 2 daagse cursus CR te hebben gedaan, viel het mij later thuis op dat ik naar mijn handen toe rijd ipv van mijn handen af rijd.
In de les zelf is mij dit niet op gevallen, maar later zat ik weer op de bal thuis en smiddags op het paard en dacht... heey dit is anders dan ik geleerd heb.

Mijn vriend doet dit namelijk ook...

Wie kan mij hier mee verder helpen?!

Anoniem

Re: Naar je handen rijden ipv van je handen af rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:25

Ik wil best even met je meedenken maar ken jouw termen niet. Kun je "naar de hand toe" en "van de hand af" nader toelichten? en wat is CR?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:58

CR is volgens mij Centered Riding. De termen ken ik zelf ook niet.

TarkanIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:24

Bedoel je dat je het paard door veel been geven, en je teugels strak rond(nagevelijk) rijdt. Dus al het ware dat je het paard van voren tegenhoudt waardoor hij langzaamer wordt maar doro je been hem actief nagefelijk maakt. Want deze manier wordt regelmatig toegepast. Bij mij is dit niet zo'n succes vanwege dat ik op mijn binnenteugel (link) Nogal vast kan pakken wat nu al vele malen beter gaat.

Maar deze manier kan je gebruiken ik moet zeggen dat het een positief effect heefd op sommige paarden. Maar het is paard en ruiter die uiteindelijk moeten kijken hoe het gaat

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 18:34

Nee ik heb het niet over nagevelijk o.d.

Je paard beweegt, ruiter beweegt mee.
Paard beweegt hoofd, ruiter handen bewegen mee.

Wat ik begreep is dat je met je zit naar voren gaat, je handen ook mee naar voor moeten.
Maar ik beweeg naar voren en handen komen naar mij toe. (ipv naar voren)

CR is idd Centered riding

fable_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:57

dat laatste begrijp ik niet helemaal waarom zou jij je handen dichter naar je toe brengen als je naar voren gaat zitten?

en ik denk dat je de stand van je handen in dit geval met het verkeerde vergelijkt.
jij vergelijkt het met je lichaam, terwijl je handen altijd evenver bij je lichaam vandaan moeten zijn.
Tenzij je gaat springen dat moeten ze zelfs nog iets meer naar voren.
als je de stand van je handen nu met de paardenhals vergelijkt klopt het verhaal wat je gehoord hebt misschien wel.

als deze tekst nergens op slaat, sorry maar ik weet niet of ik de termen of je verhaal juist heb opgevat.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 01:57

uhm dit is het ook niet helemaal...
Tjee.... lastig uitleggen!

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:41

Ik weet niet of ik precies snap wat je bedoelt, maar mijn instructrice zegt die termen ook wel eens. Zij bedoelt daarmee wat anders dan jij uitlegt, zou je nog een keer je probleem uit willen leggen?

smaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:43

ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, maar weet zelf ook niet hoe ik dat uit moet leggen! zal er nog is over nadenken

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:21

ik denk dat ik je begrijp en ik zal proberen met best te doen uit te leggen

wat ik geleerd heb dat je meestal van je been naar je hand toe rijdt. Dat betekend dat je dus veel been doet en weinig handwerk ( in begin is dat vrij moeilijk).Je rijd het paard dan vanuit zijn achterhand. Omdat je de achterhand aan het werk zet zal het paard na een tijdje los laten in hoofd hals nek rug.

stap 1 : halthouden druk je benen tegen je paard aan en houd hem tegen ( gaat hij niet aan de teugel klein vraagje in de mond) houd dit even vol dan gaat het paard meestal naar beneden of begint te kauwen dan is het moment van ontspanning in je hand en stap je weg.
stap 2 in de stap paard tegenhouden wanneer het paard voorbeen naar voren gaat tik jij met links of rechts aan dus krijg je links tik recht tik ( wel voorzichtig, reageert hij niet ietsje harder, GEDULD)
vraagje mag in begin ook nog.

tips probeer overgangen te doen zo zet je paard op zijn achterhand

als je van je handen naar je been rijd betekend dat je meer in de mond zit als met je been en dat je dus vanuit de voorhand naar achterhand aan het werk bent

voor iedereen is het weer anders en kijk wat voor jou het prettigste is
wat ik vind is mijn mening en kraak niemand af als je later op hoger niveau moet je paard veel op achter hand rijden dus is het beter van achter naar voren te rijden.

als het vragen zijn dan hoor ik het wel Knipoog Tong uitsteken
hoop dat ik het beetje goed uitgelegd heb

gr marielle

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:30

De basis van het paardrijden is het rijden vanuit je binnenbeen naar je buitenhand, tegelijkertijd zorg je ervoor dat je met je binnenhand lichte ophoudinkjes maakt zodat je paard meer gaat buigen om je binnenbeen en je paard leert om het gewicht op het achterbeen over te nemen. Ook rijdt je veel overgangen om te zorgen dat je paard actiever word, niet op de hand gaat hangen en meer op eigen benen gaat lopen.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:45

Ik denk dat beide hetzelfde is; het neusje eruit rijden met je been naar je hand toe of van je hand af. Paard zoekt op dit moment je hand op.

TarkanIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:49

annebe schreef:
Nee ik heb het niet over nagevelijk o.d.

Je paard beweegt, ruiter beweegt mee.
Paard beweegt hoofd, ruiter handen bewegen mee.

Wat ik begreep is dat je met je zit naar voren gaat, je handen ook mee naar voor moeten.
Maar ik beweeg naar voren en handen komen naar mij toe. (ipv naar voren)

CR is idd Centered riding

eerlijk gezegd nog nooit eerder gehoord

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:55

Zoals de TS al zei gaat het hier niet om nageeflijkheid of aanleuning maar (als ik het wel begrijp) om haar hand-lichaam-mond paard houding.

Ik denk dat je voornamelijk erop moet letten dat je altijd de zelfde hoeveelheid contact hebt met de mond (tenzij je dus met een oefening bezig bent) of je handen dan dichter naar je lichaam komen lijkt me niet relevant zolang jij je teugels maar op maat houd, niet los gooit, niet trekt.
Vaak zie je bij mensen die te weinig balans hebben bij het lichtrijden dat ze zich 'optrekken' aan de teugels als dat het geval is is het natuurlijk wel van belang hier iets aan te veranderen maar zolang jou hand houding goed is en de druk op de teugels het zelfde blijft zie ik geen probleem als je handen iets mee naar voor of naar je terug komen tijdens de beweging van het paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:57

Rij je je paard wel nagevelijk of juist niet?
Ik vraag dit omdat je een heel ander gevoel hebt bij het nagevelijk rijden, of juist het naar je hand toe rijden om de nagevelijkheid te krijgen.

MMM...weet niet of dit nu duidelijk is nu ik het terug lees??