Pony met telgang, tips om dit af te leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joukje35

Pony met telgang, tips om dit af te leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 22:58

We hebben voor onze pony dochter van 7 jaar een lieve en leuke b pony gekocht.
Bij het uitproberen liep de pony goed en mijn dochter was super enthousiast.
Eenmaal thuis bleek dat de pony bij het aandraven vaak in een telgang schiet.
Vooral linksom wil de pony moeilijk inbuigen en loopt dan over het rechterschouder weg.
Voor mijn dochter is de pony dan moeilijk te besturen. Wie heeft hier ervaring mee.
Is deze telgang af te leren, of blijft het een (groot) probleem.
Wie heeft tips voor mij om dit probleem aan te pakken.
Alvast bedankt.

Puchje

Re: Pony met telgang, tips om dit af te leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:01

Jullie pony kan zo scheef zijn als een hoepeltje óf het kan een extra gang zijn van deze pony.
Heb je wat meer achtergrond informatie over de pony zelf?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:04

Door de overgang flink naar voren te rijden, dus ineens flink wergdraven, gaan ze vaak goed. Het is een training. Veel doen zodat de pony sterker wordt.

Wat ook wel eens wil helpen is een ijzertje er voor onder te doen. Dit zorgt ervoor dat het voorbeen iets langer blijft staan en hij niet in telgang gaat. Maar dat is dan meer symptoombestrijding..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:41

Het wil ook nog wel eens helpen door beide benen goed tegen het lijf te houden (des noods het been aan de schouder waar hij over wegloopt bij tikken met een zweepje als ze er moeilijk bij komt) en snel weg te draven. Aandraven op een klein volte werkt vaak ook. Daarnaast moet ze vooral haar schouders ontspannen! Een paard dat scheef loopt of een extra gang heeft en in telgang valt kan daar heel veel aan hebben.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:00

Lekker aan de gang gaan met rechtrichten ,
Met de telgang lopen ze vaak over het tempo.
Ga rijtechnisvh aan de gang, maar ga er ook eens naast lopen om om handwerk te doen, daar kun ej echt heel veel van leren en vooral kijken naar waar en hoe de benen van de pony landen en neergezet worden.
Telgang in niet echt een probleem, met de juiste oefeningen en het paard sterket en soepeler maken gaat het ook weer over, maar dat is de verantwoordelijkheid van de ruiter , het paard stopt niet uit zichzelf, gaat een houding en loopje zoeken wat voor hem op dat moment het fijnst in zijn lichaan voelt, dus echt gan werken aan balans.
Kijk een op www.paardenbegrijpen.nl misschien heb je er wat aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:49

Ik denk dat een osteopaat en een goede instructeur wonderen kunnen verrichten. Eerst paardje lichamelijk helpen door 'm goed na te laten kijken en (ik vermoed) te laten behandelen, en dan rijtechnisch op de juiste manier oppakken. Is moeilijk omdat je dochter nog zo jong is en het paardje zo klein, dus je zult daar zelf een aandeel in moeten/kunnen nemen door bv te leren werken met dubbele lijnen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:53

het wordt hier beschreven als een soort afwijking Boos!
deze gangen zijn hele natuurlijke gangen, alleen wij vinden ze 'niet zo mooi' met name in de dressuurwereld is het niet gewenst.

Ik zou het verder uitbouwen, leuk toch een pony met een extra versnelling Haha!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:59

Arabesk schreef:
deze gangen zijn hele natuurlijke gangen, alleen wij vinden ze 'niet zo mooi' met name in de dressuurwereld is het niet gewenst.

Dat zou ik dus echt laten. De pony telgangt waarschijnlijk 'verkeerd'. Het is idd meer een vorm van scheefheid of gebrek aan kracht van een pony. Het is bij gangenpaarden al erg moeilijk om alle gangen er goed uit te rijden. Laat staan bij een b pony die het doet uit scheefheid of balansproblemen.
Ik zou niet eens willen een telgang erin te brengen, het zit voor geen meter.
En als je er dan ook nog eens niet erg veel verstand van hebt.. nee ik zou gaan werken aan rechtrichten inderdaad en veel overgangen, flink schakelen. Kan ook prima aan de longeerlijn. Lekker balkjes lopen en pony balans laten vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:18

Arabesk schreef:

Ik zie het vaak juist bij paarden voorkomen die vreselijk last van hun lijf hebben door een scheefheid...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:32

Bij gangenpaarden begin je trouwens ook pas met de telgang als het paard rechtgericht is en genoeg kracht heeft.
De telgang bij gangenpaarden gaat in de meeste gevallen erg hard. Daar is kracht voor nodig en je paard moet dressuurmatig goed op orde zijn.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:41

Een goei telgang zit heerlijk hoor! Vooral een rentelgang! Ik heb en 5-ganger ijslander, die kan zelfs telgangen op een kleine volte n in allerlei tempi. Als je de telgang uit gat bouwen, bouwt ze spieren op om deze gang te kunnen rijden en kun je er iets heel leuks aan overhouden.

Weet je zeker dat 't gen bastaart gangenpaard is?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:45

De langzame telgang die niet goed is door scheefheid en balans, die zit voor geen meter Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:48

Arabesk schreef:

het groote verschil tussen jou en dat meisje is dat jij wss al een aantal jaren rij ervaring heb en zei rijd waarschijnlijk nog niet zo lang..

en daarnaast hoort een pony niet te telgangen als gevolg van scheefheid of te kort aan kracht...

verder om het afteleren
goed de achterhand trainen door veel overgangen te rijden mss wat balkjes te draven en ook goed recht te richten ! dan komt het helemaal goed Lachen

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:07

op commando zetten! Haha!
ten eerste heb je dan een gang er bij, en als ie het ongevraagd doet, leer je hem dat af, zie de tips hier boven al staan. Bloos

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 07:20

mijn leasepaard stapte in telgang, ik heb dit afgeleerd door veel overgangen, veel figuren en veel naar ontspanning te rijden. En idd veel gelijk je benen eraan en duidelijk drijven. Het is er nu uit en ze doet het bijna niet meer, ik heb idd ook op die site paardenbegrijpen gekeken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 08:50

Nee ik geloof ook niet echt in een afwijking, het paard zoekt zijn natuurlijk balans en dat is op dat moment de telgang,
Ik heb een bijna 5 jarige die het ook doet als ze gewoon loopt en ze is bij mij geboren en heeft het vanaf veulen gedaan, haar moeder doet het ook.
Nu ik bezig ben met het rechtrichten en vooral aan de hand , gaat het steeds beter en merk je dat je makkelijk haar balans om kan zetten als je met haar aan het werk ben en wat ook heel belangrijk is in het rijden van een paard.
Als ik haar terug in de wei zet , telgangt ze er weer vrolijk op los , ik zal ook zeker als ze wat verder in haar training is het knpje telgang erop gaan zetten, maar nu gaat het voorla om het juist dragen.
De TS zou dus handwerk kunnen gaan doen om het dier te gaan rechtrichten , zodat ze in elk geval 3 zuivere gangen erop kan zetten voor haar dochter en kan haar dochter er in begeleiden als die erop zit of zelf aan de hand werken als haar dochter erop zit en haar dochter mee laten voelen en het erg belangrijken ruiter gevoel leren krijgen, dus slaat ze 2 vliegen in een klap, ze train technisch de pony en leert haar dochter voelen hoe het paard beweegt, (zomaar een ideetje hoe het ook kan Knipoog )

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:12

Arabesk schreef:

ik ben het er helemaal mee eens Bloos

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:19

Onze welsh-A pony doet het ook, in telgang gaan, maar dan alleen als ze niet vlot wil aandraven (dus niet echt gereden wordt). Rijdt het ruitertje echt, dan is het geen probleem, maar is dit nog een echte beginner en heeft de pony niet veel zin dan schiet ze nog wel eens in telgang. Een brul vanaf de zijlijn van "He" en madam gaat over in gewone draf. Dus gewoon begeleiden en zorgen dat de pony goed voorwaarts gaat, werkt bij ons prima.