Oplossing ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 20:39

Ik rij nu al een jaartje met een heel leuk paard.

Als ik alleen rijd met haar is er geen enkel probleem, maar elke keer ik met meerdere paarden in de piste een les volg, dan is madame heel erg lastig. Als ik dan achter een paard rijd, is het bijna onmogelijk afstand te behouden. Ik probeer haar telkens terug op te pakken, maar ze versnelt echter elke keer opnieuw.

Ik les al een jaar met haar, en het is wel een beetje verbeterd (ze heeft soms dagen dat ze netjes achter het paard voor haar blijft..) maar eigenlijk blijft het gewenste resultaat uit !

Ik heb een soortgelijke vraag nog al eens gesteld. Toen stelde men voor om ze misschien aan paarden in haar omgeving te laten wenne. Maar ze kan dus echt wel met diverse paarden omgaan (ze is heel nieuwsgierig en vrij tolerant)...

Ik vind het minder en minder leuk om zo les te nemen. Ik krijg namelijk veel commentaar (ik rij al 12 jaar, me dunkt dan toch al wel iets van paardrijden te kennen -natuurlijk kan ik altijd bijleren-).

Als ik alleen rijd in de piste, is ze niet hevig, en doet ze alles braaf op het gemakje (meestal)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:41

Kan je instructrice je hier niet mee helpen?
Ik zou proberen om dan niet achter een andere paard te rijden als zij bwv in de kont kruipt, maar dat kun je niet altijd voorkomen.
Ophoudingen maken kan misschien ook wel helpen als ze versneld.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 20:42

Als oplossing stellen ze voor om als eerste te rijden... Dan gaat het meestal wel goed (maar dit is geen oplossing voor het probleem...) Maar o-wee als ik achter een paard moet rijden. Ik probeer die "ophoudingen" al een jaar, maar met weinig effect...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:46

De ophoudingen doe je wel streng genoeg (volgens mijn instructrice ben ik vaak nog te zacht zodat de paard het niet voelt).
Het is idd geen oplossing en erg lastig.
Loopt het paard ook erg onder je vandaan?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 20:49

Niet echt...soms wel wat...
Ik denk wel de ophouding consequent genoeg te doen. Heb zelfs al eens gedacht; laat ze maar eens "té dicht" komen, dan leert ze het wel af ! Maar dit is ook geen les geweest voor haar, en persoonlijk vind ik het ook te gevaarlijk...

fable_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:58

Er zijn een paar oplossingen:
-een ophouding maken is de meest voor de hand liggende, maar als het niet werkt dan werkt het niet.
-ik heb een pony gereden waarbij ik zolang hij veel te snel ging of ging bumperkleven ik gewoon veel druk op de teugels legde of hem haast in stap over liet gaan. Als de pony dan ophield liet ik hem ook weer los, maar dan natuurlijk wel gecontroleert. en dat heb ik steeds herhaalt en nu loopt hij netje achte ander paarden in alle gangen.
(zorg er wel voor dat je licht in de hand blijft)