Longeren voordat je gaat inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Longeren voordat je gaat inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 18:11

De meningen zijn hier nogal over verdeeld, en aangezien ik nu een 2,5 jarige merrie heb, wil ik me toch orienteren wat ik het beste kan gaan doen.
Wil zowieso niks doen voordat ze 3 is.
Maar de vraag is moet je altijd gaan longeren voordat je gaat beginnen met inrijden?
Vaak hoor je ze worden er sterker van, maar aan de andere kant hoor je ook het is een belasting, en zeker voor jonge paarden.
Mijn gevoel zegt dat ik in juni als ze 3 wordt is rustig aan wil beginnnen met de basis, dan op de wei en in de winter weer oppakken.
En dus niet gaan longeren.
Wat zijn jullie meningen hierover?

Hobby

Re: Longeren voordat je gaat inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:18

Mijn -sinds vandaag- vierjarige pony heb ik nooit gelongeerd. Vanaf jaarling liep ze naast de fiets en daardoor kent ze de commando's stap draf en ho. In het voorjaar van 2008 ben ik begonnen met langelijnenwerk aan een halster, zodat ze de commando's beter leerde kennen en ik het sturen kon bevestigen. Sinds een paar maanden ben ik voorzichtig begonnen met het inrijden. Ze heeft nu een aantal keren in de rijbak gelopen (stap en draf) en gaat af en toe mee op een buitenritje naast de fiets. Tot nu toe heeft ze nog nooit een stap verkeerd gezet of voor problemen gezorgd. Luister naar jouw eigen gevoel en doe datgene waarbij jij je prettig voelt.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:18

Zoals ik pony's heb beleerd, ik longeerde altijd wel eerst, want als ik de 1e keer erop ga, doe ik dat ook aan de longeerlijn.. Ik doe dat meestal om wat spieren te kweken Lachen

fable_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:35

Je zult inderdaad een beetje op je eigen gevoel af moeten gaan.
En dat je een paard belast door het longeren dat begrijp ik niet helemaal.
Dat zou je alleen kunnen doen door te lang met een paard te werken of door bij een jong paard er een zwaar gewicht op te leggen.

Mijn verzorg paard is nu 5 jaar,ik heb haar pas een paar maanden, maar ze is nooit ingereden.
Ze is driekwart engels volbloed en op de wei kun je niet veel doen omdat ze dan steeds wegrent.
(een bak heb ik niet tot beschikking)
Ik ben dus van plan haar een heleboel dingen aan de longe te leren voor dat ik er op stap.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:01

Ik longeer ze wel. Dit is vooral om ze het zadel te leren kennen, stap draf ho en zodat iemand anders kan helpen als ik opstap en weg rij.

Ik gebruik het eigenlijk niet voor spieropbouw, dat gaat imo op een andere manier beter.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:04

Nee dat 'moet' niet.

De meningen over het (veelvuldig) longeren zijn ook sterk verdeeld.

Je geeft een paard al kracht en uithoudings vermogen, je maakt het dus sterker. Iets dat tegen je kan werken.

Je leert ze een zadel kennen.. Nou dat hoeft dus niet persé aan de longe en ook niet 2-3 maanden ervoor. Je leert ze dan eerst een zadel.. zijn ze dat gewicht gewend.. Komt er iets nieuws waarvan ze direct van slag 'kunnen' zijn. Jouw gewicht. Waarom niet zadel d'r op en zelf ook maar gaan hangen?

Longeren is een eenzijdige belasting die continue is. Dat is sterk belastend

Zo maar een paar theorieen/opvattingen over longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:21

Het is geen must. Ik gebruik grondwerk (dus meer dan longeren alleen) vooral om stemcommando's aan te leren. Die zijn handig om te hebben als je erop gaat zitten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:44

Longeren als je het goed doet is idd belasting maar geen slechte belasting mits je het met mate doet. Ik doe altijd voordat ik erop ga zitten eerst alles aan longe (bit zadel etc) en dan voordat je er ook daadwerkelijk op gaat ook eerst nog longeren. niet om moe te krijgen zoals veel mensen doen... maar om even te kijjken of hij geen rare bui heeft Clown

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:44

Idderdaad! jonge paarden kunnen nog wel eens fris zijn, jolig enz. aan de longe kunnen ze lekker hun ei kwijt. Wij hebben ook de paarden aan de longe als ze worden ingereden. als het goed gaat gaat hij eraf maar blijft dezelfde persoon wel nog op het midden staan zodat het paard denkt dat het nog steeds gelongeerd word. Toch blijven wij totdat ze een jaar of 5 zijn altijd eerst longeren voor het rijden. zowel met bijzet als zonder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:00

Ik longeer wel. Voor de stemcommando's, om alles stap voor stap te doen, om ze met een bijzetje oid te wennen aan contact met de mond, om stoom af te blazen...
Voor de pezen is het niet de beste oplossing maar voor mij weegt dit nadeel op tgen de vele voordelen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:11

Die van mij is ook 2,5. Longeer haar nog niet maar wil dat straks wel gaan doen. Puur voor het feit dat ze de commando's kent..nu kent ze die al redelijk maar sjouwt ze de hele bak door (alle kanten op) en dat werkt niet fijn. Ook longeer ik haar om haar straks vervolgens een zadel op te kunnen doen..mijn ervaring met de longeersingel is dat ze keihard gaat rennen en bokken en ik heb liever dat ze dat met een zadel op aan het touw doet zodat ze me niet de bakrand over kan! Verder laat ik dr zoveel mogelijk rechtuit lopen!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:15

Sammie schreef:
Nee dat 'moet' niet.

De meningen over het (veelvuldig) longeren zijn ook sterk verdeeld.

Je geeft een paard al kracht en uithoudings vermogen, je maakt het dus sterker. Iets dat tegen je kan werken.
Je leert ze een zadel kennen.. Nou dat hoeft dus niet persé aan de longe en ook niet 2-3 maanden ervoor. Je leert ze dan eerst een zadel.. zijn ze dat gewicht gewend.. Komt er iets nieuws waarvan ze direct van slag 'kunnen' zijn. Jouw gewicht. Waarom niet zadel d'r op en zelf ook maar gaan hangen?

Longeren is een eenzijdige belasting die continue is. Dat is sterk belastend

Zo maar een paar theorieen/opvattingen over longeren.

Als je alles rustig opbouwt gaat dat sterker worden juist niet tegen je werken omdat rug nu sterk genoeg is om het gewicht goed te kunnen dragen zonder spierpijn. Als je het met vertrouwen doet WILLEN ze helemaal hun kracht niet tegen je gebruiken. Omdat ze niet bang worden, geen spierpijn hebben etc.

Ik ben een voorstander van longeren, mits niet te lang(max 15 min na voorzichtige opbouw)en mits in een goede houding met ruggebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:18

Ik longeer eigenlijk elk onbeleerd paard eerst gedurende een periode en leer ze aan de longe niet alleen stap, draf, galop maar ook zodra ze er aan toe zijn, nageeflijk lopen. Het voordeel is dat je op een gegeven moment vaak zo kunt opstappen en wegrijden... en natuurlijk eerst opbouwen en inderdaad vind ik een kwartier ook wel lang genoeg.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:21

Die van mij heb ik wel gelongeerd vooraf, maar niet aan het werk gezet.. voornamelijk stappen en ho.. af en toe draf tussendoor..
Alleen geleerd wat de bedoeling was (van je af durven lopen, en de commando's).. hij luistert ook echt naar wat ik zeg nu.
Inmiddels longeer ik em wel bijgezet, en mag hij zo best eens wat werken tussendoor..
We zijn inmiddels bij de echte 'inrij' fase beland.. Haha!

Te lang longeren op een kleine volte en zware bodem is niet bevordelijk voor de pezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:22

Je moet ook nooit een jong paard in een te zware bak aan het werk zetten, op een te kleine volte, lijkt me duidelijk!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:28

Ik heb overigens meer dan 40 paarden zo beleerd, waaronder een aantal supergevoelige Jazzen, Cocktails, Flemmings, Ferro's, een Akhal Teke(staan ook niet bekend om hun meegaande karakter en zijn ubergevoelig) en andalusiers(hengsten en ruinen), en heb er welgeteld 1 gehad die bleef bokken en die bleek later een rugprobleem te hebben. De rest heeft NOOIT gebokt. Niet tijdens het zadelmak maken, niet tijdens de eerste keer erop en niet in het natraject.

De eerste keer zadel op mogen ze van mij bokken(ik laat ze de eerste keer met zadel in de bak los zodra het zadel vastzit zodat ze zelf even kunnen reageren zoals ze willen.) Ze merken dan dat bokken niet helpt, dat het zadel ze nog steeds niet opgegeten heeft en dat het dan dus ook niet echt eng is. Later (bijvoorbeeld als er een mens op hun rug gaat zitten)zullen ze bokken dan ook niet als een oplossing zien namelijk, omdat dit bij het zadel ook niet hielp. Daarnaast is er aan de longe al zoveel vertrouwen opgebouwd dat ze het helemaal niet eng vinden en dus de wil om te gaan bokken niet eens hebben.

De eerste keer singel op laat ik ze overigens op dezelfde manier los in de bak en laat de singel daarna een nacht om in de box. Zo kunnen ze in alle bewegingen 24 uur lang wennen aan dat ding en daarna reageren ze er niet meer op.

Ik ga nooit een stap verder als het paard aangeeft dat nog niet aan te kunnen en zo worden ze hier allemaal heel rustig en zonder stress zadelmak gemaakt. Mensen vergeten nogal eens dat een paard de rest van zijn leven met mensen op zijn rug moet rondlopen. Waarom dan niet wat meer tijd nemen voor de basis?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:31

Mindfield; dan hebben jullie vast een binnenbak? Die van mij ging de eerste keer keihard aan de kletter recht op de omheining af namelijk (we hebben alleen een buitenbak) en dat wil ik echt niet nog een keer mee maken..straks springt ze wel namelijk!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:35

Jeanine84 schreef:
Mindfield; dan hebben jullie vast een binnenbak? Die van mij ging de eerste keer keihard aan de kletter recht op de omheining af namelijk (we hebben alleen een buitenbak) en dat wil ik echt niet nog een keer mee maken..straks springt ze wel namelijk!

Nee hoor, de meeste heb ik in buitenbakken bij mensen thuis zadelmak gemaakt. Nooit iets gebeurd. Ze zijn echt niet dom.

Overigens gaat er wel een voortraject aan vooraf he. Ik longeer ze eerst een paar weken voor er een zadel aan te pas komt!!!

Dus ze zijn mij al gewend, dan een singeltje, en na een paar weken met singeltje een keer een zadeltje.

Als je het goed opbouwt ontstaat er geen paniek. LUISTER NAAR JE PAARD.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:37

Aan de ene kant vind ik het erg handig als ze al wat commando's kennen ed. en wat sterker zijn, maar het is soms ook erg handig als ze nog wat conditie missen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:38

wizewo schreef:
Aan de ene kant vind ik het erg handig als ze al wat commando's kennen ed. en wat sterker zijn, maar het is soms ook erg handig als ze nog wat conditie missen.

Waarom is dat handig dan?

Een paard moe moeten maken om hem braaf te hebben?

Ik heb liever een fit paard dat snapt wat er gebeurt en het werk aan kan, zowel geestelijk als lichamelijk.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:39

Die van mij had ook al 'veel' vaker een singeltje om gehad en zolang ze stapte of stil stond is er ook niks aan de hand..maar toen ze ging draven kreeg ik een heuze rodeo! (ze moest waarsch. gewoon even de benen strekken maar toch) verder is ze doodsbraaf en zet geen stap verkeerd..het is denk ik vooral mijn eigen angst dat ze er overheen gaat (heb ooit een paard zien gaan die vervolgens zijn been brak)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:51

@Mindfields, nee hoor, helemaal niet moe, de frissigheid eruit en dat is nu eenmaal een pak sneller bij een paard dat nog niks gedaan heeft. Zeker in het begin ben ik zelden langer dan een half uur bezig met het echte opzadelen, longeren en rijden erbij gerekend. Lijkt me sterk dat je op die tijd een gezond paard zodanig moe krijgt, op een normale mannier dan he, dat hij braaf (lees doodop en niks zou kunnen doen, maar dus ook niet meer voorruit is en er een hekel aan gaat krijgen om te werken) is. Wel een paard dat niet wegschiet omdat er blaadje valt uit joligheid en al wat losser (maar dat heeft niks te maken met wel of niet vroeger beginnen met longeren).

Overigens na een opmerking hier van aan de longe omdat ze niet kunnen weglopen; thja dat is ook vraaglijk. Ik kan u meedelen dat het niet aan te raden is om er MET longe vandoor te gaan en zonder mens die de longe vast heeft. Maar dat is allemaal zo afhankelijk van het paard, de situatie en de voorkeur van de ruiter.

Dangerzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:56

een aantal keer longeren is prima, maar ik ben geen fan van vaak longeren.
Dit omdat je paard een kant oploopt gedurende een redelijke tijd en dus alleen deze kant belast wordt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:02

suleilitha schreef:
Ik longeer eigenlijk elk onbeleerd paard eerst gedurende een periode en leer ze aan de longe niet alleen stap, draf, galop maar ook zodra ze er aan toe zijn, nageeflijk lopen. Het voordeel is dat je op een gegeven moment vaak zo kunt opstappen en wegrijden... en natuurlijk eerst opbouwen en inderdaad vind ik een kwartier ook wel lang genoeg.

zo doe ik het ook, vind het een erg prettige manier Ja

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:18

Ook ik longeer de paarden eerst een aantal weken/maanden en ga stapsgewijs verder.
Maar ook de vereden paarden die ik af en toe binnen krijg worden eerst weer aan de longe beleerd.
Pas als ze daar netjes alle commando's opvolgen gaat er een ruiter op.