Trekpaard Tobias @ 'Dressuur'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellarose

Trekpaard Tobias @ 'Dressuur'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:45

Mijn vorige topc was gesloten omdat de inleiding niet goed was, hier dus met toestemming opnieuw met betere inleiding! Knipoog

Bellarose schreef:
Hallo allemaal!

Gisteren heb ik met Tobias mijn 2e privéles gehad. Tobias is een Belgisch Trekpaard ruin van 3,5, en ik ben van plan hem met begeleiding zelf (licht) dressuur in te rijden Lachen Hij is al eens half-ingereden, mar dat is nooit echt afgemaakt (lees: er heeft wel eens iemand opgezeten, maar hij heeft verder niks geleerd).
Het is mijn doel dat hij gewoon de basis goed kan, maar ik heb niet echt wedstrijdambities ofzo, maar dat kan nog komen Lachen
Hij doet heel erg zijn best voor me, met dat grote zware lijf gaat het erg zwaar. Hij vind het erg moeilijk om zijn hoofd iets naar beneden te doen, hij heeft echt zo'n trekpaardenhouding: Hoofd in de lucht en rennen maar. We zijn hard aan het oefenen met een beetje met stelling lopen, en dat gaat wel goed. Het blijft natuurlijk nog even zoeken, maar dat hoort erbij. Het enige probleem waar we tegenop lopen is dat hij naar een tijdje heel graag even alleseruit wil gooien door te gaan galopperen. Nu wil ik dat hij dat op de juiste manier aanleert, maar dat vind hij erg moeilijk. Hij kan heel goeg galopperen, maar NIET in een bak. Hij kan namelijk geen bochten maken op die manier. Ik verwacht natuurlijk niet dat hij meteen 20 rondjes achter elkaar kan galopperen, maar zo lukt het niet. We oefenen al veel met longeren zodat hij goed zijn evenwicht vind in het galopperen, maar dat blijft ook erg moeilijk, zeker als hij geen steun heeft aan de bakrand. Dus tips zijn daarvoor meer dan welkom Lachen

Oke, hier de foto's!
Staan niet op volgorde en uiteraard hebben we in- en uitgestapt (aan de hand). Foto's zijn niet zo'n goede kwaliteit, waren ze al niet en is niet beter geworden door het uploaden..!

1. Lekker stappen, ik denk inzet volte.
Afbeelding
2. Nog meer stappen.
Afbeelding
3. Halthouden en naar de uitleg luisteren.
Afbeelding
4. Draven kunnen we ook best Lachen
Afbeelding
5. Draven/
Afbeelding
6. En de laatste rijfoto al weer.
Afbeelding

En klaar!

Lekker languit 15 minuten op de grond liggen:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KDWCZBYQ.jpg
Nog even samen op de foto Lovers
Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken! En we hebben graag opbouwende tips en opmerkingen! Lachen

_BLOEMPOTJE

Re: Trekpaard Tobias @ 'Dressuur'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:02

Leuk paard! Haha!

Heel goed dat je vanuit de longe evenwicht probeert te zoeken. Ik denk dat als je dat blijft oefenen het wel beter gaat.
Probeer idd veel voltes te rijden en stelling, zo word hij nog wat soepeler.
Waarom heb trouwens zo'nscherp bit erin hangen? Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:06

vraag ik me ook af... Een B stang is een men bit, geen rijbit. En alsjeblieft niet aankomen van "ja, maar het is een trekpaard" want er lopen hier op bokt best een aantal trekpaarden heel leuk OHZ met een trensje.
Wat me op de laatste twee foto's op valt is dat het paard naar buiten gesteld loopt. Ik snap dat ie nog veel balans moet vinden, maar ik zou toch proberen hem op zijn minst recht te rijden.
Verder je handen rechtop en wat meer dragen en je kin omhoog, als je zo blijft zitten kan ik me voorstellen dat je last van je rug krijgt.
Succes!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 14:11

Dat heb ik in het vorige topic al gezegd, maar hier nog een keer: Tobias is beleerd voor de kar, voordat ie onder het zadel ging. Oftewel, ze zijn begonnen met een Trekpaardenstang, en niet met een trensje. Met als gevolg dat ie niet luisterd naar iets lichters als een stang. We hebben het geprobeerd, maar dat heeft echt levensgevaarlijke situaties opgeleverd dus dan maar zo. Mits je het goed gebruikt kan het absoluut geen kwaad, en ik ben erg licht met mijn handen dus erg is het niet. Maar ik ben het ermee eens hoor, een trensje is altijd beter, maar dat gaat echt niet lukken met Tobias, veiligheid voorop. Lachen

M_LiSszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:12

ik denk dat als je gewoon rustig met je handen bent en niet de hele tijd in z`n mond loopt te trekken dat het weinig uitmaakt.
ik vind het er netjes uitzien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:31

dan is ie dus niet goed voor de wagen beleerd, helaas. Zonde dat zo''n jong paard nu dus kennelijk al een mond van beton heeft (geen verwijt naar jou). Wel echt meer je handen gaan dragen, zeker als je met dit bit blijft rijden

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 16:02

Ja helaas, in die tijd deed ik nog niks met dit paard. Bedankt voor de tips Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:46

Leuk dat je rijd met een trekpaard!
Let erop dat je hem wel recht houd op de rechte lijnen, niet met je buitenteugel naar buiten sturen maar met je binnenbeen.
Ook zit je erg in stoelzit, Oor-Schouder-Heup-Hak hoort een lijn te zijn, jou onderbeen ligt dus veel te ver naar voren. (vooral op 1e en 3e foto goed te zien)
Bij de 5e foto lijkt het alsof je lichtrijd op het binnenbeen ipv op het buitenbeen.
Wat betreft de galop, erg goed dat je dat met longeren oefent! Als je paard het onder het zadel moeilijk vind als hij geen aanleuning van de bak heeft, blijf dan eerst de bakrand volgen. Als dat goed/beter gaat ga je een volte proberen. Je paard heeft moeite met zijn evenwicht en is jong, houd het dus makkelijk voor hem totdat hij zijn evenwicht wat beter gevonden heeft. Dat komt vanzelf wat jullie zijn lekker aan het oefenen Lachen

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:05

OEhh, wat is het toch een lekker ding! (A)

T ziet er goed uit, en hij is inderdaad nog jong, t heeft zijn tijd
nodig en dan komt het wel! (geduld, geduld, geduld)
Enne, ik kom jullie morgen live bekijken Lachen

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:51

Wat een lief paard!

Goed dat je oefent met longeren, vooral met een jong paard Knipoog
Idd jammer van het bit, maar als je niet sterk met je handen bent is het niet een probleem, denk ik..
Je handen kan je wel beter iets hoger houden, en zo recht mogelijk zitten;)

caroltje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:59

Het ziet er goed uit
Ik ben het ook wel een beetje eens met Stef. een vriendin van mijn rijdt ook op een trekpaard. die rijdt hem nu in de dressuur. en ze rijdt hem gewoon mee een normaal bit.
en dat gaat goed.

ik hoop dat het jou ook gaat lukken Lachen
het is een mooi beestje.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:15

Bellarose schreef:
Dat heb ik in het vorige topic al gezegd, maar hier nog een keer: Tobias is beleerd voor de kar, voordat ie onder het zadel ging. Oftewel, ze zijn begonnen met een Trekpaardenstang, en niet met een trensje. Met als gevolg dat ie niet luisterd naar iets lichters als een stang. We hebben het geprobeerd, maar dat heeft echt levensgevaarlijke situaties opgeleverd dus dan maar zo. Mits je het goed gebruikt kan het absoluut geen kwaad, en ik ben erg licht met mijn handen dus erg is het niet. Maar ik ben het ermee eens hoor, een trensje is altijd beter, maar dat gaat echt niet lukken met Tobias, veiligheid voorop. Lachen

Dat had ik ook (al was de mijne een half arabiertje dus toch een stukkie akkelijker als een trekpaard Clown )
kon in het begin ook niet met een trensje (dan had ik apsoluud geen controle over haar) nu gaat het wel
Ik ken meer trekpaarden die niet 'normaal' kunnen zijn met een trensje
verder vind ik het echt luek om naar te kijken Lachen