WiseGuy @ work in binnenbak (+filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

WiseGuy @ work in binnenbak (+filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 11:33

WiseGuy M is een KWPN tp v. Roy M van 5 jaar. Hij is nu een klein jaar onder het zadel en loopt ook voor de kar. Ik rijd hem gemiddeld 2x in de week. Ons niveau? We zijn alleen nog met de basis bezig: ontspanning, rechtgerichtheid, voorwaarts, neerwaarts, aan de hulpen krijgen etc. Nog geen B te noemen.

Naar aanleiding van wiseguy @ work (advies gevraagd) en wiseguy @ nieuwe poging dressuur

In de vorige topics heb ik dringend advies gevraagd omdat we een stelling'probleem' hebben.
En op: wanneer hij ontspannen wordt, kan hij echt heerlijk met zijn neusje bijna over de grond lopen, maar hij wordt zo ontzettend sloom, wanneer hij ontspant valt hij helemaal terug in tempo.
Ook merk ik dat hij ondanks zijn opwaartse bouw, toch wat op de voorhand valt.

Ik heb les op een klassieke manier, ik probeer constant een contactteugel te hebben, dit lukt me nog niet altijd. Moet zeggen dat het lessen op dit moment op een erg laag pitje staat doordat de bak iedere keer niet goed te rijden is.

Verder hebben we genoeg andere verbeter punten, deze mogen natuurlijk ook genoemd worden en advies: graag.
Mijn houding:
- tenen naar binnen
- hakken uitdrukken
- piano handjes

Vandaag dus voor de derde keer in de binnebak gereden. Het was best druk op de manege. Op zich viel het in de bak wel mee, maar er liepen allemaal mensen en honden, dus in de bak waren constant geluiden te horen. Voor Wise een rede om met alles bezig te zijn behalve met mij.
Omdat hij zo hoog draaft, is het best lastig hem uit te zitten.
Ik wil nu advies vragen op:
De punten uit de vorige topics. Maar ook de aandacht erbij krijgen.

Ik heb de hoeken niet doorgereden, maar heb hem op het midden op een volte gezet om daar eerst maar is aan het werk te gaan om dan later steeds verder richting hoek te rijden. Helaas ben ik hier nooit uitgekomen omdat meneer zo enorm kijkerig was en onrustig.

Omte beginnen 2 filmpjes:
Hier kun je heel goed zien hoe gespannen en kijkerig wise is:
http://nl.youtube.com/watch?v=bYW9hcfN8yA

Stukje draf, nog erg gespannen en mijn hand beweegt te veel mee Bloos :
http://nl.youtube.com/watch?v=vNYCr8Uz4Xs

De foto's zijn niet zo geweldig van kwaliteit helaas, maar hier zijn ze:

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding

4Afbeelding

5Afbeelding

6Afbeelding

7Afbeelding

8Afbeelding

9Afbeelding

10Afbeelding

11Afbeelding

12Afbeelding

13Afbeelding

14Afbeelding

Adviezen zijn altijd welkom Lachen

Marlou_

Re: WiseGuy @ work in binnenbak (+filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:38

edit: lache sta je op cahama ? Of rij je daar gewoon binnen.. zit er wel lekker uit na een tijdje maar fotos zijn te donker en te bewogen om er goed commetnaar over te geven. En commentaar geef je zelf eigelijk al dus om het nog een keer te herhalen.. Knipoog Hakken naar benedennnnnn!

Probeer je handen ook stil te houden in de draf en gewoon rielekst te gaan zitten als hij zo gespannen is!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 11:43

Ja, zo erg mijn hakken Bloos . Dat heb ik met rijden niet eens door dat ik mijn hakken zo optrek, toch maar is op gaan letten Bloos .
Wise staat vlakbij cahama, waar alleen een buitenbak is. Nu die bevroren is, ga ik wel eens bij cahama in de bak rijden Lachen

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:47

Hoi

Ik denk dat je hem gewoon meer aan het werk moet zetten, je zit er te afwachtend op. Je wacht te veel op zijn reactie terwijl het andersom zou moeten zijn. Soms gaat ie idd hard maar dan nog moet je hem voorwaarts houden en hem aan de voorkant wat sluiten. Hij moet op jou gaan letten ipv op de omgeving en dat komt alleen als je hem echt aan het werk zet.
Voor de rest vind ik dat je te veel naar voor gaat zitten, je werkt te weinig in met je zit.

Vind je het lastig om hem het eerste deel erg voorwaarts te rijden zou je kunnen overwegen hem het eerste stuk (20 minuten) flink aan de longe te laten werken, bijzetten met touwtjes of Gogue (vindt ik persoonlijk vriendelijker) zodat hij wat meer door de rug gaat komen, hij gebruikt momenteel erg de onderhals waardoor hij jou niet laat zitten en daardoor kun jij hem weer niet goed doorrijden. Beetje een circeltje waar je niet uitkomt Knipoog

Daarnaast vindt ik dat als je hem maar twee keer per week rijdt hij er voorlopig waarschijnlijk niet echt doorheen gaat komen, dat duurt te lang. Misschien kun je hem een paar maanden intensief rijden (misschien met iemand erbij?)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:05

pebbels75 schreef:
Hoi

Ik denk dat je hem gewoon meer aan het werk moet zetten, je zit er te afwachtend op. Je wacht te veel op zijn reactie terwijl het andersom zou moeten zijn. Soms gaat ie idd hard maar dan nog moet je hem voorwaarts houden en hem aan de voorkant wat sluiten. Hij moet op jou gaan letten ipv op de omgeving en dat komt alleen als je hem echt aan het werk zet.
Voor de rest vind ik dat je te veel naar voor gaat zitten, je werkt te weinig in met je zit.

Vind je het lastig om hem het eerste deel erg voorwaarts te rijden zou je kunnen overwegen hem het eerste stuk (20 minuten) flink aan de longe te laten werken, bijzetten met touwtjes of Gogue (vindt ik persoonlijk vriendelijker) zodat hij wat meer door de rug gaat komen, hij gebruikt momenteel erg de onderhals waardoor hij jou niet laat zitten en daardoor kun jij hem weer niet goed doorrijden. Beetje een circeltje waar je niet uitkomt Knipoog

Daarnaast vindt ik dat als je hem maar twee keer per week rijdt hij er voorlopig waarschijnlijk niet echt doorheen gaat komen, dat duurt te lang. Misschien kun je hem een paar maanden intensief rijden (misschien met iemand erbij?)

Dat afwachtend klopt denk ik wel. Word soms een beetje boos/angstig als hij zoveel met andere dingen bezig is, dan loopt hij weer een rondje richting ontspanning en dan hoort hij weer iets en kan ik helemaal opnieuw beginnen, best frustrerend af en toe.
Denk eigenlijk niet dat ik hem kan/mag longeren in deze bak van te voren. Dit doe ik 'thuis' in de bak wel meestal en dat werkt zeker.

Kan hem helaas ook niet meer als 2x (soms 3x) in de week rijden. Omdat hij ook nog voor de kar staat 2 a 3 keer in de week en door zijn eigenaar gelongeert word. Normaal gesproken dan, nu de bak bevroren is, ligt dit even anders.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:14

Ik ben het helemaal met Pebbels75 eens, je moet er veel meer aan gaan rijden. Het lijkt of je hem niet vooruit durft te rijden, hierdoor krijg ik het idee dat hij jou in de maling gaat nemen. Hij loopt gewoon te klieren.
Probeer hem elke pas die hij zet bezig te houden, voltes vergroten en verkleinen en terwijl je dat doet schakelen. Jij moet degene zijn die het tempo aan geeft, die hem verteld waar hij zn hoofd moet houden en waar hij z'n benen moet laten.

Misschien is het ook een idee een keer iemand te laten longeren en jij erop. Zo kan je aan je houding werken en heb je misschien wat meer 'lef' om te gaan rijden.

Succes met hem! Lachen

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:20

Jeetje, wat een gespannen paard! Zonde, ik zou inderdaad ook zeggen; rijd hem wat vaker! Maar aangezien dat dus niet gaat, moet je roeien met de riemen die je hebt. Uhm, oke. Zelf wat aanvallender rijden! Je bent zelf gespannen en dat breng je over op je paard! Houdt hem bezig met zijn werk, inbuigen, volte links doordraaien volte rechts. Enz. Veel tempowisselingen rijden, overgangen. Hem niet de kans geven om zijn aandacht ergens anders op te vestigen. Anders zegt hij ook: dikke l*l, drie bier! Ik doe toch wat ik zelf wil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:59

Daar issie dan Lachen

Jullie zijn ondanks alles al een stukkie verbeterd hoor!

Natuurlijk was ie gespannen: blaffende honden, rondlopende mensen, en niet te vergeten de enge shetlander Clown

Let er idd op dat je zelf niet te gespannen wordt, en probeer lekker rustig in en uit te ademen!

Zijn aandacht bij je houden was je al goed mee bezig, maar dat is gewoon makkelijker gezegd dan gedaan in zo'n situatie!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:16

Je zit zelf heel gespannen op je paard, teminste dat gevoel krijg ik als ik naar het filmpje kijk. Ontspan, relax! Lachen
Ik ga mee met de rest, rijd er meer aan! Geef hem wat meer te doen. Vraag op de volte wat meer stelling, liever teveel als te weinig. Als hij weer gespannen wordt, bijporren en opvangen. Ook zou ik proberen (weet niet in hoeverre dat lukt) hem wat lager in te stellen, je handen wat lager te zetten en iets meer door te vragen. Zo komt zijn rug beter mee, nu gebruikt hij zijn rug nauwelijks waardoor hij heel gespannen toont. Zet hem desnoods laag bij met het rijden, al is het maar voor even. Lachen

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:14

Wat anderen ook al zeggen, lekker ontspannen gaan zitten op je kont. Nu neig je wat naar voren. En je handen lijken nog erg onrustig. Ik zou hem persoonlijk veel meer ruimte geven van voren en lekker lang en laag proberen te rijden.

Gewoon dooroefenen en zelf ontspannen dan komt het vast helemaal goed Lachen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:30

Dat was inderdaad een erg gespannen paard! Je hebt de neiging om vanuit je knieën te gaan klemmen, waardoor je de controle over het bekken kwijt raakt, niet meer diep kan gaan zitten en vanuit de knie het onderbeen naar achteren buigt en de hakken optrekt. Probeer vanuit je heupen jouw benen langer te maken en meer naar achteren te plaatsen en ontspan vervolgens zoveel mogelijk jouw knieën. De stijgbeugelriemen kunnen dan waarschijnlijk een gaatje langer. Probeer jouw evenwicht te zoeken in jouw bekken (samenwerking van buik-, bil, en rugspieren) en niet door jouw knieën te klemmen. Door het klemmen breng je namelijk meer spanning over op het paard en kun je zelf minder goed stevig zitten. Hoe minder je klemt en hoe meer jij je benen kunt ontspannen en dieper kunt gaan zitten, hoe minder spanning jij overbrengt op jouw paard.
Ik vind het knap dat je hem durfde te rijden! Heb zelf dat lef niet meer...

Sonja15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:40

leuk paard hoor!;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:43

Nogal gespannen, hij loopt op de foto's ook vaak met zijn hoofd naar boven, maar goed dat je zelf al weet waar je op moet letten! Knipoog

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:13

Misschien is het een idee eens op je ademhaling te letten. Dit werkt bij mij altijd goed bij spanning, of het nu bij mijn paard of mezelf vandaan komt. Langzaam ademhalen en diep via je mond uit (vanuit je buik) Hierdoor ga je tijdens het uitademen automatisch dieper zitten, achterover, en kun je je been lang maken. Je filmpjes zijn maar kort, maar misschien kun je door continu figuren en schijnovergangen te rijden zijn aandacht wat meer bij jou krijgen ipv bij al die 'enge dingen'.
Ik denk dat als je die spanning bij jezelf en hem kwijt bent dat hij erg leuk kan sjouwen.
Veel plezier en succes nog met hem!!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:19

leuk paardje dat wel en ik denk zeker dat er meer inzit hoor, ik denk zelf dat je deze goed aan het werk moet houden dat hij geen kans heeft om te denken en met andere dingen bezig te zijn en zeer zeker toch vaker gaan rijden. je bent zelf vlgs mij ook veel met het gebeuren om je heen bezig (weet niet ik zag de video dus had die idee) wellicht kan je hem eerst longeren en dan even narijden, dat deed ik soms ook want ik had toen ook een best druk paardje. suc6!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:32

Een kijkerig en moeilijk concentrerend paard, daar weet ik alles van.
Ik heb er zelf ook 1 Tong uitsteken

Over je houding heb je al meer dingen gehoord, dus daar zeg ik niks over.

De allerbelangrijkste tip hiervoor is, zorg dat je zelf niet boos word of geirriteerd.
Want daar raakt hij alleen maar meer gespannen van.
Ik weet dat dit erg moeilijk is maar geduld werkt bij zo'n paard het beste en elke keer als hij wat raars doet geduldig blijven en door werken en denk maar bij jezelf: adem in adem uit en tel tot 10.

Dit helpt ook om ervoor te zorgen dat je zelf minder gespannen gaat zitten.
Want hoe bozer jij word hoe grover je met je hulpen en hoe meer gespannen je word en dat is juist niet de bedoeling.
En ook al komt hij iets naar beneden beloon hem daarvoor met je stem, want als jij dat doet dan ontspan je uit jezelf ook meer je lichaam (let maar op).

Verder zitten er wel mini nette stukjes tussen, rustig verder oefenen en het gaat stukje bij beetje vanzelf beter.
Wees tevreden met de kleine dingen Knipoog

Ik hoop dat je mij kan begrijpen Lachen

bootjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:45

Hoi,

op het eerste filmpje zie je inderdaad dat hij heel erg gespannen is, ik zie het niet helmaal goed maar zou het ook kunnen komen omdat jij gespannen op hem zit, want waarneer hij wil aandraven lijkt het wel alsof je zelf verkrampt? ook zie je duidelijk dat hij veel energie heeft. ik zou meteen met hem draven veel buig oefeningen doen zoals slangen volte, volte 10 meter enz.
en ontspannen zitten en proberen neit te bewegelijk te zijn. waarneer jullie beide ontspannen zijn kun je verder met dingen trainen. voor je stelling probleem, als je een paard lang goed longeerd met bijzet worden ze vaak een stuk losser en gaan ze ook ontspannen over de rug lopen

veel succes nog verder!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:36

Met bovenstaand eens, je moet paardrijden Knipoog
Als ie zo kijkerig is, houd zijn koppie dan bezig. veel figuren rijden, vlak na elkaar. en elke keer anders. Dan gaat ie op jou letten. Denk ook wel dat het nu even het belangrijkst is.

Igorovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:51

Allereerst de beste wensen voor iedereen! Lachen

Ook ik ben het eens met wat hierboven staat. Zet hem maar lekker aan het werk en maak het wat uitdagender voor hem. Lekker veel figuren rijden, wat achtjes draaien en af en toe wat voltes verkleinen en meteen weer groter maken door lichtjes richting de hoefslag te wijken. Regelmatig ook wat schakelen en overgangen rijden. Ik vind jullie een leuk stel en ik denk dat als jullie samen lekker aan het werk zijn, de rest vanzelf komt. Gaandeweg zul je je vast iets meer kunnen ontspannen en zal hij meer bij de les blijven en zich continu afvragen wat je van plan bent en wat voor lastige dingen je nu weer voor hem in petto hebt! Heb plezier samen. Heel erg veel succes! Ben nu al benieuwd naar de volgende foto's! Zet em op! Lachen

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 17:18

Nou vandaag weer gereden en veel op mijn houding en ontspanning proberen te letten.
Het was een stuk rustiger op de manege en had de bak voor mij alleen. Nu liep hij echt weer heerlijk vergeleken vorige keer (de foto's) . Heb ook wat meer geprobeert figuren te rijden, alleen word hij juist weer kijkeriger wanneer ik van hand verander. Volte verkleinen en vergroten reageerde hij juist weer heel goed op.
Had vandaag geen fotograaf dus helaas kan ik het niet laten zien..

Wel is het makkelijker gezegt dan gedaan, ontspannen zitten wanneer je op een zeer gespannen paard zit dat ieder moment weg kan springen.
Ergens zal ik toch moeten klemmen voor de 'komende springen'.... Toch?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:30

Probeer iets duidelijker/strenger te zijn met je hulpen. Bij het eerste filmpje is je paard al een tijdje half aan het draven/half aan het stappen. Probeer er voor te zorgen, weg=weg, terug=terug. Dat komt dus ook wel neer op wat andere mensen zeggen, iets brutaler rijden *LOL* Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:43

Probeer adequater te zijn met je hulpen. Ik snap dat je constant wilt drijven, maar dan maak je hem 'moe' voor je been. Als jij been geeft, meot hij reageren! Op de fotos ben je constant aan het drijven, probeer dit te minderen doormiddel van duidelijke en consequente hulpen. Been= reactie en geen reactie= sterkere beenhulp(of tik met zweepje achter het been). Zo maak je hem vlug. Oefen dit vooral met overgangen rijden. Tussen de hulpen door hou je je been er vanaf, hij moet dan hetzelfde tempo leren te behouden.
Het zal ook voor jou schelen. Je zult minder moe van je paard af stappen Knipoog
Misschien is het niet eens onverstandig om met een spoortje te rijden. Niet om hem perse beter aan de hulpen te krijgen, maar omdat je been erg ver van je paard af ligt.

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:47

Verbeterd!! paard met oortjes naar voor!!

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:54

Misschien eens iets om te proberen.. Ga met dubbele lijnen aan het werk. Je kan je paard zo lekker naar beneden werken.. Zonder dat jij druk uitoefent als ruiter.. Veel paarden die kijkerig zijn kan je hiermee leren dat als ze iets zien ze toch gewoon door moeten lopen.. Ik ken het die van mij is ook zo kijkerig.. Met die dubbele lijnen kan je je paard echt verbeteren..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:50

Ik ga mee met eerder gegeven commentaar met als kleine aanvulling dat wanneer jij een goede onafhankelijke zit hebt je niet moet klemmen bij een paard wat wegspringt, dat is dan namelijk niet nodig. Je moet zitten op je zitbeenknobbels en je benen losjes langs het paard laten hangen. Ik denk als jij zelf meer gaat werken aan je eigen ontspanning je vanzelf gaat merken dat klemmen niet nodig is, door je ontspannen houding kun je namelijk veel beter je balans bewaren.