vasthouden bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chavalli

vasthouden bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:29

mijn paard houdt aan de linkerkant het bit heel erg vast, hij laat deze niet los.
Daardoor lijkt het net of hij linksom onregelmatig loopt.
Ik heb al geprobeerd om hem minder te laten hangen op het bit (aan de linkerkant) door bijv. veel slangenvoltes te rijden en veel met stellingen te oefenen.
Maar ik merk weinig verschil.
Weten jullie hier een oplossing voor?

Anoniem

Re: vasthouden bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:54

Waarschijnlijk heeft het paard moeite om zijn achterhand te gebruiken. Daardoor gaat hij hangen op een kant. Een oplossing is om hem vele te longeren op lijnen waardoor hij sterker wordt op beide kanten. Ook is een oplossing om hem met een lange teugel te rijden zodat hij op zijn eigen benen leert lopen.
ik heb dit laatste ook met mijn paard gedaan, omdanks dat we al L2 zijn. Ik voel me net beginner, maar het werkt wel.

jagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:08

een ander bit zou goed zijn
zoals passoa

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:16

jagreni schreef:
zoals passoa

pardon? dus als jou paard neit fijn loopt pleur je er meteen een ander bit in, zonder te zoeken naar het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:40

Ja, vind ik ook niet correct. Een passoa is een scherper bit wat niet het probleem weghaald.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:44

jagreni schreef:
zoals passoa

is een rijtechnisch probleem wat op te lossen is
zonder een ander bit erin te doen Clown

lange contact teugel nemen en goed voorwaarts rijden
je paardje zit aan 1 kant vast en durft niet los te te laten
vanwege de pijn, zo kan die zijn frust kwijt
ook niet erop reageren of terug trekken

duurt minimaal een week voordat je verbetering merkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:52

is rijtechnisch op te lossen
ik heb heel veel probleme gehad doordat mijn paard zich mega sterk maakte gygantisch hing en aan 1 kant totaal vastzat.
ik ben les gaan nemen van erg goede lesgever.
hij leerde mij om met mn zit te rijden. binnenbeen/buitenteugel. paard op zn eigen benen te laten lopen en mn hand te volgen. nou ik voelde me nog erger dan een beginner. een fatsoenlijk drafje konden we nieteens.
nu na maande lessen en trainen heb ik totaal geen gewicht in mn handen. paard trekt zn achterhand erbij loopt los door zn lijf.
en neee dit is niet op te lossen door scherper bit erin te gooien. puur goed les nemen

Brelem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:21

Hoi,

Misschien een ideetje, kijk eens op de site van antoine de bodt. Het kan best zijn dat je paard een beetje scheef is en daarom links vast zit.

Groetjes,
Ineke

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:53

jagreni schreef:
zoals passoa

Indd nog een keer pardon.
Een passoa bit is sterker en ik rijd mijn paard ermee,
de eigenaar wilt er mee stoppen omdat hij teveel inwerkt,
dit bit kun je het beste alleen gebruiken als je de bossen enz
in gaat. Zo heb je, je paard wat beter bij je als die erg druk is.

En dan nog 1 ding, mijn paard die loopt er nu helemaal niet lekker
op, ze gooit haar tong erover heen dus zou helemaal geen passoabit nemen Knipoog

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:58

Zelf niet blijven vasthouden maar loslaten.
Mijn paard doet dit ook, en als ik er tegenin ga word het echt 10x zo erg. En als ik al ontspannen begin is het eigenlijk zo over! Knipoog

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 11:52

ik heb tijdens mijn lessen wel geoefend met de achterhand eronder rijden, en dat scheelde wel iets.

Eerst hing mijn paard op beide teugels en nu eigenlijk vooral op links.
Hij speelde eerst totaal niet met het bit. Nu door suikerklontjes enzo te geven, laat hij rechts al wat losser, maar links blijft een probleem.

Losse teugels heeft denk ik weinig nut, want ik rijdt wel ooit met losse teugels en dan speelt hij totaal niet met het bit en houdt deze alleen maar vast. Ook met het hoofstel af doen, houdt hij het bit nog zeker 10 sec vast voordat hij hem los laat.

Ik wil misschien toch een keer een ander bit proberen, waarmee hij meer zal spelen. Ik rijd nu met een enkelgebroken bustrens en wil een dubbelgebroken bustrens een keertje proberen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:05

Grote tip want mijn paard deed dit vroeger ook (en soms nog )

NIET TERUGTREKKEN!
Alles behalve aan die kant gaan plukken, trekken, tegenhouden ....

Als hij die kant vasthoudt en jij gaat erop in gaat je paard NOG meer vasthouden,
als hij daar sterk is , ga jij loslaten, dan heeft het absoluut geen nut dat hij dat vasthoudt, en gaat hij langzaam met beetjes leren loslaten, rij op de rechterhand en VOORWAARTS, laat de teugels voor wat ze zijn houdt enkel je buitenteugel aan en gaan met die banaan, probeer met je zit te remmen en zo min mogelijk die teugels te gebruiken!
Geloof me het is héél moeilijk om je binnenteugel voor pietsnot te laten hangen, maar het helpt, hij gaat heel langzaam loslaten, en op die buitenteugel lopen, en dat is wat je nodig hebt!

zo ook de andere kant, maar wees zacht in je aanleuning, en belangrijk, voel je dat hij zich gaat vastzetten, laat jij los! dan kan hij gewoon niet vastnemen want hij heeft geen tegendruk om vast te nemen. Geloof me het klinkt heel idioot en het is op het begin erg moeilijk om je niet met de teugels bezig te houden, maar ik heb zo drie lessen gehad en mijn paard laat meer en meer los! (ik heb het enkel op de rechter kant) Knipoog

succes

ps: je moet dan ook niet op stelling ect gaan werken hé, gewoon rechte bakbanen lopen, en overgangen maken op je zit!
denk daarbij "ik heb GEEN binnenteugel!"

AMY_AMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:01

Joolien schreef:
Waarschijnlijk heeft het paard moeite om zijn achterhand te gebruiken. Daardoor gaat hij hangen op een kant. Een oplossing is om hem vele te longeren op lijnen waardoor hij sterker wordt op beide kanten. Ook is een oplossing om hem met een lange teugel te rijden zodat hij op zijn eigen benen leert lopen.
ik heb dit laatste ook met mijn paard gedaan, omdanks dat we al L2 zijn. Ik voel me net beginner, maar het werkt wel.

Opzich ben ik het hier wel mee eens maar een ander bitje kan ook helpen, en vraag het desnoods even aan een instructrice of iemand die er meer verstand van heeft Ja

Veel succes Lachen

AMY_AMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:01

Joolien schreef:

Opzich ben ik het hier wel mee eens maar een ander bitje kan ook helpen, en vraag het desnoods even aan een instructrice of iemand die er meer verstand van heeft Ja

Veel succes Lachen

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:30

Je moet echt eerst proberen of het zo op te lossen is dan er meteen een ander bit in te dumpen !
Vind ik !