Toran @ Work (Vooruitgang)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

___Sanne

Toran @ Work (Vooruitgang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 13:17

Hoi allemaal!

Op 24 december heeft Nienke89@bokt eerst foto's van mij en Toran gemaakt en daarna ik van haar en verzorgpony Tess (staat ook in HAW). Ik had niet verwacht dat Toran al zo goed liep! Omdat ik mezelf al een tijdje niet gezien had op het paard Knipoog
Toran is een KWPN van 7 jaar tuigpaard gekfokt. Hij heeft dus zijn bouw niet echt mee voor dressuurwerk. Maar het gaat steeds beter en we zitten nu in de B met één winstpunt!
In de training werk ik vooral aan de buiging en stelling, en dat hij ontspannen en laag loopt. Ook moet ik hem heel erg actief houden. Daarom rijd ik nu niet meer met sporen, ik wil hem niet afstompen namelijk. Hij moet eerst goed op mijn been reageren op de normale manier zegmaar.
Ook werk ik heel erg aan mijn houding:
- handen niet te ver van elkaar
- buitenteugel aangesloten houden, niet teveel van de hals af houden
- benen stil, alleen aansporen als Toran echt minder actief wordt
- bovenlichaam rechtop houden, vooral met halsstrekken.
- tegenwoordig ook mijn hakken meer uitdrukken. Ik zag op de foto's dat ik soms wel heel erg mn been achter in mijn nek leg Nagelbijten / Gniffelen

De galop blijft nog moeilijk. Hij houdt dan zijn rug vast en heeft dan nog niet veel stelling. Vooral in de rechtergalop. Veel voltes in de galop rijden en oefening baart kunst! Haha!

Nou, brand maar los! Wel met uitleg graag Lachen

P.S. (kijk ook eens voor de vergelijking in onze vorige topics omde vooruitgang te bekijken als je daar moeite voor wil nemen Nagelbijten / Gniffelen )
De foto’s zijn niet de beste kwaliteit omdat de meesten stills zijn van filmpjes.
En hoe vinden jullie mijn zelfgemaakte dekje?? Pling

Toran loopt fijn, kan misschien nog lager. Mijn bovenlichaam moet meer naar achter
1.Afbeelding

Idem als 1.
2.Afbeelding

Beetje onduidelijke foto, lijkt of ie zijn hoofd kantelt.
3.Afbeelding

Achterbeen actief Haha!
4.Afbeelding

5.Afbeelding

Hakken niet optrekken, Toran moet meer neerwaarts
6.Afbeelding

7.Afbeelding

Mooie stelling, ik moet mn buitenbeen niet afsteken.
8.Afbeelding

Handen iets te wijd, Toran loopt te hoog (kunnen jullie zien of hij zijn rug nu wel gebruikt of vasthoud? Ik kan het niet goed zien…)
9.Afbeelding

Lekker atief, ik zit ingekakt
10.Afbeelding

Stipje in de verte..
11.Afbeelding

Ik vind zijn achterbeen zo mooi Haha! Je ziet wel dat hij het moeilijk vind
12.Afbeelding

13.Afbeelding

Lekker laag en fijn
14.Afbeelding

Dat achterbeen gaat er wel mooi onder!
15.Afbeelding

Foto's van "vroegah":
http://img229.imageshack.us/img229/1048 ... k91ha7.jpg
http://img183.imageshack.us/img183/9220/bild0027ns1.jpg
http://img516.imageshack.us/img516/7684/bild0057el9.jpg

sharonalover

Re: Toran @ Work (Vooruitgang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:26

Wauw Sanne Bloos! ik sta er echt van te kijken Lachen
In vergelijking met de eerdere topics die ik gezien heb, zijn jullie echt vooruit gegaan Ja

De puntjes moeten natuurlijk nog op de I, maar je bent lekker bezig met voorwaarts neerwaarts Lachen Die winstpunt hebben jullie dan ook dik verdient Haha!

En nu weer idd op je eigen houding gaan letten Vork Netjes rechtop, hakken uitdrukken, been lang maken. Beugels mogen voor dressuur misschien 1 gaatje langer, maar deze maat is ook goed Ja gewoon doen wat je fijn vind Tong uitsteken .
Handen zijn idd nog wat wijd, maar het stoort mij totaal niet voor het plaatje mogen ze wat meer gedragen(voor de "proefhouding"), maar ze zijn niet echt fout in mijn ogen Lachen

Ik vind hem op deze foto's gewoon van achteruit over de rug lopen, met een fijne aanleuning Lachen

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:30

Mijn compliment, knap dat je die tuiger zo goed aan het lopen krijgt Lachen
wel opletten dat je je been niet optrekt en niet naar voren valt .. Lachen

Toppie ! Lachen

_Lieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:37

Ziet er goed uit hoor, ik vind hem hier veel beter lopen dan op de 'foto's van vroeger'. Meer ontspannen en lager Knipoog Je zou idd je beugels wat langer kunnen maken, dan kun je je been wat langer maken en ga je beter rechtop zitten..

Ga zo door Haha!

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 13:39

@Yvonne: Ik had de beugels 1 gaatje langer maar die heb ik laatst nog korter gemaakt omdat ik mezelf dan helemaal instabiel voelde Tong uitsteken
Dank verder Haha!
@Flynn: Bedankt!!

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:12

Mooi hoor Sanne Haha!
Ik was echt verbaast toen ik mee was, zo goed zijn jullie vooruit gegaan!
Toch vond ik je houding live er beter uit zien dan nu op de stills
Maarjah omdat ik dan rijtechnisch iets moet zeggen, ik zou wat trotser gaan zitten, je zakt nu een beetje in elkaar.

manon_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:35

Je zit een beetje naar voren maar dat gaf je zelf ook al aan. Ga zo door!

DNICIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:45

Mischien kan je mooi rechtop gaan zitten.. Er zit wel verbetering in ga zo door!

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:04

wow echt vooruitgang!
je ziet wel dat hij zn rug al meer ontspant. het zou nog meer kunnen af en toe maar er is zeker vooruitgang.
oja ik wilde bijna vragen waar je dat dekje gekocht had Nagelbijten / Gniffelen mooi gemaakt hoor. (hoe heb je dat gedaab als ik vragen mag? Bloos )

miekymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:47

handen recht op en recht gaan zitten

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:54

Het paard loopt idd best al wel heel netjes zo. Het stoort het beeld wel dat je zo voorover valt op veel foto's, dat is echt wel zonde van het totaalplaatje dus daar moet je wel aan werken. Verder zou ik proberen om het neusje van je paard er wat meer uit te rijden. Het ziet er op zich wel vriendelijk uit nu, maar ik denk dat je ook veel meer punten zult krijgen als je hem er meer uit rijdt op wedstrijd.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 09:47

XxroosjexX schreef:
wow echt vooruitgang!
je ziet wel dat hij zn rug al meer ontspant. het zou nog meer kunnen af en toe maar er is zeker vooruitgang.
oja ik wilde bijna vragen waar je dat dekje gekocht had Nagelbijten / Gniffelen mooi gemaakt hoor. (hoe heb je dat gedaab als ik vragen mag? Bloos )

Dankje Lachen
Over het dekje, dat is een beetje lang verhaal om neer te zetten, maar het meeste heb ik met de naaimachine gedaan Nagelbijten / Gniffelen

@Aurora3: Ik werk wel heel erg aan mijn houding. Ik denk dat ik nu weer minder op mijn bovenlichaam let omdat ik meer op het stilhouden van mijn benen let, dan vergeet ik de rest een beetje. Maar ik zal eraan werken!

@Nienke: Dankje! Haha! (ook voor het meegaan in de kou Tong uitsteken )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:30

Misschien dat ik het verkeerd zie, omdat de manen daar misschien wat rechtop staan...
Loopt dat paard niet de regelmatig in een valse knik?

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 08:47

Er is zeker al verbetering te zien, alleen ik denk ook een valse knik te zien. Vooral foto 2 toont dat goed.
Op foto 9 ook en ik denk te zien (moeilijk vanaf een foto maar diot is wat ik zie) dat er geen ontspanning is in de rug.
Probeer je handen iets meer te dragen, rechtop zetten en het paard iets meer lengte geven in de hals. Als hij dan gaat ontspannen kun je hem daarna beetje voor beetje weer iets oppakken.

Veel succes en plezier verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:50

Helaas..... ga ik niet mee met de lovende woorden van mijn voorgangers Bloos
Ik begrijp dat je eerst aan de houding van het paard hebt gewerkt, en nu aan je eigen houding gaat werken? Dat is de verkeerde volgorde. Als jij niet goed zit, en niet soepel meegaat, kan het paard niet goed lopen.

Ik las de opmerking: mijn bovenlichaam moet meer naar achter....
Maar: jouw bovenlichaam is prima ten opzichte van je heupen en bekken, zou je je bovenlichaam maar achter brengen, dan trek jij je rug hol en dat is niet wat je wilt.
Je paard gaat namelijk in reactie op jouw holle rug, zelf ook de rug wegdrukken. Waardoor je valse knik (ik zie hem ook) erger wordt, de achterhand nog minder meekomt, jij nog meer gaat drijven, en je paard afgestompt raakt, omdat hij niet voorwaarts kán, en dat komt dan weer door die holle rug.

Wil je allemaal niet, is niet fijn. De oplossing zit in je bekken. Kantel het iets achterover, houd je bovenlijf rechtop, rug recht en loslaten, benen laten afhangen, en onderbeen als een natte dweil tegen het paard aan, lichtjes steunen op je beugels. Vergeet die nonsens van hakken uitdrukken, dat is niet nodig. Veroorzaakt veelal klapperende onderbenen, en dus onduidelijke signalen voor het paard.

Verder mag je je handen meer dragen, vanuit een ontspannen schouder. Probeer een heel licht contact te hebben, een pakje boter in je hand is zát. Geen kneepjes, plukjes rukjes en al die dingen meer, gewoon een stille hand, en zacht meegaan met de mond. Laat het paard maar bepalen hoe hoog hij wil Lachen kan hij best zelf Lachen
Aan de teugel gaat hij toch wel als je handen zo zacht zijn. Het oppakken wat mijn voorgangster zegt, kun je doen, maar pas op dat je niet méér gewicht in je handen krijgt dat je mag hebben, en ook niet minder. Er moet wel contact zijn.

En zeker met te snel oppakken is het gevaar niet denkbeeldig dat je paard achter de teugel kruipt, dat wil je niet. Je kunt er ook voor kiezen het paard het aan te laten geven wanneer hij klaar is voor meer, meestal werkt dat prima. Paarden zijn werklustige dieren, en zullen altijd aanbieden wat ze hebben.....
Kun je hier iets mee?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:24

Wat een leukerd is Toran zeg Lachen.

Je handen bij elkaar te houden, hoe verder uit elkaar des te strenger en sterkter je bent!
Probeer lichtjes in de hand te zijn, licht contact te houden, het ziet er nou nogal streng uit.
Probeer ook veel overgangen en schijnovergangen te maken! Dat helpt.

Je ziet af en toe een valse knik, ik zou nog niet in ''positie'' gaan rijden en oppakken.
Maar 3/4 van het rijden gewoon wat lager instellen, en letten op de ontspanning.

Probeer je rug goed bol te maken en je bekken te kantelen, en ontspannen te gaan zitten, hierdoor kan je paard ook beter ontspannen.
Ik kreeg ook een keer als tip mee van mijn instructrice ga is tegen een muur/deur staan en probeer jezelf er helemaal tegen ana te krijgen, dit krijg je door je bekken te kantelen, dus je spieren in je kont aan te spannen. Niet dat je er dan helemaal recht tegenaanstaat, maar zo leer je wel je bekken te kantelen. Het heeft bij mij ook zeker geholpen!

Goed dooroefenen & Veel succes!

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:23

Wooow wat een knapperd, je kan echt zien dat Ramona famillie is. We moeten snel eens meeten. Haha!

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 16:11

@Yamcha: Ik heb niet gezegd dat ik niet eerst aan mijn houding werk Knipoog Ik werk aan Toran én aan mijn houding tegelijk eigenlijk. Als ik niks aan Toran "doe" zegmaar en ik werk alleen aan míjn houding dan gaat hij zijn rug vastouden en dan gaat zijn rug helemaal naar de knoppen als het ware. En ik snap wel dat met een goede houding hij vanzelf fijner gaat lopen maar zo snel gaat dat niet. Hij moet zijn rug wel een beetje gebruiken, dus ik werk aan alles tegelijk. Het is namelijk ook een soort van team samen, je moet het samen doen, dus mijn houding moet goed zijn, maar Toran moet tegelijkertijd ook goed lopen (ik kan het niet goed uitleggen wat ik bedoel Tong uitsteken )
Verder bedankt voor het uitgebreide commentaar Lachen
@Gipsylover: Ik werk inderdaad erg aan mijn armen/handen bij elkaar houden, het gaat in ieder geval al wel beter dan in het begin. En ik werk juist alleen maar aan laag instellen. Hij moet eerst zijn rugspieren leren gebruiken en dan pas ga ik hem hoger laten lopen, maar daar ben ik nog niet aan toe! -en hij ook niet trouwens Tong uitsteken -
Dat over de muur zal ik proberen, dankje!
@Lilian: Dank! Haha! Ik ben ook erg benieuwd naar Ramona!

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:00

amen Knipoog mooi paard!

Yamcha schreef:
Helaas..... ga ik niet mee met de lovende woorden van mijn voorgangers Bloos
Ik begrijp dat je eerst aan de houding van het paard hebt gewerkt, en nu aan je eigen houding gaat werken? Dat is de verkeerde volgorde. Als jij niet goed zit, en niet soepel meegaat, kan het paard niet goed lopen.

Ik las de opmerking: mijn bovenlichaam moet meer naar achter....
Maar: jouw bovenlichaam is prima ten opzichte van je heupen en bekken, zou je je bovenlichaam maar achter brengen, dan trek jij je rug hol en dat is niet wat je wilt.
Je paard gaat namelijk in reactie op jouw holle rug, zelf ook de rug wegdrukken. Waardoor je valse knik (ik zie hem ook) erger wordt, de achterhand nog minder meekomt, jij nog meer gaat drijven, en je paard afgestompt raakt, omdat hij niet voorwaarts kán, en dat komt dan weer door die holle rug.

Wil je allemaal niet, is niet fijn. De oplossing zit in je bekken. Kantel het iets achterover, houd je bovenlijf rechtop, rug recht en loslaten, benen laten afhangen, en onderbeen als een natte dweil tegen het paard aan, lichtjes steunen op je beugels. Vergeet die nonsens van hakken uitdrukken, dat is niet nodig. Veroorzaakt veelal klapperende onderbenen, en dus onduidelijke signalen voor het paard.

Verder mag je je handen meer dragen, vanuit een ontspannen schouder. Probeer een heel licht contact te hebben, een pakje boter in je hand is zát. Geen kneepjes, plukjes rukjes en al die dingen meer, gewoon een stille hand, en zacht meegaan met de mond. Laat het paard maar bepalen hoe hoog hij wil Lachen kan hij best zelf Lachen
Aan de teugel gaat hij toch wel als je handen zo zacht zijn. Het oppakken wat mijn voorgangster zegt, kun je doen, maar pas op dat je niet méér gewicht in je handen krijgt dat je mag hebben, en ook niet minder. Er moet wel contact zijn.

En zeker met te snel oppakken is het gevaar niet denkbeeldig dat je paard achter de teugel kruipt, dat wil je niet. Je kunt er ook voor kiezen het paard het aan te laten geven wanneer hij klaar is voor meer, meestal werkt dat prima. Paarden zijn werklustige dieren, en zullen altijd aanbieden wat ze hebben.....
Kun je hier iets mee?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:18

___Sanne schreef:
@Yamcha: Ik heb niet gezegd dat ik niet eerst aan mijn houding werk Knipoog Ik werk aan Toran én aan mijn houding tegelijk eigenlijk. Als ik niks aan Toran "doe" zegmaar en ik werk alleen aan míjn houding dan gaat hij zijn rug vastouden en dan gaat zijn rug helemaal naar de knoppen als het ware. En ik snap wel dat met een goede houding hij vanzelf fijner gaat lopen maar zo snel gaat dat niet. Hij moet zijn rug wel een beetje gebruiken, dus ik werk aan alles tegelijk. Het is namelijk ook een soort van team samen, je moet het samen doen, dus mijn houding moet goed zijn, maar Toran moet tegelijkertijd ook goed lopen (ik kan het niet goed uitleggen wat ik bedoel Tong uitsteken )
Verder bedankt voor het uitgebreide commentaar Lachen

Je weet het, maar begrijpt het niet....
Als jij aan je houding werkt en je paard gaat z'n rug vast zetten, dan doe jij het niet goed.
Tuurlijk moet je een team zijn, maar jij moet de leider zijn en je paard begeleiden. Als jij niet goed zit, kan jij het paard niet goed begeleiden. Het paard in de houding willen laten lopen is duidelijk te zien, doordat het paard in een valse knik gaat lopen en dus de rug niet goed gebruikt. Je bereikt nu dus niet wat je wilt!
Werk aan je eigen houding, anders kan je nooit de correcte hulpen geven, daarna kun je pas gaan werken aan de houding van je paard. Met les kun je enigsinds beide doen, omdat er dan iemand is
die je op tijd kan corrigeren.

Mijn eerdere reactie was nogal kort, omdat ik weg moest, maar Yamcha heeft het ondertussen al afgemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:04

Dat is het idd, wat superwoman zegt en wat ik bedoel Ja

Doordat jouw houding beter wordt, kun je je hulpen beter (logischer, korter, subtieler) geven, kun je beter meegaan in de beweging, en loopt je paard dus beter. Het een is een gevolg van het ander.