Hamstrings trainen bij een paard?.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Hamstrings trainen bij een paard?.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 08:55

Vraagje?.

Bij controle van mijn paard was mijn vermoeden dat hij moeite zou hebben in de lendenen ipv hamstrings. Nu komt ze volgende week om hem te masseren maar toch wil ik er nu al wat mee doen. Zijn schouder wat ook wat gevoelig maar dat kan omdat we meer aan de oprichting aan het werken zijn.

Ik heb de afgelopen weken veel gewerkt aan tempo wisselingen van helemaal terug naar bijna stap tot aan uitgestrekte draf. En ook dasn meer oprichting. Ging elke keer beter en hij is daar zeker beter en sterker van geworden is. Aangaloperen opgericht gaat ook steeds makkelijker (vanuit stap). Soms kwam hij nog wel flink in verzet denk dat hij op dat moment die spieren gaat voelen.

Rij nu lang laag in maar moet oppassen omdat hij vaak diep wil dus daarin ook veel tempowisselingen. Links maakt hij zich vaak hol zodat hij mijn linkerbeen kan ontlopen. We zijn nu veel met de oprichting bezig wat hij moeilijk vind als hij ook nog op het achterbeen moet blijven.

Hoe zouden jullie de hamstrings trainen?. Biede kanten waren even gevoelig.

Alicia2u

Re: Hamstrings trainen bij een paard?.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:15

Ik zou even een stapje terug doen in de training. Het lijkt er namelijk op dat je teveel vraagt van je paard. Zet hem niet op rust, maar ga weer even terug naar de basis en het voorwaarts neerwaarts. Als je goed bezig bent geweest, zul je daar geen enkele moeite mee hebben. Masak het paard weer recht (want dat is hij nu niet) en vraag wat de masseur ervan denkt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 09:40

Hij is op zich wel recht als ik rechtuit ga alleen op de volte als hij door moet buigen in de oprichting wil hij niet en maakt hij zich hol (bij moet dan de buitenkant aanspannen waar ik dan tegen die spieren aanloop).
Stel ik hem lager in doet hij het wel en maakt hij zich niet hol. Hij heeft dan wel eerder de neiging dan snel diep te gaan waardoor hij de belasting op die spieren ook weer ontloopt. Om nu dit een uur te doen schiet ook niet op. Moet met veel afwisseling trainen anders wordt hij lastig.

Het is nog ruim een week voordat ze komt en daarom vroeg ik me af of iemand hiervoor specifieke oefeningen heeft.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:26

Als je paard scheef wordt in de oprichting, dan is hij er nog niet klaar voor. Wil je persé op de oprichting trainen, doe dan korte stukjes (een pas of 5) en herstel dan weer de basisvoorwaarden, om daarna weer op te richten. Niet teveel doen; oprichting is net als push-ups voor je paard.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 11:45

Hij wordt scheef op de volte om de extra buiging niet te willen (dus oprekken).
Rechtdoor is hij juist erg recht en pakt hij de oprichting goed op is ook makkelijker voor hem.
Alleen op de volte niet als ik hem lager instel en probeer hem recht te maken met juiste buiging gooit hij zijn neus tegen de borst en maakt zich hol en loopt onder me vandaan. Met iets meer oprichting kan hij zich niet meer diep gooien alleen maakt zich dan holler waarna een een partij protest krijg maar is makkelijker dan lager instellen. Ik zoek dus nu net een andere manier om dit te kunnen trainen. Tot die tijd zal ik toch tot zijn grenzen moeten gaan om hem op te rekken.
Dit was ook wat de fysio bevestigde dat hij daarom last van zijn Hamstrings heeft zodra hij kanten moet gaan oprekken heeft hij last. Lendenen en rug was verder prima los.

Reden dat ik er een fysio bij ging halen was het buigen en stelling op de volte wat nu met beetje meer trainen en verzamelen/oprichting naar boven kwam.

Spieren zullen toch langer moeten gaan worden met alleen fysio zal ik er niet komen?.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:17

Probeer misschien eens wat schoudervoor op de rechterlijn met daarin wat tempowisselingen (in stap en draf). Oprichten op de volte om te voorkomen dat hij onder de hulpen uitkomt lijkt me hier niet de goede oplossing: éérst recht maken, dán oprichten. Anders is de oprichting uiteindelijk ook niet recht, ookal denk je van wel.

Een paard dat spoort met vier benen is trouwens niet automatisch recht. Ik weet niet of je nog veel andere paarden regelmatig rijdt, maar als je altijd op hetzelfde paard rijdt, voel je de scheefheid uiteindelijk niet meer (tenzij je er steeds op gewezen wordt) en het kan zelfs resulteren in scheefheid in je eigen lichaam (dat was bij mij het geval).

Ik blijf erbij: terug naar de basis.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 13:37

Schoudervoor zijn we ook mee bezig geeft ook dezelfde problemen (hij loopt L2) wel iets minder. Binnenhoefslag gaat het wat beter ondanks missende steun wand.
Het ging dus een hele tijd goed en nu we iets meer en zwaarder trainen en daarnaast ook intensiever springen kwamen deze spierpijntje naar voren. Hij is er zeker beter van geworden op de goede momenten. Kan tijdens de training opeens omslaan (goed en zeer slecht).

Hij is zeker recht op de rechte lijn. Hij was erg scheef en we zijn er altijd mee bezig geweest en nog steeds we waken daar erg op. Rij soms andere paarden en voel gelijk dat die scheef of recht zijn.

Basis werk blijft altijd alleen met het diepe lopen is dat gewoon lastig. Hij duikt dus alleen in de wendingen of op de volte rechtdoor doet hij het niet. Puur om onder de druk van achter te komen.
Je kan hem niet echt een flinke schop geven om hem uit het diepe te halen dan gaat hij over de zeik. Hij is best sensibel op dat soort momenten.

Hij heeft in het buigen gewoon echt spierpijn dus moet het wel aan de gang houden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:02

Veel temppowisselingen rijden op de moeilijke lijnen, zorgen dat je de impuls en aanleuning behoud, zonder overhaast te gaan.