Te diep lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armani88

Te diep lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 22:00

ik heb een paard van 3,5 wat ik aan het doorrijden ben. Ik heb les op de verening, en mijn instructrice vind het goed als ik mijn paard laag instel. Ik zelf vind dit ook erg prettig dan loopt hij lekker over zijn rug. Maar na mate ik na een kwatier 20 minuten hem op wil pakken loopt hij gauw te diep.
wat kan ik hier aan doen. als ik mijn teugels korter pak word hij heet. als ik ophoudingen geef, word hij een beetje geirriteerd. Hij loopt opzich best wel lekker ontspannen alleen als ik een tijdje aan het rijden ben begint hij in mijn hand te hangen.

midgie

Re: Te diep lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:21

3.5 is erg jong , train kort en heel belangrijk ga aan de gang met het rechtrichten/gymmen.
Als hij geirriteerd raakt bij een ophouding, is dat wwarschijnlijk omdat je te hard ben op dat moment met je hand.
als een jong paard gaat hangen gaat er ook iets niet goed, of je bent te lang bezig en traint te zwaar , waardoor het paard spierpijn krijgt en daardoor gaat zakken met zijn hoofd, hou er rekening mee dat het bijna 2 jaar duurt eer je een jong paard zijn hals spieren met de juiste training sterk genoeg hebt getraint om zijn rugspier te ontlasten en ook dat er nog heel veel gebeurd in de mond.
Geef het dier de tijd en ja zelf ben ik niet zo voor de pony/paarden club lessen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:22

en als je hem dan lekker voorwaarts rijdt en hem je hand wat laat opzoeken?

Anous_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:21

Geef hem de tijd, heb zelf ook een 3,5 jarige. Rij hem zelf maar een half uur in de les. Sluit het op een goede manier af. en net wat Alet zegt.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 07:21

Ik verruim wel op de lange zijde, dat gaa prima maar zodra ik een lekker rustig drafje in wil zetten heb ik het gevoel dat hij te ontspannen word.

Gisteren heb ik er maar 15 minuten opgezeten, maar dat omdat hij het goed had gedaan. Dacht zo eindig ik het maar vandaag

cd_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:36

veel naar voren rijden en optillen laat maar zeggen

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:26

ik rijd een 4,5 jarige, die heeft dat ook. Het is al veel beter geworden nu ze wat conditie heeft, in het begin begon ze dan echt te hangen op mijn handen, dan kan je er wel aan rijden maar het werd toch niet beter. Nu kan ik al veel langer rijden en hangt ze ook niet meer. Het is wel lastig ik zat er ook erg mee, moest ook nog IBOP rijden en dan moeten ze er toch wel een beetje voorstaan.

picobello3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:28

met losrijden gewoon wat hoger laten lopen.
maar toch ontspannen.
en inderdaad niet gelijk door rijden.
je moet je realiseren dat een paard van 3.5 nog
in de groei zit.

DNICIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:55

Hij is pas 3.5 doe lekker rustig aan en rijd hem voorwaarts Knipoog

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:56

En als het nu gaat om een bijna 18 jarige i.p.v. een nog niet volgroeid paard?

Ook die van mij heeft - natuurlijk na lang en laag losrijden, goede warming up met veel buigen en overgangen, spieren goed losmaken - de neiging om als ik hem dan na 20 min. wat 'oppak', te diep te blijven lopen, het 'neusje er niet genoeg uit te gooien', zoals mijn instructrice zegt. Gevolg is idd. dan ook hangen en zwaar worden op de hand.

Het zou wel eens vooral in mijn eigen schouders-arm-hand te zitten: schouders te stijf, daardoor handen niet rustig genoeg, handen te hoog (maar ja, je wilt wel buiging in je elleboog houden), neiging handen te ver naar achter te doen... wat daaraan te doen? En zijn er andere tips om een (wat ouder) paard te stimuleren niet te diep te 'duiken'?

Dank voor jullie tips!
(Ik heb les van een goede instructrice, ik heb goed passende spullen en geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat het iets in de rug, mond o.i.d. van het paard is. Dit zeg ik niet om vervelend te doen, maar om de voor de hand liggende opmerkingen voor te zijn. Ik verwacht ook niet dé oplossing, maar ben wel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, vind jullie kijk op de dingen interessant! Dus: shoot! Knipoog)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:27

jagreni schreef:
een goede instructrice zoeken Haha!

Inderdaad Clown . Toen ik met mijn merrie begon had ik net hetzelfde 'probleem'. Ze liep heel makkelijk te diep, echt oppakken lukte ook niet, als ik te veel met mijn hand in kwam dan strafte mevrouw dat af door haar hoofd omhoog te slaan, als ik mijn teugels korter nam werd zij alleen maar meer vooruit.. Zelfde 'probleem' dus Haha!

Op de club kreeg ik ook constant te horen: "ze loopt te diep". Nja, wat ik er volgens hun aan moet doen: teugels minder vast houden (met effect dat zij nog meer zakte en nog meer op mijn hand kwam te hangen), ofwel handen omhoog doen en zogezegd 'opheffen' (met effect dat zij haar hoofd weer in de lucht zwierde).

Wat doe je dan? Je zoekt een goede instructrice Clown . Het eerste half jaar, of langer zelfs, mocht ik haar gewoon mooi diep laten lopen van haar... Geen probleem, omhoog halen kon later nog wel. Belangrijkste was dat zij mooi ontspannen bleef lopen en verder, los van mijn hand, perfect op mijn hulpen leerde reageren. Ik moest gewoon zorgen dat ik zelf niet in mijn hand bleef vast houden. Als ze teveel begon te 'hangen'? Gewoon een paar rondes met lange teugel inlassen... Teken dat het eventjes te zwaar wordt voor het paard.

Daarna zijn we pas begonnen met haar 'omhoog' te rijden. Hoe? Heel simpel, door haar op haar achterhand te zetten. Verruimen, verzamelen, verruimen, verzamelen, verruimen, verzamelen. Als je paard zijn achterhand meer gaat gebruiken, dan gaat die voorkant vanzelf meer omhoog komen.

Goede les belangrijk, héél belangrijk. Een lesgever die ziet waar het paard klaar voor is, en wat het aankan. Een lesgever die de basis belangrijker vind dan 'de krul', die dan ook nog eens perfect op de loodlijn moet zijn...

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:06

Ik rijdt een fries die ook vaak de neiging heeft zich op te krullen en dus te diep komt. Ik ben nu 1,5 jaar verder en kan nu pas de hals goed op lengte houden.

ik rijdt mijn paarden altijd voorwaarts-neerwaarts los, dit is ook wel een vereiste om in de oprichting ook de lengte in de hals te bewaren. Bij een jong paard zou ik me daar dan ook nog niet zoveel zorgen over maken, een jong paard moet eerst op eigen benen lopen en dus goed in ballans lopen. Neem hiervoor rustig de tijd, dan verdwijnt het te diep lopen van zelf.