3 jarige, geen gelul in de krul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elliebelle

3 jarige, geen gelul in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:42

Oke ik moet dit even kwijt.
Zit ik op mijn vrije zondagmiddag op bokt rond te kijken en kom ik op HAW uit.
Zie ik erg veel topic's met 3 jarige paarden die allemaal onder de LL lopen allemaal opgekropt, en op de VH. Ik vind het erg triest om te zien.. en de meesten rijden dan ook al wedstrijden!
En dan krijg je als excuus: ' Ja het paard rolt zichzelf op', en wat is dan hun oplossing? Rijd hem nog maar ronder als die maar met zijn neus op zijn borst loopt ja dan is het goed! Want ja dan kun je goed rijden!
Als je het mij vraagt word er niet meer aan het paard zelf gedacht, en denken mensen ook niet na wat ze wel niet kunnen verpesten aan het paard. Ipv dat ze het paard eerst lekker paard laten zijn en laten wennen om onder het zadel te lopen en veel kilometers te maken. Nee, nee geen gelul in de krul.
En als het paard niet mee werkt, ach dan knuppen we er toch een slof om want ik ben de baas.
Ben ik dan de enigste die dit verschrikkelijk vind, of is dat normaal en ben ik gek?

KiWiKo

Re: 3 jarige, geen gelul in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:45

ik rij ook elk paard gelijk vanaf het begin technisch correct....... dus nageeflijk............

waarom moet je een paard in het begin uit elkaar laten lopen, op de voorhand en technisch niet voor elkaar???? dat is alleen maar slecht voor zo een dier

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:46

ik vind dat je je paard eerst voorwaarts en actief moet rijden en dan pas neerwaarts.maar ik vind ook dat je er niet te lang moet blijven sukkelen en dat ze wel snel een keer nagevelijk moeten zijn
groetjes
edit als hij uit zich zelf wat achter de ll gaat is dat niet erg zolang ze maar actief blijven
Laatst bijgewerkt door _danieke_ op 28-12-08 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:48

In mijn ogen kan je beter beginnen met een goede (vriendelijke natuurlijk) verzameling en als hij daarbij wat achter de loodlijn komt is het nog geen ramp, in de verdere training kan je erop oefenen dat het neusje verder eruit komt,
Eerst focussen op het beenwerk en verzameling

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:51

Ik vind het ook verschrikkelijk om te zien! Ja het enige wat (voor de meeste) telt is geld! (hogere dressuur, en ja, nu krijg ik vast heel bokt over me heen Clown )
Maar aan het welzijn van het paard.. ho maar. Ach gut

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:51

Nagevelijk okee, maar ik mag toch aannemen dat je wel lengte vraagt en je jonge paard niet meteen in een grand prix houding wil hebben.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:52

De basis is en blijft het allerbelangrijkst, maar vaak is dat het laatste waar men helaas aan denkt... Een paard moet eerst op de eigen benen lopen, voorwaarts denken en dan gaat hij vanzelf weer neerwaarts. Met in de krul trekken en dat 'oprollen' kom je op een fout bespierd paard uit.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:52

als een paard z'n balans vind gaat het vanzelf rond lopen

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:54

KiWiKo schreef:
ik rij ook elk paard gelijk vanaf het begin technisch correct....... dus nageeflijk............

waarom moet je een paard in het begin uit elkaar laten lopen, op de voorhand en technisch niet voor elkaar???? dat is alleen maar slecht voor zo een dier

Heb je mij horen zeggen laat je paard maar uit elkaar lopen? Volgens mij niet. Knipoog
Het enigste waar ik me echt aan irriteer is dat getrek en gepluk aan een jong paard om hem maar zoals hun zeggen ' aan de teugel te rijden'.
Ik vind dat je je paard ook anders nagefelijk kan rijden, lekker laag en rond over de rug en het paard zelf een balans te laten zoeken. En er niet gelijk een slof om te gooien als het niet lukt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:55

aerdenhout1 schreef:
Nagevelijk okee, maar ik mag toch aannemen dat je wel lengte vraagt en je jonge paard niet meteen in een grand prix houding wil hebben.

hihihi die knop zit er de eerste twee jaar niet op Lachen maar nageeflijk is niks meer of minder dan gewoon technisch correct Lachen Lachen

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:00

KiWiKo schreef:
Het enigste waar ik me echt aan irriteer is dat getrek en gepluk aan een jong paard om hem maar zoals hun zeggen ' aan de teugel te rijden'.

hihi dat noem ik ook geen rijden Knipoog

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:00

KiWiKo schreef:
aerdenhout1 schreef:

hihihi die knop zit er de eerste twee jaar niet op Lachen maar nageeflijk is niks meer of minder dan gewoon technisch correct Lachen Lachen

OOOOO? En daarom mag je er zolang aan gaan trekken en plukken zodat 'de knop' er dan wel op zit? Of een slof om gooien om de knop te krijgen?

Als je paard zelf een balans gevonden heeft en op zijn eigen benen kan lopen dan word hij vanzelf nagefelijk. En daar heb ik geen 2 jaar voor nodig hoor. Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:03

Ik vind het altijd weer zo knap dat men vanaf een foto kan beoordelen dat een jong paard 'vreselijk'wordt gereden....

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:04

Beaux schreef:
Ik vind het altijd weer zo knap dat men vanaf een foto kan beoordelen dat een jong paard 'vreselijk'wordt gereden....

Dromen En jij komt zeker ook nooit op maneges en wedstrijden enz..

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:05

Daar erger ik mij nu ook mateloos aan, ben blij dat iemand anders het durft te zeggen Haha!
Heel bokt springt recht als je je paard voor 3j inrijdt, maar ze rijden wel ineens allemaal wedstrijden op hun pas 3jarige....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:06

Elliebelle schreef:
KiWiKo schreef:

OOOOO? En daarom mag je er zolang aan gaan trekken en plukken zodat 'de knop' er dan wel op zit? Of een slof om gooien om de knop te krijgen?

Als je paard zelf een balans gevonden heeft en op zijn eigen benen kan lopen dan word hij vanzelf nagefelijk. En daar heb ik geen 2 jaar voor nodig hoor. Knipoog

hihihi wat strak gegeten?????

lieffie, ik heb geen slof nodig om een paard bij pas een nageeflijk te hebben........... en ik hoef ook niet te rukken of te plukken......... sterker nog de paarden die ik gereden heb zouden rukken en plukken belonen met een hap zand, dus niet handig Lachen

misschien beter lezen, want wij hebben het hier over de oprichting, niet over nageeflijkheid Lachen Lachen

voor de oprichting moeten ze eerst meer spieren hebben ontwikkeld achterin...........

maargoed, dat moet jemaar net weten natuurlijk Lachen

Vala

Elliebelle schreef:
Beaux schreef:

Dromen En jij komt zeker ook nooit op maneges en wedstrijden enz..

Slapen JIJ hebt het in de beginpost over HAW!!!

SophievdV

Sommige jonge paarden lopen liever wat dieper. Ze hebben gewoonweg nog onvoldoende balans om echt in horizontaal evenwicht en met genoeg lengte in het front te kunnen lopen. Wij hadden laatst nog een jong paard die zich graag wat opkropte. Die moest je bewust op lengte rijden. Op een foto kan het er storend uit zien en er zijn inderdaad ruiters/amazones die hun paard teveel aan de voorkant zitten, maar toch blijft het moeilijk om het goed te kunnen beoordelen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:07

Ik heb weer eens rare paarden, zoals gewoonlijk.
De mijne snappen niet meteen dat ze netjes nageeflijk met hun neus voor de loodlijn moeten lopen en dan voorwaards neerwaards moeten lopen. Inplaats daarvan kruipen ze lekker achter de teugel. Dat moet ik er dan weer uit rijden.
Baal er zelf ook wel van dat ik altijd van die dombo`s heb, heb ook liever een superslim paard die meteen zodra ik aanleuning vraag en been erbij geef in de perfecte jonge paarden houding gaat lopen, maar ja, heb weer eens pech..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:09

Elliebelle schreef:
KiWiKo schreef:

Maar dan nogsteeds zijn nagevelijk lopen en grandprixhouding 2 totaal verschillende dingen. Bij een paard dat na een half jaar als een salinero door de baan gaat maak ik me eerder zorgen dan dat ik er blij van wordt Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:10

asjemenou schreef:
Ik heb weer eens rare paarden, zoals gewoonlijk.
De mijne snappen niet meteen dat ze netjes nageeflijk met hun neus voor de loodlijn moeten lopen en dan voorwaards neerwaards moeten lopen. Inplaats daarvan kruipen ze lekker achter de teugel. Dat moet ik er dan weer uit rijden.
Baal er zelf ook wel van dat ik altijd van die dombo`s heb, heb ook liever een superslim paard die meteen zodra ik aanleuning vraag en been erbij geef in de perfecte jonge paarden houding gaat lopen, maar ja, heb weer eens pech..

hihihi bijna allemaal kruipen ze achter de teugel Lachen Lachen absoluut, niks dombo's aan......... op die manier vinden hun balans......

kunst is om ze eruit te rijden........... en dat kan jij heel best Lachen Lachen

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:10

Ik vind het beoordelen van iemands rijkunsten of commentaar geven op, aan de hand van foto's niet echt zinnig. Om iemand echt commentaar te geven zal je die persoon toch moeten zien rijden.

Ik rijd mijn paard ook nageeflijk, al gelijk vanaf het begin, maar voorwaarts op het been is ALTIJD belangrijker. Ik kan me aan de foto's op HAW niet echt storen. Iedereen doet het zoals diegene graag wil en als je het daar niet mee eens bent kun je het melden of gewoon klikken op het witte kruisje in het rode vakje rechtsboven.

HannaH_Menno: Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Als jij nu heel bokt over je heen zou krijgen heeft heel bokt oogkleppen op.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:11

Citaat:
hihihi wat strak gegeten?????

lieffie, ik heb geen slof nodig om een paard bij pas een nageeflijk te hebben........... en ik hoef ook niet te rukken of te plukken......... sterker nog de paarden die ik gereden heb zouden rukken en plukken belonen met een hap zand, dus niet handig Lachen

misschien beter lezen, want wij hebben het hier over de oprichting, niet over nageeflijkheid Lachen Lachen

voor de oprichting moeten ze eerst meer spieren hebben ontwikkeld achterin...........

maargoed, dat moet jemaar net weten natuurlijk Lachen

Bedoel je dat jij geweldig bent? Koe
En deze discussie gaat ook niet over hoe JIJ je paard rijdt, maar over het algemeen. Maar schijnbaar voel je je toch aangesproken, dat lijkt me dan nergens voor nodig.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:11

Gelijk heb je asjemenou, de meesten druk je op het knopje en ze lopen in de perfecte houding, ik hoop dat je er niet te veel voor betaald hebt! Ach gut

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:12

Als een 3-jarige correct gereden wordt, zal hij vanzelf netjes nageeflijk gaan lopen. Dat dat op de foto's gebeurd, is voor mij niet altijd een teken dat het paard meteen in de krul moet, maar ook vaak genoeg dat het paard gewoon goed gereden wordt. Een 3-jarige met een slof kan ik ook niet goedkeuren, maar ik zie er niets fouts in als een paard gewoon zelf de hand van de ruiter op zoekt. En ja, dan zal het paard nog niet meteen perfect op de loodlijn lopen, dan zal hij er misschien soms ook wat achter komen. Dat hoeft toch geen ramp te zijn?