Alweer een vraag over zadelmak maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Google_

Alweer een vraag over zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 13:30

Alleereerst, ik heb echt mn best gedaan om een antwoord te vinden op mijn vraag, want ik weet dat er over dit onderwerp al heel wat topics bestaan. Maar ik heb me rot gezocht, maar heb nog steeds geen antwoord kunnen vinden.

Mijn paard is nu ongeveer 5 maanden in mijn bezit. Ik heb hem gekocht als hengst. Hij heeft van veulen af aan 24/7 op de wei gestaan tussen andere hengsten.
Toen ik hem kocht kon hij niks. Alleen een halster omdoen.
Hij staat nu op stal/wei. Hij is ook al gecastereerd, nu 2 maanden geleden.

Ik ben begonnen met poetsen, hoefjes uitkrabben, wandelen.
Daarna ben ik hem gaan longeren. Eerst met halster later met hoofdstel.
Hij reageert al heel goed op mijn stemhulpen. Hij gaat netjes in stap,draf en galop. En stopt ook als ik dat wil. Toen dat goed ging, heb ik een zadel opgelegd en hem losgelaten in de bak. Daarna gelongeerd. Dat heb ik een paar x gedaan.
Laatst ben ik er voor het eerst op gaan hangen, toen opgestapt en meteen afgestapt. 2 dagen laten weer hetzelfde en een paar rondjes gestapt aan de longeerlijn.
Weer later ben ik gaan draven. Dat gaat echt super. Paard zet geen stap verkeerd laat het allemaal toe. Heb er nu 5 x opgezeten. Dit heb ik steeds gedaan zonder hulpen te geven en met losse teugels.

Nu moet ik er wel bij vertellen dat mijn paard een rustig karakter heeft, en ik goede begleiding heb.
Ik denk wel van mezelf dat ik de ervaring heb om het zelf te doen. Heb al pony's ingereden, maar dat zijn al een aantal jaren geleden.
En ik vraag liever 10x iets teveel dan 1x te weinig Haha!
Heb al verschillende meningen gehoord maar ben benieuwd naar de mening van jullie.

Mijn vraag: Kan ik hem de galop beter aanleren aan de longeerlijn of los? En wanneer kan ik beginnen met de hulpen? Nu rijd ik dus nog met losse teugels en geef geen been enz.

Jacky91

Re: Alweer een vraag over zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:36

Ik ben mijn paardje nu ook aan het inrijden
en heb nog niet gegallopeerd wel rijd ik haar in stap en draf los van de longeerlijn, maar ik heb het idee dat ze nog niet genoeg evenwicht heeft los van de longeerlijn om te galloperen met mij erop
Ik denk dat je er eerst een rem en stuur op moet zien te krijgen voordat je hem los van de lijn laat galloperen
als er dan wat gebeurt hem je meer dan je stemhulpen

verder moet je denk ik op je eigen gevoel afgaan, als jij denkt dat het los makkelijker gaat, en hij rustig is, kun je het proberen
maar als je twijfeld moet je het niet doen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:39

zodra je erop zit begin je met de hulpen in combinatie met de stemhulp........ dus niet later!!

gelijk vanaf het begin goed aanleren.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 14:17

thanx.
Nog meer tips?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:24

Inderdaad wat Kiwiko zegt, goed en duidelijk aanleren.
Het beste is om het met instructrice/teur te doen Knipoog!

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:06

Ja direct aanleren...iedere gang heeft zijn eigen ontwikkeling en hierin ondersteun je het paard.
Ik ben momenteel ook mijn paard aan het beleren, nog niet zo ver dat hij een zadel op heeft, ik werk vanuit de longeerlijn, dus erop gaan zal ook hiervanuit gebeuren en tevens de basisgangen worden toegepast als we er klaar voor zijn.

Succes...het klinkt allemaal erg goed wat je tot nu toe hebt gedaan,

Jarno.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:13

Mijn paard zijn we nu ook aan het inrijden.
Maar omdat zijn galop nu nog erg moeilijk voor hem is, zorg ik eerst dat hij aan de longe lekker makkelijk galoppeerd en op mijn stemhulp aan springt. Daarnaast wordt hij binnenkort helemaal gemasseerd en kan hij los gaan laten in zijn lijf.
Pas als dat goed gaat, en we zijn er met rijden aan toe, gaan we onder de man galopperen.

Liever wat langer voorbereiden, dan straks je paard over de rooie rijden..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 28-12-08 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:14

precies........... eerst de galop op de stem bevestigd hebben, dan onder het zadel pas proberen Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:06

Ik ben mijn jonge paard nu ook aan het inrijden. inderdaad eerst alle stemhulpen goed bevestigd hebben aan de longe, en dan meteen goed aanleren als je erop gaat. Ik vond het bij mijn jonkie zo leuk om te zien dat ze de hulpen op zich nog niet zo goed begreep maar zodra de stemhulp erbij komt zie je dat kwartje meteen vallen Haha! Galopperen doe ik nog niet in de bak, zodra stap, draf, de rem en het stuur goed geinstalleerd zijn, en het voelt safe genoeg, lekker naar buiten rechtuit. Heb de mazzel dat ik vanuit de poort van de stal letterlijk langs het hek het bos inrijd, dus dan buiten op rechte stukken spelenderwijs galop erbij pakken. Ander braaf paard voorop, als je de mogelijkheid hebt is dat ook een goede manier, ook nog eens veel minder belastend dan het bakwerk voor een jong paard en ze vinden het meestal prachtig.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:26

Heb net weer gereden.
Hij reageert echt heel goed op het been, alleen de rem wat minder. Degene wat mij longeert laat hem stoppen als ik halt zeg. Dit gaat goed, maar zodra ik het zelf probeer dan ben ik 3 rondjes verder. Denk dat ik beter eerst samen met mijn instructeur kan oefenen? Door hem te laten stoppen als ik halt zeg, en dat rustig opbouwen. Want het laatste wat ik wil doen is aan zn mond gaan trekken. Toch?

Bedankt voor de tips

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:28

met halthouden heel zwaar gaan zitten........... je voeten moeten de grond raken bij wijze van........ diep uitademen en even een "zoutzak" zijn......... je knieen aansluiten (dan belemmer je de schouder) dit samen laten gaan met Hoooooo , iets je hand sluiten....... let op dat je niet teveel je hand sluit, daar kunnen ze van schrikken........ proberen zoveel mogelijk op je zit Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:40

ja het is maar hoe snel je iets wil, je kan ook eerst de spieren trainen en rechtrichten aan de hand, dus volgens de klassieke manier, maar dat heeft tijd nodig.
Het leren wijken voor druk vanaf de grond, het leren wijken voor de teugel en niet voor het bit wat wel gebeurd als je met een jong paard aan de gan gaat, ik zou zeggen gebruik eerst eens een kaptoom om de basis te leren en ga later eens kijken hoe hij op het bit reageert, of gebruik beide , dus rij op de kaptoom en laat het bit gewoon hangen en pas als het paard aan de verfijning toe is het bit erbij gaan gebruiken, maar dat zal ook tijd nodig hebben.
Je kan je paard erg veel leren vanaf de grond ook het halt op je zit, zodat je niet te veel aan het hoofd hoeft te doen als je er eenmaal op zit, vooral uit de mond blijven , bedenk/sta er eens bij stil, dat de mond/lagen het gevoeligste gedeelte is van het paarden lichaam en dat dat zeker voor een jong en onervaren paard heel moeilijk is..

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 02:15

probeer het eerst onder de longerrd lijn zodat hij voet dat jij controllen over hem heeft, snap je das heel belangerijk bij paarden inrijden, duidelijk zijn voor het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 02:54

Ik vraag me af waarom je deze vraag hier op bokt moet stellen als je begeleiding hebt? Vertrouw je niet op je begeleiding?

Om te voorkomen dat je teveel in die mond gaat hangen kun je ook schuin op het hek/bakomheining afrijden. Ze stoppen dan vanzelf wel. Combineer dat met een stemcommando voor halthouden, en als het goed is hebben ze dat zo door.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 08:42

Het is voor een paard moeilijker om aan de long in galop te gaan. Ik zou kiezen voor los. Maar ik denk dat je zoiezo eerst de stap en draf onder controle moet hebben voordat je in galop begint.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:42

Ik begin met eerst stemhulp en dan been, als het been geaccepteerd wordt ga ik het omdraaien (eerst been, dan stem), en als ik merk dat het kwartje gevallen is laat ik de stemhulp weg.

Contact met de mond doe ik zsm (al voorbereid door longeren met bijzet) omdat een paard dat voor het eerst het bit voelt paniekerig kan reageren en het is niet bepaald fijn als het paard er door omstandigheden van buitenaf tussenuit klettert en jij niet mee bent met de hand.

Galopperen doe ik los, maar pas als ik in stap en draf gas, rem en stuur erop heb. Ho moet dan ook onvoorwaardelijk ho zijn. De eerste galopjes kunnen door balansgebrek soms flink hard gaan en/of plat door de bocht en dan vind ik het een fijne gedachte dat als ik het gevaarlijk vind worden ik hem met een simpel Hoooo terug in draf heb.

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:24

heb een aantal paarden ingereden en gelijk van het begin af aan met aanleuning gereden, niet gelijk aan de teugel, mr wel verbinding, zo kan je ze gelijk leren sturen (overdreven met je hand naar binnen enzo) en wennen ze gelijk aan de druk. met de galop ben ik begonnen zodra het veilig aan voelde. ookal luisterden ze goed naar mn stem, zodra ik in galop was dat toch heel anders, dan gaan ze sowieso hard door gebrek aan balans enzo, dus hoooo was echt geen draf meer Tong uitsteken mr als je er vertrouwen in hebt komt het best goed. doordat ze dan al gewend zijn aan de druk in de mond kan je ze ook met druk terug naar de draf krijgen. de eerste keren zal t toch wel niet gaan zoals in het boekje, maar dat is ook niet te verwachten.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 23:28

Cassidy: Heb hierboven al aangegeven dat ik liever 10x iets teveel vraag dan 1x te weinig. En al heb ik zo'n goede begeleiding, hij kan het altijd fout hebben. We zijn niet perfect, hij ook niet!

Urielle: Ja, hij reageert nu al echt goed op ''ho''. En het gaat al stukken beter! Bedankt voor de tips.

Lail: Met de galop wacht ik, totdat ik de stap en draf goed onder controle heb. En idd gaat het de eerste keren niet zoals in het boekje hahaha