Wijken en Schouderbinnenwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marijke09

Wijken en Schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 09:41

Ik heb een thoroughbred van 1.70 meter. Ik kocht hem toen hij net dressuur training had gehad. Hij doet keurig altijd zijn hoofd aan de teugel en stelling is geen probleem. Maar als ik probeer te wijken doet hij het niet of alleen een ietsy pietsy beetje. (ik weet dat hij het kan, dus het is GEEN kwestie van leren/niet kunnen maar puur van niet willen/doen). Ik heb ook al geprobeert met sporen te rijden om meer druk te kunnen zetten op zijn dikke buik Tong uitsteken .
Helaas werkt dat ook niet echt perfect.
Verder is hij echt geweldig met dressuur en is erg leer gierig.
Heeft iemand een goed idee om hem beter te laten wijken???

Nibbit

Re: Wijken en Schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:47

Les nemen?

marijke09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 10:00

Nibbit schreef:
Les nemen?

Ik heb normaal les, maar ben net een maand uitwerk geweest door dat mijn eleboog uit de kom was door een trap.(ben vandaag voor het eerst weer gaan rijden) Ik wil gewoon even weten of ik het zelf op kon lossen. En of iemand een idee had.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:26

Het is misschien handig als je beschrijft wat je nu precies doet om hem te laten wijken..

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:31

Misschien eerst in stap proberen te wijken en als dat goed gaat kun je het eens in draf proberen.
Mijn paard wou vroeger ook niet zo graag wijken. Ze deed het wel een beetje maar ik kwam nooit eens voor de hoek uit. Ik heb het toen opgelost door eens flink mijn rechterspoor er in te knalle. (Ja sorry jongens het klinkt zielig maar actief is reactie, of niet) Miscchien ben je wat te braaf met je beenhulpen. In ieder geval, dit heeft bij mijn paard geholpen.

marijke09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 10:43

x_Quinta_x schreef:
Misschien eerst in stap proberen te wijken en als dat goed gaat kun je het eens in draf proberen.
Mijn paard wou vroeger ook niet zo graag wijken. Ze deed het wel een beetje maar ik kwam nooit eens voor de hoek uit. Ik heb het toen opgelost door eens flink mijn rechterspoor er in te knalle. (Ja sorry jongens het klinkt zielig maar actief is reactie, of niet) Miscchien ben je wat te braaf met je beenhulpen. In ieder geval, dit heeft bij mijn paard geholpen.

Bedankt zal het eens proberen, ja hij is aardig "dik" dus zal niet te veel voelen Tong uitsteken

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:25

Tuurlijk voelt ie het wel, ze voelen toch ook dat er een vlieg op ze zit?
Ik zou maar eens rustig aan weer aan de basis beginnen, omdat je zegt dat je 4 weken niet gereden hebt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:30

Je kunt ook trainen dmv grondwerk. Het gaat er om dat hij leert wijken voor lichte druk, een paard wat goed aan de hulpen staat moet ook goed kunnen wijken want het is een basis oefening. Als een oefening niet lukt kun je imo beter even een stapje terug naar de basis gaan. Het heeft geen zin om "door te drammen" omdat je perse wil dat het lukt. Bij twijfel of je wel de juiste methode gebruikt kun je het probleem beter samen met je instructeur of instructrice oplossen, die kan vanaf de grond beter zien wat er misgaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:40

Ja ik zou ook eerst het paard het leren vanaf de grond, dus met handwerk het schouderbinnen leren en te wijken voor de teugel druk, dan is het veel makkelijker ook als je er op gaat, je wilt zijn schouder met de teugeldruk van de hoefslag af , dan moet hij wel weten wat wijken voor druk is.
Een paard bedenkt niet dat hij iets niet wil doen, maar als hij jou niet snapt dan zal hij het dus niet of fout doen.
Laatst bijgewerkt door midgie op 28-12-08 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:44

marijke09 schreef:
(ik weet dat hij het kan, dus het is GEEN kwestie van leren/niet kunnen maar puur van niet willen/doen).

of van niet snappen omdat je onduidelijke of verkeerde hulpen geeft?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:45

geef je wel goede gewichtshulpen? hang je niet naar de verkeerde kant? Trek je hem niet te veel scheef? Ik denk niet dat hij het zomaar niet wil/doet, het is waarschijnlijk een fout van de ruiter.

Ik hoop dat je zelf wel doorhebt dat het rijden met sporen niet echt een oplossing is...
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 28-12-08 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:47

midgie schreef:
Ja ik zou ook eerst het paard het leren vaaf de grond, dus met handwerk het schouderbinnen leren en te wijken voor de teugel druk, dan is het veel makkelijker ook als je er op gaat, je wilt zijn schouder met de teugeldruk van de hoefslag af , dan moet hij wel weten wat wijken voor druk is.

ervanuit gaande dat het klopt wat ze zegt dat hij het al kan denk ik dat het een fout v/d ruiter in het zadel is. Als de ruiter niet zeker weet of hij het kan moet ze het inderdaad eerst via grondwerk aanleren aan het paard.

Kent je paard vanuit het grondwerk wijken voor druk?