Rechterschouder is dus minder ontwikkeld.
In dat geval zou ik vooral in de spin naar links heel goed het voorwaartse bewaken, en continue zorgen dat het rechtervoorbeen goed voorlangs blijft kruisen.
Prima oefening is ook het 'vierkant' (desnoods achthoekig) rijden van je cirkels naar links. Hierdoor leert je paard het rechtervoorbeen goed voorlangs te zetten, en 'pomp' je steeds die schouderspier even op.
Voor je normale cirkels zou je eigenlijk even moeten beschrijven wát er precies niet lekker gaat rechtsom, maar ik vermoed dat je paard z'n rechterschouder wat zal laten vallen. Klopt dat?
Goed op letten dat je zelf niet met je rechterschouder en -hand te laag zit, want dan leg jij je gewicht zelf ook meer op de binnenschouder en dan maak je 't 'm verrekte moeilijk. Ook zéker niet rechtsvoor naar beneden gaan zitten kijken, want dan laat JIJ gegarandeerd die schouder zakken. Je paard zal áltijd hetzelfde doen. Desnoods binnenhand optillen. Til ook gerust eens heel je elleboog buitenwaarts op, en voel wat dit met jouw eigen schouder doet. Let daarbij ook op het effect wat dit op je paard heeft.
Oefening die veel gebruikt wordt als het paard de binnenschouder laat vallen is direct stilzetten en spinnetje linksom draaien, dan weer verder.
Persoonlijk ben ik daar niet zo kapot van, omdat ik vind dat je daarmee teveel het gewicht nemen op het buitenachterbeen benadrukt ipv binnenschouder liften.
Ik zou liever zien dat het paard met iets minder stelling gereden wordt op die cirkel, cirkel iets verkleinen, en voor het binnenbeen weer naar buiten wijken, zonder teveel stelling.
Bij wijkoefeningen voor het linkerbeen héél goed opletten dat jouw rechterbeen het paard duidelijk 'ontvangt' en weer rechtzet, voor het paard de kans ziet over de rechterschouder weg te vallen.
Ook goede oefening voor jou: twotrack rijden op de linkerhand, goed opletten dat 'ie niet over die rechterschouder wegvalt, 'ontvangen' met je rechterbeen, rechtstellen, pasje wegrijden een diagonaaltje op. Dan bv doordraaien een cirkeltje naar rechts in, naar buiten wijken voor je rechterbeen zonder teveel stelling en buiging, omzetten naar cirkeltje naar links en deze 'vierkant' gaan rijden. Dan verkleinen, keertje doortikken een spinnetje in (voorwaarts houden!), en daar vlot weer uitdraven.
Kun je hier wat mee?