Wanneer inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Wanneer inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 14:51

Ik wil dus mijn paardje inrijden in de paasvakantie, ik dacht van dat is perfect heb ik veel tijd is hij juist 3, dus geen probleem. Maar na nog eens goed op de kalender te hebben gekeken blijkt dat de vakantie juist een maand voor de verjaardag van mijn paardje begint. Nu wil ik dus aan jullie vragen of ik hem dan al zou inrijden, een maand te vroeg dus maar met extra tijd, of dat ik nog zou wachten tot ik eigenlijk veel minder tijd heb. Als ik wacht tot de grote vakantie ben ik er zeker van dat ik veel te veel zou willen van hem, en dat is niet goed. En ook, dan veranderen we van weide, en daar zal het een stuk moeilijker zijn om in te rijden.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Wanneer inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:53

Het hangt helemaal van je schema's af of het kan of niet maar dat geldt voor elk jong paard. Als je van plan bent om er in het begin drie keer in de week een kwartier op te gaan, maakt die ene maand niks uit. Daarna dier lekker een paar maanden met rust laten, niks mis mee.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:55

ik vind 3 eigenlijk al te jong, ik zou ermee wachten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:56

Niks mis mee met drie jaar zadelmak maken en daarna weer even de wei in hoor Yankeeboy. Drie jaar is een doodnormale leeftijd om een dier licht in te rijden Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:57

Ik zou zelf niet eens naar de 'dag van verjaren' kijken. Ik vind inrijden sowieso niet iets dat je op 1 of 2 weken doet... Ik vind het belangrijker dat een paard er klaar voor is.

Ik begin zelf altijd tegen de tijd dat ze 3 worden (dus ergens tussen 2,5 en 3 jaar) met een beginnetje van longeren en laten wennen aan zadel en bit. Gaat dat goed, dan klim ik er nadat ze 3 zijn op. Overigens verjaart een paard in de sportwereld per 1 januari. In elk geval, als het paard het niet aan blijkt te kunnen, lichamelijk of geestelijk, dan knuppel ik 'm nog een jaar de wei in en dan kijk ik dan wel verder... Als een paard het wel aan kan ben ik er in elk geval niet dagelijks mee bezig, meestal heb ik ze 3 tot 4 keer in een week aan het werk (danwel aan de longe, danwel een rondje met mij erop).

Oftewel: ik zou me niet zo op die vakantie vastpinnen en gewoon op je gemak beginnen... Daar heb je imo meer aan dan in 2 weken van niks naar bestuurbaar paard gaan. Lachen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:01

Inrijden moet je doen als een paard er aan toe is. En nu kan je dus niet zeggen of je paard er in de paasvakantie wel aan toe is.
Wat betreft de tijd vindt ik het een beetje vreemd.Je doet nu je paard toch ook? En inrijden hoeft heus niet elke dag!

Neem de tijd en kijk of je paard er aan toe is. Misschien kan je in janruari al wat gaan longeren bijvoorbeeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:02

Zou kunnen, beetje longeerwerk in januari, mits de bak niet bevroren is Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:06

ik zou lekker wachten tot de zomervakantie............... omdat je af moet kunnen maken waar je aan begint...... de paasvakantie is een week, en in een week kan je het niet afmaken.....

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:25

Ik denk dat je je paard gewoon kan gaan inrijden, zolang jij denkt dat hij er klaar voor is. Het is miisschien wat aan de jonge kant, maar het is niet veel te vroeg ofzo.
Begin gewoon rustig en neem er de tijd voor.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:44

Je moet gewoon kijken wat het beste is en of jullie er klaar voor zijn. klein paard of pony moet makkelijk kunnen, met een echt groot paard(groter dan 1.70) zou ik liever nog even wachten. longeren kun je al vanaf 2 jaar doen, ook kun je met 2 jaar al zadelmak maken en alles behalve erop zitten dus echt inrijden.

Ik zou gewoon nu al beginnen met 2x per week 10-15 min longeren en dat uitbouwen naar 3-5x 20-30 min. en dan niet alleen wat rondjes laten lopen maar ook een keer met een singel en later met een zadel op en op het moment dat dat alles goed gaat licht bijzetten zodat je paard goed voorberijd is

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:08

Voor mij is het hier niet echt belangrijk wanneer hij hier juist verjaart, das toch iets dat een beetje met een heel grote korrel zout moet bekeken worden, maar je moet inderdaat zien is je paard er klaar voor, is hij sterk genoeg en wat nog veel belangrijker is , wat heb je al aan voorbereidend werk gedaan ?????
Want echt je paard moet al een hele waslijst vol dingen kennen voor je er ook maar aan zou denken er iemand op te plaatsen.
Basis grondwerk
de stop is stop Whoaaaaa ( ook op de stem dus )
longewerk
werken met de lange lijnen
voeten geven ( ook tijdens het een stapje vooruit vragen )
vaststaan ook tussen 2 lijnen
sacking out : het aanraken van het paard op alle mogelijke delen en dit met allerlei soorten dingen, plastiek zakken, ballen, emmers, lange zweep, vlag , .........
Een bereidwillig en meewerkend nageeflijk paard
Als al deze dingen goed lukken en probleemloos werken , dan maar eerst overwegen om echt te beginnen met zadel en hoofdstelmak maken dit ook een tijdje oefenen dan pas met een bereidwillig persoon beginnen.

Doe dit alleen zelf als je er ook de kennis toe hebt, anders moet je er samen met een trainer, of instructeur aan beginnen. zeker nooit zomaar wat aanmodderen want dan geraak je alleen maar van de regen in de drup.
Slecht aangeleerd gedrag corrigeren nadien is echt moeilijk , en met een ietsje meer gedult en goede aanpak helemaal ook niet nodig.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:56

Hij staat nu al voor de koets, kent het zadel, hoofdstel en bit, maar ik ga hem toch bitloos inrijden dus dat maakt niet zoveel uit. Ook kent hij het longeren. Ik denk ook wel dat hij het aan kan, hij is erg mooi gevormd, geen veulen meer, dat zie je zo. Ik weet ook wel dat ik hem dat niet in een twee drie kan aanleren, maar in de vakantie is het gewoon veel makkelijker, ik heb dan tijd zat. Als hij dan al is ingereden, en alles al zo'n beetje kent, dan geeft het niet zo dat ik na de vakantie wat minder tijd heb, school is er ook nog. In de grote vakantie zal hij zeker minder bereden worden, omdat die wei veel verder is en er geen piste is. Sowieso zou hij maar 2keer in de week bereden worden. Maar ik wil eigenlijk het liefst wachten tot hij echt 3 is, niet een maand er voor. Vandaar mijn vraag ook.

Groetjes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 00:29

Geen probleem dan héééé , beginnen ermee

Veel succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 00:32

Ik zou zelf nog een jaartje wachten eer erop te gaan, ik zou hem eerst aan de hand voor gaan bereiden .
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl is een fijne manier om je paard voor te bereiden op een ruiter.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:27

KiWiKo schreef:
ik zou lekker wachten tot de zomervakantie............... omdat je af moet kunnen maken waar je aan begint...... de paasvakantie is een week, en in een week kan je het niet afmaken.....

Wat zou je af moeten maken? Ik neem aan dat je niet verwacht om binnen een week een paard in te rijden.
Ik heb mijn merrie in een tijdsbestek van 2 maanden zadelmak gemaakt. En daarna in zo'n 3 maanden ingereden.
Klinkt misshien lang maar we hebben alle tijd genoemn en zijn soms 2x per week bezig geweest, soms 2 weken niet! Net wanneer ik de benodigde hulp kon krijgen.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:39

Als je denkt dat hij er lichamelijk klaar voor is waarom niet? Dat maandje maakt dan ook niks meer uit.
Belangrijk is ook dat je het leuk houdt voor je paardje!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:44

ponyparadijs schreef:
Wat zou je af moeten maken? Ik neem aan dat je niet verwacht om binnen een week een paard in te rijden.
Ik heb mijn merrie in een tijdsbestek van 2 maanden zadelmak gemaakt. En daarna in zo'n 3 maanden ingereden.
Klinkt misshien lang maar we hebben alle tijd genoemn en zijn soms 2x per week bezig geweest, soms 2 weken niet! Net wanneer ik de benodigde hulp kon krijgen.

Dit is ook een manier, maar ik ben van mening dat elk paard anders is...
Zoals al eerder wordt gezegd kan je niet afgaan op leeftijd. Mijn vorige paardje was 5 en nog hengst, kende volgens de vorige eigenaar het zadel, maar daar ben ik niet op afgegaan, aangezien ze het zadel oplegde bij het laten zien en hij de hele bak door sjeesde bokkend... Hij was behoorlijk mager en had totaal geen bespiering. Was dus nog behoorlijk groen.

Toen hij er eenmaal was ben ik eerst begonnen met vertrouwensband opbouwen (al is dit in TS geval denk ik al vrij vertrouwd..) daarna ben ik begonnen met langzaam longeren, toen met pessoa gelongeerd om de spieren op te bouwen, vooral zijn rug, dat is toch wel het belangrijkste lijkt mij om een paard voor te bereiden op zijn ruiter.

Na 2,5 maand heb ik het zadel erop gelegd en ben ik begonnen met rondjes stappen. Dit ging perfect...
Geen kick gegeven en ontzettend vertrouwd...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 12:22

Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik dan in de paasvakantie ga beginnen, de eerste keer er op zitten en zo. Wanneer hij rustig kan stappen onder het zadel aan de longe ga ik hem dan weer even met rust laten, dat hij alles goed kan verwerken, en dan ook weer met de koets gaan zodat hij zijn spieren nog wat kan opbouwen.

Groetjes

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:39

Inrijden, een goede vraag. Ik denk dat je het moet doen als je paard er klaar voor is, het gaat niet om die 1 of 2 weken. Maar om de bouw en karakter.

Ik zou sowieso er goede begeleiding bijhalen bij de eerste keer erop. Misschien kan je instructrice ook nog is goed naar het paard kijken of je paard er klaar voor is Ja of Nee. Ik zou als je begint nog niet te vaak gaan rijden en ook niet te lang. Rustig opbouwend en dat je paard ook nog lekker paard kán zijn!

Heel veel succes, zoals ik al zei: Ik zou je instructrice/teur erbij vragen Ja!