tinker niet te houden in volle galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

natascha78

tinker niet te houden in volle galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 23:42

hi ik wilde even weten wat andere adviseren... Mijn vader heeft een super actieve drukke tinker, die echt heel sterk is.
Op de heen weg gaat t allemaal wel, maar terug wil ze alleen maar racen. Mijn vader is al wat ouder dus vind dit niet fijn,het zijn wel allemaal brede zandwegen maar is gewoon niet prettig als je geen controle hebt. Er hangt al een stang in. We hebben al geprobeerd om gewoon te gaan draven terug naar stap, maar ineens gaat ze echt rennen...

iemand iedeeen,,,misschien een tiele man of scharen bit proberen...

MamaMiesje

Re: tinker niet te houden in volle galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:46

't Is een open deur, maar wat dacht je van éérst maar weer eens gaan werken aan de basis/gehoorzaamheid?
Daarover zijn talloze boeken, sites en topics te vinden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:46

Heb getemd: het staat namelijk verkeerd.

Persoonlijk zou ik dit niet met materiaal op lossen.
Dit werkt namelijk niet!
Ga veel oefenen in de bak op een gewoon bitje.
Zorg dat je echt controle krijgt over het paard.

Ik heb zelf ook een paard wat overactief is op de terug weg, het is een kwestie van oefenen en manieren vinden waarop je paard nog wel te stoppen is.

Misschien is the one rein stop iets voor jullie... ben er zelf niet heel bekend mee, maar je zou de zoekfunctie kunnen proberen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:47

Geintje zeker??? Mocht dit wel echt zijn en je vraag over scharen bit etc ook serieus zijn..................neem les of vraag hulp!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:51

Als het een breed zandpad is zou ik de Tinker gewoon op een volte zetten iedere keer wanneer hij begint te rennen. Daar heb je helemaal geen scharenbit of thiedeman voor nodig. Je kan je paard op een buitenrit net zo goed met zijn aandacht bij je houden als in de bak, lijkt me geen overbodige luxe wanneer hij er met je vader vandoor gaat Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:52

miryamk: Dat bedoel ik ook... ik noem het alleen the one rein-stop...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:55

Goede adviezen kunnen niet vaak genoeg gegeven worden Schijnheilig

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:06

FZ -> TI

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:07

Leven Zonder Paarden???? Verward

edit:
Ik heb er alle vertrouwen in dat het nog goedkomt, Iefke Tong uitsteken

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:34

Allereerst die stang eruit halen. Stang en trens is om je hulpen te verfijnen en niet om een druk of sterk paard tegen te houden. Als je dan in die mond gaat trekken doet het enorm veel pijn in z'n mond en dan word hij alleen maar sterker en dan krijg je een paard wat telkens in verzet gaat..
Ik zou gewoon eerst in de bak beginnen en dan lekker voltes rijden, veel van hand veranderen en veel overgangen rijden. Ga dan ook niet op een heel laag tempo rijden, maar blijf wel lekker voorwaarts.
Ik heb hetzelfde gehad met Gryffindor toen we haar net hadden. Die was ook alleen maar hard aan het rennen en een buitenrit was al helemaal een probleem.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:40

inderdaad wat meer al zeiden, eerst aan gehoorzaamheid in de bak...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:44

Gewoon alleen gaan stappen en voorlopig niet meer galoperen.
Als je draaft ook meteen terug naar stap als ie ervandoor gaat.
Paard moet weer gehoorzaam worden

juutjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:10

idd! stang er zeker uithalen! ik ken iemand die dat ook heeft gehad. Paard was niet te houden tijdens een buitenrit. Elke keer een 'sterker' bit erin gehangen tot hij op het laatst met een karrenbit gereden werd, en hij er nog steeds op vandoor ging. Niet doen dus! Dat is geen oplossing. Toen is hij naar iemand anders gegaan en die heeft hem in de bak getraint op een gewoone trens. Nu loopt hij buitenritten voorop. Stap, draf, galop hij is prima te houden! Misschien moet je anders lessen nemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:40

Mijn tinker wilde er vroeger ook wel eens onbestuurbaar in volle galop vandoor gaan.. Een strenger bit werkt absoluut niet. Je hebt kan dat je het tandvlees en de mondhoeken kapot trekt, in het ergste geval kunnen er zelfs stukjes bot uit de kaak afbreken (bij een tinker van een vriendin meegemaakt, die even door een gek voor de kar werd beleerd!)
Voorlopig niet meer galopperen, heel belangrijk. Doe oefeningen in stap en draf, train op gehoorzaamheid: HO = HO!
Als dat goed gaat, dan pas weer een paar meter galop proberen en direct weer terugnemen.
Blijf consequent, probeert hij harder te draven, zet hem dan op de volte en neem hem terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:46

Zelf beter leren rijden en leren om het dier op de zit terug te nemen in plaats van als een touwtrekker aan de teugel te hangen.
En juist wel galopperen, ontneem je dit het paard dan zal het alleen maar gekker en gekker worden. Goeie tip is ergens te gaan galopperen waar voldoende ruimte is en geen gevaar en dan zelf de touwtjes in handen te nemen. Dus met andere woorden, wil hij galopperen? Fijn, hoe harder hoe beter maar niet stoppen als paardje het wil, maar als jij het wil. Neemt ie gas terug, zweep erbij en tempo blijven vragen!!!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:47

Stuur HannekeS eens een berichtje, die had ook een tinker die er een aantal keer vandoor is gegaan en niet te stoppen was, nu heeft ze echt een topbit er in hangen waar ze met geen mogelijkheid meer mee aan de ren gaat zonder dat dat mag!

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:48

natural_ schreef:
Stuur HannekeS eens een berichtje, die had ook een tinker die er een aantal keer vandoor is gegaan en niet te stoppen was, nu heeft ze echt een topbit er in hangen waar ze met geen mogelijkheid meer mee aan de ren gaat zonder dat dat mag!

Succes

Extreme duivel

Jemig.... het moet niet gekker worden, een bit als rem!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:49

oeps, de rem is zoek!!!!

eerst de rem vinden in de baan Lachen onder toeziend oog van een meesterremvinder ......... dan lukt het vanzelf Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:50

KiWiKo schreef:
oeps, de rem is zoek!!!!

eerst de rem vinden in de baan Lachen onder toeziend oog van een meesterremvinder ......... dan lukt het vanzelf Lachen

ROFL ROFL ROFL ROFL

Ik weet een leuk nederlands woord voor meesterremvinder, die kun je wel vinden onder het kopje instructeurs Haha!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:57

Tuurlijk niet, het bit is niet de rem.. Het is in dit geval alleen voor het geval dat, tis toch wel fijn als je een noodrem hebt lijkt mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:59

natural_ schreef:
Tuurlijk niet, het bit is niet de rem.. Het is in dit geval alleen voor het geval dat, tis toch wel fijn als je een noodrem hebt lijkt mij..

en dat is al net zo erg, Natural.
Punt is hier dat het dier dwars door de teugelhulpen heen rent en dat is een ruiterfout en als je dat corrigeert met een andersoortig bit, ben je helemaal fout en ook nog eens lekker dieronvriendelijk bezig.
In dit geval zou ik zeggen, neem lés!!!
Een degelijke "rem" is een van de basisdingen en dat zijn ze bij het inrijden van dit paard overduidelijk vergeten.
Tot slot nog even, je dient ten alle tijde een paard op je zit terug te nemen en niet op de hand!!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:15

Dit is zo'n onzin! De tinker van Hanneke deed het af en toe en dus was het niet iets wat nog aangeleerd moest worden

Kun je wel leuk gaan lessen, maar als je gewoon een beetje een gekke knol hebt die zo nu en dan uit eigen wil lekker gaan rennen is het wel handig als je een noodrem hebt. Dit beestje word gereden met lange teugel, maar stel dat.. Dan is het een heel fijn gevoel als je toch een beetje overwicht hebt hoor Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:17

dan liggen de verhoudingen niet goed Haha! en moet daaraan gewerkt worden Lachen

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:18

weet je wel of ze geen pijn heeft?? en idd, zet haar op een volte!! en streng zijn. Haha!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:42

iedereen is nu tegen de stang maar kijk eerst hoe er mee gereden word. Mijn tink is ook te rijden op een pink maar buiten hangt er ook een pelham dan wel in met 2 teugels de 2e is alleen voor nood en ze stopt er goed op.

Maar neem eerst weer een rustig les en ga alleen stapen buiten ga je druk doen dan gaan we weer terug. Dan snappen ze al heel snel dat gewoon luisteren de snelste weg is naar huis.

Maar de stang voor noodstop kan vindt ik als je hem alleen daarvoor gebruikt loopt het paard weer netjes ontspannen de teugel en eigenlijk geen aandacht meer besteden aan het wegrennen.