dressuur: staan in de beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_sandi_

dressuur: staan in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 19:41

Heey.
Ik rij op een manege, en heb vandaag te horen gekregen dat ik tijdens het rijden zelf nog teveel op mijn beugels sta.
Wat wordt hier nu mee bedoeld en wat kan ik ertegen doen?
Bedankt!

luffie

Re: dressuur: staan in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:52

Ik denk dat ze bedoelen dat je niet goed zit. Je steunt teveel in je beugels, terwijl je eigenlijk zonder beugels moet kunnen lichtrijden ed. Dus meer klemmen met je knieen, bovenbenen, zodat je je beugels eigenlijk niet meer nodig hebt.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:11

wat luffie zegt niet doen, niet klemmen met knieen en bovenbenen, deze los maar wel aangesloten aan het zadel houden.
Misschien bedoelt ze dat je minder hoog uit het zadel moet komen? dus wel lichtrijden maar dichter bij je zadel blijven.
Vraag het volgende week even na Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:14

idd zeker niet gaan klemmen met je benen... heel veel mensen denken dat, maar dat is dus juist wat je niet moet doen!

gewoon lekker ontspannen gaan zitten, knieen tegen je zadel, maar niet drukken oid want dan zit je al niet meer ontspannen, die 'vallen' er vanzelf wel in/tegenaan.
en je benen lang houden en laten hangen zegmaar, kan het niet zo goed uitleggen, maar het is even gevoel wat eigen moet worden. Lachen

cd_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 01:17

je moet inderdaad NIET klemmen met je benen! maar dat zeiden de twee boven mij ook al.
je moet je laten liften door het paard/pony. je moet niet willen lichtrijden. inderdaad wat magic_lover zei het gevoel krijgen. kun je heel goed voelen als je je ogen dicht doet en dat op zo'n manier gaat leren voelen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:47

Er werden inderdaat al heel wat goede opmerkingen hier gemaakt.
Het is ook de bedoeling bij het paardrijden da je je zit meer gebruikt, maar om dus echt goed te zitten mag je je zeker niet uit het zadel gaan drukken door te veel op je beugels te gaan staan want dan zit je dus niet meer.
Er zijn er ook heel veel , die vooral als ze willen gaan vertragen of stoppen die dan eigenlijk gaan staan op hun beugels en zo gaan hangen aan de teugels, dit is totaal verkeerd dus, opletten zeker niet doen, mssn is het niet slecht wat meer zonder beugels te gaan rijden dan kan je gewoon ook moeilijker gaan staan héééé, zitten zitten zitten, wat soms ook een goed idéé kan zijn is eens een zitlesje nemen, of heel veel beenoefeningen doen tijdens het rijden. ( hier zijn 10tallen oef op te verzinnen hoor, voor een groter evenwicht te paard, langere lossere benen, rustigere beenhouding, .......) daar is de instructeur voor je die oefeningen te laten doen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:26

Ik denk dat er bedoeld wordt dat je echt op je kont moet gaan zitten. Misschien heb je een beetje de neiging tot een vorkzit. Je moet echt gaan zitten en de beweging van je paard met je lichaam (onderrug) opvangen en niet door te gaan "staan" in de beugels. Knipoog

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:18

ik denk dat ze bedoelen dat je vanuit je knieen moet gaan lichtrijden Lachen.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:26

Ik denk dat je nog een beetje teveel boven het zadel uitkomt.
Dit zie je wel vaker bij beginners, niks ergs hoor Lachen Naarmate je meer ervaring krijgt en goede begeleiding dan doe je dit niet meer.

Je moet inderdaad niet gaan klemmen met je bovenbenen of knieen. Hierdoor raak je de ontspanning kwijt en dus je balans.

Luister goed naar de uitleg van je intstructrice, dan komt het helemaal goed. Veel succes !!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:27

Inderdaad niet gaan klemmen maar ontspannen gaan lichtrijden.
Ik denk dat ze bedoelen dat je wat te ver uit het zadel komt, dit is inderdaad niks ergs.
Ik denk dat je het beste aan je instructeur/trice kan vragen wat ze precies bedoeld Knipoog!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:30

waarom vraag je dat eigenlijk niet aan je lesgeefster? Ik lees hier nu "ik denk dat..." en 8 verschillende dingen. Nu weet je nog steeds niet wat er bedoelt wordt. Vraag het gewoon aan je lesgeefster wat ze bedoelt en als je dat weet kan je er tenminste nuttige tips voor vragen hier. Nu krijg je lukraak tips naar je hoofd gegooit.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:33

inderdaad, NIET klemmen met je benen, NIET heel "vast" gaan zitten, maar juist ontspannen en om je paard heen zakken.
met de bal van je voet in de beugels, en daar je gewicht op zetten, maar tijdens het lichtrijden niet te ver uit het zadel komen, soms is het al goed als je niet eens ziet dat je lichtrijd, terwijl je het toch doet. maar zeker niet gaan klemmen, dat vind het paard niet lekker, en dan kan hij gaan bokken of er vandoor gaan of iets Knipoog

succes ermee Lachen