Na 12 dagen boxrust weer training opbouwen: hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Na 12 dagen boxrust weer training opbouwen: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 01:15

Mijn merrie van 21 is vorige week gegrepen door een hond van het asiel hier vlakbij Boos! . Een gelukkig oppervlakkige vleeswond, 12 nietjes erin, 4 dagen totaal antibiotica spuiten en het vervelendste eigenlijk: verplicht 12 dagen boxrust -dus echt in de box blijven-, vanwege de lastige plek waar de wond zit (rechtsvoor op haar bovenbeen vlakbij haar elleboog) was de VA erg bang dat het bij beweging open zou springen. Gelukkig a.s. maandag mogen de nieten eruit en mag ik weer beweging gaan geven. Ze is op stal wonderbaarlijk rustig, maar als we weer naar buiten gaan zal dat wellicht wat anders zijn. Ik ga natuurlijk met de VA overleggen hoe ik de training ga opbouwen, maar wil ook hier graag horen hoe ik dat moet doen. Ik rijd dressuur M1 en train zo'n 3-2x per week ongeveer 3/4 uur. Rest is longeren, buitenritje, en regelmatig op wedstrijd. Hoe en met name hoe snel ga ik opbouwen? Ze is natuurlijk al een dagje ouder en kan snel wat stijf zijn aan het begin van de training. Alle tips welkom!

midgie

Re: Na 12 dagen boxrust weer training opbouwen: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 08:49

Train je 3/4 uur per keer, want dat is even niet duidelijk?
Ik zou rustig aan beginnen, een paard dat een goeie conditie heeft en een goeie technische basis opleiding heeft , zal best snel terug zijn op zijn oude niveau.
Ga starten met wat rechtricht/gym werk,om de spieren weer even terug soepel te krijgen, gewoon kort trainen, b.v 2 x 10 min op een dag en voor de rest lekker in we wei zetten, zodat de enrgie eruit kan en ze even lekker haar lichaam kan rekken en strekken op haar eigen manier.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 08:53

Het is ook maar net hoe je paard is. Blijft ie rustig met longeren dan zou ik daar voor kiezen. Als je al weet dat ie aan de longe rare sprongen gaat maken zou ik gewoon gaan rijden
Bijv. 10 min losstappen, 5-10 min draf + galop en dan weer lekker lang uitstappen.
12 dagen valt op zich mee je bent snel weer op je nivo, je paard zal alleen de 1e dagen stijf zijn dus vraag gewoon even geen moeilijke dingen, puur de basis

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:07

Ik heb hetzelfde probleem ... Helaas heeft mijn pony 3 maand boxrust gehad,en we hebben er voor gekozen om haar nu op de wei enkele weken te zetten,nu staat ze al een week overdag op de wei en haar been is nog steeds ok. Wij gaan haar conditie terug aan de longe opdrijven,en als alles goed gaat terug ohz.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:48

overleg even met je dierenarts is mijn advies, beter dan t hier te vragen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:54

previr, ts zegt ook dat ze gaat overleggen met da, maar ze is natuurlijk nieuwsgierig naar ervaringen van andere bokkers wat ik mij heel goed kan voorstellen. het advies wat ik kan geven is eventueel met je da overleggen om iets rustgevend te geven als ze de 1ste x haar box uitmag . beetje longeren, ff er op, wat stappen klein drafje en zo heel rustig aan alles op bouwen.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:00

Mijn paard (20) heeft een maandje geleden ook 10 dagen op boxrust gestaan. Nou mocht ik wel 2 a 3 keer per dag met 'm stappen (10 minuten per keer) aan de hand. De dag dat hij de wei weer in mocht ben ik 's ochtends toen de andere paarden de wei in gingen eerst met hem gaan wandelen en 'm daarna direct in de wei gezet. Zo waren z'n spieren en pezen wat opgewarmd en was hij z'n eerste bommetje energie wat kwijt. Heeft prima gewerkt want zodra hij los was ging hij met de kop aan de grond en bleef hij lekker rustig.
Qua rijden heb ik eerst het stapschema aangehouden en rustigaan uitgebreid (alleen dan wel 1x per dag).