Mijn benen werken de laatste tijd niet erg mee..tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lab_iris

Mijn benen werken de laatste tijd niet erg mee..tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 20:45

Hallo,**even een intro`tje Knipoog ** ik heb nu bijna een jaar lang alleen nog maar op mn welsh pony gereden ( eerst veel beginwerk(inrijden) en later wat dressuur en ben toen over gegaan op recreatie rijden .. nu ben ik vanlaatst over gegaan naar een groter ( kwpnxarrabier ) gegaan, en ben nu van plan mezelf weer een beetje op nivo te brengen ( nadat ik een jaar haast niks meer heb gedaan aan écht dressuur werk.. ) ik ben nu al volgens mij 2 maandjes bezig met dit paard, en heb nu ondertussen wel door hoe hij helemaal in elkaar steekt, en hij loopt voor de rest ook wel redelijk lekker..

maar nu zit er 1 probleempje wat mij t meeste stoort.. mijn benen.

Ik heb al redelijk rare benen ( ze zijn niet recht en hebben als ik stil sta een 0 vorm, en als ik loop heb ik juist x benen.. ) en dat word de afgelopen jaren steeds wat erger ( en sta al onder behandeling bij podotherapie Knipoog ) maar ik heb dus al een aantal jaar t bekende probleem ( met rijden ) van: tenen steken naar buiten( dit dus ook mede door mn o -x benen .. ). alleen is dar bij mij niet heel veel aan te doen, maar nog heb ik dat nu wel redelijk onder controle, en met stevigere rijlaarzen is dat wel verholpen.

maar sinds een paar maandjes heb ik ineens ook wat nieuws... zwabberende benen..

mijn onder benen lijken wel alle kanten op te vliegen dat ik niet wil ... ö .. en ik heb meerdere leraressen gehad die mij probeerden daar mee te helpen, maar wisten op den duur toch niks wat écht goed holp ( knieen aandrukken - knieen draaien - hakken meer uitdrukken - tenen nog verder naar binnendraaien dan dat ze normaal zaten.. ens ens ens.. ) maar niks lukte..

voor de rest heb ik nu echt geen idee meer wat ik er aan kon doen, ik heb geprobeert allerlij dingen te doen, andere houdingen om te zitten, andere spieren aan spannen in mn benen, alles ontspannen, doorzitten en kijken of dat verschil maakte .. ens ens.. maar ik heb nog niks gevonden..

zijn er mensen die dit probleem ook hebben of hadden, en een tip weten om mn benen ( vooral onderbenen ) goed stil te kunnen houden? ( vooral draf is t probleem, stap en galop eigenlijk niet.. )

Alvast bedankt Haha!!

AliesMeijer

Re: Mijn benen werken de laatste tijd niet erg mee..tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:48

misschien eerst eens de stijgbeugels met een touwtje of spoorriempje aan de singel vast maken? dan houd je je benen makkelijker stil.. en dan na een tijdje zonder de riempjes? Lachen succes in ieder geval!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:51

A- symetrische beugels?
Dat dwingt je voeten in de juiste houding, maar of dat fijn is? Scheve mond
Ik denk ook niet dat dat mag?

Spoorriempjes vind ik levensgevaarlijk eerlijk gezegt.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:54

idd met touwtjes heb ik ook gedaan Haha! en je hakken goed uitdrukken ! Maar je zei dat dat niet werkte ....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:37

Er werd al wat gezegt, en je probeerde dus al veel dingen uit.
Allemaal heel goed hoor, maar om je voeten in een bepaalde houding te willen drukken heb je eigenlijk ook je aandacht daar voor nodig, en die verlier je na een heel korte periode dus ik zou eens wat anders proberen.
Begin eens met iets totaal anders, ga even rijden zonder stijgbeugels, eerst in stap dan in draf dan natuurlijk, dan gaan we ontspannings- , rek en strek- , turnoefeningetjes te paard.

Beide benen afwisselend naar voren en achteren bewegen ( links voor - rechts achter en omgekeerd )

Doen alsof je fietst tijdens het rijden.

Beide onderbenen iets van het paard en met de voet kleine cirkelbewegingen maken naar je paard toe.

Beide benen optrekken tot je met je knieen net boven je zadel bent, dan je beide benen samen weer naar beneden brengen, maar zeker niet naar voor uitdrukken, en hielen laag houden.

Beide benen iets te veel naar achter brengen , zo houden en tot 4 tellen en weer gewoon gaan zitten.

Beide benen , ruim openen, even zo houden tot 5tellen en weer goed gaan zitten, mssn doe je dit best niet op de hoefslag daar je anders met je voeten de rand gaat raken.

Doe al die dingen een tijdje na elkaar door, en zo een paar dagen na elkaar.
mssn zie je al vlug een verandering in het stiller en gecontroleerder houden .
Ook zal het bijdragen tot een meer onafhankelijke zit.