Van stap naar halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Van stap naar halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 18:23

Hallo,

Ik loop tegen een klein probleempje aan.
Ik ga januari starten alleen hebben we nog moeite met het halthouden, wat in de B van draf naar halthouden moet en ook van stap naar halthouden. Ik probeer zwaar te zitten, steeds een ophouding te maken en been er wel bij, maar dan komt hij helemaal uit de aanleuning en loopt wat door de hulpen heen. Overgangen stap,draf,draf,stap enz gaan wel goed.

Iemand tips? Thanks! Knipoog

PercyLeen

Re: Van stap naar halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:26

Veel oefenen en overgangen rijden!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:04

Inderdaad dat is het enige wat je kunt doen. Hij mag natuurlijk niet door je hulpen heen lopen. Halt is halt, dan maar even eens een sterkere ophouding.
succes

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:44

Heel veel overgangen rijden.

Begin met halt houden eens aan het einde van de rijbaan. Goed begrenzen zodat je paard niet kan uitbreken naar links of rechts en halt houden. Je paard moet dan wel stoppen voor de omheining. Hierdoor kun je toch je hulpen licht houden.

Ik ga er hierbij trouwens wel vanuit dat jij een beheerste ruiter bent en niet bij de 'ruiters' hoort die dat met geweld doen.

Je kunt eventueel ook op je instructeur afrijden als die weet hoe die een paard kan stoppen zonder aan te raken.

Heel veel succes!

Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:32

Veel oefenen,
als hij/zij met zijn/haar hoofd omhoog gaat, gelijk weer voorwaarts. niet halt houden als het hoofd omhoog gaat Knipoog

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 08:50

yolande schreef:
Heel veel overgangen rijden.

Begin met halt houden eens aan het einde van de rijbaan. Goed begrenzen zodat je paard niet kan uitbreken naar links of rechts en halt houden. Je paard moet dan wel stoppen voor de omheining. Hierdoor kun je toch je hulpen licht houden.

Ik ga er hierbij trouwens wel vanuit dat jij een beheerste ruiter bent en niet bij de 'ruiters' hoort die dat met geweld doen.

Je kunt eventueel ook op je instructeur afrijden als die weet hoe die een paard kan stoppen zonder aan te raken.

Heel veel succes!

Bedankt voor je tip. Ik weet wat ik doe als ik aan het rijden ben hoor en gebruik geen geweld ofzo Clown Haha!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:01

Oefenen oefenen oefenen duidelijke hulpen en oefenen Haha!

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:17

je stap steeds kleiner en kleiner maken naar het halthouden toe , geeft die bezwaar met zijn hoofd of wordt die eigenwijs , dan stap je weer verder , zou ga je door tot dat die het goed doet , helpt bij mij goed!

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:35

He meid,

Gelukkig heb je geen problemen met de andere overgangen! Lachen Is het meer het halthouden in het algemeen of de aanleuning tijdens het halthouden? Probeer goed op je zit terug te rijden, oftewel halt te houden, en niet te veel met je teugels (ik bedoel daarmee niet te veel druk op de teugels zetten tijdens het halthouden (ik zeg niet dat je dat doet Knipoog maar indien)) maar wel netjes contact blijven houden, zodat hij zijn aanleuning behoudt. Als hij zijn hoofd/neus toch eruit probeert te drukken, moet je hem een stap voor zijn en probeer dan wat meer druk met je been te geven (zowiezo je been eraan houden, ook tijdens de overgang) en van voor wat begrenzen, zodat hij daarbij niet voorwaarts gaat en daarbij (indien nodig, als hij niet alleen reageert op druk) wat ophoudingen maken. Ik weet ook niet hoe goed hij aan het been is verder. De tip om hem laten halthouden voor de bakrand is ook goeie als hij niet goed wil halthouden.

JacLoVesGer schreef:
wat in de B van draf naar halthouden moet en ook van stap naar halthouden

Nee hoor, je hoeft niet in de B van draf naar direct halthouden te gaan. Lachen In de B t/m M1 moeten alle overgangen progressief worden getoond (een overgang met gebruikmaking van alle tussenliggende gangen), dus kun je je in de eerste instantie gewoon gaan richten op de overgang van stap naar het halthouden.

Nogmaals heel veel succes met je debuut! Komt helemaal goed met je 2e topper! OK dan!
Laatst bijgewerkt door Christinaa op 01-01-09 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:38

veel aan de hand oefenen. Dus commando ho leren. Vanaf de grond ga je werken onder het zadel en zo ga je verder.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:44

Nuttige tips hierboven Lachen ook kun je proberen voor de overgang je paard iets lager in te stellen. Wanneer je merkt dat het makkelijker gaat stel je hem langzaam weer wat hoger in Knipoog. Succes!

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:26

Veeeel overgangen rijden ,oefenen,oefenen Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:51

steeds langzamer gaan lichtrijden, merk je dat hij met zn hoofd omhoog komt weer voorwaarts draven en op nieuw beginnen.
langzaam lichtrijden, zitten, druk op beide teugels en beugels, been langmaken stemhulp erbij hele ophouding op de buitenteugel, halt (als goed is haha)
gewoon beetje mee spelen... alleen wel zorgen dat hij niet tegen de handkomt, hoofdmag ik de overgang niet omhoog dat is het belangrijkste, en dan komt t vanzelf goed

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:55

Ik denk ook vooral heel veel overgangen rijden om dat halt houden erin te krijgen.
Misschien helpt het ook om er een stemhulp op te plakken, mijn pony reageert bv heel goed op 'whoo'. Misschien eens proberen?

fable_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:23

vooral doorrijden als je merkt dat hij er onderuit wil.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:40

Ja hij drukt echt zijn hoofd eruit als ik dan wil halthouden. Ik hou m'n been er wel bij, maak ophoudingen, stem erbij, dan nog drukt hij zich eruit. Ik ga ook zwaar zitten. Hij is verder wel goed aan het been, en met draf naar stap gaat ook goed, dan komt hij heel goed terug op mijn zit, alleen dat van stap naar halthouden is een drama Tong uitsteken
Ik denk ook dat het gewoon veel oefenen is hoor, ik moet het gewoon elke keer meepakken met de training.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:07

Ja, het is ook een kwestie van oefenen. Lachen Met de tijd zal het steeds beter gaan. In ieder geval hoef je je geen zorgen te maken als het nog niet echt vlekkenloos gaat als je met je wedstrijden begint, want die ene keer dat hij even uit zijn aanleuning komt tijdens het afgroeten of tijdens het halthouden in de proef valt heus wel mee als de rest allemaal goed gaat. Knipoog Sommige paarden lopen immers de hele proef met het hoofd in de lucht.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:14

Blijven oefenen, ik heb dit probleem ook gekend met een paardje, maar het probleem is nu opgelost. Hetgeen wat ik deed was veel overhangen rijden, de piste rustig rondstappen, en aan iedere letter halt houden, enkele seconden blijven staan en terug vooruit.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 07:17

ik heb dit probleem ook en merk als tiara meer ontspannen raakt het makkelijker gaat, dus misschien eerst echt naar die ontspanning toe rijden en bij mij helpt het ook om dan maar af en toe de bakrand te gebruiken, als je dan de kans krijgt de goede hulpen te geven en niet aan de teugels gaat trekken. Krijg je iig de kans de hulpen goed te oefenen

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 17:20

Ik heb vandaag gereden, heb heel veel gestapt, schijnovergangen naar het halthouden en weer naar voren.. op het laatst ging het heel goed met het halthouden, hij bleef in de aanleuning en kon hem goed met mijn zit terug krijgen en met kleine ophoudingen. Dus daar was ik al heel tevreden mee, heb hem ook goed beloond wanneer hij correct halt hield. (zeg ik dat goed? Haha!)