Waar ligt het aan?! Moeilijk op links?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Waar ligt het aan?! Moeilijk op links?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 18:04

Heey bokkers

Een tijdje terug had ik ook al een topic aangemaakt dat m'n paardje moeilijk op links loopt, maar t lijkt alleen maar erger te worden. Met longeren was het ook al lastig maar de kleine en zelfs de grote voltes linksom lukt haast niet. Zelfs van hand veranderen gaat soms niet terwijl je dan maar een klein stukkie naar links gaat. Nu zei mijn instructrice dat het hoogstwaarschijnlijk aan het zadel ligt, en waarschijnlijk aan dat ze dus "vast" zit op links. Het zadel ligt niet goed, en is erg oud. Er is een tijdje niet mee gereden totdat ik haar kreeg, toen weer wel. De eigenaar zou kijken naar een nieuw zadel. Maar tot op heden is dat nog niet gebeurt Verdrietig ik weet voor nu even niet wat ik er mee aan moet. Totdat ze een nieuw zadel heeft...

Alvast bedankt

xmarliez

Re: Waar ligt het aan?! Moeilijk op links?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:16

hmm.. lastig, even opnieuw beginnen? dus vanaf de grond.. veel grondwerk en mischien wat Parelli meepakken? beginnen met rechtrichten want zo je beschrijft kan het ook zijn dat ze heeeel erg scheef is........... ga zelf even kijken voor een goedkoop zadeltje en laat een zadelmaker langs komen, wellicht kun je de eigenaren overhalen?

Ik heb hetzelfde namelijk, ik heb een bijrijdpony maar de eigenaren willen er niks voor kopen maar een goed zadel is gewoon nodig....... ik ben nu begonnen met rechtrichten, conditie training, Parelli, en nog meer grondwerk en ik probeer nu ook een beetje VD mee te pakken. probeer ook wat werk aan de lange lijnen te gaan doen Lachen......

mischien kun je wat met deze tips? en vooral het heel subtiel aanpakken bij de eigenaren, ze een keer meenemen en dan rustig wat vragen stellen en af en toe er tussendoor een keer zeggen 'hebben jullie al een goed zadel gezien oid', zo doe ik het ook en het duurt mischien even, maar ik heb de tijd ik blijf wel net zo lang grondwerk doen totdat we een zadel hebben, maar ergens is er een grens..... en dan is het bij mij genoeg, dan is het of een nieuw zadel of ik stop en dan is de keus voor de eigenaren Lachen bij mij ligt dat nog al simpel omdat ik de enige ben die hun helpt met hun paarden, zelf weten ze er niks van dus ze zijn erg afhankelijk van mij, zonder mij kunnen hun nog niet eens op vakantie omdat ik de enige ben die hun dieren wil verzorgen en ook als hun op vakantie zijn..... ik weet niet hoe dat bij jou ligt??

Succes iig Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:43

Misschien werken aan de hand tot ze een nieuw zadel heeft, zodat ze rechter wordt?

Kijk eens voor tips op www.paardenbegrijpen.nl

Succes!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:02

ja als je zadel verkeerd ligt moet je iig niet met je zadel gaan rijden. Als je het echt niet snapt kan je naar een proffesioneeel iemand toe gaan die echt paarden verstand heb. Zoals mensen waar ik geregeld kom gaan met hun paarden naar een helderziende en dat blijkt goed te helpen. Jek an je paard in ieder geval laten kraken. Dan is het even opgelost maar moet JIJ er verder mee werken. Want dan is het probleem zelf gewoon even verminderd maar als er verder niks aan gedaan word niet perse verholpen.
Veel succes.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:04

zolang het zadel niet goed licht krijgt zelfs Anky van Grunsven dit paard niet recht. Ik zou er dus niet eerder weer opstappen voordat er een passend zadel op licht en er een fysio is langs geweest. Hoe meer je nu rijd hoe erger het wordt.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 20:06

Nee, ik vind het zo moeilijk als het m'n eigen paard was geweest was het heel anders, zou ik meteen wat aan doen. En zo is de eigenaar aan de ene kant ook wel hoor, als ze bv een dik been heeft belt ze de dierenarts enzo. Maar het zadel vind ik ook belangrijk ivm rugklachten. De instructrice gaf al aan haar aan, om hem aan 1 kant op te vullen met een handdoekje, maar dat wilde ze niet ivm drukplekken... dus ik weet het even niet meer. Ik rijd nu zelf ook voor geen meter... Verdrietig

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:08

Lastige situatie. Ik zou er toch op aandringen dat er een nieuw zadel komt, hoeft niet eens duur te zijn. Op marktplaats vind je prima tweedehands zadels voor rond de 300 euro. Zolang het zadel maar goed pas wordt gemaakt. In de tussentijd zal ik voor al veel bijgezet longeren zodat zijn rugspieren weer wat losgewerkt worden. En dan even veel op beide kanten zodat hij ook weer wat rechter wordt, daar heb je daan weer voordeel mee als je weer kunt rijden.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 20:10

Dat is dus ook een nadeel, want we longeren niet met longeertouw, of iets wat aan haar vast zit, ze heeft vroeger een ongeluk gehad, dus ze is helemaal hyper van touwtjes.. dus dat is al probleem 2 haha...

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:12

je kan ook een join up proberen?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 20:13

wat is dat?!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:17

DSNDebora schreef:
Dat is dus ook een nadeel, want we longeren niet met longeertouw, of iets wat aan haar vast zit, ze heeft vroeger een ongeluk gehad, dus ze is helemaal hyper van touwtjes.. dus dat is al probleem 2 haha...

kun je haar ook niet bijzetten? Want anders zou je desnoods een stuk van de bak afkunnen zetten met lint en haar gewoon los longeren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:22

Femke16 schreef:

MM dit advies slaat nergens op, weet je wel wat het is??

Ik zou dat zadel idd niet meer opdoen, erg slecht en je kan blijvende schade houden door een slecht passend zadel,
Ga zolang zonder rijden , ga lekker grond en hand werk doen, ga lekker gymmen met je paard, is leuk ,leerzaam en je paard en jij krijgen een leuke banmd daardoor,
De site van paardenbegrijpen was al genoemt, verdiep je eens in het rechtrichten en neem de tijd.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:23

een soort van vertrouwens iets opbouwen.. iets van monthy robberts. Ik heb het even opgezocht om niks verkeerds te zeggen. maar het is toch een beetje natural horsemanshipper dan ik dacht, dus weet niet of dat wat voor je is?. (A). Maar iig, je kan ook zonder longe longeren. door gewoon een stukje af te zetten en dan huppa gewoon los laten en in het midden gaan staan met precies het zelfde principen als wanneer er wel een longe aan vast zou zitten Lachen

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:25

midgie schreef:
Femke16 schreef:

MM dit advies slaat nergens op, weet je wel wat het is??

Ik zou dat zadel idd niet meer opdoen, erg slecht en je kan blijvende schade houden door een slecht passend zadel,
Ga zolang zonder rijden , ga lekker grond en hand werk doen, ga lekker gymmen met je paard, is leuk ,leerzaam en je paard en jij krijgen een leuke banmd daardoor,
De site van paardenbegrijpen was al genoemt, verdiep je eens in het rechtrichten en neem de tijd.

pff als je meer geintresseerd bent voor naturalshorsemanship dan kan dat idd wel een alternatief zijn ipv op dat zadel te blijven rijden en als er niet gelongereed kan worden. maar zoals ik al zei, ik dacht even dat het iets anders was dat wat het was.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:16

Femke16 schreef:
een soort van vertrouwens iets opbouwen.. iets van monthy robberts. Ik heb het even opgezocht om niks verkeerds te zeggen. maar het is toch een beetje natural horsemanshipper dan ik dacht, dus weet niet of dat wat voor je is?. (A). Maar iig, je kan ook zonder longe longeren. door gewoon een stukje af te zetten en dan huppa gewoon los laten en in het midden gaan staan met precies het zelfde principen als wanneer er wel een longe aan vast zou zitten Lachen

Join up is idd even iets anders dan freestyele en longeren, freestyle is de basis vanhet longerne vind ik zelf.
bij paarden gaat het om het horsemanship, natural is weer even wat anders, maar de meeste mensen met horsemanship denken ook natural.
En er zouden meer mensen zich in het horsemanship moeten verdiepen, dan krijg je ook minder paardjes die vast komen te zitten op links of rechts Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:18

Hoe rij je je paard los?
Mijn paard zit als ze een week stil staat ook helemaal vast aan een kant (wel een wat ouder paard al), wat je met bepaalde oefeningen weer keurig helemaal los kan lopen bij mijn paard.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:47

niet beginnen aan een join-up! als de pony bang is voor een longeertouw..... nou dan ga je daar toch mee aan de slag Lachen?
bestel van neppe DVD's van Parelli voor een prikkie en daar leer je al erg veel van.... als je pony toch bang is voor een longeertouw..... hmm... dan zou ik juist denken 'how interesting'... ga daar mee werken.. veel friendly en heel rustig aan allemaal op het tempo wat jou pony aangeeft Lachen. mijn pony's zijn vroeger mishandelt en geloof me het heeft me heel veel tijd, moeite en energie gekost maar ze zijn er boven op Lachen, en ze zijn nergens mee bang voor en ik kan doen met ze wat ik maar wil Lachen.

en er zijn zoveel oefeningen die je er tussen door kunt doen..... of wil je echt alleen maar rijden?
probeer wat van de bovenstaande oefeningen te proberen, kijk of je pony het leuk en interesant vind.. zoniet? maak je het wat interesanter voor der Lachen. maar doe alsjeblieft geen join-up.... lees het sticky maar eens bij [VNA] Van nature » [NH] Natural horsemanship bij informatie..... dan denk ik dat je wel weet dat je moet oppassen met een Join-Up

Femke16, als je iets op zou willen zoeken om NHMS kijk dan even bij Parelli Lachen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:41

hmmm misschien haar rug/lichaam (osteopaat, fysio, chiro, etc) of gebit (electrisch vijlende tandheelkundige)? Ik zou ook ernaast beginnen en dan simpele oefeningen als halthouden en hoofd naar links vragen zonder dat het gekanteld wordt, en dan naar recht. als ze haar neus naar de grond wil brengen is alleen maar goed. Dan voorwaarts stappen vanuit de achterhand, en weer halthouden. pasjes achterwaarts, en pasjes om. de laatste kun je langzaam gaan uitbouwen naar schouderbinnenwaarts (op de volte). succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:48

Femke16 schreef:

De klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt?
Een join up doe je met een paard dat "stout" is!!
Voor TS...werken met handdoekjes onder je zadel gaat niet lukken en zal het probleem alleen maar erger maken ben ik bang.
Zonder zadel rijden...is dat geen oplossing??
En misschien een andere instructrice zoeken, als je paard moeilijk loopt op links, zit het probleem 9 van de 10 keer juist rechts n.l!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:00

aerdenhout1 schreef:
Femke16 schreef:

De klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt?
Een join up doe je met een paard dat "stout" is!!
Voor TS...werken met handdoekjes onder je zadel gaat niet lukken en zal het probleem alleen maar erger maken ben ik bang.
Zonder zadel rijden...is dat geen oplossing??
En misschien een andere instructrice zoeken, als je paard moeilijk loopt op links, zit het probleem 9 van de 10 keer juist rechts n.l!

misschien even veder lezen? dombo.... Clown Tong uitsteken hihi

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:01

midgie schreef:
Femke16 schreef:

Join up is idd even iets anders dan freestyele en longeren, freestyle is de basis vanhet longerne vind ik zelf.
bij paarden gaat het om het horsemanship, natural is weer even wat anders, maar de meeste mensen met horsemanship denken ook natural.
En er zouden meer mensen zich in het horsemanship moeten verdiepen, dan krijg je ook minder paardjes die vast komen te zitten op links of rechts Knipoog

little true, maar ik denk dat veel mensen in omgang stiekem ook wel redelijk wat aan horseman ship doen:) maar als je rijtechnisch niks verkeerd doet hoort een paard ook niet te komen vast zitten.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 14:45

ze schijnt het al heel lang te hebben, dat zei de eigenaar in ieder geval, misschien is dat haar "moeilijke" kant ofzo, ik weet het ook niet. Ik heb vandaag overlegt om misschien zonder zadel te gaan rijden, maar dat raden ze mij af, omdat ik nog niet zo lang rijd, en het is best een hete pony vandaar...ze zei van ja als dat zadel er al zo lang op ligt, maken die paar weken extra ook niet uit Verdrietig

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:36

Van de pony die ik rij weet ik dat links haar (en mijn) moeilijke kant is. Daarmee bedoel ik dat ze dingen als bijvoorbeeld het wijken linksom moeilijker vind dan rechtsom. Ook de buiging vind ze moeilijker. Maar wat jij vertelt in je beginpost lijkt me toch iets anders. Het kan inderdaad aan het zadel halen. Is het misschien slim om met de eigenaar hierover te overleggen? Misschien is een proffesioneel iemand ook handig. Die kan vaak meer vertellen over zoiets. Het zou trouwens best kunnen dat ze op links vast zit. Ik zat vroeger bij iemand in de les en op een gegeven moment zat dat paard ook vast. Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe ze dat hebben opgelost. Misschien eens op internet meer informatie daarover zoeken?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:04

Sissi87 schreef:
ze schijnt het al heel lang te hebben, dat zei de eigenaar in ieder geval, misschien is dat haar "moeilijke" kant ofzo, ik weet het ook niet. Ik heb vandaag overlegt om misschien zonder zadel te gaan rijden, maar dat raden ze mij af, omdat ik nog niet zo lang rijd, en het is best een hete pony vandaar...ze zei van ja als dat zadel er al zo lang op ligt, maken die paar weken extra ook niet uit Verdrietig

maar je wil dus wel blijven rijden, dat maak ik hier uit op.....
hmm... erg jammer..... als je pony scheef is dat vind ik rechtrichten noodzakelijk Knipoog, dus gewoon vanaf de grond beginnen..... en als je dat niet eens wil.... ben je dan wel echt zo een paardengek?

bekijk het eens vanuit de pony... die wil ook graag opnieuw beginnen als het zo niet gaat Knipoog, het is gewoon noodzakelijk om een pony recht te richten.. het rijden komt later wel.... en als je nog niet zo lang rijd.... is juist DIE basis heel goed! Lachen Lachen Lachen, van die basis kun je zo ongelofelijk veel leren, neem een goede instructrice die jou kan helpen met grondwerk en rechtrichten... en daarna voor het rijden, mischien in de klassieke rijkunst iets voor jou.. je moet het gewoon vanuit de pony bekijken en niet alleen kijken wat voor jou van belang is...... want paardrijden leer je echt niet op een scheve pony en vooral niet op een pony die slecht te rijden is vanwege het zadel Knipoog.

ik weet niet waar je woont maar kijk anders even op http://www.happyhorsemanship.nl , zei geeft lessen in grondwerk en rechtrichten en ook in de klassieke rijkunst Lachen. en ik weet dat ze erg goed is. 'uit eigen ervaring'.

en als die laatste zin moet komen van iemand die paarden houdt.......... hmmm, dan ben je niet geschikt om paarden te houden imo...

oja, en zal ik jou ook eens iets vertellen, ik heb een bijrijdtinker.. ik kwam daar en ze hadden 1 zadel en 1 hoofstel.. zadel wat bestemt was voor een warmbloedje dus veeeel te smal en een hoofdstel die helemaal verrot was.. maakte me niet zoveel uit, rijden is niet belangrijk voor mij, nou ik er iemand bijgehaalt met verstand van rechtrichten en grondwerk, nu 3 maanden laten zit ik er nog steeds niet op, ik wil een boomloos zadel en die komt er gewoon 1x en anders dan stop ik Lachen. nu zijn we nog steeds bezig met grondwerk en rechtrichten en met conditie training..... Lachen rijden is niet het belangrijkste... ga naar een manege als je graag wilt rijden ... maar begin dan niet aan een pony die gebreken heeft en waar nog heel veel aan moet gebeuren, want geloof me dat is zoeken naar het licht in een donkere tunnel, en vooral als jij en de eigenaren niet weten waar ze mee bezig zijn Knipoog Knipoog Knipoog

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:03

Het klinkt alsof je paard zo scheef als een konijn is. Als ik het zo hoor, had mijn paard precies hetzelfde. Alleen dan op rechts
Wat bleek; hij was scheef aan alle kanten.
Met een goede instructie kun je dat al verbeteren. Ik heb gelukkig een goede instructrice kunnen vinden, die veel verstand heeft van scheve paarden.