juiste beengeving

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Maya

juiste beengeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 16:53

Ja juist iets heel simpel !
waar precies toch veel uiteenlopende meningen over zijn!

Om een lang verhaal kort te maken
Een lesgever beweerde het volgende hoe je juist been moet geven.
-Zoals je in verlichte zit met je knieën klemt zo moet je ook klemmen als je normaal zit
-Als je beengeeft moet je met je kuiten been geven en om dit gevoel te versterken kan je eventueel je tenen naar buiten draaien
-Je mag absoluut geen druk geven met je hielen, want dat is verkeerd

vervolgens vroeg ik 'en hoe ga je dan stelling vragen ?'
toen kreeg ik een charijnig antwoord dat je dan nog maar wat harder moet duwen met je knieën

ehm hallo... de bedoeling was om te paard rijden , niet om eieren of whatever te leggen.
& toen duwde hij tegen het paard (alsof hij een muur ging omduwen) en het paard ging vervolgens opzij. 'Ziet ge het ? Als ge hard genoeg duwt gaat die wel opzij'
ow yeah! Nors opkijken

Ten eerste heb ik al geleerd dat je juist niet met u knieën moogt klemmen
want dit is een onaangenaam gevoel voor u paard waardoor je het ruggebruik belemmerd.
en ten tweede heb ik geleerd om juist wel druk te geven met u hielen.
Geen constante druk maar even wat druk en vervolg u kuiten aanspannen zodat het paard OM u binnenbeen kan BUIGEN
wat mij toch wel logischer lijkt dan meneer zijn theorie.

Wat is jullie mening hier over ?
Want ik begon toch aardig aan mijn eigen te twijfelen..

Urielle

Re: juiste beengeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:13

- klemmen: NEE
- naar buiten draaien: NEE
- geen hielen: KLOPT, drijven met kuitspier Ja

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:35

Ik gebruik alleen druk met de knieen en stukje onderbeen om "terug te schakelen" van draf naar stap, en van stap naar halt. Werkt super hoor, beter dan dan teugel getrek. En verder gewoon met je kuit drijven, ik let er nooit zo op, maar mijn hiel komt toch wel onder m'n paardje uit, dus dat kan toch niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:09

ik ben het helemaal met Urielle eens, met als toevoeging dat ik wel eens mijn knie (of beter gezegd het hele bovenbeen) gebruik om te voorkomen dat ze de schouder eruit gooien in de wending. Maar drijven doe je dus met je kuiten en niet met je hakken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:31

Die correctie ken en gebruik ik idd ook Lielle Ja hoewel dat denk ik meer de spier aan de binnenzijde van het dijbeen is die ik inzet, en niet mijn knie. Maar dat is ook meer aandrukken en als de voorhand weer geplaatst is weer loslaten, en niet het knellen wat Miss Maya beschrijft. Imo druk je je daarmee ook zelf uit het zadel. Ik heb zelf vroegah zelfs nog oefeningen moeten doen met het hele bovenbeen van het zadel af om te controleren of ik niet klemde en te kijken of ik wel in balans zat.