Stug en stijf paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dees21

Stug en stijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 22:23

Ik rijd nu ongeveer een halfjaar een merrie van ramiro z. Ze is 8 jr en heeft dit jaar een veulen gehad. Ik rijdt haar voor iemand anders, ze was toen we haar kochten vel over been en had enkel een dikke grasbuik. Alles kwa bespiering end ontbrak eraan. Nu ben ik langzaam aan met haar gaan trainen. Maar ze was telkens kreupel of onregelmatig. Ze heeft 2 maanden lang rust gehad en poeder voor aansterking vd spieren. Moest haar toen om de dag longeren met passoa. Dit heb ik netjes gedaan. Nu rijdt ik er weer mee maar is ze echt ongelofelijk stug en scheef. Wie heeft er ervaring met zoiets hetzelfde? Ik rijd er nu om de dag en af en toe met slof zodat ze er echt even doorheen gereden wordt. Maar dit is natuurlijk geen oplossing. Rijdt vooral slangenvoltes en figuren zodat ze door het hele lijf buigen moet end. Rijdt met een dubbelgebroken bit. Rijdt nu weer 3 weken en ze loopt verder prima. Maar die stijfheid en stugheid verbaast me. Zie er maar weinig verandering in.

aeolusnr1

Re: Stug en stijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:10

Als je pas begint met zo'n paard ga je toch zeker geen slof gebruiken waar haal je dat van.
Of het nu een groen jong veulentje, of een oude niet getrainde is , beide dieren moeten aanzien worden als groen paard.
Daar hoort zeker geen slof bij.
EErst spieren rekken , lang en los , dan pas gaan verzamelen, zeker nooit omgedraait dan krijg je het tegenovergestelde effect, een kreupel paard dus.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:15

De bespiering die ze heeft is te kort en niet soepel. Het lijkt me daarom handig om eerst wat meer rek en strek oefeningen te gaan doen. Een goede basis hiervoor is rechtrichten. Op de website www.paardenbegrijpen.nl kan je er alles over lezen.

Slof zou ik niet gebruiken!!! Richt eerder schade aan dat het nu wat oplost denk ik.

De figuren die je rijdt enz lijken mij een prima oefening, maar bedenk wel dat je ook soepelheid kunt bereiken naast het paard. Zeker een paard met weinig bespiering kan heeft meer moeite met het ruitergewicht.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:34

Haal eerst maar eens die slof eraf! Jij wordt ook niet soepeler als je om de dag wordt gedwongen je been in je nek te leggen!

Ik ga verder mee met Sigrid: verdiep je eens in klassieke rijkunst en rechtrichten. Misschien doet een goede massage of een behandeling van een osteopaat in dit geval ook al veel goed.

Verder zou ik ontzettend veel onscherpe wendingen rijden en de ontspanning opzoeken, zonder haar te dwingen nagefelijk te zijn (dus aan de teugel hoeft in dit geval niet). Als het paard rechter wordt en lateraal losser, komt de nagefelijkheid vanzelf. Slof is hier niet de oplossing.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:52

Je moet alles vanuit de ontspanning doen. Zo moet je ook de passoa niet te strak doen en haar dwingen in een houding te lopen. Als een paard ontspant zal ze zelf in de houding lopen. Maar een paard in de houding trekken omdat ze niet soepel is word ze ook zeker niet soepeler van!!! Rij veel voltes, rij slangenbochten. Rij veel overgangen maakt je paard daar soepel mee dan komt ze vanzelf!
En wees al blij als ze maar even naar beneden gaat en beloon haar dan ook. Maar verwacht niet dat ze meteen in de krul gaat. Bouw het langzaam op! Haar rug moet ook mee werken je zit er nu op dus moet ze ook anders gaan lopen enzo!

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:10

Laat je paard eens masseren door iemand van Happy-atlethe.Na een paar behandelingen is je paard weer soepel.

dees21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 13:55

Hoi even een reactie op het gebruik van de slof, dit do eik omdat dit een springpaard is en haar hoofdhals houding heel hoog houdt, ze gooit telkens met haar hoofd. Rijdt haar andersmet martingaal. De slof gebruik ik enkel zodat ze haar hoofd niet omhoog gooien kan. Niet om haar in de krul te trekken ofiets dergelijks! De masseur is er al bij geweest. En komt elke 2 weken terug. Ze krijgt op advies vd da enkele poedertjes om de spiergroei te beinvloeden. Haar belonen wanneer ze omlaag komt doe ik zeker. Ik dwing dit paard nergens toe. Bedankt voor jullie tips!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:20

Ze heeft een veulen gehad, schrijf je... Ik zou de osteopaat eens naar haar heupen/heiligbeen laten kijken en haar helemaal laten checken. Door de bevalling kan er daar iets zijn verschoven of gerekt waardoor ze nu moeite heeft met ondertreden en ruggebruik. Als ze haar hoofd omhoog gooit, duwt ze ook haar rug weg. Je lost dit niet op met hulpteugels, want die hebben toch een hefboomwerking, hoe zacht je ze ook gebruikt. En ze duwt haar rug weg met een reden, dus die reden moet je achterhalen.

Over die slof: je zegt eerst dat je haar 'er doorheen rijdt' met slof en later zeg je dat je de slof gebruikt zodat ze haar hoofd niet omhoog kan gooien. Je geeft ook aan dat de slof niet de oplossing is. Ik zou echt stoppen met die slof, daarmee rijd je ze vaak alleen nog maar vaster en vaster. En kijk ook even of het zadel wel goed ligt, of ze geen last heeft van de singel en/of het zadeldekje.

Recht richten is de enige manier om een stug paard wat lichamelijk verder goed is, soepel te maken. Eerst het paard goed aan de hulpen zetten, dus voorwaarts en zijwaarts voor je been. Dan voltes rijden met binnenbeen naar buitenteugel toe en schoudervoor gaan rijden. Scheve paarden moet je zeker niet in een houding dwingen, daarmee maak je het erger! Laat haar maar sterrenkijken, afbuigen moet van achter naar voren gaan, dus de achterhand daar moet je mee aan de slag.

Door alle kreupelheden kan ze ook bang zijn om haar lijf goed te gebruiken. Hier zou grondwerk erg nuttig kunnen zijn, om haar dat vertrouwen weer te geven.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:10

Ze is er kennelij nog niet aan toe om met de gewenst aanleuning te lopen. Dat betekent dus waarschijnlijk dat ze idd te stijf is en niet ontspannen kan lopen. Ontspannenheid krijg je ook neit door er van alles aan te hangen. Blijf niet te lang op 1 hand en niet te lang rect. op de kleine volte 8-jes rijden help bij ons paard. En af en toe op de grote volte of de stukken recht echt een LOSSE verbinding, liever een boogje dan in je teugel dan en gespanne teugel en goed naar voren rijden. Laat je paard zelf weer zijn aanleuning opzoeken. En vraag voor de rest ook niet te veel van haar. Eerst weer het aller beginst opzoeken. En dat moet je paardje vooral zelf doen. Dus niet spelen met je hand of allemaal ophoudingen maken, hou je handen stil en je kuit eraan.
Succes, Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:18

Ja ik ga ook mee met het rechtrichten/gymmen volgens de klassieke rijkunst.
Veel aan d ehand werken en dubbelen lijntjes , echt het basis werk en de slof ja zou zeggen hang die in de hoogste boom en vergeet dat ding.

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:25

en tot slot: veel geduld hebben.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:29

Jos_1 schreef:
en tot slot: veel geduld hebben.

niet tot slot, dat is preoriteit 1 Lachen

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:54

Hierboven lees ik ontzettend veel goede tips.

Osteopathie kan wonderen verrichten. De slof in de hoogste boom is top. De figuren zijn prima. Als aanvulling zou ik nog willen typen dat je de moeilijke kant iets langer kunt trainen dan de gemakkelijke. Houdt het verschil echter minimaal. Wissel continue van hand. Gebruik de hoefslag niet maar de binnenhoefslag. Dit vergemakkelijkt het rechtrichten.

Verder zou ik je ook wat balkjes mee laten nemen en af en toe een laag sprongetje. Wat ook ontzettend heilzaam kan zijn is het laten controleren van je zadel. Ennnnnn buitenrijden is ook heel goed. Zonder aanleuning van een bakrand is een paard meer geneigd om op zijn eigen benen te lopen. Heerlijk ook om de conditie rustig op te bouwen.

Succes