pony gaat er vandoor in galop (heb hem morgen weer) dringend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shadee6

pony gaat er vandoor in galop (heb hem morgen weer) dringend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 18:17

hoi
ik rijd sinds vorige week op een nieuwe pony. vorige week was hij heel lief hij deed echt alles maar vandaag ging ik vrijrijden in de binnenbak. met opzadelen rende hij uit zijn stal en hij wilde er van door gaan maar gelukkig bleef hij hangen achter een touw waar een ander paard aan vast zat. met rijden duurde het niet lang of hij ging er plots vandoor van draf naar galop met allemaal vreemde bewegingen hij reageerde nergens op viel er ook af. een tijdje later wilde ik met een paar andere gaan galopperen dus ik ging doorzitten en hij ging er weer vandoor nu volgens mij met een laag bokje en tegelijkertijd sprong hij opzij en nog meer vreemde dingen ik viel er dus weer af. daarna heb ik een tijdje gestapt omdat ik niet meer goed adem haalde met afzadadelen en daarna weer op stal was het weer een schatje. plzzz snel hulp ik rijd morgen weer op hem en daarna nog 3 maanden.

CM_

Re: pony gaat er vandoor in galop (heb hem morgen weer) dringend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:20

Wat denk je van een goede instructrice erbij?

Ik neem aan dat je hem leased?
Laat ook nakijken of het tuig goed past, maar als ik dit zo lees denk ik eerder aan een pony die gewoon te fel is voor een onervaren ruiter.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:22

Niet meer op hem rijden zonder instructrice, wordt mij redelijk duidelijk dat jij hem niet aankan en hij je gewoon uitprobeert.. Dit zal denk ik zolang doorgaan tot jij hem kan aanpakken..

Muluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:24

Ik zou in ieder geval aankomende tijd alleen gaan rijden mét/onder begeleiding. Klinkt mij in de oren alsof je de pony (nog) niet aankan en hij jouw gewoon even 'fijn' uittest. Ben jij zelf beginnend en of de pony?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:26

Zou even lessen zodat jij hem kan leren kennen en iemand je direct kan helpen als het mis gaat en tips kan geven.
En heb je veel rij ervaring en ervaring met misschien iets ondeugendere pony's?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:26

indd doe het aub onder begleiding en stap er niet meer op als je alleen bent
je bent hem schijnbaar niet de baas en dat weet die dondersgoed!

shadee6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 18:40

ik heb een tijdje geleden wel eens op hem gereden hij heeft dit nooit gedaan. en ik doe het nu een half jaar maar ik rijd al met de meiden mee die er al 3 jaar op zitten dus ik denk niet echt dat het aan mij ligt want hij heeft dit gister ook gedaan bij een iets jonger meisje. zij hoofdstel is nagekeken. Ik denk dat ik het morgen maar weer ga proberen er is bij mij op stal altijd wel iemand in de buurt.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:43

shadee6 schreef:
ik heb een tijdje geleden wel eens op hem gereden hij heeft dit nooit gedaan. en ik doe het nu een half jaar maar ik rijd al met de meiden mee die er al 3 jaar op zitten dus ik denk niet echt dat het aan mij ligt want hij heeft dit gister ook gedaan bij een iets jonger meisje. zij hoofdstel is nagekeken. Ik denk dat ik het morgen maar weer ga proberen er is bij mij op stal altijd wel iemand in de buurt.

een half en ook 3 jaar zegt niet zoveel hoor.

Het ligt niet aan het bijzijn van iemand. Jij hebt iemand nodig die jou kan zeggen wat je moet doen op het moment dat het gebeurt, iemand die je vertrouwt dat hij/zij het beter weet en waar je naar luistert en het ook echt doet.. Als een pony hier eenmaal mee begint gaat hij het vaak bij meerdere ruiters proberen. Dus ga aub niet meer zonder begeleiding rijden, want hier komen echt ongelukken van..

shadee6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 19:12

ja dat begrijp ik ook wel maar er zijn veel mensen in de buurt en ik rijd ook samen met een vriendin en ik denk dat als ik nu stop met hem dat hij denkt dat ik het opgeef dus dan wint hij zeker en het probleem met hem is hij heeft echt een hekel aan de zweep dus die durf ik ook niet snel te gebruiken

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:19

idd probeer begleiding te zoeken die er echt bij staat tijdens het rijden en zegt wat je fout doet. Als dat niet kan kun je hem misschien voor het rijden is flink longeren zodat de pony al een beetje moe is. Het is ook verstandig om iemand te vragen die meerijd op een makkelijke pony zodat hij een soort van voorbeeld heeft zeg maar. en verder zodra hij iets fout doet meteen corrigeren, overdreven goed belonen als hij braaf is en vooral consequent blijven..
succes ermee Knipoog

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:20

Je hoeft niet op te houden !
Maar je moet rijden onder begeleiding , als je nog een tijdje doorgaat om vrij te rijden op die manier , dan wint hij zeker !
Gewoon op hem gaan zitten en er telkens weer afgegooit worden zal hem niet leren hoe het wel moet . (en jou ook niet)

Hij test je en meen te verstaan dat jij nog niet genoeg ervaring hebt om dit in je eentje (vriendinnen aan de kant tellen in dit geval niet mee) op te lossen .

Veel succes ! Met lessen lukt het je vast ,, het is geen groot probleem maar je moet het wel NU aanpakken voor er echt iets gaat gebeuren.
xx

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:45

't is niet altijd makkelijk toe te geven dat dit net even boven je petje gaat.
Ik heb dat ook al verschillende malen moeten ondervinden met schade en schande, maar uiteindelijk leer je het wel hoor , je paard helpt je daar zeker wel in, vergis je niet je kan niet winnen van een paard, je moet er gewoon leren mee omgaan , tot een soort compromis komen met het paard maar winnen nee uiteindelijk zegt hij nu is het genoeg geweest, en ontploft hij als nooit voordien. ( das net een bom )
En hopelijk ben jij al veel vroeger tot het wijze besluit gekomen , toch maar weer les te nemen, en hem niet verder uit te dagen maar ermee samen te gaan werken.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:49

hij is je denk ik aan t uitproberen.
probeer er samen (met instructrice) ernaar te kijken.
En zo naar een oplossing te zoeken.
Die van mij doet t ook maar voor de lol.
En die heb ik al bijna een jaar Tong uitsteken
En het is best vervelend. Als het steeds gebeurt maar ik ben eraan gewend nu Tong uitsteken
Hopelijk kan je t dus op lossen met hulp erbij Knipoog
wens je veel succes Knipoog

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:35

shadee6 schreef:
ja dat begrijp ik ook wel maar er zijn veel mensen in de buurt en ik rijd ook samen met een vriendin en ik denk dat als ik nu stop met hem dat hij denkt dat ik het opgeef dus dan wint hij zeker en het probleem met hem is hij heeft echt een hekel aan de zweep dus die durf ik ook niet snel te gebruiken

Als jij er nu mee stopt om zo vrij te rijden krijgt hij juist niet zijn zin..
Als jij dit niet aan kan (zo klinkt het helaas) zorg dan dat er iemand op komt die dit wel kan.
Ik heb meer dan eens een flinke dobber gehad een soortgelijk paard weer braaf te krijgen omdat men er te lang zelf mee aan moddert.
Ik heb genoeg paarden gereden die dit deden en het is lastig om dit eruit te krijgen als ze eenmaal doorhebben dat ze het kunnen maken (En jij geeft aan dat dat kan aangezien hij dit meerderemalen bij jou heeft gedaan en ook bij een ander persoon)
Als jij of iemand anders er nu niet voor zorgt dat hij dit uit zijn hoofd zet heb je een heeel groot probleem.

Ik denk trouwens dat je dit beter aan een andere ruiter kan overlaten, die al meer ervaring met vervelende pony's heeft.

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:11

Hij gaat met je spelen omdat hij weet dat je 'm niet de baas bent.
een instructeur erbij lijkt me het verstandigste,. hij ziet ook dingen vanaf de grond die jij niet ziet.

succes! Lachen

shadee6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 13:10

ik heb niet op hem kunnen rijden want ik was ziek maar ik heb gister op hem gereden en hij deed alles wat ik wilde dit was ook vrijrijden. hij heeft geen 1 keer iets gedaan wat ik niet wilde. maar de dag dat hij zo vervelend was was ik ook al een beetje ziek. kan het hieraan liggen ??

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:05

shadee6 schreef:

daar ga je dus écht fout! hij wil geen tik dus die krijgt hij niet. ongehoorzaamheid moet gewoon bestraft worden, dat doen ze in de kudde ook. paarden die de kudde niet volgen worden op hun plaats gezet, maar je pony volgt jou niet en jij accepteert dat, dus je pony is de baas. en dan bokt hij maar een keer doordat je de zweep hebt gebruikt, kan hij gelijk nog een tik verwachten.en laat niet zien dat je bang bent. daarbij als hij ervandoor gaat en je hulpen totaal negeert kun je een keer een klein stootje op het bit geven, maar echt alleen als er geen andere uitweg meer is

shadee6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:27

bedankt voor de reacties maar ik denk dat hij gewoon een pest bui had die dagen ik heb nu niets meer bij hem gemerkt vandaag deed hij weer netjes alles wat ik vroeg.

shadee6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:29

en van die zweep sommige op mijn manege denken dat hij vroeger geslagen is omdat hij zo heftig reageert op de zweep en bezem

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:36

Mooi dat het alweer beter gaat, mischien was het gewoon frissigheid? Lachen

shadee6 schreef:
en van die zweep sommige op mijn manege denken dat hij vroeger geslagen is omdat hij zo heftig reageert op de zweep en bezem

Als je hem gewoon overal kunt "aaien" met de zweep zou ik me daar niks van aantrekken. Op manege's zijn zoveel mensen die alles menen te weten.
Die van mij bokt ook wel eens als ik met m'n spoor aan z'n buik komt, dat vind hij niet leuk. Maar dan krijgt hij juist lekker een prik terug, hij heeft het gewoon te laten!
Dus als hij zo doet, eerst kijken of je hem op je stem terug kan nemen, dus niet aan het bit gaan hangen, dat is uit den boze! Doet hij dat niet dan mag je het bit best gebruiken, als die van mij op buitenrit echt niet meer luistert krijgt hij gewoon een zaag. (Ja sorry bokt, maar mag ik?) Dus eerst links trekken, en dan snel rechts. Maar dit is dus echt je uiterste redmiddel! Voor de rest, streng zijn. Als hij een tik verdient, geven dan! Sucses ermee!

DNICIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:53

Mischien goede begeleiding nemen?

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:15

inderdaad goede instructie zoeken.
Als hij in de stal al vervelend is kan je hem eerst even los gooien. En sowieso niet met anderen gaan galopperen. Daar worden sommige paarden alleen maar drukker van.

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:12

Ik denk dat je inderdaad een instructeur erbij moet halen. En als hij ook de stal al uitrent, heeft hij misschien gewoon te veel energie.