Mijn neefje is bang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Mijn neefje is bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 14:48

Hallo lieve bokkers.
In september hebben de mensen waar mijn pony staat,
(oom en tante) een shettie gekocht voor mijn neefje van 6.
Nu is hij al een paar maanden bezig met de pony, maar is hij er een maand geleden ong
afgevallen. En nu is hij bang geworden. Vandaag ging ik weer met mijn neefje rijden, aan de longeerlijn en goed de pony vasthouden. Ik vroeg of hij een keer wou draven, dat wou hij wel. En ik hiel gewoon zijn been vast. Maar mijn neefje raakte in paniek, ik ging stappen en hij sprong van de pony af. Ik heb hem er weer opgezet, omdat ik dacht dat hij er anders nooit meer op zou durven. Maar hij wou eigenlijk niet meer. Ben ik nou te streng geweest? had ik mijn neefje gewoon weg moeten laten lopen?
Ik vind dit allemaal erg jammer, en ik denk dat mijn neefje had gedacht dat hij gewoon op de pony zou kunnen gaan zitten en kon wegrijden. Maaar dat valt nogal tegen. Huilen van het lachen
hij durft wel gewoon op yesta te rijden. (mijn fjord) terwijl yesta een stuk groter is. Op yesta draaft hij wel gewoon. Kan ik heb beter niét meer op yesta laten rijden zodat hij went aan zijn eigen shet? Of is het juist goed zodat hij paardrijden leuk vind?
Ik vind het allemaal erg jammer en moeilijk, en ik zou het super leuk vinden als mijn neefje gewoon lekker kan rijden, zijn pony is namenlijk super braaf. Ik wil hem natuurlijk absoluut niet onder druk zetten om hem te laten rijden. Maar hij wil het ook gewoon zo graag.
ik hoop dat iemand wat tips kan geven, of misschien leuke spelletjes ofzo met de pony om mijn neefje weer wat vertrouwen te geven.

daaag

lovey_ou

Re: Mijn neefje is bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:50

mmh ik zou hem gewoon vertellen dat jou fjord en zijn shet hetzelfde zijn en dat de shet niet wou dat ie eraf viel. Laat hem eens naast hem lopen en poetsen en dat soort dingen misschien zonder zadel rijden..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:51

Waarom laat je hem niet eerst lekker met de shet spelen. Daar bedoel ik mee, poetsen en knuffelen en dat soort dingen. Zodat ze samen een band krijgen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:52

Tsja, Misschien kun je hem vaker helpen met zijn shet zodat hij meer vertrouwen krijgt en dat hij ook zijn eigen pony leuk gaat vinden. Of laat hem gewoon lekker omtutten met de shet zodat hij vertrouwen krijgt in zijn pony. En als ie dan nog niet wil rijden, kan ie wel op jou fjord, net zolang tot hij ook vertrouwen in die shet krijgt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 14:53

oke bedankt, alleen mijn neefje is ook een beetje bang voor jip (de shet) naast hem. Want jip die bijt Huilen van het lachen, jip kan ook voor het karretje maar dat vindt hij helemaal eng.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:54

Wat volgens mij belangrijk is, is dat hij paardrijden opzich leuk vind, en op wat voor paard, dat maakt dan niet uit. Als hij op Yesta wel leuk kan rijden, laat hem dan op Yesta het vertrouwen in zichzelf terugkrijgen. Waarschijnlijk wil hij het vanzelf weer een keer op de shet proberen. Geef het vooral tijd, tijd en nog eens tijd en vooral niet gaan pushen, dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Veel succes en rijplezier voor je neefje!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 14:57

oke bedankt, dat lijkt me eigenlijk ook het beste, alleen heb ik er goed aan gedaan hem weer op die pony te zetten? Of was dat eigenlijk gemeen?

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:58

Het is zowieso heel goed dat je hem er direct weer op hebt gezet. Ik denk dat het wel een goed idee is om hem dan op jouw Fjord te laten rijden. Onder druk zetten heeft inderdaad geen zin, hij moet het zelf leuk vinden. Anders kan je misschien eens aan hem vragen op welke pony hij heet liefst rijd en wat hij leuk vind om te doen tijdens het rijden? Maak er gewoon een spelletje van. Hij is nog maar 6, dus het is nog niet nodig om hem heel serieus te laten rijden.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 18:10

oke mooizo, nee idd wil hem niet onder druk zetten. Het gaat om lol op je knol Huilen van het lachen
heb vanavond gelijk jip aan de longe gedaan en lekker gespeeld met jip en mijn neefje in de wei. Mijn neefje vond het geweldig en verteld vol trots aan iedereen dat hij met jip heeft gesprongen en gedraafd. Ik vind het ook super knap van hem, hij was best wel bang, maar hij wou het toch heel graag. Dus ik denk dat ik mijn neefje gewoon lekker met jip laat wandelen en spelen tot hij zelf aangeeft dat hij erop wil! Knipoog
bedankt iedereen/

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:42

Klinkt heel goed!!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:48

Inderdaad klinkt goett !

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 18:53

Ja idd, ik heb beloofd om morgen verder te "trainen" met jip Huilen van het lachen
haha, weet iemand misschien nog leuke dingetjes om toe doen met hun?

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:08

Sommige pony's spelen ook wel eens met skippyballen ofzo,
misschien vinden je neefje en de pony dat leuk? Om samen
mee te spelen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 22:13

oja! Haha! dat is ook een leuk idee. maar is dat niet een beetje gevaarlijk? Bloos , om samen met mijn neefje te laten doen?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:31

je moet het eerst een beetje opbouwen!! laat hem de shet zelf uit de wei halen en poetsen en zo,, je segt gewoon als het iet lukt kom ik je hellpen! dan vraag je naar een tijdje of hij wil rijden! oja,, shetjeshoef je niet te longeren..

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:38

leeneliefje schreef:
oja! Haha! dat is ook een leuk idee. maar is dat niet een beetje gevaarlijk? Bloos , om samen met mijn neefje te laten doen?

Het is wel een leuk idee maar dan zou ik de pony eerst zonder neefje en zonder zadel op langzaam aan laten wennen aan die skippybal. En pas als de pony het helemaal gewend is en het leuk vind het doen met je neefje. Maar dat duurt waarschijnlijk wel even voordat je zover bent.

Mijn verzorgpony is heel rustig en vind een skippybal niet echt eng maar als hij bijvoorbeeld ineens gaat rollen van de wind of stuitert schrikt hij soms ook.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:43

sabina1998, waarom hoef je een shet niet te longeren???? gewoon even nieuwschierig hoe je aan die wijsheid komt Knipoog

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:45

Ik heb eigenlijk geen ervaring met skippballen, maar je ziet het soms op foto's.
Maar zoals zazoo al zei zou ik het eerst zonder je neefje proberen.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:54

ik vindt niet dat je te streng bent geweest.....
ik denk dat je misschien een mooi verhaaltje moet vertellen...
dat de pony niet wou dat hij eraf viel enzo.
misschien kun je samen met je neefje wat vrijheidsdressuur gaan doen, zorg iig. dat ze een stevige band krijgen, en vertel dat jou fjord net zo is als de shet en dat ze allebei even lief zijn Haha!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:57

Inderdaad een sterke band krijgen is echt een must ! Lekker poetsen en knuffelen en doen . Maar absoluut niet dwingen ! Mischien heeft het even tijd nodig voor hij weer durft !

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:08

Ik denk niet dat je er verkeerd aan hebt gedaan..

Ik heb ook min of meer een eigen shet en soms heb ik er een meisje van 3 bij. Die rijdt er ook op (als ze het wil), ze loopt ermee, poetst, alles.. Ze is weleens gevallen omdat pony haar omduwde, en dan zeiden we: WHOOOOOWW moet je kijken, er zit een hele deuk in de straat!! (we laten haar alleen op 't erf ermee lopen hoor Knipoog ) en dan kwam pony ook sorry zeggen en liepen ze weer vrolijk verder Vork

Ik heb ook 2 yoga ballen en die vallen erg in de smaak om mee te voetballen. Denk dat je het eens moet proberen hoe Jip erop reageert, en dan je neefje zelf lekker laten voetballen en spelen met de pony. Als Jip het niet eng vindt.. Tsja..

Kleine kinderen en pony's, er kan vanalles misgaan.. Maar het leuke is wel dat je ze spelenderwijs dingen kunt leren enzo..
Heb je pyonnetjes? Misschien kun je je neefje een soort leidoefeningen laten doen, dus naast de pony de pony laten slalommen ofzo, of een achtje er tussendoor maken, zodat hij spelenderwijs wel op een goede manier met zijn pony leert omgaan..

Denk dat je er idd goed aan doet hem zelf aan te laten geven wat hij wil wat betreft rijden, maar ik zou denk wel proberen hem veel met zijn eigen pony te laten doen zodat hij daar ook een goede band mee krijgt.. En als hij liever op jouw fjord rijdt - geen probleem toch?

Weet je nog leuke dingen te verzinnen om je neefje en shet te laten doen of moet ik nog even creatief gaan nadenken? Tong uitsteken

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:40

hahah ja dat is ook grappig. Mijn neefje wil ook altijd graag "avonturen" beleven met jip en mij. Bijvoorbeeld stiekem door de tuin sluipen enzo Tong uitsteken ik voel me dan wel heel stom, maar mijn neeftje vindt het geweldig Bloos
gaat stukken beter! Haha! bedankt voor de tips

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:18

ik zou je neefje in ieder geval niet puschen, het is wel goed dat hij er daarna weer opzat. Maar ik denk dat je hem er beter had op kunnen praten om het zo maar te zeggen, in plaats van er gewoon op te zetten.
Ik weet niet hoe oud hij is?? Maar als hij niet wil rijden ook niet zeggen dat het moet, lol is belangerijker. En mischien verliest hij straks toch nog zijn intresse voor paarden, je weet het niet...

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:22

hij moet er natuurlijk plezier in houden, dus ik zou als ik jou was hem als je het goed vind natuurlijk soms op je fjord laten rijden, en dan op de shet. hij moet er uiteindelijk toch aan wennen, en als hij er nooit meer op gaat overwint hij zijn angst nooit. laat hem bijv. veel poetsen en rond stappen en dat soort dingen, zodat hij misschien wel een beetje een band en meer vertrouwen met de pony op bouwt. zo kun je steeds een stapje verder gaan. eerst gewoon steeds stappen aan de longeerlijn, en dan na een paar keer dat hebben gedaan, weer is vragen of hij wil draven, eventueel met nog iemand die de pony en misschien hem vasthoud. misschien is het overdreven, maar zo raakt hij in iedergeval waarschijnlijk wel van zijn angst af!!