paard verstijfd in galop, hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gebruiker002

paard verstijfd in galop, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 14:11

ik heb een 4 jarige kwpn merrie, ze doe het heel goed onder het zadel en pakt alles goed op.
Stap en draf zijn geen probleem, ze is lekker los in haar lijf, komt goed van achteren en gebruikt haar rug goed.

Als ik aangallopeer verdwijnt dit alles ineenkeer. Ze kan/wil niet meer op de volte, ze loopt weg over haar buitenschouder, hoeveel ik ook begrens met buitenteugel en buitenbeen. ze gallopeert niet beheerst maar te voorwaarts en haar mond lijkt soms van beton terwijl ze normaal op mn pinken te rijden is.

ik probeer haar van voor te laten zakken zodat ze wat ontspant (niet nagevelijk maar gewoon het neusje naar de grond) ik laat haar zoveel mogelijk los van voren zodat ze daar niet kan blokkeren maar ik boek nog niet echt vooruitgang. Zelf ga ik ook ontspannen zitten en probeer haar met mijn zit terug te rijden, wat meestal eindigt in terug vallen in de draf. Zodra ik voel dat ze terug valt geef ik meer kuitdruk waardoor ze weer te voorwaarts word. Er lijkt geen middenweg te bestaan voor haar.

ik krijg 1 keer per week les met haar maar ik ben het niet eens met de instructeur over dit probleem ( ik voer wel uit wat hij zegt maar ik heb het idee dat dit averechts werkt)
hij zegt dat ik haar alleen maar voorwaartser moet drijven, hierdoor voelt ze nog vaster aan, en kan ik haar nauwelijks sturen omdat ze de voltes dus niet graag op wil. op de lange zijde versnelt ze uitzichzelf en moet ik haar echt enorm inhouden waardoor ik dus echt in haar mond moet zitten omdat ze op dat moment niet reageert op mijn zit. Ze voelt hierdoor alleen maar slechter.

Aan de longeerlijn oefen ik de galop door haar volte af en toe wat kleiner te maken zodat ze hier aan went, dit doet ze met gemak.

ze is nagekeken door een ostheophaat en de zadelmaker. Hier kwam niks uit behalve dat het een soepel en los paard was.

iemand tips?

mystery1980

Re: paard verstijfd in galop, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:16

is dit beide kanten op?

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 14:17

ja beide kanten

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:19

Loopt ze wel op haar eigen benen dan? Mijn instructeur zei wel eens dat ik moest galopperen met langere teugel, zodat het paard wel op zijn eigen benen móét lopen. Misschien wordt ze dan wat zekerder van zichzelf? Ik zeg maar wat hoor, maar mijn eigen ervaring is dat wanneer je de teugels er dan weer goed bij pakt, het galopperen relaxter gaat.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:20

Ik heb met mijn kwpn merrie er ook veel last van, stap, draf gaat super, maar galop is een ramp, maar bij haar is het wel so
dat ze haar best doet, want sei heeft 13 jaar lang niet gegaloppeerd, ik heb met haar daarna meer dingen
gedaan zodat ze lol krijgt in haar galop, gesprongen
en buitenritten , langs het strand galloperen enz. de gallop
is nou al heel goed ontwikkeld en eerst kreeg ik haar
ook niet op de volte en liep se over het buitenbeen en nu doet
ze dat wel. Ze is nu al wel 16 jaar..
Ik heb ook een arabier die top liep maar in de galop
heel heet werd en hoe zach je ook met de hand was het niet echt accepteerde, ik heb met haar ook wat sprongetjes gemaakt enz. zodat ze wat meer plezier kreeg en de galop goed ontwikkelde want ze had 2 jaar stilgestaan, ook deed ik alleen maar halstrekken, half rondje losjes aan de teugel , 2 rondjes halstrekken , en dat elke keer herhalen.
Misschien heb je hier iets aan en anders
veel succes en ik hoop dat het goed komt!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 14:23

@marjontampon
ik laat haar juist altijd los van voren, zoveel mogelijk halsstrekken en het neusje naar de grond. maar ook dit helpt niet.

@jasterina
ze gallopeert verder wel goed (buiten en dergelijke) ze wil alleen in de bak niet ontspannen

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:24

Hé, helemaal mijn paard, die deed dat in het begin ook. Gelukkig nu niet meer.
Staat je paard al helemaal op foto ? (Rontgenlogisch gekeurd?)
Want hieruit bleek het bij mijn paard vroegtijdige lichte artrose in de knie te zijn waardoor het moeilijk was om op een cirkel te galopperen voor haar omdat er dan druk kwam op haar knia. Inmiddels is ze hiervoor behandeld, heeft ze van niets last en galoppeerd ze mooi ontspannen, los & verzameld op een cirkel.
Ik zeg niet dat je paard een medisch probleem heeft. Mss vind ze galop nog wat moeilijk.
Maar ik zeg het maar gwn voor de zekerheid. Een osteopaat kan namelijk niet alles zien.

Ik lees net dat ze buiten wel goed galoppeerd ...dat wil dus zeggen dat ze rechte, lange stukken wel goed kan galopperen ? Dan heeft ze moeite met haar balans in galop op een cirkel & gaat dit met veel oefenen en begeleiding, mss ook wat extra bespiering na een tijd vanzelf weer over.

Edit: ze is nog jong, het komt vast wel goed hoe jij haar rijd ! Want je doet wel je best & geeft haar vrijheid om te ontspannen. Knipoog

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 14:27

ze is bij aankoop helemaal rontgen gekeurd zonder bemerkingen.
ik denk idd zelf ook dat ze gespannen word door de 'bochten' ze is op dit moment wat schraal dus misschien heeft het idd met bespiering/balans te maken.
maar zou ze dan in draf niet ook moeite moeten hebben met wendingen? dit doet ze namelijk zonder problemen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:29

noortje schreef:
ze is bij aankoop helemaal rontgen gekeurd zonder bemerkingen.
ik denk idd zelf ook dat ze gespannen word door de 'bochten' ze is op dit moment wat schraal dus misschien heeft het idd met bespiering/balans te maken.
maar zou ze dan in draf niet ook moeite moeten hebben met wendingen? dit doet ze namelijk zonder problemen.

Nee hoor, kan best dat ze alleen in galop er wat moeite mee heeft. Galop vergt het meeste spierkracht en balans van een paard, zkr van een jong paard.
Mijn paard had ook geen moeite in draf op de cirkel, was niets aan te zien, ook alleen in galop was het een probleem maar dit gaat nu super en ik vermoed dat dat bij jou over een paar maand ook wel het geval zal zijn. Knipoog

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:31

Mijn paard heeft exact hetzelfde probleem. De reden dat je door moet blijven rijden is om het paard van achter naar voren te kunnen blijven rijden. Wanneer je galop goed is, je sprong voldoende is kun je haar daarna omlaag rijden.

Mijn paard had dit eerst tevens in de draf, na enige maanden het paard volledig los te rijden over de rug, dus naar de grond maar niet op de voorhand, boek ik vooruitgang. Mijn paard is nu ook zeer mooi bespierd en gemakkelijker op de achterhand te zetten, dit was in eerst echt onmogelijk.

Galop duurt wel langer maar zolang ik voldoende sprong blijf behouden van achteren uit zakt mijn paard vanzelf in.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 00:27

probleem is opgelost.
was een kwestie van oefenen en balans.
gallopeert nu weer erg fijn en ontspannen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:37

Oud topic, slotje.