Gespannen achterhand, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Gespannen achterhand, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 09:29

Ik rijd sinds kort drie dagen in de week een pony van iemand anders. Ik merkte bij het begin dat ze erg snel loopt, maar ze was dan ook overal nieuwschierig naar dus er zat gewoon veel pit in naar mijn idee. Nu merk ik echter dat als ik in mijn schaduw kijk, dat ze haar achterhand heel weinig ontspannen doet. Heb aan iemand gevraagt of deze even kon kijken en ze gebruikt hem inderdaad heel weinig. Omdat ik er nog maar pas kom heb ik haar nog niet gelongeerd, maar heb eergister gereden met lange teugels. Ik merk dat ze toch de ontspanning op wil zoeken, maar dan ziet ze weer wat en schiet ze weer omhoog. Zal ik haar onspannen laten lopen onder het zadel of eerst beginnen bij het longeren?

luffie

Re: Gespannen achterhand, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:11

Het is alsof je mijn verzorgpaard beschrijft. Ik heb vooruitgang geboekt met: benen eraan, ophoudingen maken en ruimte geven vanuit mijn handen zodat hij zijn rug kan ontspannen door zijn hoofd te laten zakken. Elke keer dat je drijft met je benen kun je evt versnellingen van het paard opvangen met een ophouding. Succes!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 15:48

Hmm dat probeerde ik ook redelijk. Ik hoef lorette alleen geen beenhulpen te geven omdat ze van zichzelf uit al geen slome is. en als ze eindelijk wat langzamer gaat lopen, loopt ze ook wat beter en zitten we op goed tempo. Dat is dus even het nadeel, ze is van zichzelf al vlot in draf. Overigens als ik erover nadenk heeft ze ook veel moeite met een normale volte. Heb in ieder geval gevraagt of ik haar mag longeren en dat was goed, wil wel eens zien wat ze nu precies uitspookt Haha!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:03

LadyElmira schreef:
Hmm dat probeerde ik ook redelijk. Ik hoef lorette alleen geen beenhulpen te geven omdat ze van zichzelf uit al geen slome is. en als ze eindelijk wat langzamer gaat lopen, loopt ze ook wat beter en zitten we op goed tempo. Dat is dus even het nadeel, ze is van zichzelf al vlot in draf. Overigens als ik erover nadenk heeft ze ook veel moeite met een normale volte. Heb in ieder geval gevraagt of ik haar mag longeren en dat was goed, wil wel eens zien wat ze nu precies uitspookt Haha!

Als ze moeite heeft met de grote volte, dan heeft ze hoogstwaarschijnlijk gewoon problemen met haar evenwicht, en dat dan vooral met de ruiter op haar rug.. Wat doet ze als je haar longeert?

X. Kelly

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:09

LadyElmira schreef:

Als je geen beenhulpen geeft, dan kan je pony ook nooit goed de achterhand gaan gebruiken! Dan rijd je nl alleen op handen en dan gaat ze gegarandeerd op de voorhand lopen. Dat een pony snel loopt heeft meer te maken met gebrek aan evenwicht. Ga recht richten onder begeleiding en blijf wel met je benen rijden!

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:54

LadyElmira schreef:

Je geeft aan dat Lorette een vlotte tante is, maar dat betekent niet dat je geen beenhulpen moet gebruiken! De kunst is om met je beenhulpen de achterhand te activeren. Natuurlijk gaat ze dan harder, dat is ze gewend. Mijn verzorgpaard ging af en toe ook als een gek de bak door, je moet dan juist proberen om haar met ophoudingen aan de voorzijde in te houden. Eigenlijk heel tegenstrijdig: je geeft met je benen aan dat ze harder moet, vervolgens geef je met je handen aan dat ze niet harder moet. Maar uiteindelijk zorgt dit er wel voor dat ze van achter naar voor loopt en kan ontspannen in haar rug. Je moet een bepaald evenwicht zien te vinden wat voor jullie werkt. Succes!

zimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:49

Ik ben het met Luffie en Agnes eens. Mijn pony is ook super vlot maar ik rijd desondanks altijd met "het been" eraan. Hierdoor gebruikt ze haar achterhand veel beter en meer. Heb je al eens gekeken hoe de eigenaar rijdt ? Misschien is het handig om daar eens mee te overleggen. Zelf heb je natuurlijk nog niet zo heel veel ervaring en het blijft toch de pony van iemand anders...
Sukses !!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 12:30

Ik gebruik mijn beenhulpen alleen als het nodig is. Ik gebruik ze bij het rijden van figuren, sturen dus en tijdens overgang van stap naar draf, draf naar galop oid. Die druk oefen ik alleen uit als het nodig is want dat is ze gewend. Ze wordt niet veel dressuurmatig gereden, haar baasje van 14 doet vanalles met haar maar is recreatief bezig dus ze is dit niet gewend. Ik heb aan haar moeder gevraagt of ze een keer mee kan dan kan ik even zien hoe ze loopt onder het zadel. Op de volte gaat het goed, tot ze moet buigen om de hoefslag goed op te kunnen. En dan kan ik die volte zo groot maken als ik wil, op de rechterhand heeft ze daar erg veel moeite mee. Ik merk op dat soort momenten dat ze dus haar achterbeen moeilijk kan gebruiken, dus niet de gehele les door. Ga straks in ieder geval eens longeren, kijken hoe ze dat doet op de volte.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 12:32

LadyElmira schreef:
Ik gebruik mijn beenhulpen alleen als het nodig is. Ik gebruik ze bij het rijden van figuren, sturen dus en tijdens overgang van stap naar draf, draf naar galop oid. Die druk oefen ik alleen uit als het nodig is want dat is ze gewend. Ze wordt niet veel dressuurmatig gereden, haar baasje van 14 doet vanalles met haar maar is recreatief bezig dus ze is dit niet gewend. Ik heb aan haar moeder gevraagt of ze een keer mee kan dan kan ik even zien hoe ze loopt onder het zadel. Op de volte gaat het goed, tot ze moet buigen om de hoefslag goed op te kunnen. En dan kan ik die volte zo groot maken als ik wil, op de rechterhand heeft ze daar erg veel moeite mee. Ik merk op dat soort momenten dat ze dus haar achterbeen moeilijk kan gebruiken, dus niet de gehele les door. Ga straks in ieder geval eens longeren, kijken hoe ze dat doet op de volte.

Zimmie daar heb je gelijk in. Maar het wordt moeilijker als ik dit paard niet elke dag rijd, en er dus twee mensen zijn die op een verschillende manier rijden. Dus dan zal ik het probleem dus op moeten zoeken met ontspanning, en haar aan de longe moeten leren om ontspannen te lopen. Ik rijd haar drie dagen in de week waarvan ik meestal 1 keer niet rij maar naar buiten ga dus dan wordt het moeilijker om iets te leren. Ik weet ook nog niet hoe haar baasje zelf rijd.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:47

LadyElmira schreef:

En toch blijf ik erbij dat je je paard altijd moet begeleiden met beenhulpen......Niet alleen maar om van stap naar draf te gaan en vervolgens naar de galop, maar juist ook als je van galop naar draf en weer naar stap gaat. Je ondersteunt je paard als het ware in zijn bewegingen. Maar ja, misschien werkt het niet zo in jouw geval, ik weet ook niet alles.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 14:07

luffie dat staat er toch ook. Neem aan dat ik niet alles hoef te typen daarom die 'oid' erachter. Ik rijd haar volledig op mijn beenhulpen, maar, en dit bedoelde ik ermee, als ik een stuk rechtuit ga dan gebruik ik mijn benen niet. Dan hoef ik haar niet terug te nemen, niet toe te laten, dus dan liggen mijn benen stil.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:14

Ook bij het rechtuit gaan heeft een paard beenhulpen nodig. Alleen al voor de ondersteuning. Misschien toch les nemen van een instructeur en niet van bokt LadyElmira. Knipoog Die kan dan op dat moment zien wat er verkeerd gaat en die ziet misschien heel wat anders dan jij van je schaduwbeeld kunt zien.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:21

Probeer in stap te verruimen (niet versnellen) door haar meer lengte te geven, daarna weer verkorten. Hierdoor moet ze haar bekken gaan kantelen, en zal ze uiteindelijk losser worden in heel haar lijf. Daarna zullen ook de voltes beter gaan, want een paard dat zijn bekken niet los laat (en dus kantelt) zal ook moeite hebben met lengtebuiging. En neem les.
P.S. Een paard dat goed in balans loopt en op eigen benen heeft bij het rechtuit gaan in een tempo geen beenhulp nodig (kijk maar naar Anky). Bij die van mij zijn dan ook geen beenhulpen nodig op het rechte, maar voor we zover zijn, heb ik toch al behoorlijk wat been gegeven om haar aan het lopen te krijgen ... Haha!

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:27

De achterhand er dus onderzetten!
Vooral veel voltes openen en sluiten helpen erg, en vooral ook je benen gebruiken! Ook veel overgangen rijden, en de hals laten strekken helpen erg goed